2021-11-25, 20:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Som sagt, det är ett cirkelresonemang du framför.
...

gäsp
Citera
2021-11-25, 20:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
kanske inte men tror du att de håller med dig då? ...
Det tar jag med dem.
Citera
2021-11-25, 21:02
Medlem
Citat:
Som sagt, det är ett cirkelresonemang du framför.
Du hävdar att Bibeln är Guds ord därför att Bibeln är Guds ord och att Bibeln är helig därför att den är Guds ord.
Du har stora svårigheter med logiskt tänkande, vilket i och för sig inte är särskilt förvånande. Man måste ägna sig åt en form av mental gymnastik fri från logik och kritiskt tänkande för att kunna tro på gamla sagoböcker som strider mot precis allt vi vet om universum.

Det är väl ganska logiskt att det många säger sig ha sett är sant, dvs det inte en ensam person som skrivit en bok här till att börja med. Vore det en sagobok skulle vi inte heller kunna hävda att romarriket existerat eller all annan historia som vi trodde oss veta.

I övrigt finns det väl vetenskapliga bevis för en del som skrivits.
Citera
2021-11-25, 22:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Det är väl ganska logiskt att det många säger sig ha sett är sant, dvs det inte en ensam person som skrivit en bok här till att börja med. Vore det en sagobok skulle vi inte heller kunna hävda att romarriket existerat eller all annan historia som vi trodde oss veta.

Fast det som Bibeln skriver om hur Johannes Döparen dog stämmer inte med vad den judiske historikern Josefus skrev om hur Johannes Döparen dog och när han dog.

I Bibeln anges att Johannes greps av Herodes Antipas efter att ha kritiserat dennes äktenskap med sin brors hustru, men Josefus skriver att Johannes dödades innan det äktenskapet och av en annan anledning.
Citera
2021-11-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige

Nu påstod jag inte att inget som står i Bibeln stämmer.
De flesta sagoböcker innehåller nog både verkliga platser och personer. Det gör det inte mindre till en saga.
Huruvida något troligtvis är sant därför att många påstår sig ha bevittnat det beror på vad det är som påstås. Det är exempelvis inte rimligt att tro att någon de facto kan levitera, utföra telekenesis eller gå på vatten bara för att folk påstår att de har bevittnat något sådant, då det strider mot fysikens lagar. Det är extraordinära påståenden som således kräver extraordinära bevis.
Hittills finns det noll bekräftade exempel på något övernaturligt. Att en grupp vidskepliga fårahedar för två tusen år sedan påstod att de bevittnat något övernaturligt gör det knappast mer troligt.

När jag säger att Bibeln är en sagobok som strider mot allt vi vet om universum så är det just de extraordinära påståendena jag talar om. Typ att en gud skapat människorna och djuren i dess nuvarande form, att universum är ett par tusen år gammalt, att guds son gick på vatten och återuppstod efter att ha dött.

Jag har inga problem med att Bibeln innehåller många verkliga platser, personer och händelser.
Spindelmannen lever i den verkliga staden New York. Det gör inte berättelsen mer verklig.
Citera
2021-11-26, 05:58
Medlem
Citat:
De flesta sagoböcker innehåller nog både verkliga platser och personer. Det gör det inte mindre till en saga.
Huruvida något troligtvis är sant därför att många påstår sig ha bevittnat det beror på vad det är som påstås. Det är exempelvis inte rimligt att tro att någon de facto kan levitera, utföra telekenesis eller gå på vatten bara för att folk påstår att de har bevittnat något sådant, då det strider mot fysikens lagar. Det är extraordinära påståenden som således kräver extraordinära bevis.
Hittills finns det noll bekräftade exempel på något övernaturligt. Att en grupp vidskepliga fårahedar för två tusen år sedan påstod att de bevittnat något övernaturligt gör det knappast mer troligt.

När jag säger att Bibeln är en sagobok som strider mot allt vi vet om universum så är det just de extraordinära påståendena jag talar om. Typ att en gud skapat människorna och djuren i dess nuvarande form, att universum är ett par tusen år gammalt, att guds son gick på vatten och återuppstod efter att ha dött.

Jag har inga problem med att Bibeln innehåller många verkliga platser, personer och händelser.
Spindelmannen lever i den verkliga staden New York. Det gör inte berättelsen mer verklig.
Jag slår vad om att du har lyssnat en del på Matt Dillahunty? Är själv en stor beundrare av honom
Citera
2021-11-26, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kan haspla ur dig ordet cirkelargument hur mycket det vill, det visar bara att du är indoktrinerad med ateistisk jargong och därför inte förstår hur det som är Guds ord måste vara beskaffat, nämligen sådant att det inte beläggs av något utanför (och framför allt inte över) sig därför att det är den yttersta och högsta auktoriteten.
Den yttersta och högsta auktoriteten beläggs/bekräftas inte från någon högre instans. De övertygar på egen kraft om det alls ska ske. Detta är konsistent med dess anspråk.

För er särlingar (kufar) är Gud som människor eller på sin höjd en filosofisk idé.
Medan vi kristna talar om den Gud som är (JHWH).

En i fråga om det transcendenta störd (=brottslig och sjuk) människa förstår väl inte sådant här ens på principplanet, för att inte tala om att hon skulle kunna tillämpa det.
Är det så du vill leva och dö, i förtjusning över egen enfaldig jargong och utan Guds gratis nåd?
You tell me.

Mycket snömos för att rättfärdiga ditt cirkelargument.
Citera
2021-11-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jag slår vad om att du har lyssnat en del på Matt Dillahunty? Är själv en stor beundrare av honom
Har kikat en del på The atheist experience genom åren.
Citera
2021-11-26, 14:16
Medlem
Citat:
Har kikat en del på The atheist experience genom åren.
Bra av dig, detta är en väldigt begåvad man och han har rätt
Citera
2021-11-26, 16:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mycket snömos för att rättfärdiga ditt cirkelargument.
Låt mig bara påpeka att du avfärdar, du vederlägger inte.
Du gör det du kan i stället för det du inte kan.
Man kan också kapitulera (som C.S. Lewis uttryckte saken).
Citera
2021-11-26, 20:34
Medlem
Citat:

Låter nyktert, men skillnaden mellan dig och troende är att vetenskapen inte är någon begränsning alls för dem. Dessa "vidskepliga fårahedar" är något du antar, du måste ändå lämna dörren öppen för att det kan stämma rent vetenskapligt också, det är bara inte upptäckt än eller hur? Som t.ex. att elektriciteten var okänt på den tiden. På den religiösa sidan handlar allt om att tro, inget kommer att visa sig för dig innan du själv söker svar (dvs inser att något inte stämmer med din nuvarande världsbild)
Citera
2021-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast det som Bibeln skriver om hur Johannes Döparen dog stämmer inte med vad den judiske historikern Josefus skrev om hur Johannes Döparen dog och när han dog.

I Bibeln anges att Johannes greps av Herodes Antipas efter att ha kritiserat dennes äktenskap med sin brors hustru, men Josefus skriver att Johannes dödades innan det äktenskapet och av en annan anledning.

Nähä,, men är det fler personer bakom det som skrivits om detta i bibeln jämfört med en enskild person så kanske det kan säga dig något,,,

Jämför med idag, fullt med konflikter med hur personer uppfattat en händelse, vilka hade rätt? Kan vara rena missförstånd också som ser ut som motsägelser, vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in