2021-11-30, 22:39
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här pratas det om detta.

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Pratas om C misshandlades ansikte?
Var är bilden?
Citera
2021-11-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Detta är kanske OT men måste ändå få skriva av mig.

Har läst på om Polen och Polsk mentalitet nu för att någorlunda förstå/begripa hur kvinnor behandlas i Polen av män med hopp om att dom som anser att den misstänkte maken gjort allt i sin förtvivlan etc....

År 2012 undertecknar Polens jämnställdhetsministern Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor,detta möter stort motstånd av den Katolska Kyrkan.
Så först 2012 upprättar Polen jourtelefoner som kan nås dygnet runt av kvinnor som utsätts för våld,utges tydlig information om vart misshandlade kvinnor kan vända sig för att söka hjälp,upprättas skyddsboende och kvinnojourer. Polisen får utbildning i hur man förhör misshandlade och våldtagna kvinnor. Polen kommer även starta kurser för pojkar och män om hur man förhindar våld mot kvinnor.

År 2017 försöker Polen diskret lämna Europadomstolen för Mänskliga Rättigheter men Konstitutionsdomstolen fastställer att Polen ska vara kvar.

År 2017 görs det Polisrazzior mot Polska kvinnorättsorganisationer och Centrum för kvinnors rättigheter.

År 2019 visar statistiken att var tredje kvinna i Polen utsätts för misshandel i hemmet. Många anser fortfarande att detta är helt naturligt och att man ogärna går till polisen. Det är stor skam att gå till polisen och man anses som en mycket dålig kvinna om du anmäler din man.

Går att skriva hur mycket som helst men detta borde väl få varje medmänniska att inse hur Beatas liv och uppväxt i sitt hemland var och fortfarande är för Polska kvinnor!!

Kvinnors Rättigheter är Mänskliga Rättigheter!!

Jag själv dömde på förhand men har fått en tankeställare att jag gör inte det 1 gång till.

Tack för mig.

Tack för infon! Jag har tidigare nämt det sociala arvet och att det kan ha haft betydelse för Cezarys beteende.

Hoppas ett par skribenter i tråden läser denna text innan dom postar mer.
Citera
2021-11-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag utesluter inte att bilen hittades i Oxie, men vi har ju trots allt en uppgift om än obekräftad som gör gällande att bilen hittades nära den plats där kvinnan hittades avliden. Det bör vara okej att resonera lite kring det tills något visar att det inte kan vara eller är sant.

Jag tror själv att bilen hittades närmare Oxie än Bökeberg.
Den uppgiften att bilen hittades "nära" där Beata hittades, kom "out of the blue". Och absolut kan man resonera kring det. Men inte ta som en sanning. Rent spekulativt, javisst. Men skribenten påstår att det är sant utan att kunna prestera någon som helst källa. Så jag tar det med en skopa salt. Personligen tror jag bilen stod parkerad nära CRs hem. Det finns en boendeparkering i anslutning till bostaden att hyra för hyresgästerna i det huset.

Professorsgatan ligger en bra bit från Oxie - men där finns ju lite ostördhet så det kanske var naturligt att döda henne där. Jag tror nämligen brottsplatsen är där, och att hon något senare, när barnet var avlämnat (var det nu var nånstans), flyttades till Bökeberg. Han hade ju tid på sig innan hon skulle saknas. Ingen ringer polisen kl 21-22 om en vuxen människa saknas. Men någon ringde kl 24.00. Tror inte han räknat med det.
-------------------------
Om nån har missat så tillägger jag följande: Beata lämnade in en skilsmässoansökan i augusti. Ansökan var av den arten man fyller i när man inte är överens om skilsmässa. I början av sept 2021 lämnade hon även in en anmälan om misshandel och skadegörelse, till polisen, som skulle ha skett 2016-2021. Då var hon också inne på förhör för denna misshandelsanmälan. Veckan därpå - alltså andra veckan i september - så kallades CR till förhör och han hördes om denna anmälan. Som alla vet ansökte Beata också om kontaktförbud men fick avslag. Två veckor senare försvann hon. Men något mord är det inte enligt CR själv. Han har enbart erkänt att han orsakat hennes död.
Citera
2021-11-30, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den uppgiften att bilen hittades "nära" där Beata hittades, kom "out of the blue". Och absolut kan man resonera kring det. Men inte ta som en sanning. Rent spekulativt, javisst. Men skribenten påstår att det är sant utan att kunna prestera någon som helst källa. Så jag tar det med en skopa salt. Personligen tror jag bilen stod parkerad nära CRs hem. Det finns en boendeparkering i anslutning till bostaden att hyra för hyresgästerna i det huset.

