2022-09-15, 22:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har hela tiden tänkt att det är det här:
https://www.google.com/maps/@55.5331...!3m1!1e3?hl=sv
https://kartor.eniro.se/?c=55.532599...2207,null,0]]}

Här tror jg absolut att han känner sig hemmastadd och platsen är ju lite svsides, men samtidigt finns ju hus däromkring. I sf har han parkerat bilen på parkeringen och de har gått västerut, precis som han sagt i något förhör.

Men som sagt, pålitlig är han inte.
Har du sett en grustäkt någonstans där? Om den är inne på gjuteriets område borde O lagt märke till alla cementplattorna, tycker jag.
Jag tror att de passerat gjuteriet och att han berättar om det just för att han känner till det och inte för att det är gärningsplatsen. Jag tror inte de gått iväg så långt. O hade hört (B) C skrika och senare hade C ju burit B till bilen.
Men jag har kanske för långt avstånd mellan raderna när jag försöker analysera.
Citera
2022-09-15, 22:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
C har klart för sig att han skulle få rivmärken och skador om han strypt B. Då blir det ganska logiskt att han tar väskan med rem och står bakom henne. Skräcken och fasan ser han i hennes stirrande ögon när hon segnat ner.
Liiite sanning och en lögn. Man får läsa mellan raderna.

De stirrande ögonen som han beskriver, det tror jag är sant.
På något sätt tror jag ändå att hon kommit "åt honom".

Jag tror faktiskt också att hon kan ha ropat på Oscar och kanske även C. Därav mardrömmarna... låt dom rida honom...

Han har nog som du säger kommit bakifrån, iaf snett bakifrån, och säkert stämmer det med någon slags dragkamp mellan dom vad gäller väskan.

Men var hon blivit strypt, det känns osäkert.
Jag undrar som sagt över de uppkopplingar som finns nära området där hon hittades som är innan han lämnar av O.

Man får visserligen läsa mellan raderna, men bevismässigt håller hans berättelser inte alla gånger.
Citera
2022-09-15, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har du sett en grustäkt någonstans där? Om den är inne på gjuteriets område borde O lagt märke till alla cementplattorna, tycker jag.
Jag tror att de passerat gjuteriet och att han berättar om det just för att han känner till det och inte för att det är gärningsplatsen. Jag tror inte de gått iväg så långt. O hade hört (B) C skrika och senare hade C ju burit B till bilen.
Men jag har kanske för långt avstånd mellan raderna när jag försöker analysera.

Du kan ha helt rätt, jag gissar bara.

Jag tänker att det kan i området finnas en grustäckt, men också att det kan vara översättningstrubbel. Kan vara t o m så att när någon använder vissa begrepp menar de något lite annat. Typ grushög, eller bara området där upplagen är.

Jag tror inte att de åkt in på gjuteriområdet, utan passerat just till den parkering som går strax förbi, om de nu ens varit där. Vem vet vad C har i åtanke när han snackar?

Jag tycker att du ställer relenvanta och mycket intressant frågor.
Citera
2022-09-15, 22:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
De stirrande ögonen som han beskriver, det tror jag är sant.
På något sätt tror jag ändå att hon kommit "åt honom".

Jag tror faktiskt också att hon kan ha ropat på Oscar och kanske även C. Därav mardrömmarna... låt dom rida honom...

Han har nog som du säger kommit bakifrån, iaf snett bakifrån, och säkert stämmer det med någon slags dragkamp mellan dom vad gäller väskan.

Men var hon blivit strypt, det känns osäkert.
Jag undrar som sagt över de uppkopplingar som finns nära området där hon hittades som är innan han lämnar av O.

Man får visserligen läsa mellan raderna, men bevismässigt håller hans berättelser inte alla gånger.
Hans berättelser håller inte alls, med några få undantag. Men korn av sanning tror jag där finns. Frågan är bara vad, i allt dravel, som man kan gå på.
Citera
2022-09-15, 23:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du kan ha helt rätt, jag gissar bara.

Jag tänker att det kan i området finnas en grustäckt, men också att det kan vara översättningstrubbel. Kan vara t o m så att när någon använder vissa begrepp menar de något lite annat. Typ grushög, eller bara området där upplagen är.

