Citat:
Ursprungligen postat av
aw
"Ingen tvingas till något. Vi fryser bara ute dina barn från samhället tills du lyder oss."
Det finns givetvis en punkt då även jag skulle ge efter, men den punkten är rätt långt borta. Jag skulle antagligen uppleva det som ett regelrätt övergrepp, och om den punkten passeras kommer jag betrakta samhällskontraktet som brutet.
Att jag inte förklarar för barnen är dels för att skydda dem, men dels för att frågan är för komplex. Det funkar inte att säga till en femåring: "Resten av världen har drabbats av en masspsykos, och nu är det bara dårarna som får gå på teater".
Det går ingen nöd på barnen att under en begränsad tid hitta på annat än bio och teater. Det är mycket värre att vara den som skadar andra. Det brukar heta att sår läker men skam lever kvar hela livet.
Det där kan man applicera på många saker.
Personligen anser jag att samhällskontraktet bröts när Tegnell gav blanka fan i att göra något överhuvudtaget, varför ska jag betala skatt för att han ska sitta där och göra ingenting? Till hans stora förtret och flockimmunitetsexperiment så kom det ett vaccin, som tur är.
Du har inte funderat på om det är du som lider av en psykos? Du låter lite som han som kör på fel sida på motorvägen när han hör på radion att en dåre kör mot trafiken på E4:an. -"En skriker han, det är ju hundratals!"
Jag minns när jag bussades iväg för mönstringen, det kändes som ett övergrepp och ett tvång för mig personligen, men jag överlevde både det och militärtjänsten. Tvång behöver inte vara negativt. Jag kunde ju valt fängelse istället men det kändes som en dålig idé att ha ett straffregister.