Citat:
Ursprungligen postat av
temasverige
Det är väl ganska logiskt att det många säger sig ha sett är sant, dvs det inte en ensam person som skrivit en bok här till att börja med. Vore det en sagobok skulle vi inte heller kunna hävda att romarriket existerat eller all annan historia som vi trodde oss veta.
I övrigt finns det väl vetenskapliga bevis för en del som skrivits.
Nu påstod jag inte att inget som står i Bibeln stämmer.
De flesta sagoböcker innehåller nog både verkliga platser och personer. Det gör det inte mindre till en saga.
Huruvida något troligtvis är sant därför att många påstår sig ha bevittnat det beror på vad det är som påstås. Det är exempelvis inte rimligt att tro att någon de facto kan levitera, utföra telekenesis eller gå på vatten bara för att folk påstår att de har bevittnat något sådant, då det strider mot fysikens lagar. Det är extraordinära påståenden som således kräver extraordinära bevis.
Hittills finns det noll bekräftade exempel på något övernaturligt. Att en grupp vidskepliga fårahedar för två tusen år sedan påstod att de bevittnat något övernaturligt gör det knappast mer troligt.
När jag säger att Bibeln är en sagobok som strider mot allt vi vet om universum så är det just de extraordinära påståendena jag talar om. Typ att en gud skapat människorna och djuren i dess nuvarande form, att universum är ett par tusen år gammalt, att guds son gick på vatten och återuppstod efter att ha dött.
Jag har inga problem med att Bibeln innehåller många verkliga platser, personer och händelser.
Spindelmannen lever i den verkliga staden New York. Det gör inte berättelsen mer verklig.