Jag tror inte att de åkt in på gjuteriområdet, utan passerat just till den parkering som går strax förbi, om de nu ens varit där. Vem vet vad C har i åtanke när han snackar?

Jag tycker att du ställer relenvanta och mycket intressant frågor.
Jag vet inte heller, gissar också.
Det krävs mycket grus/sand till plattgjutning så det kan inte bara vara en liten hög. C sa att sand därifrån användes vid tillverkningen. Eftersom han jobbat där, borde han ha koll.
Men det vi vet är att han har maximalt kontrollbehov. Det innebär att han föredrar det välkända, som även ger honom trygghet. Polisen frågar efter platser. Då ger han dem sådana som han tryggt kan berätta vidare om utan att röja sig.
Vi vet också att han ser sig som oskyldig, som offer. Alltså berättar han om sådant som framställer honom som sådan. Av misstag råkar B få remmen om halsen.
Dessutom vet vi att han är en notorisk lögnare. Då utgår jag först ifrån att allt han säger är lögn och försöker därefter se om det finns substans i lögnen, något korn av sanning som han sedan gjort en story av.
Senast redigerad av sybel 2022-09-15 kl. 23:12. Anledning: tillägg
Citera
2022-09-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ja, du tar upp en fråga som är intressant och som du säger kunde det här ha varit en fråga av intresse. Särskilt när B ännu inte är hittad och lilla O har svårt att förklara var de har varit, mer än vissa detaljer som jag inte vet att man kunnat identifiera; fina hus, svarta och vita, första huset vitt. Skylt på pltsen där de parkerar där det är förbjudet att köra med bil/motorcykel. P- plats skylt på sten osv.

Jag läser förhör just nu med C där han beskriver om hur han hittar henne, tar henne i bilen med blod runt ansiktet (baksätet), kör vilse och begraver henne. Väldigt surrigt när man inte har de kartor framme som de hänvisar till.

Jag uppfattar dock som att C menar att han "hittade henne" vid cementgjuteriet, hämtat henne där efter Ystad för att sedan begrava henne. Men det är så surrigt och osammanhängande att man nog får ta och gå igenom förhöret riktigt långsamt.

Det här förhöret är 19/9.
A110/1678
"FL: Ja förlåt. Var nånstans hittade du henne i buskarna Cezary?
DH: Vid grusbruket.
DH: Precis, vid de här stället där man tar upp grus.
FL: Var är de nånstans?
DH: De i anslutning eller bredvid cementgjuteriet.
DH: Jag åkte därifrån med min son.
DH: Jag vet inte vart vi begav oss men vi gjorde en stor cirkel.
DH: Sen åkte jag med sonen för, för att äta hamburgare till hamburger ställe o sen skjutsade
jag honom hem.
DH: Vid grusbruket.
DH: Precis, vid de här stället där man tar upp grus.
FL: Var är de nånstans?
DH: De i anslutning eller bredvid cementgjuteriet.
DH: Jag åkte därifrån med min son.
DH: Jag vet inte vart vi begav oss men vi gjorde en stor cirkel.
DH: Sen åkte jag med sonen för, för att äta hamburgare till hamburger ställe o sen skjutsade
jag honom hem.

DH: Och sen åkte jag, tror jag måste varit Ystad då.
DH: Jag minns inte här exakt.
DH: Jag återvände.
DH: Jag återfann min fru o jag visste inte vad jag skulle ta mig till.
DH: Jag körde henne till skogen o grävde ner henne.
DH: De allt jag minns.
FL: På vilken plats hittar du Beata?
DH: De var i anslutning till cementgjuteriet."
//
"AN: Och du tänker i, pekar ut ett område här i Ekhagsvägen från 108:an västerut.
AN: Ohörbart, 11:39. […] Om du pekar lite närmare, du sa grustag.
DH: Jag hittade min fru i en grustäckt…
AN: Mmm.
DH: […] O sen tog jag henne till bilen.
Dialogutskrift 211119 del 1, 2021-11-19 09:00 diarienr: 5000-K1149453-21 1681
AN: Mmm.
DH: Så att jag tog in, tog in henne in i bilen…
T till FL: Ordagrant.
DH: O sen åkte jag iväg.
DH: Jag körde runt lite med henne.
DH: Jag åkte vilse o sen så släppte jag…
DH: […] O sen kom jag ihåg de plötsligt.
DH: Och sen begravde jag henne i skogen.
DH: Oskar var hemma.
"
Han håller sig ofta inte till en story, utan den ändras ju allteftersom...

