2021-11-28, 16:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
"Vi" som har tillgångar i form av fastigheter och aktier har fått det fantastiskt mycket bättre sedan finanskrisen 2009. Har de tillgångslösa och ej kreditvärdiga fått det mycket bättre materiellt?

Ja?

För att inte tala om hur stora löneökningar de minimilöner får idag i USA. Halleluja äntligen lite inflation.
Citera
2021-11-28, 16:20
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Problemet är bara då med er egen hemsnickrade KPI är att det blir värdelöst mått och går inte använda för justera riksbankens styrränta. Vi riskerar att hamna i en situation där riksbanken sätter alldeles för hög ränta i förhållande till omvärlden.

Ja, men då är hela budskapet med att ”inflationen omöjligen kan vara 10 % om vi samtidigt har tillväxt” debunked. Det handlar bara om vilket mått vi ska använda till att mäta inflation och att inte ha för höga räntor som skadar ekonomin.

Det belyser med andra ord hela budskapet som många ”inflationsivrare” försöker säga - att syftet med KPI snarare är att vara ett verktyg för räntan. Inte att faktiskt vara en korrekt definition på inflation.
Citera
2021-11-28, 16:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Har de tillgångslösa och ej kreditvärdiga fått det mycket bättre materiellt?
Citat:
Ja?

För att inte tala om hur stora löneökningar de minimilöner får idag i USA. Halleluja äntligen lite inflation.
Jag håller inte med. De har blivit relativt sett fattigare, även med de skattesänkningar som var under Reinfelt-åren. Räkna istället på hur många årslöner en i svenska mått mätt "fattig" person behöver lägga på att köpa en egen bostad. Kan vi enas om att det har gått upp?
Hyrorna har också gått upp snabbare än lönerna, påstår jag. En marknadshyra står (förvisso äntligen enligt mig) inför dörren, vilket kommer att drabba dessa "fattiga" ännu mer. Så det finns visst grupper som är "losers" de senaste 10 åren. Lägg därtill en huvudlös immigration som bidragit till ökad konkurrens med dessa "fattiga" grupper om outbildade låglönejobb.
Citera
2021-11-28, 16:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Ja, men då är hela budskapet med att ”inflationen omöjligen kan vara 10 % om vi samtidigt har tillväxt” debunked. Det handlar bara om vilket mått vi ska använda till att mäta inflation och att inte ha för höga räntor som skadar ekonomin.

Det belyser med andra ord hela budskapet som många ”inflationsivrare” försöker säga - att syftet med KPI snarare är att vara ett verktyg för räntan. Inte att faktiskt vara en korrekt definition på inflation.

Klart att KPI måste vara användbart. Varför ha det annars? Som mått bara för att bekräfta ens ideologiska låsningar?

Men här kommer vi inte längre antar jag. Du vill ha ditt eget mått och då måste du kasta ut även BNP begreppet. Är det Hayek och Mises som gäller?
Citera
2021-11-28, 16:40
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Klart att KPI måste vara användbart. Varför ha det annars? Som mått bara för att bekräfta ens ideologiska låsningar?

Men här kommer vi inte längre antar jag. Du vill ha ditt eget mått och då måste du kasta ut även BNP begreppet. Är det Hayek och Mises som gäller?

Jag har aldrig sagt att KPI eller ens BNP är oanvändbart. Det enda jag skrev är att man visst kan ha hög inflation i en viss vara/tillgång trots att SCBs statistik samtidigt visar tillväxt eftersom den endast mäter tillväxt i relation till KPI.

Resten av diskussionen verkar mer handla om vilket inflationsmått som är mest användbart, men det är en helt annan sakfråga. Det är skilt från att man kan ha hög inflation i en variabel och få recession, men samtidigt låg inflation i en annan variabel (KPI) och få tillväxt.

Citat:
Det dräller runt en massa folk (på det här forumet och annorstädes) som påstår att vi har högre eller till och med mycket högre inflation än vad som rapporteras av SCB. Egna påhittade inflationstal man slänger sig med varierar vanligtvis från 5 %, till 10 %. Ibland till och med ännu högre. Alltför sällan synar folk dessa knäppskallar men nu är det dags. Det är nämligen rent löjligt att vi skulle ha ens 5 % procent inflation och det är totalt omöjligt att vi skulle ha 10 % inflation. Detta innebär att SCB också måste ljuga om tillväxten. Antingen det eller så har vi genomlevt en depression utan historisk jämförelse. Och jag tänker inte på Corona här.
Citera
2021-11-28, 16:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Jag håller inte med. De har blivit relativt sett fattigare, även med de skattesänkningar som var under Reinfelt-åren. Räkna istället på hur många årslöner en i svenska mått mätt "fattig" person behöver lägga på att köpa en egen bostad. Kan vi enas om att det har gått upp?
Hyrorna har också gått upp snabbare än lönerna, påstår jag. En marknadshyra står (förvisso äntligen enligt mig) inför dörren, vilket kommer att drabba dessa "fattiga" ännu mer. Så det finns visst grupper som är "losers" de senaste 10 åren. Lägg därtill en huvudlös immigration som bidragit till ökad konkurrens med dessa "fattiga" grupper om outbildade låglönejobb.

Nej det kan vi inte. Enas alltså. I stort sätt alla har fått det bättre. senaste två decennierna och det visar även datan. Möjligtvis med undantag för vissa som är beroende av bidrag som inte justerats upp för inflation och fattigpensionärer.

Givet hur billigt det är att låna så är bostäder inte speciellt dyra.

