Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vilken roll hade denne mäklare?
Var mäklaren involverad i försälningen av fastigheten eller gällde det enbart värderigen av densamma?
Det är inte svårt att se varför det för en säljare kan vara av intresse att anlita en mäklare. Det handlar om många viktiga aspekter som i det här fallet kunna hjälpa Esbjörn, men även Ebba (om försälningen hade kommit till skott).
Ebba har sagt att Esbjörn redan från start var bestämd över att ingen mäklare skulle kopplas in.
Det finns förstås anledningar till det, men vi har ingen absolut insyn i hur det samtalet gick till och beslutet togs.
Det finns en anledning till att de flesta som säljer sina bostäder kopplar in en mäklare, trots allt.
Mäklaren ska vara opartisk både vid en tvist innan och efter att uppdraget är slutfört.
Vid tvister innan mäklarens uppdrag är slutfört har mäklaren en skyldighet att undersöka hur parterna vill lösa situationen och hjälpa dem att komma överens. Det kan till exempel handla om att tiden för tillträdet ska ändras eller att parterna kommer överens om ett avtal om återgång eller prisavdrag. Mäklaren ska se till att eventuella överenskommelser dokumenteras.
Det är förstås lätt att efterklok.
Men jag kan tänka mig att om Esbjörn hade kopplat in en mäklare, som hade upptäckt avtalet mellan honom och Matz, som hade i lugn och rpo gått igonom försäljningens villkor och fördelar med att lägga ut fastigheten på marknaden, en värdering som tar hänsyn till honom som säljare, då är det möjligt att Esbjörn hade tagit andra beslut.
Hade han sålt?
Hade han begärt att lägga ut fastigheten på marknaden för att få högsta möjliga pris?
Hade Esbjörn kanske insett att de villkor han ville ha inför en försäljning skulle innebära alltför stora uppoffringar rent känslomässigt eller uppoffringar som han kanske varken var mogen för, önskad eller hade ork till?
Ebba kunde (och borde) ha begärt att Esbjörn från start hade en mäklaren inkopplad eftersom han inte var den som hade gått ut med att han ville sälja, han var gammal och hon kände inte honom. Hon är en rikskändis och hade både kontkter och hade ett stort övertag, på det vis att hon var också (dessutom) förberedd.
En fundering som jag har också:
Tomten är stor, närapå 4000 kvm (var det väl?).
Kan hon bygga på tomten?
Jo, det var en retorisk fråga. Det handlade om värderingar, inget övergripande mäklaransvar som vid en försäljning.
Det vet jag.
Om det inte finns något hinder för ett bygge av ett nytt hus, kan jag inte se varför hon inte skulle göra det?
Det rörde sig om en total tomtarea på nära 4000 kvm om jag inte minns helt fel, vilket ger utrymme för att bygga ett morderna och mer anpassat boende för en modern familj med växande barn.
Tomten är en strandtomt, vilket också kan fixas så att man kan nyttja sjön på ett bättre sätt,om det som någon skrev här i tråden att någon sjötomt var det definitivt inte (om jag fattade skribenten rätt).
Jag har själv vänner som omvandlat en sumpig och obrukbar (för bad och båt) strandlinje, till en sandtrand, härlig bad och båtbrygga genom att gräva upp, fylla upp med sand och bygga en stor härlig brygga.
Jag klippte lite i dina inlägg hoppas det är ok. Dels rör det sig om två tomter. Det går en museejärnväg över tomten oxå. Men idag finns en brygga och en liten förfallen sjöbod vi vattnet. Min erfarenhet säger mig att där det funnits en brygga brukar det inte vara problem att få lov att renovera. Det brukar till och med vara okey att bygga en större bod/hus.
Det som framhävs i tråden är att det inte är någon sjö/strand tomt. Detta är dock bara trams. Det är inte helt ovanligt att man som tomt ägare vid sjöar inte äger sista halvmetern vid vattnet. Dock brukar man den. Det är ju heller inte som att folk strövar förbi på den där halvmetern.
Området där huset ligger har någon form av k-märkning. Det är ett område från början av förra seklet. Det var där Uppsala societeten hade sina sommarnöjen. Ska visst vara fina gamla grosshandlarvillor och kråkslott. Men det finns oxå nya hus. Man får nog bygga nytt om man håller det i samma stil som övrig bebyggelsen
Esbjörns hus är ett vacker men skamfilat gammat hus. Den glasverandan som finns är ju helt fantastisk. Anticimex besiktning visar dock att det inte har några allvarligare fel.
