2021-11-28, 18:25
  #26881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Inte om SE gick söderut och utstämplingstiden 23.19 stämmer, då varade samtalet minst 40 sekunder, eftersom LOP passerade Skandia ungefär 23.20.50.

Ja men då har du ju förutsatt att han går söderut direkt när han kommer ut på gatan.

Du kan inte basunera ut "samtalet varade I MINST 40 sekunder". Som om det vore en absolut sanning. Sen redovisa förutsättningarna som på intet sätt är givna. De flesta som spekulerar I SE anser det mest sannolikt att han går höger när han kommer ut alternativt står still / går vänster för att sedan vänta in LOP. Det finns inget som säger att han måste komma ut prick 23:20:50 för att vara GM.
Citera
2021-11-28, 18:27
  #26882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det har inte jag läst. Det är Ulrika G , vapensamlarens dotter som vid förhör berättat om SE som snobbig, märkesfixerad och med snygga kläder.

Hon verkar heller inte tro så mycket på SE som GM:
...Skandiamannen visade aldrig något intresse för min pappas vapen. De spelade bridge ihop och han var otroligt svag i händerna. Han kunde knappt hålla korten i en kortlek, säger hon. Jag skrattade alltså inte åt hans reumatism, utan åt hur han skulle kunna hantera ett grovkalibrigt vapen utan att tappa det. Det är ju inte som att skjuta med korkpistol...

Det är nog den andra dottern som uttalar sig kring hur SE brukar gå klädd.
Citera
2021-11-28, 18:35
  #26883
Medlem
Ursprungligen postat av Pirigin
Var det utan huvud eller utan ansikte?

Hon tyckte att mannen på bilden såg ut att vara 1,80. Och att den man hon sett var 1,85. SE är 1,82. När hon bommar på 3cm är det i förnekarnas värld självklart att det är fel man.

Angående rocken vet vi ju inte vilken Rock/jacka SE hade.

Det man får ta med sig när hon säger att det övriga stämmer är väl kroppsformen.
Eftersom SE säger sig ha blivit förväxlad med GM borde han haft de kläder som han säger sig ha blivit förväxlad med. Hur går det annars ihop?

SE som GM i blå jacka säger att GM hade blå jacka och att mörk rock är fel signalement?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Eftersom SE säger sig ha blivit förväxlad med GM borde han haft de kläder som han säger sig ha blivit förväxlad med. Hur går det annars ihop?

SE som GM i blå jacka säger att GM hade blå jacka och att mörk rock är fel signalement?

Det finns flera tänkbara munderingar på SE och flera tänkbara förklaringar till förväxlingsnarrativet.

Men i den här kontexten kan vi nöja oss med att YN har uppfattat mannen med rock. Att SE har en rock i fotot. Och att YN tycker att den rocken ser lite för tjock ut. Men vi vet inte om SE hade just denna rock på mordkvällen.

Det är att avskriva en observation på för hög detaljnivå. Hon ser Rock, SE har med stor sannolikhet rock. På den uppgiften ska han inte avskrivas.
Citera
2021-11-28, 19:28
  #26884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Snarare tycker jag att det har skett en kvalitetshöjning i och med MOPspanaren, ursprungligen, herr Enough, Lookalike, med flera ... Nu diskuteras ju saker med ett källkritiskt och jämförande perspektiv.

Man lär sig något nytt varje dag! Snart knäcker vi det här!

P.S. JA pratar om två olika personer i tingsrätten. Även två olika vid fotovisningen 1986, vad det verkar.

LL satt först och höll på med telefonsamtalet, sedan var han fram och pratade med AB, såvitt jag förstår. HJ meddelar att LL stod och var ledsen när han blivit varse att det rörde sig om OP. Karln hade nog fullt upp, så det räckte, den där kvällen ...

De du listar med undantag för Ursprungligen är enligt mig sakliga, kunniga och seriösa. Ursprungligen vet jag inte hur seriös han är längre. Jag har rakt av hoppat över 99% av hans inlägg senaste månaderna då han kör med en allt för raljant och nedsättande ton för min smak. Bidrar egentligen inte med något konstruktivt heller SE på Bohemia som han menar är fakta, tycker jag är i det närmaste löjligt. Det är Ursprungligen, Motorprinsen och i viss mån Murdoch på "förnekarsidan" som jag inte pallar med. Er övriga har jag inga problem med. De 10 n00bsen på sekt-sidan scrollar jag också bara förbi vid det här laget. En och annan av dem kanske får för sig att fördjupa sig mer i spåret än att bara se netflix-serien. Då får man väl börja ta de få på allvar.

