2021-11-29, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
slicka? nej smeker eller smiskar bara

OK smeker kan vi kalla det.

Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag brukar aldrig vara aktiv i de delforum som den moderatorn ansvarar över så jag tror inte han bedömer mina inlägg ändå.

Jag bara kommenter det här eftersom jag tyckte det exempel du gav var lite orättvist eftersom
det inte blir rimligt att använda det specifika inlägget som exempel på att någon moderator inte följer reglerna.

Det "roliga" här är att det inte är jag som använt det som exempel. Det är BFC själv.

Citat:
Det var dock givetvis inte min mening att ge intrycket av att jag alltid håller med moderatorer oavsett,
för det får man ju förstås kolla på från fall till fall.

Men som sagt du får gärna hålla utkik efter andra kanske lite bättre exempel på det fenomen du beskriver.

Går inte för det vore brott mot 0.06.

Citat:
Du kanske har varit med om saker på Flashback tidigare som givit dig förståeliga skäl att vara missnöjd,
det kan ju jag givetvis inte ha någon aning om.

Jag har iakttagit användares kontra moderatorers inlägg. Det räcker så.
Citat:
Min inställning är i alla fall att samma regler ska gälla för alla användare och moderatorer och det
oavsett hur länge man varit användare eller moderator.

Detta är även min inställning. Det är dock inte moderatorers eller admins inställning. BFC kanske hävdar att det är hans inställning men han lever inte som han lär (precis som andra hycklare).
Citera
2021-11-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harbogum
OK smeker kan vi kalla det.

Det "roliga" här är att det inte är jag som använt det som exempel. Det är BFC själv.

Går inte för det vore brott mot 0.06.

Jag har iakttagit användares kontra moderatorers inlägg. Det räcker så.

Detta är även min inställning. Det är dock inte moderatorers eller admins inställning. BFC kanske hävdar att det är hans inställning men han lever inte som han lär (precis som andra hycklare).

Ja fast en fördel med Flashback är ju att man faktiskt får klaga på moderatorer och moderatorsåtgärder.

Det enda som krävs är att om det är en specifik moderator eller moderatorsåtgärd som klagomålet gäller
så bör man följa en procedur för sitt klagomål.

Och så länge du följer den proceduren så bör du nog inte riskera att bryta emot regel 0.06, Moderatorsåtgärder.

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Citat:
Är du missnöjd med ett beslut, undrar över en modereringsåtgärd eller har synpunkter på hur en moderator agerat så följ dessa steg:

1. Kontakta först den aktuella moderatorn via PM (personligt meddelande) - klicka på moderatorns användarnamn och välj "skicka ett privat meddelande". Oftast kan problemet lösas på detta sätt. Ge moderatorn tid att svara innan du går vidare, minst ett dygn (24 timmar). Om du inte vet vilken moderator som genomförde åtgärden (vid radering av inlägg) så kan du PM:a valfri moderator i forumdelen. Vilka som modererar syns på första sidan i delforumet. Observera att syftet är diskussion, inte bara att slänga iväg ett PM.

2. Skulle detta inte fungera, dvs att du har diskuterat med moderatorn men inte kommer längre, eller att moderatorn inte svarat på ett dygn så starta en tråd i delforumet (FB) Klagomål och kritik. Följ följande mall:

a) specificera vad du är missnöjd med redan i rubriken
b) förklara i trådstarten bakgrunden och på vilket sätt du anser moderatoråtgärden var felaktig
c) inkludera PM-konversationen med moderatorn
d) inkludera eventuella länkar (om möjligt)

Det går också att vända sig direkt till en admin med klagomål. Admins hittar du i länken "Moderatorer" längst ner på sidan, till höger. I den länken finns alla moderatorer i bokstavsordning och sist även admins.
Citera
2021-11-29, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ja fast en fördel med Flashback är ju att man faktiskt får klaga på moderatorer och moderatorsåtgärder.

Hur vet du det? Avstängda medlemmar kan inte klaga eller hur? Kan man stängas av för off topic (retorisk fråga)?

Citat:
Det enda som krävs är att om det är en specifik moderator eller moderatorsåtgärd som klagomålet gäller
så bör man följa en procedur för sitt klagomål.

Ja?
Citat:
Och så länge du följer den proceduren så bör du nog inte riskera att bryta emot regel 0.06, Moderatorsåtgärder.