Professorsgatan ligger en bra bit från Oxie - men där finns ju lite ostördhet så det kanske var naturligt att döda henne där. Jag tror nämligen brottsplatsen är där, och att hon något senare, när barnet var avlämnat (var det nu var nånstans), flyttades till Bökeberg. Han hade ju tid på sig innan hon skulle saknas. Ingen ringer polisen kl 21-22 om en vuxen människa saknas. Men någon ringde kl 24.00. Tror inte han räknat med det.
-------------------------
Om nån har missat så tillägger jag följande: Beata lämnade in en skilsmässoansökan i augusti. Ansökan var av den arten man fyller i när man inte är överens om skilsmässa. I början av sept 2021 lämnade hon även in en anmälan om misshandel och skadegörelse, till polisen, som skulle ha skett 2016-2021. Då var hon också inne på förhör för denna misshandelsanmälan. Veckan därpå - alltså andra veckan i september - så kallades CR till förhör och han hördes om denna anmälan. Som alla vet ansökte Beata också om kontaktförbud men fick avslag. Två veckor senare försvann hon. Men något mord är det inte enligt CR själv. Han har enbart erkänt att han orsakat hennes död.

Jag tror att motivet helt enkelt är att han var tvungen att göra sig av med brottsoffret och vittnet BR för att inte riskera fängelse, tror inte att det är mer komplicerat än så.
Citera
2021-11-30, 22:53
Medlem
Citat:
Jag tror att motivet helt enkelt är att han var tvungen att göra sig av med brottsoffret och vittnet BR för att inte riskera fängelse, tror inte att det är mer komplicerat än så.
Så kan det mycket väl vara. Man skall inte krångla till det. Sen kan vi kanske tillägga att det är ju lite av en nesa för CR att inte lyckades behålla den här unga vackra kvinnan. Och nån annan skall minsann inte få henne.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag är inte så säker på att alla intresserar sig för försvunna kvinnor i Oxie eller ens följer med i nyhetsmedia och också förstår vad som förmedlas, särskilt inte taxiförare i Malmötrakten.

Som sagt, Bökebergs rastplats är ett exempel, och C kan ju ha hämtats upp på ridanläggningens parkering, vad vet jag.
Första stycket kan jag köpa, men att han skulle parkerat vid ridgymnasiet ser jag som osannolikt, eftersom det inte var sök där initialt.
Citera
Medlem
Citat:
Bilen beslagtogs i direkt närhet till CRs gripande. Samma natt/morgon. Du fabulerar.

Vet du vart gripandet gjordes?
Citera
2021-11-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vet du vart gripandet gjordes?
Nej. Jag har förutsatt att det var i hans hem. Det var mitt i natten.
Citera
2021-11-30, 22:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Citerar mig själv här, och fortsätter. En artikel i AB beskriver:

I helgen sökte polisen information om en silverfärgad Suzuki, modell Vitara, från år 2002. Enligt Aftonbladets uppgifter hämtades Beata och hennes barn upp i den bilen av maken på fredagen.

De klev sedan ur bilen medan barnet satt kvar. Mannen kom tillbaka en stund senare – ensam – och ska då ha sagt till barnet att mamman träffat en väninna.

Senare samma kväll anmäldes Beata försvunnen av en närstående.

Den silverfärgade bilen beslagtogs i helgen, säger Nils Norling.

– Den finns hos oss men vi är fortsatt intresserade av var den varit, om någon gjort iakttagelser kring den.

Informationen man söker, vill jag påpeka bara, handlar om bilens rörelser kvällen då Beata försvann. De sökte alltså inte själva fordonet som sådant.
Var det inte så, att han hämtades på en adress i Malmö? Jag har för mig jag läst det.
Citera
2021-11-30, 22:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Första stycket kan jag köpa, men att han skulle parkerat vid ridgymnasiet ser jag som osannolikt, eftersom det inte var sök där initialt.

Nja, jag menade att han kan ha hämtats upp på ridgymnasiets parkering men ställde bilen på Bökebergs rastplats.

Jag finner det inte jättetroligt men kan i nuläget inte uteslutas att bilen stod nära platsen där kvinnan hittades.
Citera
2021-11-30, 23:00
Medlem
Citat:

Men hade inte B bytat lås?
Citera
2021-11-30, 23:01
Medlem
Citat:

Vet vi ens vart han bodde? Beata hade ju bytt lås till deras gemensamma lägenhet. Han kanske tog nycklarna från henne och stövlade in i lägenheten sent på kvällen där henne äldsta söner bodde. Kanske därför dom larmade så fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in