2021-11-25, 08:16
Medlem
Jag lutar nog också åt att begravningsscenen är skapad av Stolpes fantasi, men skulle Stolpe ha kunnat uppfatta Knut Jaensson som en centralgestalt bland de kulturradikala?
Citera
2021-11-25, 12:28
Medlem
baggebo1s avatar
Om Ekelund:
Citat:
Adressat var konstnären och författaren Ernst Norlind (1877-1952) som i En bok om Vilhelm Ekelund sammanfattade deras förhållande så (sid. 30): »Jag hade rätt mycket att göra med honom då jag utgav ’Från Skåne’, där han medarbetade. Han var inte lätt att handskas med, och den minsta motighet kunde utlösa våldsamheter i brev, så att man baxnade.» Tydligare heter det i ett brev till Richard Hejll (citerat på bakpärmen av dennes tidskrift Den Enskilde oktober 1951): »Jag hade brev ifrån honom som är så hårresande grymma och fulla av sexuella otäckheter, att jag bränt dem.» Kanske fick Norlind något av de kortbrev som den unge Ekelund enligt uppgift brukade sända till misshagliga personer och som innehöll ett runt ord med utropstecken efter jämte underskrift. (Se K. A. Svensson: Vilhelm Ekelund i samtal och brev 1922-1949, sid. 7.)
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:852042/FULLTEXT01.pdf

Återigen med tanke på Stolpes:
Citat:
Han skrev till redaktörerna för våra uppslagsverk och klagade över att han inte fått utrymme nog, han skällde ut våra litteraturhistoriker för att de inte hyllat honom tillräckligt i sina översiktsverk, han rasade när hans jämnåriga behandlades i stora monografier, han skummade av vrede, om någon kollega blivit inbjuden till en kongress, där han inte var med: han infann sig då objuden, gnatade och skällde, lamenterade och förbannade, tills han av den uttröttade kongressledningen fick gratis hotellrum och inbjudan till alla banketter…
Citera
2021-11-25, 12:41
Medlem
Ingemar Hedenius kan det inte vara. Ty citatet i TS är från 1971 och Hedenius dog 1982.
Citera
2021-11-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Jag lutar nog också åt att begravningsscenen är skapad av Stolpes fantasi, men skulle Stolpe ha kunnat uppfatta Knut Jaensson som en centralgestalt bland de kulturradikala?
Jag tänkte också på honom - numera är han nästan bortglömd, men då, på 40-50-talen, var han nästan lika central som Olof Lagercrantz. Märkligt nog hade han ett "daytime job" som försörjde honom utanför medie- och kulturvärlden ända fram till 1949, det hade varit helt otänkbart i senare tider. Han jobbade på Stockholms gasverk! Han var, tror jag, kulturchef eller i varje fall tung litteraturkritiker på någon av de stora drakarna, och gift med Tora Dahl (som i son tur 1942-43 hade parallella affärer med Ekelöf och Lindegren!)
Citera
2021-11-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Ingemar Hedenius kan det inte vara. Ty citatet i TS är från 1971 och Hedenius dog 1982.
Det är mycket möjligt att scenen är skapad i Stolpes yviga fantasi och att den döde är en sammansmältning av flera av hans antagonister - både döda och sådana som ännu levde 1971.
Citera
2021-11-25, 16:53
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om Ekelund:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:852042/FULLTEXT01.pdf

Återigen med tanke på Stolpes:

Mkt intressant. »Jag hade brev ifrån honom som är så hårresande grymma och fulla av sexuella otäckheter, att jag bränt dem.»

Speciellt med tanke på vad Stolpe skriver om brev från "den döde":

Får man döma? Man kan inte gärna låta bli, när man ser gräset formligen vissna under en ond människas fötter, när man i decennier hör om hans vilda utbrott av avund, av hat, av missunnsamhet, när man läser hans ohyggliga brev.

Det här är ju ett starkt indicium för Ekelund. Sen tycker jag fortfarande att det är mkt av Stolpes karaktäristik som inte stämmer på Ekelund.
Citera
2021-11-25, 17:01
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Mkt intressant. »Jag hade brev ifrån honom som är så hårresande grymma och fulla av sexuella otäckheter, att jag bränt dem.»

Får man döma? Man kan inte gärna låta bli, när man ser gräset formligen vissna under en ond människas fötter, när man i decennier hör om hans vilda utbrott av avund, av hat, av missunnsamhet, när man läser hans ohyggliga brev.

Det här är ju ett starkt indicium för Ekelund. Sen tycker jag fortfarande att det är mkt av Stolpes karaktäristik som inte stämmer på Ekelund.

Ja, det där är onekligen intressant. Stolpe skriver "när man läser hans ohyggliga brev". Men samtidigt verkar breven som Stolpe har fått av den döde inte ha varit så ohyggliga, de "var inte särskilt ovänliga, snarast tvärtom". Då undrar man om Stolpe har suttit och läst någon sammanställning av brev av den döde som tryckts och givits ut. En sökning i KB:s katalog visar att samlingar med Ekelunds brev gavs ut 1958, 1968 och 1970, det vill säga innan Stolpes bok kom ut 1971. Så biten med breven passar rätt bra.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-25 kl. 17:04.
Citera
2021-11-25, 17:10
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ja, det där är onekligen intressant. Stolpe skriver "när man läser hans ohyggliga brev". Men samtidigt verkar breven som Stolpe har fått av den döde inte ha varit så ohyggliga, de "var inte särskilt ovänliga, snarast tvärtom". Då undrar man om Stolpe har suttit och läst någon sammanställning av brev av den döde som tryckts och givits ut. En sökning i KB:s katalog visar att samlingar med Ekelunds brev gavs ut 1958, 1968 och 1970, det vill säga innan Stolpes bok kom ut 1971. Så biten med breven passar rätt bra.

Man kan kanske tänka sig också att just de där "ohyggliga" breven inte var med i samlingarna? Men ryktet spreds förstås, även om de anstötliga breven till och med brändes...
Citera
2021-11-25, 18:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Största delen av arkivet efter Sven Stolpe utgörs av just brev, totalt 7304 stycken mellan 1921 och 2001, samt 914 utan årtal. I detta arkiv torde ju eventuella brev från Ekelund finnas bevarade.

Se https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?pid=alvin-record%3A8667&dswid=7741
Citera
2021-11-25, 18:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet

Spännande! Men enligt uppslagsverket innefattar Stolpes bevarade brevsamling över 8 000 brev.

Det torde därmed finnas en och annan kandidat! Sett till omfattningen av hans brevskrivande, alltså.

Frågan är hur många motkombattanter som fick beskrivningen "ohygglig", inklusive böjningsformer, egentligen ...
Citera
2021-11-25, 19:24
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Största delen av arkivet efter Sven Stolpe utgörs av just brev, totalt 7304 stycken mellan 1921 och 2001, samt 914 utan årtal. I detta arkiv torde ju eventuella brev från Ekelund finnas bevarade.

Se https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?pid=alvin-record%3A8667&dswid=7741

Om de brev Stolpe fick från Ekelund skriver han:

Jag tog fram den bunt brev jag har från honom – de ligger långt tillbaka i tiden – och läste för första gången åter igenom dem. De var inte särskilt ovänliga, snarast tvärtom. Vi var aldrig ”fiender”.
Citera
2021-11-25, 19:38
Medlem
Soterns avatar
August Strindberg??????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in