Jag tycker oxå Ebba borde tagit in en mäklare, trotts vad Esbjörn säger. För att skydda sig själv hon är som sagt en offentlig person och förtroende vald.
Esbjörn har själv sagt att han blev charmad över att byns Superstar ville träffa honom.
Men som du skriver, jag tror inte att det blivet någon försäljning om en mäklare varit inkopplad.
Vad det gäller värderingar säger Ebba att hon gjort just värderingar. Hon har dock inte ett pappret att visa upp på det. En mäklare på Notar gjorde en värdering utan att varit på plats två månader senare. En mycket enkel värdering som syftade till att bevilja ett lån. Men det stämmer att denna mäklare var kallad som vittne. Vad han hade sagt får vi aldrig veta, då rättegången inte blev av. Theo, säger sig bara ha haft ett skrivare uppdrag och har friskriver sig från allt mäklaransvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Får börja på nytt, då det verkar som att mitt inlägg om arbetesterapeutens roll vid glömska blivit borttaget.
Att detta har med husköpet att göra, det handlar ju om att det är
den undersökning som Esbjörn nu väntar på 3 dec- 21, på Minnes- och geriatrikmottagningen vi Akademiska sjukhuset hos just en
arbetstearpeut. Den ingår i det överklagande som Esbjörns jurist har lämnat in och som antagligen är gund till att de har fått uppskov till 10 dec i väntan på det svaret.
https://www.flashback.org/p78068615#p78068615
I Expressen omnämns det som:
"
Esbjörn Bolin behöver genomgå en ny minnesundersökning för att utreda om han var dement när förlikningen i fastighetstvisten med Ebba Busch gjordes upp.
Det hävdar hans juridiska ombud Sture Tersaeus som går vidare med överklagandet i hovrätten."
https://www.expressen.se/dinapengar/esbjorn-gor-ny-minneskoll-kan-slippa-ur-husavtalet/
Min poäng med mitt tidigare inlägg var att en arbetsterapeut inte gör en komplett demensutredning
eller ställer e diagnos. Möjligen handlar det om en screening, en test som specialutbildad personal såsom en arbetsterapeut kan göra och vid behov kan remittera patienten vidare till en mer fullödig utredning vid behov.
Arbetstearpeutens roll är att utredan hur du klarar av de dagliga aktiviteterna och se till att du får hjälp att klara av vardagen genom hjälpmedel/råd och tips/anpassningar i bostaden osv.
Från Sveriges arbetsterapeuter vid minnesproblematik:
[url]https://www.arbetsterapeuterna.se/profession/om-arbetsterapi/vad-goer-en-arbetsterapeut/demens/[url]
Det hela var ett svar till någon skribent om att Esbjörn gjort upprepade demensutredningar, vilket jag inte uppfatttat att han har gjort.
En riktig demensutredning är mycket omfattande med mängder av undersökningar/provtagningar och utredningar för att dels utesluta andra sjukdomar och sedan kunna fastslå vilken typ av demens man ev lider av.
Dit har Esbjörn aldig kommit, då man redan tidigt uteslutit (om jag fattat tråden rätt) att det inte handlat om begynnande demens, utan lindrig kognitiv störning.
Du kan inte som patient kan kräva en större demensutredning utan vidare, eftersom det handlar om stora resurser som krävs av sjukvården. Du behöver .sa.s "kvalificera" dig genom att det finns tecken till att det kan vara en demens på gång.
En screeningtest kan vara ett sätt att fånga in vilken patient som kan/bör få en basal eller en större demensutredning.
Det är min gissning av vad som händer 3 december.
Att det ska vara så svårt för många att förstå att det inte är gjort någon demensutredning. Psykologutredningen som gjort är ingen demensutredning. Ebbas experter grundar sina antagande på en psykologutredning.
Jag tror att det tagit till nu i tid att få till utredning. Vården ligger så mycket efter i dessa Corona tider.
I allafall jag tycker det det blir bra att detta äntligen blir ordentligt utrett.
Citat:
Ursprungligen postat av
EAGLEofGOLD
Aha, via bilder, seriöst så det förslår, men antar att värderingen passade bedragaren Ebba Busch så då tog den. Fy fan vilken människa.
Väl rutit. Iallafall fall finns det väldigt mycket här som tyder på att hon är en jävla människa.