Citat:
Ursprungligen postat av
SlussenSTHLM
Det här är ingen rättegång. Man har all rätt att påstå att den Heliga Bibeln är Guds ord utan att behöva bevisa det.
Gud är högst levande, och Bibeln är Hans ord. Kan jag bevisa det? Nej! Betyder det att det inte är sant bara för att jag inte kan bevisa det? Verkligen inte!
Jo, men frågan var ju specifikt att om man deltar i en diskussion som handlar om huruvida Bibeln är sann eller ej så
är det ju det som ska diskuteras.
Om man då tycker att det räcker att säga "Bibeln är sann därför att jag tror det" och inte ens bemödar sig med att ge några skäl till att man tror att Bibeln är sann så är det ju inte mycket till bidrag till diskussionen.
Den logiska grunden till varför man tror något behöver inte vara baserad på bevis, men om man har svårt att förklara för andra varför man tor att något är på ett visst sätt så kanske man bör fundera lite djupare på exakt varför man faktiskt tror att det är på det viset.
Du skriver ju att "Gud är högst levande, och Bibeln är Hans ord." Hur vet du det?
Samma säger ju muslimerna om Koranen, så hur vet du att de inte har rätt när de säger att Muhammed fick i uppdrag att korrigera den heliga skriften efter att Satan hade vilselett folken?
Alltså, om du känner "Guds närvaro", hur vet du att det är just den Gud som beskrivs i Bibeln? Jag menar, Gud beskrivs olika i GT (sträng, hämndlysten och straffande) och i NT (den kärleksfulle Fadern), så är det GT-guden eller NT-guden som du känner?