2021-11-30, 21:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gäller det alkoholisten också? Det är ingen som tvingas till att ta sprutan.
Det beror på hur man ser på saken. För att göra vissa saker tvingas man vaccinera sig eftersom man utestängs utan vaccinpass. Man kan avstå teater o dyl, men för att delta tvingas man. Så kan man väl säga? Man stängs ute utan. För att göra helt normala saker, och trots att man mycket väl kan vara smittfri och ha naturlig immunitet. Det är en form av godtycke.
Citera
2021-11-30, 21:55
Medlem
Citat:
Jag brukade inte muta mina barn heller. Sanningen vinner alltid. Vad är det för slags förmyndare som hellre avstår en spruta än att ge sina barn det de behöver?

Citat:
Vem har sagt att barn ska vaccineras?

Det var väl det du nyss sa?
Citera
2021-11-30, 21:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det beror på hur man ser på saken. För att göra vissa saker tvingas man vaccinera sig eftersom man utestängs utan vaccinpass. Man kan avstå teater o dyl, men för att delta tvingas man. Så kan man väl säga? Man stängs ute utan. För att göra helt normala saker, och trots att man mycket väl kan vara smittfri och ha naturlig immunitet. Det är en form av godtycke.

Du stängs ute från bilkörning också om du saknar körkort, är inte det orättvist? För att resa till vissa länder krävs exempelvis vaccin mot gula febern. Sen hur bra naturlig immunitet är återstår att se.
Citera
2021-11-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Tegnell säger nu att Sveriges coronastategi inte kommer påverkas av omicron med nya restriktioner. Lite av den gamla Tegnell som kom fram, nu fattas bara att ta bort vaccinpassen

Har en känsla av att bunkergänget kring Tegnell är påväg bort. Det är bara Tegnell kvar och han är pensionsmässig. Det han har sagt hela tiden om att barn inte smittar, munskydd inte hjälper osv osv har ju visat sig vara fel.
Det är lite svårt att gå emot Kungliga vetenskapsakademin gång på gång. Då måste man ha mycket på fötterna.
Citera
2021-11-30, 21:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det var väl det du nyss sa?

Nej det var inte det jag sa. Vi pratar inte om att vaccinera barn.
Citera
2021-11-30, 21:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Gäller det alkoholisten också? Det är ingen som tvingas till att ta sprutan.
Tvångsvård för missbruk är ett undantag. Det kan säkert diskuteras om det alltid är i enlighet med mänskliga rättigheter. Även där förekommer nog en hel del medicinskt maktmissbruk som får de mänskliga rättigheterna att vända sig i sin grav. Samma sak för (påstått eller verkligt) psykiskt sjuka.
Citera
2021-11-30, 22:05
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Jag brukade inte muta mina barn heller. Sanningen vinner alltid. Vad är det för slags förmyndare som hellre avstår en spruta än att ge sina barn det de behöver?

Behöver barn gå på teater och bio, eller missförstår jag dig?
Citera
2021-11-30, 22:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvångsvård för missbruk är ett undantag. Det kan säkert diskuteras om det alltid är i enlighet med mänskliga rättigheter. Även där förekommer nog en hel del medicinskt maktmissbruk som får de mänskliga rättigheterna att vända sig i sin grav. Samma sak för (påstått eller verkligt) psykiskt sjuka.

Att våldta sanningen kanske också ska ses som ett missbruk? Känns som vi går off topic här. Men tänkte på att severus påstod att man fick en form av AIDS av vaccinet.
Citera
2021-11-30, 22:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt

Ja kanske, barn måste också få uppleva saker och ting. Men i det här fallet är det en förälder som inte vill vaccinera sig och därmed inte kan ta med sina barn på dylika tillställningar.
Citera
2021-11-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har en känsla av att bunkergänget kring Tegnell är påväg bort. Det är bara Tegnell kvar och han är pensionsmässig. Det han har sagt hela tiden om att barn inte smittar, munskydd inte hjälper osv osv har ju visat sig vara fel.
Det är lite svårt att gå emot Kungliga vetenskapsakademin gång på gång. Då måste man ha mycket på fötterna.
Äh tror nog att rätt många även på kungliga vetenskapsakademin håller med Tegnell att barn inte är drivande när det gäller smittspridning och att munskydd inte hjälper särskilt mycket om ens alls i praktiken vilket vi alla sett i de länder där munskydd varit obligatoriska!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-30 kl. 22:17.
Citera
2021-11-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt

Jag kan bara tolka det som att barnen behöver en spruta och en framtid i ett fascistiskt samhälle.
Citera
2021-11-30, 22:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du stängs ute från bilkörning också om du saknar körkort, är inte det orättvist? För att resa till vissa länder krävs exempelvis vaccin mot gula febern. Sen hur bra naturlig immunitet är återstår att se.
Ett körkort är ett bevis på godkänd kunskap och skicklighet, inte konstigare än att en läkarlegitimation krävs för att jobba som läkare. Det är ingen mänsklig rättighet att jobba som läkare oavsett kvalifikation.

Vad gäller vaccinkrav för resor till andra länder tror jag relevanta mänskliga rättigheterna handlar om fri rörlighet inom sitt land. Att kunna kvalificera sig för inresa till vissa länder är normalt (pass, visum etc.).

Det knepiga med vaccinpassen är kanske att de kräver just vaccinering, trots att en vaccinerad kan sprida smitta nedan en ovaccinerade kan vara både smittfri och immun från tidigare infektion. Det kanske drar ner sannolikheten för smittöverföring i stort, men drabbar oproportionerligt på individnivå, som ett slags kollektivt straff för gruppen ovaccinerade för smitta som bärs av både vaccinerade och ovaccinerade.

Dessutom kan många vaccinerade ha ändrat sitt beteende efter vaccinering och därför utgöra väl så stor risk som en mer försiktig ovaccinerad.

Vaccinpasset kommer liksom inte åt huvudfrågan om huruvida en person är smittsam och/eller smittbar.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-30 kl. 22:18. Anledning: m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in