Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Cirka två månader efter Ekelunds död skrev Stolpe i Aftonbladet att Ekelund har ”utövat ett inflytande, vars spår kan urskiljas nästan överallt i vår senare litteratur. Inom lyriken är dessa spår lättast att urskilja.” Enligt trådstarten skrev Stolpe att "[d]en döde var förvisso ingen världshistorisk gestalt. Han betydelse är ringa – och helt negativ." Om det sistnämnda verkligen har med Ekelund att göra verkar Stolpe helt ha bytt åsikt om Ekelund.
Ja, men det tycker jag nog inte är så problematiskt. De flesta människor byter väl åsikter ibland, om än kanske inte lika offentligt och passionerat som Sven Stolpe. Det är inte konstigt att han som litteraturkritiker i Aftonbladet skriver artigt om den nyligen avlidne Ekelund, vars författarskap förstås intresserade och fascinerade honom. Redan 1944 återfinns Sven Stolpes namn jämte många andra författares i medlemsmatrikeln för det då fem år gamla Vilhelm Ekelund-samfundet. Och han påstår alltså själv i
40 svenska författare att han "under många år /.../ skrivit på en stor bok om Ekelunds aforismer", ända tills en "råhet" från dennes sida fick honom att "ögonblickligen förinta manuskriptet". Det är alltså knappast orimligt att han skulle ha bevistat dennes begravning 1949, men inte heller att han vid det laget skulle vara lite mer distanserad till den avlidne än de övriga närvarande medlemmarna i samfundet.
...jag stod på litet avstånd för att inte irritera..., heter det ju i skildringen i
Den döde.
Som kritiker och författare företrädde ju den unge Stolpe ett slags litterär modernism med sin tidskrift
Fronten och samarbetade faktiskt där med personer som Artur Lundkvist och Eyvind Johnson. Men sedermera tyckte han sig upptäcka att det alternativ till den trånga borgerligt-nationella idyllen i Sverige som han sökte ändå inte fanns i modernismen utan i kristendomen, först Oxford och sedan katolicismen. När då 40-talisterna – och inte minst Stolpes fiender bland dessa – fortsatte på modernismens väg i en nihilistisk riktning som Stolpe ogillade, samtidigt som de bekände sig som Ekelunds lärjungar, kan man väl tänka sig att Stolpe kom att ytterligare omvärdera även dennes person. Inte bara var Vilhelm Ekelund ett andligt råskinn och hade förolämpat Stolpe själv – han hade även inspirerat "trolöshetens" destruktiva författargeneration. Skulle man kunna gissa att han tänkte. (Lägg märke till hur han i
40 svenska författare poängterar att Ekelund hatade även 40-talisterna, som för att ändå slå in en polemisk kil mellan dem och deras vördade profet.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Jag har svårt att föreställa mig att en person som alltid betonade att han såg bristen på erkännande som något positivt samtidigt skulle bete sig på det viset. Därmed inte sagt att han inte egentligen ville ha beröm (surt sa räven...), men det verkar märkligt att han i så fall skulle ha blottställt sitt hyckleri genom att tjata om lovord och inbjudningar. Om man får tro de beskrivningar jag har läst var Ekelund dessutom en svårtillgänglig, ensam människa. Den döde var en mer socialt utåtriktad person som höll sig framme i olika sammanhang, intrigerade och trängde sig på, det är i alla fall mitt intryck. Det stämmer också bättre med beskrivningen av den döde som en "källa till ständiga kriser".
Hur får du detta att passa in i din hypotes?
Tja, Ekelund
gillade ju katter och identifierade sig med dem, och katten är ju en matfriare och parasit som låtsas vara fri och oberoende. Och människan älskar den för dess skamlösa fräckhet i detta avseende. Kanske var det likadant med Ekelund?
Nej, allvarligt talat vill också jag ha andra belägg för att Ekelund verkligen skulle ha försökt komma med på kongresser och banketter innan jag egentligen kan tro på hypotesen. (Även om det viktigaste ju förstås är vad Stolpe trodde eller ville att folk skulle tro, snarare än hur det kanske verkligen var.) Dessutom beskriver Stolpe ännu i
40 svenska författare Ekelunds
diktning som "ett av de noblaste och mest betydande litterära livsverk som vår svenska kultur över huvud äger", så om vi fokuserar på raden om att den döde "gjorde aldrig någonting riktigt bra" så går Ekelund förstås fetbort. Man skulle hellre vilja ha någon mer jämförelsevis obetydlig figur som Erik Blomberg, som i Stolpes memoarer beskrivs som "en i flera avseenden sjuk man" vars hatiska och kverulantiska attacker till slut fick följden att Stolpe lade ned
Fronten "och flydde till landet". Men där har vi å andra sidan åter det knepiga med att den döde inte skall ha haft så mycket kontakt med Stolpe själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Och sedan har vi, som sagt, det där med den knarrande skaren redan i september.
Jag tror ju som sagt inte att texten primärt syftar till att avslöja och kritisera en viss författare, en "fiende" – hade
det varit avsikten så hade Stolpe förstås inte tvekat att skriva ut namnet redan i en boktitel. Det är en kristen betraktelse av samma slag som syskontexten "Om tre timmar skall du dö" i samma bok (en text som, noterade jag nyss, förresten får avsluta
Ich blicke zurück, ich blicke voraus, den tyska utgåvan av Sven Stolpes memoarer, så uppenbarligen betraktade han texter som dessa som betydelsefulla personliga bekännelser). Det viktiga är inte den dödes namn, inte ens dennes motbjudande person, utan Stolpes egen glädje och lättnad och den därmed sammanhängande insikten om att han själv är lika illa däran och behöver nåd i samma mått som den vidrige döde. I det sammanhanget kan jag mycket väl tänka mig att berättaren Stolpe lägger in knarrande skare som en konstnärlig effekt, sen må scenen i övrigt vara kyrkobänksdokumentär eller helt fiktiv.
Tillägg: Men visst är det frestande att leka med tanken att det ändå är minnet av just Vilhelm Ekelunds begravning som får Stolpe att identifiera sig med den döde och dennes öde i evigheten? Ekelund, som liksom Stolpe tvingades kämpa med
vreden och från sitt icke-kristna perspektiv betraktade den som en dödssynd – samtidigt som de bägge ständigt förlorade kampen.
Vreden heter Stolpes sista bok, och vreden är den egenskap som givit honom ny postum ryktbarhet genom Schulmans jämmerliga roman. Och på motsvarande sätt heter det i Olle Holmbergs dödsruna över Vilhelm Ekelund:
Citat:
Vad som sen bildar alla dessa böcker med aforismer och underliga titlar är konflikten mellan detta ideal å ena sidan, å andra sidan allt det som gjorde det svårt för idealet att förverkligas. Detta svåra var vreden. Vreden som vulkaniskt utbrott, vreden som tärande kval lever som bakgrund till alla dessa böcker som bekämpar vreden och vilkas mål är det vredelösa livet. /.../ Han vill befrias från vreden som den fromme från synden, denna synd som han dock inte kan bli fri från, inte för lång tid i varje fall.