Sedan orkar jag inte diskutera migration det är OT. Jag är fascist så du kan ju gissa vad jag tycker om den.
Citera
2021-11-28, 16:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Jag har aldrig sagt att KPI eller ens BNP är oanvändbart. Det enda jag skrev är att man visst kan ha hög inflation i en viss vara/tillgång trots att SCBs statistik samtidigt visar tillväxt eftersom den endast mäter tillväxt i relation till KPI.

Resten av diskussionen verkar mer handla om vilket inflationsmått som är mest användbart, men det är en helt annan sakfråga. Det är skilt från att man kan ha hög inflation i en variabel och få recession, men samtidigt låg inflation i en annan variabel (KPI) och få tillväxt.

Ye ser att jag läst dig fel i tidigare inlägg sorry.
Citera
2021-11-28, 17:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Sedan orkar jag inte diskutera migration det är OT. Jag är fascist så du kan ju gissa vad jag tycker om den.

Det är inte ett dugg OT. Utöver den faktorn Enterprise tar upp handlar det om att man vill inflatera bort kostnaderna för migrationen, så osynligt som möjligt. Att svenska studenter måste ta CSN-lån medan somaliska pluggar på Soc:s bekostnad, att nyanlända ska ha etableringsstöd etc etc - sådant KOSTAR - och då måste köpkraft tas från den svenska ursprungsbefolkningen.

Den förda politiken - under täckmanteln "bekämpa en pandemi med extrem penningpolitik" - handlar inte om något annat än att göra den genomsnittlige svenske löntagaren realt fattigare och den 99:e percentilen i förmögenhetsligan rikare.
Citera
2021-11-28, 17:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vad hindrar dig från att hänga på dom rikaste och köpa aktier?

Självklart så köper jag aktier!
Citera
2021-11-28, 17:17
Medlem
Citat:
Boendekostnaden tog en mycket större procentandel av lönen förr. Har aldrig bott så billigt som nu och det är jag inte ensam om.
Vet inget som blivit dyrare.
Går ju inte att leva upp en lön om man inte lägger det på droger eller spel.
Citera
2021-11-28, 17:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det är inte ett dugg OT. Utöver den faktorn Enterprise tar upp handlar det om att man vill inflatera bort kostnaderna för migrationen, så osynligt som möjligt. Att svenska studenter måste ta CSN-lån medan somaliska pluggar på Soc:s bekostnad, att nyanlända ska ha etableringsstöd etc etc - sådant KOSTAR - och då måste köpkraft tas från den svenska ursprungsbefolkningen.

Den förda politiken - under täckmanteln "bekämpa en pandemi med extrem penningpolitik" - handlar inte om något annat än att göra den genomsnittlige svenske löntagaren realt fattigare och den 99:e percentilen i förmögenhetsligan rikare.

Nej sedeltryckeriet gick på högvarv för att rädda svenska sparare och pensionärer. Hade man låtit räntemarknaden kollapsa hade svenska hushåll suttit med notan. Ingves räddade pensionerna under corona kraschen.

Det finns någon idiotisk ide om att det sedeltryckeriet i FED och på Riksbanken som drivit upp matkostnaderna. Eller bensinpriserna. Vilket är så fel så det finns inte. Jordbruksprodukter har ett "lag" innan de blir färdiga. Man kan inte bara trolla fram vete. Priserna vi ser nu beror till stor del på grund av bönderna inte sådde nog förra året. Gissa om de sått en massa nu. Inte heller äter svensson dubbelt så mycket bröd bara för att Ingves stödköpt obligationer.

Bara för vi kraschar ekonomin försvinner inte Muhammed, Mahmoud och Kitenge. Om man däremot installerar flashbackanvändaren som Il Duce på livstid så händer det kanske grejer.
Citera
2021-11-28, 17:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej sedeltryckeriet gick på högvarv för att rädda svenska sparare och pensionärer. Hade man låtit räntemarknaden kollapsa hade svenska hushåll suttit med notan. Ingves räddade pensionerna under corona kraschen.

Det finns någon idiotisk ide om att det sedeltryckeriet i FED och på Riksbanken som drivit upp matkostnaderna. Eller bensinpriserna. Vilket är så fel så det finns inte. Jordbruksprodukter har ett "lag" innan de blir färdiga. Man kan inte bara trolla fram vete. Priserna vi ser nu beror till stor del på grund av bönderna inte sådde nog förra året. Gissa om de sått en massa nu. Inte heller äter svensson dubbelt så mycket bröd bara för att Ingves stödköpt obligationer.

Bara för vi kraschar ekonomin försvinner inte Muhammed, Mahmoud och Kitenge. Om man däremot installerar flashbackanvändaren som Il Duce på livstid så händer det kanske grejer.

Tillfälligt räddade svenska pensionerna menar du... kraschen kommer och då försvinner halva svenska 4:e AP-fonden och fan och hans moster, plus alla tjänstepensioner och deras bolag.

Det enda Fed, ECB och Ingves gjort är att flytta eländet framåt i tiden...

Varför inte ta några "hårda coronaår" med negativ tillväxt!???? För att slippa en framtida misär..???

MEN! "Tror ni verkligen tokern Gogge har större koll på det här än tränade professorer på Riksbanken????" Förvisso har jag "bara" en Master i nationalekonomi (tackade nej till en plats på PhD eftersom jag hade vettigare saker på g) men som jag brukade säga till mina studenter; "vad har den 500%-iga räntan vid valutakrisen och beslutet att 1919 återgå till pre-WW1:s prisnivå för gemensamt? Båda två var vansinne och båda applåderades av den samtida parnassen av nationalekonomer. Ergo: när alla nationalekonomer är samstämmigt ense kan ni alltså vara helt förvissade om att det är helt åt helvete!" Givet klassrumsgarv och självfallet en billig crowd pleaser - icke desto mindre sant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in