Fetade nyckelordet i din mening åt dig. Märk väl att jag inte tog upp något specifikt här men BFC hoppade in i tråden och började hävda att jag minsann gjort det och att det gällde hans inlägg i den andra tråden. Han har gjort mängder med inlägg som stämmer överens med vad jag irriterar mig på. Dock har han ju fullständigt tolkningsföreträde ihop med, till synes, fullständig regelimmunitet (har har upplevt raderade inlägg ve och fasa) medan han hävdar att vi minsann skriver på lika villkor.

Lögnare och hycklare.
Senast redigerad av harbogum 2021-11-29 kl. 23:43.
Citera
2021-11-30, 00:00
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Avstängda medlemmar kan inte klaga eller hur? Kan man stängas av för off topic (retorisk fråga)?

Ja?

Fetade nyckelordet i din mening åt dig. Märk väl att jag inte tog upp något specifikt här men BFC hoppade in i tråden och började hävda att jag minsann gjort det och att det gällde hans inlägg i den andra tråden. Han har gjort mängder med inlägg som stämmer överens med vad jag irriterar mig på. Dock har han ju fullständigt tolkningsföreträde ihop med, till synes, fullständig regelimmunitet (har har upplevt raderade inlägg ve och fasa) medan han hävdar att vi minsann skriver på lika villkor.

Lögnare och hycklare.

Ja ifall en användare ganska ofta bryter emot regel 0.03, Trams Och Off Topic, då kan användare få varningar.

Och får man tillräckligt många varningar så kan man bli avstängd för brott emot regel 2.01, Ohörsamhet.

Det går dock att fortfarande klaga på Flashback eller administratörer eller moderatorer också när man är avstängd.

Det kan man göra i delforum Flashback, underavdelning Avstängningar Och Bannlysningar, under fliken Feedback.

(FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback
Senast redigerad av 12-12 2021-11-30 kl. 00:10.
Citera
2021-11-30, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ja ifall en användare ganska ofta bryter emot regel 0.03, Trams Och Off Topic, då kan användare få varningar.

Ja. Varningar av moderatorer som bryter mot 0.03. OFTARE.

Citat:
Och får man tillräckligt många varningar så kan man bli avstängd för brott emot regel 2.01, Ohörsamhet.

Men bara om man är vanlig användare.

Citat:
Det går dock att fortfarande klaga på Flashback eller administratörer eller moderatorer också när man är avstängd.

Vilket moderatorerna aldrig blir. Det är de som stänger av. De behöver inte lägga tid och energi på att klaga. Det behöver inte vanliga användare heller de kan antingen 1. bryta mot reglerna 2. sluta skriva på forumet (som ett flertal bevisligen gjort).
Citat:
Det kan man göra i delforum Flashback, underavdelning Avstängningar Och Bannlysningar, under fliken Feedback.

(FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback

Japp. Tidigare än så var det direkt i underforumet Flashback men jag antar att man ville gömma undan klagomålen? I vilket fall så blir det TS mot resten av forumet i de fallen för där hoppar fullt av rövslickare in och 1. motsäger TS bara för att skaffa sig favör hos berörd moderator 2. förstöra klagotråden (av samma orsak).

Att klaga på moderator under de förutsättningarna är ytterst jobbigt, ytterst irriterande om det handlar om 0.03 (samtidigt som andra användare går off topic i klagotråden) och till syvende och sist ett tecken på att tiden sprungit från Flashback.
Citera
2021-11-30, 19:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad händer/har hänt med de medlemmar som inte är/var "överens"?

Det verkar som att vad du egentligen försöker säga är "alla tycker som jag för resten är inte här längre".

Om du har uppfattningen att folk som håller med andra folk som gnäller över sina OT-varningar blir avstängda p.g.a. avvikande åsikter så får du väl leta upp ett antal exempel på såna fall och be moderatorerna om en kommentar. Upp till dig att bevisa i så fall, inte mig. Jag delgav bara en allmän observation som jag fortfarande står för: De flesta brukar hålla med modsen om att OT-radering/varningar som diskuteras i detta delforum är berättigade. Gäller inte så sällan även skribenter som själva går OT regelbundet och även åkt på ohörsamhetsavstängningar till följd av det.
Citera
2021-11-30, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du har uppfattningen att folk som håller med andra folk som gnäller över sina OT-varningar blir avstängda p.g.a. avvikande åsikter så får du väl leta upp ett antal exempel på såna fall och be moderatorerna om en kommentar.