Min misstanke är att C inte vill erkänna något alls som kan se ut som att det är planerat, eller att det är annat än ett misstag, inte medvetet eller på något sätt ETT MORD.

Han förringar hela tiden sin delaktighet i mordet.

Det är mycket att han inte minns, eller inte kom ihåg, kommer ihåg först när han fått lugnande, mållgor som tvingat honom till olka saker, han förstår inte varifrån blodet kommer...

Här kan det vara

55.537893,13.268951
Citera
2022-09-16, 12:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller, gissar också.
Det krävs mycket grus/sand till plattgjutning så det kan inte bara vara en liten hög. C sa att sand därifrån användes vid tillverkningen. Eftersom han jobbat där, borde han ha koll.
Men det vi vet är att han har maximalt kontrollbehov. Det innebär att han föredrar det välkända, som även ger honom trygghet. Polisen frågar efter platser. Då ger han dem sådana som han tryggt kan berätta vidare om utan att röja sig.
Vi vet också att han ser sig som oskyldig, som offer. Alltså berättar han om sådant som framställer honom som sådan. Av misstag råkar B få remmen om halsen.
Dessutom vet vi att han är en notorisk lögnare. Då utgår jag först ifrån att allt han säger är lögn och försöker därefter se om det finns substans i lögnen, något korn av sanning som han sedan gjort en story av.

Polisen gjorde en platsundersökningen bredvid Cementgjuteriet utan att hitta nåt. Ja, han berättar om platser han är bekant med. Och det är möjligt att dom varit på en del av dom platserna. Men då har det sannolikt inte hänt något där.

Dom platser det visat sig att han varit på men ogärna pratar om är intressanta.
Citera
2022-09-16, 13:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Polisen gjorde en platsundersökningen bredvid Cementgjuteriet utan att hitta nåt. Ja, han berättar om platser han är bekant med. Och det är möjligt att dom varit på en del av dom platserna. Men då har det sannolikt inte hänt något där.

Dom platser det visat sig att han varit på men ogärna pratar om är intressanta.
Precis!
Jag har sökt på sandtäkt och fått till mig att hela Käglinge naturområde är en f d stor sandtäkt där flera utgrävningar gjorts. Men inte någonstans har jag sett något om aktiv brytning.
När C berättar om grustäkt och materiel till gjuteriet talar han nog mot bättre vetande/en sedvanlig lögn. Men sand/grus som ligger i dagen finns förmodligen lite här och där inom området och säger eg ingenting om exakt plats. Jag kan tänka mig att C är förtrogen med hela området.
Jag minns inte nu var de hittade kapuschongen. Kanske det kan ha varit gärningsplatsen? Att C kör tillbaka dit efter Ystads-och "begravnings"rundan för att dumpa den. - En välkänd plats, lätt att hitta tillbaka till. Jag tycker mig kunna ana ett mönster.
Citera
2022-09-16, 13:44
Medlem
Citat:
Precis!
Jag har sökt på sandtäkt och fått till mig att hela Käglinge naturområde är en f d stor sandtäkt där flera utgrävningar gjorts. Men inte någonstans har jag sett något om aktiv brytning.
När C berättar om grustäkt och materiel till gjuteriet talar han nog mot bättre vetande/en sedvanlig lögn. Men sand/grus som ligger i dagen finns förmodligen lite här och där inom området och säger eg ingenting om exakt plats. Jag kan tänka mig att C är förtrogen med hela området.
Jag minns inte nu var de hittade kapuschongen. Kanske det kan ha varit gärningsplatsen? Att C kör tillbaka dit efter Ystads-och "begravnings"rundan för att dumpa den. - En välkänd plats, lätt att hitta tillbaka till. Jag tycker mig kunna ana ett mönster.