Frågan är varför jag fortfarande ligger 6 dagar efter i tråden. Trots att jag scrollar flera timmar per dag och hoppar över så mycket som jag gör.

Angående JA pratar han väl om två personer också vid fotovisningen. Men den ena är väl AB?
Citera
2021-11-28, 19:30
  #26885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
JA fick se bilder på 15 personer. Hur vet du att JÅS inte var med på en av bilderna? Det vore väldigt märkligt om de inte hade med JÅS.

Jag vet inte om JåS är med eller inte. Lampers pratar om detta i tidigare refererat poddavsnitt. Det skulle vara väldigt bra att veta om JÅS är med i samlingen.

Men det är ganska tydligt att JA vid det tillfället beskriver JÅS till agerande och utseende, men plockar ut fotot på SE.
Citera
2021-11-28, 19:33
  #26886
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det har redan stipulerats vid flertalet tillfällen i denna tråd att Jeppsson kan man se var man än står
Spelar ingen roll om man står i trappan, på mordplatsen eller runt hörnet.

Jag har redan lagt fram min åsikt att till och med i dagsljus är det rätt knepigt att från mordplatsen få en bra blick av en person som står där Jeppsson ska ha stått. Det är som sagt ett ganska bra avstånd och flertalet av bilder från mordplatsen visar inte på ett bra sätt det faktiska avståndet. Jag personligen kunde tex inte urskilja färg på kläder från det avståndet. Och då var det i dagsljus (tidig skyming).

Men SE ska ha lyckats pricka in ungefärlig ålder, färg på jacka samt en beskrivning av frisyren från mordplatsen.

Uppenbarligen går åsikterna isär gällande denna fråga (och det är helt OK) och jag är öppen för att vi har ett gäng här i tråden med höksyn.


Lite pinsamt att du helt missat att vid tiden för mordet så stod det byggbaracker uppställda inne på Tunnelgatan. Bakom dem mot Luntmakargatan stod LJ när mördaren sprang förbi honom.

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Så nej, LJ gick inte att se från mordplatsen, det är nåt som du har fantiserat ihop.
Citera
2021-11-28, 19:40
  #26887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Twilight zone?

I så fall är din idol KP - i din värld - diskad från allt åklageri och alla hans fällande domar ska rivas upp och granskas.

KP har INGET ANNAT än enskilda uppgifter från enskilda ”vittnen” (YN såg nån en bit därifrån).

Kämpa.

Skillnaden på dig, mig och KP är att du är 100% säker på din sak. Trots att du byggt din uppfattning på i grunden osäkra uppgifter.

KP tror nog mer på SE som GM än vad jag gör. Men principielt gör vi väl liknande bedömning. Det finns skäl att misstänka SE som GM. Och det finns inget som med tillfredsställande, säkerhet utesluter honom. Den bedömningen gör de flesta seriösa bedömare. Sen är det en gradskala hur misstänkt man tycker att han är.

Då har vi t.ex. Lampers som ser att SE inte kan uteslutas, men som inte tror särskilt mycket på honom som GM. Jag tycker att han är misstänkt, men tror mer på att han är oskyldig än skyldig.

Vid sidan av de som kan se nyktert på saken finns det idioter som anser det vara bevisat att SE inte är GM eller att SE är GM.
Citera
2021-11-28, 20:22
  #26888
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lite pinsamt att du helt missat att vid tiden för mordet så stod det byggbaracker uppställda inne på Tunnelgatan. Bakom dem mot Luntmakargatan stod LJ när mördaren sprang förbi honom.

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Så nej, LJ gick inte att se från mordplatsen, det är nåt som du har fantiserat ihop.

Svarar du rätt person?!

Jag är bokstavligen i princip den enda i denna tråd som påstår att LJ är närmast omöjlig att se från mordplatsen (med eller utan baracker). Iaf så pass att man kan ge en vettig beskrivning av honom.
Citera
2021-11-28, 20:34
  #26889
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Angående JA pratar han väl om två personer också vid fotovisningen. Men den ena är väl AB?

Är också skeptisk till att SE hinner in på Bohemia. Men intressant idé!

Jag slukar allt som Ursprungligen skriver med stort intresse. Fast nu är det semester från Skandia som gäller.

Det där med fotovisningen skulle man förstås gärna vilja ha haft utrett: För egen del tror jag att JA beskrev JÅS, men pekade ut SE och AB. Sedan har de som skrev protokollet trott att JA pekade ut den han beskrev. Bara man lyckas gräva fram pärmen eller mappen med fotobilderna så torde detta klarna. Om JÅS var med bland fotografierna så kan JA knappast ha misstagit SE för honom, eftersom de är så olika.