Klart jag inte får. Det är att betrakta som brott om kommentar om moderatorsåtgärder såklart.

Citat:
Upp till dig att bevisa i så fall, inte mig.

Tänker inte "bevisa" för det går de facto inte att göra utan att bli avstängd (men "bra tänkt"?).

Citat:
Jag delgav bara en allmän observation som jag fortfarande står för: De flesta brukar hålla med modsen om att OT-radering/varningar som diskuteras i detta delforum är berättigade.

Inte "de flesta". Bara "de flesta SOM FORTFARANDE FINNS KVAR PÅ FORUMET".
Citat:
Gäller inte så sällan även skribenter som själva går OT regelbundet och även åkt på ohörsamhetsavstängningar till följd av det.

Men det gäller aldrig moderatorer som går OT regelbundet. Verkligen jättekonstigt...

"Rules for thee not for me"
Citera
2021-11-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ja. Varningar av moderatorer som bryter mot 0.03. OFTARE.

Men bara om man är vanlig användare.

Vilket moderatorerna aldrig blir. Det är de som stänger av. De behöver inte lägga tid och energi på att klaga. Det behöver inte vanliga användare heller de kan antingen 1. bryta mot reglerna 2. sluta skriva på forumet (som ett flertal bevisligen gjort).

Jag tror nog de flesta, för att inte säga nästan alla, som blir avstängda brukar återkomma till forumet
efter att avstängningen har upphört.

Och det skulle nog inte förvåna mig om en del avstängda eller bannlysta förmodligen också skapar alternativa konton
och återkommer tidigare än egentligen tillåtet, det får man nog utgå ifrån är ganska sannolikt.

Citat:
Japp. Tidigare än så var det direkt i underforumet Flashback men jag antar att man ville gömma undan klagomålen? I vilket fall så blir det TS mot resten av forumet i de fallen för där hoppar fullt av rövslickare in och 1. motsäger TS bara för att skaffa sig favör hos berörd moderator 2. förstöra klagotråden (av samma orsak).

Att klaga på moderator under de förutsättningarna är ytterst jobbigt, ytterst irriterande om det handlar om 0.03 (samtidigt som andra användare går off topic i klagotråden) och till syvende och sist ett tecken på att tiden sprungit från Flashback.

Jag läser ju ofta klagomål från användare och i de flesta fall så brukar det visa sig att de användare
som klagar kanske inte är så oskyldiga som de ibland försöker utge sig att vara.

Det händer ju att moderatorer ibland kommer in och listar och radar upp vilka diskussionsinlägg som brutit emot regler
och då brukar det bli ganska uppenbart att många moderatorsåtgärder är befogade.
Citera
2021-11-30, 20:37
Bannlyst
Citat:
Jag tror nog de flesta, för att inte säga nästan alla, som blir avstängda brukar återkomma till forumet
efter att avstängningen har upphört.

Och det skulle nog inte förvåna mig om en del avstängda eller bannlysta förmodligen också skapar alternativa konton
och återkommer tidigare än egentligen tillåtet, det får man nog utgå ifrån är ganska sannolikt.

Det tror jag också. Jag tror dock inte de återkommer som vettiga skribenter (beroende på hur de "försvann"). Antagligen trollar de istället. Jag tror det är moderatorerna som sätter nivån på forumet och just nu är det inte seriöst.

Citat:
Jag läser ju ofta klagomål från användare och i de flesta fall så brukar det visa sig att de användare
som klagar kanske inte är så oskyldiga som de ibland försöker utge sig att vara.

De flesta fall =/= alla. Blackstone: "It is better that ten guilty persons escape than that one innocent suffer"

Citat:
Det händer ju att moderatorer ibland kommer in och listar och radar upp vilka diskussionsinlägg som brutit emot regler
och då brukar det bli ganska uppenbart att många moderatorsåtgärder är befogade.

