2021-11-30, 09:25
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du är kanske inte så duktig på att dra slutsatser och läsa mellan raderna?

Så fort någon skribent uttrycker åsikten att det hela kan handla om en djupt rotad destruktiv relation där båda parter behandlade varandra uselt så kommer genast demoniseringen av C och upphöjandet av B som ett brev på posten.

Du är inte ärlig i den här debatten och det är inte till din fördel.

Visa gärna var jag dragit fel slutsatser, det är bra att lära av sina misstag.

Att du upplever den skillnaden mellan B och C beror förmodligen på att du frenetiskt försvarar C samtidigt som du framhäver på vilka sätt ett potentiellt mordoffer kan ha varit en dålig människa och orsakat sin egen bortgång. Du tror inte att den kraften du trycker in det med genererar en motsvarande motkraft?

På vilket sätt upplever du att jag inte är ärlig? Är det för att jag argumenterar emot dig?
Citera
2021-11-30, 09:40
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Du fick kanske en annan uppfattning nu?

Håll med om att det är intressanta uppgifter som Barby förmedlat till tråden......

Om Barby verkligen rört sig i Cs cirklar och helt plötsligt någon vecka innan försvinnandet börjar få ta del av allt möjligt från C, som hen inte känner; att bilen är på verkstaden, att B misshandlar honom, film på C i lägenheten etc. Finns det inget utrymme för att C planterade bevis/alibi på det sätt du anklagar B för? B kunde ju enligt dig fejka bilder och falskanmäla. Kan inte C ha visat fejkade bilder, tillrättalagda filmer och historier för att hämnas på B som försökte lämna honom? Är det omöjligt?

En fråga du ställde tidigare var vem jag menade med ex eftersom du ansåg att C inte var ett ex då dom var gifta. Den jag syftade på var C. Om du ligger i skilsmässa, har skyddat boende och bett att få kontaktförbud mot en person som du haft en relation med så tror jag nog dom flesta skulle hänvisa till denne som ett ex, oavsett om skilsmässan var klar eller inte.
Citera
2021-11-30, 09:45
Medlem
sybels avatar
Om någon mer än jag är nyfiken på vad som gäller ang. häktning efter dom följer utdrag ur lagen. Lagen gäller lika både före och efter dom. I annat fall får ni skrolla.
Brottsbalken
24 Kap. Om häktning och anhållande
1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han
1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas.
...
21 § Döms den misstänkte för brottet och är han häktad, skall rätten, enligt de grunder som anges i detta kapitel, pröva om han skall stanna kvar i häkte till dess domen vinner laga kraft.
...
Vid tillämpningen av första stycket skall bestämmelserna i detta kapitel om häktning, i de fall där det finns risk för att den misstänkte undandrar sig straff, gälla även i de fall där det finns risk för att den misstänkte undandrar sig utvisning.
Citera
2021-11-30, 09:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Tack men hypotesen att det kan handla om en tragisk olycka har fortfarande stöd av den knapphändiga information som vi fått, C erkänner att han orsakat hennes död.

Om du vill driva teorin om ett mord så är det upp till dig men avskriv inte andra hypoteser innan du vet exakt vad dödsorsaken är.
Jag reagerade på att du skrev troligtvis. Detta scenario är inte troligare än något annat. Tvärtom...
Citera
2021-11-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom han inte var beredd att tala sanning så behövde han komma på en förklaring till vart hon tagit vägen. Om han var tillräckligt behärskad i situationen kan jag faktiskt tänka mig, att tanken slog honom att ta med kroppen till Polen. För att sen göra sig av med den i lugn och ro och långt bort från mordplatsen. Om detta stämmer så missbedömde han Beatas anhörigas oro som hade larmat polisen medans han var på färjan.

Enligt min teori blev det plan b istället. Han kom inte med färjan och placerar då väskan vid färjan och kroppen i Bokeberg. Och pekar då mot Polen för att leda dom bort mot den faktiska platsen.

Skribenter i tråden har vittnat om att kontrollen är obefintlig på bilarna mellan Ystad och Polen. Han har säkert åkt sträckan själv många gånger, och med den vetskapen kanske han kände sig trygg med ett lik i bagageluckan.

Din teori är intressant och minst lika bra som min. Problemet är som med min. Hur tänkte han att dom anhöriga skulle reagera och hur snabbt. Beata delade ju sin position med den äldre sonen i Oxie. Hon hade förmodligen talat om för sonen om hon skulle åka till Polen. Men Cezary kanske inte tänkte på detta.

Ok, vettig teori. Men en annan fråga då. Polisen hittade hans bil nära kroppen för länge sedan. Om han vill dölja spåren varför lämnades då bilen där?
Citera
2021-11-30, 10:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiotretton
Ok, vettig teori. Men en annan fråga då. Polisen hittade hans bil nära kroppen för länge sedan. Om han vill dölja spåren varför lämnades då bilen där?
Var, geografiskt, menar du att polisen hittade bilen?
Citera
2021-11-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Jag ska prata med Cs advokat.

Citat:

Jag vet inte vart dom hittade hans bil. Dom skrev bara att dom hade tillgång till bilen på mån. Så nån gång under helgen beslagtogs den.

Om Beata också haft nyckel till Suzukin har han säkert påstått att hon kört den eller lånat ut den under fredag kväll.
Citera
2021-11-30, 11:24
Medlem
Citat:
Bilen beslagtogs i direkt närhet till CRs gripande. Samma natt/morgon. Du fabulerar.
Citera
2021-11-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Jag vet inte om detta är viktigt eller inte. När polisen ställde frågor till mig tyckte jag att frågan var konstig och oviktig. Men nu funderade jag lite på den här "dumma" frågan och insåg att den ställdes av en anledning. Så jag ska prata med en advokat först. Om han tycker att det är viktigt, då ringer jag polisen.
Vilken fråga?
Kan inte du berätta lite mer för oss ?
Vi kanske kan hjälpa till.
Citera
2021-11-30, 13:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ang pengarna handlade det om när B lämnade Polen i 2013, det var familjebidraget hon skulle lösa ut som hon tog med sig. Och det gällde hennes exmake. Inte nuvarande make

Hur stor summa rörde det sig om?

Vet du hur exmaken löste situationen när hon tog med sig familjebidraget?

Fick den nuvarande häktade maken reda på hur allt detta gått till?

Återkom gärna om du kan svara på de ställda frågorna?
Citera
2021-11-30, 14:59
Medlem
Citat:

Hur mycket ett familjebidrag låg på i Polen år 2013 vet jag ej,inte hur mycket det ligger på nu år 2021 kan jag ej svara på då jag inte kollat upp vad som gäller i Polen.

Eftersom tråden handlar om Beatas öde forskar jag inte i hur exmaken löste situationen som hände år 2013.

Huruvida nuvarande häktade make var insatt i Beatas bakgrund vet nog ingen här i tråden inklusive mig. Men min gissning/teori är att Cezary var insatt i hennes bakgrundshistorik.
Citera
2021-11-30, 15:06
Medlem
Familjebodrag

Citat:

”Familjebidraget” en månad ligger väll på 500zl/barn (från 2016 till idag)
Innan dess är det väsentligt mindre, ofta handlar det om ”lappar” att handla mat för typ….dom kommer man inte långt med i Sverige….

Hur förklarar du strypmärken på hennes hals från bilderna B skicka till sin mor?
Skulle du nu påstå att Han ströp henne lite då och då och nu Råka han strypa lite för mycke?
Senast redigerad av Gretaskarpeta 2021-11-30 kl. 15:08. Anledning: Var för snabb på skicka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in