Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Nej sedeltryckeriet gick på högvarv för att rädda svenska sparare och pensionärer. Hade man låtit räntemarknaden kollapsa hade svenska hushåll suttit med notan. Ingves räddade pensionerna under corona kraschen.
Det finns någon idiotisk ide om att det sedeltryckeriet i FED och på Riksbanken som drivit upp matkostnaderna. Eller bensinpriserna. Vilket är så fel så det finns inte. Jordbruksprodukter har ett "lag" innan de blir färdiga. Man kan inte bara trolla fram vete. Priserna vi ser nu beror till stor del på grund av bönderna inte sådde nog förra året. Gissa om de sått en massa nu. Inte heller äter svensson dubbelt så mycket bröd bara för att Ingves stödköpt obligationer.
Bara för vi kraschar ekonomin försvinner inte Muhammed, Mahmoud och Kitenge. Om man däremot installerar flashbackanvändaren som Il Duce på livstid så händer det kanske grejer.

Tillfälligt räddade svenska pensionerna menar du... kraschen kommer och då försvinner halva svenska 4:e AP-fonden och fan och hans moster, plus alla tjänstepensioner och deras bolag.
Det enda Fed, ECB och Ingves gjort är att flytta eländet framåt i tiden...
Varför inte ta några "hårda coronaår" med negativ tillväxt!???? För att slippa en framtida misär..???
MEN! "Tror ni verkligen tokern Gogge har större koll på det här än tränade professorer på Riksbanken????" Förvisso har jag "bara" en Master i nationalekonomi (tackade nej till en plats på PhD eftersom jag hade vettigare saker på g) men som jag brukade säga till mina studenter; "vad har den 500%-iga räntan vid valutakrisen och beslutet att 1919 återgå till pre-WW1:s prisnivå för gemensamt? Båda två var vansinne och båda applåderades av den samtida parnassen av nationalekonomer. Ergo: när alla nationalekonomer är samstämmigt ense kan ni alltså vara helt förvissade om att det är helt åt helvete!" Givet klassrumsgarv och självfallet en billig crowd pleaser - icke desto mindre sant...