Tror aldrig det varit uppenbart för mig när det varit en 0.03-diskussion. Då handlar det snarare om att inte tappa ansiktet från moderatorernas sida.
Citera
2021-11-30, 20:53
Medlem
Citat:
Det tror jag också. Jag tror dock inte de återkommer som vettiga skribenter (beroende på hur de "försvann"). Antagligen trollar de istället. Jag tror det är moderatorerna som sätter nivån på forumet och just nu är det inte seriöst.

Ja fast den biten förstår jag inte, för om man nu lyckas skapa nytt konto på Flashback utan att bli upptäckt
för brott emot regel 1.07, Alternativa Konton, då bör man ju vara glad för det och kan förslagsvis återuppta att posta seriöst
och diskutera det man nu vill diskutera?

Jag tolkar dig som om att du menar man då istället bör posta oseriöst trams som ett sätt att hämnas för sin avstängning?

Det är nog ingen bra ide eftersom ju mer oseriöst strunt och trams man postar, desto större risk att
man återigen drar på sig avstängningar eller varningar.

Citat:
De flesta fall =/= alla. Blackstone: "It is better that ten guilty persons escape than that one innocent suffer"

Den användare som på allvar anser sig vara helt oskyldig bör med fördel använda sig av de kontaktvägar som finns för överklagan
och där lägga fram bevis på att man blivit felaktigt avstängd eller varnad.

Fast många gånger när användare överklagar så beror det på att de användarna gör sin egen tolkning av reglerna
och åberopar enbart det som skäl till att överklaga.

Citat:
Tror aldrig det varit uppenbart för mig när det varit en 0.03-diskussion. Då handlar det snarare om att inte tappa ansiktet från moderatorernas sida.

Ja okej då har vi nog olika syn angående det, för jag har läst flera gånger hur en del användare envist framhärdar
oavsett hur många bevis som läggs fram på att de faktiskt har brutit emot reglerna.
Citera
2021-11-30, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ja fast den biten förstår jag inte, för om man nu lyckas skapa nytt konto på Flashback utan att bli upptäckt
för brott emot regel 1.07, Alternativa Konton, då bör man ju vara glad för det och kan förslagsvis återuppta att posta seriöst
och diskutera det man nu vill diskutera?

Varför skulle man göra det om man blivit avstängd på felaktiga grunder?

Citat:
Jag tolkar dig som om att du menar man då istället bör posta oseriöst trams som ett sätt att hämnas för sin avstängning?

Jag tror att det ligger nära till hands ja.
Citat:
Det är nog ingen bra ide eftersom ju mer man postar, desto större risk att
man återigen drar på sig omotiverade avstängningar eller varningar.

FTFY
Citat:
Den användare som på allvar anser sig vara helt oskyldig bör med fördel använda sig av de kontaktvägar som finns för överklagan
och där lägga fram bevis på att man blivit felaktigt avstängd eller varnad.

Det vore en prestigeförlust för styrande av forumet att erkänna att de gjort gruvligt fel. Bättre att stänga av det nya kontot för 1.07. isf.

Citat:
Fast många gånger när användare överklagar så beror det på att de användarna gör sin egen tolkning av reglerna
och åberopar enbart det som skäl till att överklaga.

Och moderatorerna har fullständigt tolkningsföreträde och tolkar 0.03. lite hur de vill.

Citat:
Ja okej då har vi nog olika syn angående det, för jag har läst flera gånger hur en del användare envist framhärdar
oavsett hur många bevis som läggs fram på att de faktiskt har brutit emot reglerna.

De kan ju inte gärna lägga fram motbevis. Motbevis vore mot reglerna.
Citera
2021-11-30, 22:44
Bannlyst
Varför tolkar moderatorerna 0.03. så djävulusiskt dåligt?

De kan hoppa in i en tråd och peka på ett inlägg och påstå att det är trams. Sedan skriver de själva ett snarlikt inlägg (som såklart inte är trams). Visst regeln är godtycklig och helt efter deras tolkning/beroende på dagshumör men det ser ju illa ut?

Jag vill inte klaga på fenomenet, det är inte lönt, jag vill bara veta hur det kommer sig att de som ska upprätthålla reglerna verkar kunna dem sämst?

Är deras totala regelimmunitet ett problem (med tanke på att de inte behöver bry sig om repressalier behöver de inte heller kunna regelverket)? Vore längre avstängningar för moderatorer en väg framåt och ett sätt att rädda forumet från fortsatt förfall? Diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in