2021-11-29, 11:21
Medlem
blamages avatar
Jag undrar hur en gourmetkock från en lyxrestaurang i NY blev aktuell för PS? Var det där Bergfeldt intog sina luncher eller hur blev han påtänkt som deltagare från ingenstans?
Citera
2021-11-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Minst lika korkade, vad menar du? De blev ju helt utklassade. På vilket sätt var frågorna tillrättalagda?
Särskilt med 1 eller möjligen 2 otroligt obildade USA knorrar i andra buren.
Citera
2021-11-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Marcus Oscarsson & Bergfelt fick frågor som var tillrättalagda för två nysvenska från Afrika varav den ene lagat mat i USA sedan 90-talet Fy skäms SVT som lät frågorna få de Vita att framstå som minst lika korkade.
Japp, särskilt frågorna runt Degerfors då... Eller?
Citera
2021-11-29, 12:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Blir nyfiken på akademikerfamiljen. Vad är mammans utbildning? Var hittar man pappans uppsatser från den svenska juridikutbildningen?

Hans pappa är Madubuko Diakité:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Madubuko_Diakit%C3%A9

Människorättsjurist och dokumentärfilmare, har doktorerat och jobbar nu som senior forskare emeritus på Raoul Wallenberg Institute i Lund.

Mamma är Elaine Bosak, bibliotikare om jag inte missminner mig.

Beläst folk, det där!
Citera
2021-11-29, 12:04
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
När jag trycker på din länk med Timbuktu så länkas jag vidare till en sida som inte fungerar. Det är nåt fel som sker när man slussas ut av flashback. Söker man själv på wikipedia så finns en fungerande sida om artisten.
Om en länk slutar med slutparentes måste man lägga till ytterligare en slutparentes för att länken ska fungera.
Citera
2021-11-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag undrar hur en gourmetkock från en lyxrestaurang i NY blev aktuell för PS? Var det där Bergfeldt intog sina luncher eller hur blev han påtänkt som deltagare från ingenstans?

Han är vekligen inte från "ingenstans", kanske Sveriges kändaste krögare, iallafall för den yngre generationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Samuelsson

Han är adjungerad professor vid Restauranghögskolan i Umeå, har gett ut ett antal böcker, har svenskt och amerikanskt medborgarskap, har deltagit i otaliga TV-program i Sverige, USA och andra länder. Samt har checkat in ca 50 mille på banken.
Citera
2021-11-29, 12:15
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Han är vekligen inte från "ingenstans", kanske Sveriges kändaste krögare, iallafall för den yngre generationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Samuelsson

Han är adjungerad professor vid Restauranghögskolan i Umeå, har gett ut ett antal böcker, har svenskt och amerikanskt medborgarskap, har deltagit i otaliga TV-program i Sverige, USA och andra länder. Samt har checkat in ca 50 mille på banken.
Jag har aldrig sett eller hört talas om denne man. Mäter man berömmelse efter saldo på bankkontot eller är det din personliga referens till kändisskap?

Har även han judiska föräldrar med akademisk bakgrund?

Verkar som man behöver ha en fäbless för svenskfientliga negrer och vänsterblivna reportrar för att uppskatta deltagarna i PS.

Hoppas fö du har täckning för ditt PM.
Citera
2021-11-29, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hans pappa är Madubuko Diakité:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Madubuko_Diakit%C3%A9

Människorättsjurist och dokumentärfilmare, har doktorerat och jobbar nu som senior forskare emeritus på Raoul Wallenberg Institute i Lund.

Mamma är Elaine Bosak, bibliotikare om jag inte missminner mig.

Beläst folk, det där!

...jag vill inte säga emot dig och det märktes i TV:n att Jason är just allmänbildad vilket hedrar honom, hans politiska åskådning åsido. Men när du skriver orden doktorerat och emeritus så kan det ju närmast betyda vad som helst. The clue is probably in the name "Raoul Wallenberg Institute", det kanske inte är kvantfysik, medicinsk forskning eller världsförbättrande innovationer vi talar om även om fadern sannolikt är mkt duktig på det han ägnat sig åt, och att mamman är "beläst" är nog rätt ordval för en bibliotikarie.

Notera att jag alltså tyckte Jason gjorde bra ifrån sig, likaså Marcus Samuelsson, men jag svarar dig då du snart spammat sönder tråden i ditt Timbuktuförhärligande.

Vi kan nog däremot alla i tråden vara ense om paret Bergfelt/Oscarssons pinsamma insats. Beklämmande på så många sätt mot bakgrund av att de anlitas av statsmedierna för att upplysa svenska folket om hur det ligger till därute i den stora världen. En värld de uppenbart inte vet så mycket om.

Programledningen kan även minska andelen populärkulturella frågor till förmån för annan mer substantiell kunskap, men då blir det väl platt fall för än fler av gästerna så det är nog att hoppas på för mycket. Det är min åsikt i vart fall, om än bara en åsikt, folk förefaller ju sluka nya säsonger av Mello, Bachelor och massor av det som förr nedlåtande kallades tutt-tv (om än utan nakna tuttar idag) så att då ge dem det är väl enklast tyvärr... Bröd och skådespel, S (via Svt) paradgren.
Citera
2021-11-29, 12:31
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Jag har aldrig sett eller hört talas om denne man.
Alltså är han inte känd?

Citat:
Mäter man berömmelse efter saldo på bankkontot eller är det din personliga referens till kändisskap?
Missade du wikilänken?

Citat:
Har även han judiska föräldrar med akademisk bakgrund?
Relevans?

Citat:
Verkar som man behöver ha en fäbless för svenskfientliga negrer och vänsterblivna reportrar för att uppskatta deltagarna i PS.
Inte nödvändigtvis. I vilket fall funkar det nog inte om man är rasist och SD:are.
Citera
2021-11-29, 12:45
Medlem
Hur i helvete hade dom sminkat Marcus Oskarsson? Han såg ju ut som en inkarnation av Vlad Tepes...?
Dom kunde ha gett honom en cape också.
Citera
2021-11-29, 13:08
Medlem
Citat:
Inte för mig, som sällan frekventerar gourmetrestauranger eller har ett matlagningsintresse utöver det vanliga.

Klickar inte på vänsterblivna propagandasidor sedan grundaren tydligt deklarerade wikipedias inriktning.

Rabiata svenskfientliga judar tycks vara överrepresenterade inom media sett till sitt antal i befolkningen. så det är värt att notera att de förekommer i PS. Och varför de syns där.

Jag är varken eller men det blir man tydligen om man kritiserar något en någon lättkränkt vänsterbliven uppskattar.

Till och med jag som aldrig ser på matlagningsprogram vet vem Marcus Samuelsson är. Inte undra på att skolan går åt helvete när folk klagar på att dom flesta sökmotorer, uppslagsverk på Internet osv är vänsterblivna.
Citera
2021-11-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Till och med jag som aldrig ser på matlagningsprogram vet vem Marcus Samuelsson är. Inte undra på att skolan går åt helvete när folk klagar på att dom flesta sökmotorer, uppslagsverk på Internet osv är vänsterblivna.

Det hade varit en för lätt fråga i På Spåret "Vad heter krögaren uppväxt i Göteborg, som nu driver stjärnkrogen Red Rooster i New York".

Det är ta mig tusan ren och skär allmänbildning. Det är oroväckande att personer i detta land numera är så outbildade, och inte vill ta till sig kunskap från vanliga hederliga uppslagsverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in