Kapuschongen hittades mån den 27 sept.

https://www.google.se/maps/place/55%C2%B032'07.3%22N+13%C2%B003'29.5%22E/@55.5356539,13.0580527,727m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x46539f7f8ad60c87:0x ce0f62a2ea2a7202!2s238+30+Oxie!3b1!8m2!3d55.5404!4 d13.098812!3m5!1s0x0:0x157b38f15f00972f!7e2!8m2!3d 55.5353731!4d13.0581823?hl=sv

Han är bekant med platsen men jag tror inte han överföll henne där. Platsen är för öppen och välbesökt. Jag tror dom åkte förbi, möjligen en rökpaus. Ja, jag tror han körde dit efter begravningen. Han valde en plats likt den i Ystad, en plats där det rör sig folk så att den ska hittas så småningom.
Citera
2022-09-16, 15:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Kapuschongen hittades mån den 27 sept.

https://www.google.se/maps/place/55%C2%B032'07.3%22N+13%C2%B003'29.5%22E/@55.5356539,13.0580527,727m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x46539f7f8ad60c87:0x ce0f62a2ea2a7202!2s238+30+Oxie!3b1!8m2!3d55.5404!4 d13.098812!3m5!1s0x0:0x157b38f15f00972f!7e2!8m2!3d 55.5353731!4d13.0581823?hl=sv

Han är bekant med platsen men jag tror inte han överföll henne där. Platsen är för öppen och välbesökt. Jag tror dom åkte förbi, möjligen en rökpaus. Ja, jag tror han körde dit efter begravningen. Han valde en plats likt den i Ystad, en plats där det rör sig folk så att den ska hittas så småningom.
Tack för länken!
Nej, jag tror inte heller det är gärningsplatsen. Parkeringen vid Grodans hus tror jag inte heller på, men möjligtvis där Källstorpsvägen tar slut och övergår till stig. Tyvärr hittar jag inga bilder på hur terrängen ser ut där. Dock skulle det kunna stämma med skylt om motortrafik förbuden och en udda P-skylt.
Senast redigerad av sybel 2022-09-16 kl. 15:24. Anledning: tillägg
Citera
2022-09-16, 15:31
Medlem
Citat:
Tack för länken!
Nej, jag tror inte heller det är gärningsplatsen. Parkeringen vid Grodans hus tror jag inte heller på, men möjligtvis där Källstorpsvägen tar slut och övergår till stig. Tyvärr hittar jag inga bilder på hur terrängen ser ut där.

Så här ser terrängen ut där hon hittades. Det läskiga är att bilderna är tagna sept 2021, väldigt nära fyndplatsen. Zoomar du in på den andra länken ser du något mörkt som skulle kunna vara en jacka, nu när man vet vad som ev låg där.

https://www.google.se/maps/@55.53469...4!8i8192?hl=sv

https://www.google.se/maps/@55.53473...4!8i8192?hl=sv
Citera
2022-09-16, 16:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så här ser terrängen ut där hon hittades. Det läskiga är att bilderna är tagna sept 2021, väldigt nära fyndplatsen. Zoomar du in på den andra länken ser du något mörkt som skulle kunna vara en jacka, nu när man vet vad som ev låg där.

https://www.google.se/maps/@55.53469...4!8i8192?hl=sv

https://www.google.se/maps/@55.53473...4!8i8192?hl=sv
Nu har jag nog varit otydlig igen.
Jag har börjat tvivla på att stryp-och begravningsplats var desamma, återgått till att de var separata och att C transporterat B i bilen.
Så det jag sökt var bilder från ev strypplats, om det skulle kunna vara i slutet av Källstorpsvägen. Vid Ekhagsvägen finns ingen P-plats och heller ingen stig där motortrafik ej skulle vara tillåten.
Jag har för dålig kamera för att få vettig zoom. Men ensak är jag helt hundra på: Det stället hade han aldrig hittat i mörkret om han inte vetat exakt var det fanns.
Kan du jämföra med bilden från 2018 och se om rishögen fanns där redan då? Min bild är för mörk för att jag ska kunna urskilja något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in