JA vill dessutom sätta en keps på Skandiamannens huvud. Medan JÅS hade skägg?

Eller var den senare renrakad på mordkvällen men inte vid rekonstruktionsbilden?

Frågan är om en del "putsade upp sig" inför historieböckerna ...

Det måste för övrigt vara den här bilden på SE som JA pekade ut. Den som är överst:

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget-stig-engstrom/
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-28 kl. 20:41.
Citera
2021-11-28, 20:49
  #26890
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lite pinsamt att du helt missat att vid tiden för mordet så stod det byggbaracker uppställda inne på Tunnelgatan. Bakom dem mot Luntmakargatan stod LJ när mördaren sprang förbi honom.

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Så nej, LJ gick inte att se från mordplatsen, det är nåt som du har fantiserat ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Svarar du rätt person?!

Jag är bokstavligen i princip den enda i denna tråd som påstår att LJ är närmast omöjlig att se från mordplatsen (med eller utan baracker). Iaf så pass att man kan ge en vettig beskrivning av honom.

Nu beskriver ju LJ att han, medan GM sprang i trappen, flyttade på sig och stod och tittade ner på Sveavägen (mordplatsen):

"J: Ja, då först sneddar jag över Luntmakargatan själv [från den högra till den vänstra sidan av barackerna från SE:s förmodade håll sett] och ser honom [GM] springa trappan med två, tre trappsteg i taget.
F: Han tar så många steg i taget?
J: Två i alla fall. Och så vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
J: Men jag såg då att det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
J: Det kunde jag se då.

F: Han springer då hela tiden uppför trapporna då samtidigt?
J: Samtidigt, ja.
F: Jaha.
J: Jag står precis vid korsningen [Tunnelgatan / Luntmakargatan], så att jag ser både trappan och Sveavägen och Luntmakargatans längd där så att -.
F: Jaha, så du har gått ut ungefär mitt i själva korsningen nu .
J: Ja, ungefär alltså.

F: - när du gör dom här iakttagelserna.
J: Jaha.
F: Var befinner han sig då i trappan?
J: Då är [sic? har?] han nog hunnit över hälften av trappan."

Således kunde LJ bli sedd från Sveavägen och mordplatsen. Och det blev han, av SE:

"Mot denna vägg [kulturhusets], såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. [...] Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning."

*trumvirvel*
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-28 kl. 21:05.
Citera
2021-11-28, 20:51
  #26891
Medlem
ursprungligens avatar
"2. Engström berättade också för väktarna att ”det vällde fram blod ur munnen” på Palme. Detta har bekräftats av personer som utförde första hjälpen på statsministern."
Det är väl svårt för GM att se att OP blöder ur munnen när han vänds på rygg först efter att GM lämnat mordplatsen? Det SE berättade för väktarna 20 min efter mordet har SE väl inte läst sig till eller hört och sett i media?
Citera
2021-11-28, 20:58
  #26892
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu beskriver ju LJ att han, medan GM sprang i trappen, flyttade på sig och stod och tittade ner på Sveavägen (mordplatsen):

"J: Ja, då först sneddar jag över Luntmakargatan själv [från den högra till den vänstra sidan av barackerna från SE:s förmodade håll sett] och ser honom [GM] springa trappan med två, tre trappsteg i taget.
F: Han tar så många steg i taget?
J: Två i alla fall. Och så vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
J: Men jag såg då att det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
J: Det kunde jag se då.

F: Han springer då hela tiden uppför trapporna då samtidigt?
J: Samtidigt, ja.
F: Jaha.
J: Jag står precis vid korsningen [Tunnelgatan / Luntmakargatan], så att jag ser både trappan och Sveavägen och Luntmakargatans längd där så att -.
F: Jaha, så du har gått ut ungefär mitt i själva korsningen nu .
J: Ja, ungefär alltså.

F: - när du gör dom här iakttagelserna.
J: Jaha.
F: Var befinner han sig då i trappan?
J: Då är [sic? har?] han nog hunnit över hälften av trappan."

Således kunde LJ bli sedd från Sveavägen och mordplatsen. Och det blev han, av SE.

*trumvirvel*

Sid 26 i detta dokument visar tydligt att det går att se korsningen där LJ stod från mordplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1fE4oFi11Gbe14CdtSrQrGS1HmxrzY0X4/view

Skulle fotografen stått några meter till vänster, dvs närmare blodfläcken skulle väggen på kulturhuset synas ännu bättre.

Det går tydligt att se ordet "Polis" på polisbilen som står på platsen i bilden på sid 26 i dokumentet där LJ påstod att han stod och där SE påstår att han sett LJ i siluett.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-28 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in