2021-11-23, 16:09
Medlem
Stabskaptens avatar
I samlingen Låt mig berätta mer (1971) skriver Sven Stolpe om en avliden person som han tyckte var ovanligt vedervärdig. ”Får man glädja sig över att en person har dött?” inleder Stolpe och svaret blir att ja, i det här fallet får man nog det, så otäck var den döde.

Han namnges förstås inte, men jag tänkte att det kanske går att lista ut vem han var. Nedan citerar jag de delar av texten som kan bidra till att identifiera honom.

Citat:
När hans död stod i pressen, hade jag ett intryck av att halva landet andades ut – ett nästan olidligt tryck hade försvunnit, äntligen, äntligen, var denna förfärliga människa borta.

Citat:
Den döde var förvisso ingen världshistorisk gestalt. Han betydelse är ringa – och helt negativ. Men i svenskt kulturliv var han en ständig risk, en källa till ständiga kriser. Han var som en smygande pest – rätt som det var, kände man fläkten av hans hat, hans avundsjuka, hans gemenhet.

Citat:
Får man döma? Man kan inte gärna låta bli, när man ser gräset formligen vissna under en ond människas fötter, när man i decennier hör om hans vilda utbrott av avund, av hat, av missunnsamhet, när man läser hans ohyggliga brev. Jag tog fram den bunt brev jag har från honom – de ligger långt tillbaka i tiden – och läste för första gången åter igenom dem. De var inte särskilt ovänliga, snarast tvärtom. Vi var aldrig ”fiender”. Mig har han aldrig skadat. När jag sakta gick igenom dem, tyckte jag mig för första gången se, att denne man, som så många förbannat och de flesta föraktat, i själva verket var sjuk, defekt. Man såg det förresten redan i hans ohyggliga kranium, i hans ögon. Han var ett slags karikatyr på människan. Han gjorde aldrig någonting riktigt bra – men alla hade, trodde han, ändå plagierat och bestulit honom. Han hade alltid varit den förste. Det var bara det, att ingen observerade honom, erkände honom.

Citat:
Den döde hade en osläcklig hunger efter erkännande, beröm. Han skrev till redaktörerna för våra uppslagsverk och klagade över att han inte fått utrymme nog, han skällde ut våra litteraturhistoriker för att de inte hyllat honom tillräckligt i sina översiktsverk, han rasade när hans jämnåriga behandlades i stora monografier, han skummade av vrede, om någon kollega blivit inbjuden till en kongress, där han inte var med: han infann sig då objuden, gnatade och skällde, lamenterade och förbannade, tills han av den uttröttade kongressledningen fick gratis hotellrum och inbjudan till alla banketter…

Citat:
Jag undvek honom alltid, hela hans sfär plågade mig. Jag har veterligen aldrig skrivit ett ont ord om den döde. Men visst avskydde jag allt vad han stod för, visst äcklades jag av hans självmedlidande, hans eviga anklagelser och beskyllningar.

Citat:
Jag reste upp till hans begravning. Han avskydde kristendomen, förstås, och ”vigdes” till vilan av en meningsfrände. Det blåste kallt – jag stod på litet avstånd för att inte irritera och hade rockkragen uppslagen. Jag kände till att börja med en rysning – nihilismen biter sig själv i svansen, förtär sig själv. Det onda är en negering – det har ingen verklig existens. Ingen av de närvarande föreföll gripen eller sorgsen. ”Vigningen” var en sorglig historia – en viktig ung ateist försökte spela präst. I vems namn ”vigdes” han?

Vem är det Sven Stolpe skriver om?
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-23 kl. 16:29.
Citera
2021-11-23, 16:39
Medlem
grungewhores avatar
https://www.svt.se/kultur/bok/alex-schulman-om-kulturfejden-som-bottnade-i-en-karleksaffar
Är det Lagerkrantz månne?

Edit, Lagerkrantz dog efter Stolpe.

"Å andra sidan slås man av hur beundrande vänskap ideligen förbyts i fiendskap med Eyvind Johnson, Sigfrid Siwertz, Bertil Malmberg och andra." står i en artikel från Axxess. Verkar ha varit lätt hätsk 😁
Senast redigerad av grungewhore 2021-11-23 kl. 16:46.
Citera
2021-11-23, 16:57
Medlem
baggebo1s avatar
Ture Nerman?
Citera
2021-11-23, 17:18
Medlem
Eyvind Johnson kan det kanske vara?
Citera
2021-11-23, 17:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Eyvind Johnson kan det kanske vara?
Han dog ju också senare än Stolpes bok kom ut.
Citera
2021-11-23, 17:41
Medlem
Fredrik Böök (död 1961)? Elak typ.
Citera
2021-11-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han dog ju också senare än Stolpes bok kom ut.

Vill man vara otrevlig tillbaka efter EJ:s romaner ”Krilons resa” och ”Tidens gång” så är det väl ett utmärkt sätt att göra det innan han dör.
Typ: När du dör så kommer jag att pissa på din grav och här får du höra sanningen, ditt elände.
Bara en tanke.
Citera
2021-11-23, 17:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Vill man vara otrevlig tillbaka efter EJ:s romaner ”Krilons resa” och ”Tidens gång” så är det väl ett utmärkt sätt att göra det innan han dör.
Typ: När du dör så kommer jag att pissa på din grav och här får du höra sanningen, ditt elände.
Bara en tanke.
Jag vet inte om du läste trådstarten men Stolpe skriver alltså sina ord efter att personen har dött (och efter han bevistat dennes begravning).
Citera
2021-11-23, 18:03
Medlem
HontraPointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrotroll
Fredrik Böök (död 1961)? Elak typ.

Böök tror jag också: Fredrik Böök
Citera
2021-11-23, 18:15
Medlem
baggebo1s avatar
Fredrik Böök begravdes i Skåne. Stolpe skriver att han "åkte upp" till personens begravning. Jag hittar inget om att Stolpe ska ha bott i Skåne (söder om Båstad) under sitt liv.
Citera
2021-11-23, 18:33
Medlem
Dalulvens avatar
Gunnar Ekelöf?

Ingen aning, men dödsåret passar in. Likaså ett särpräglat ansikte. Såg nåt klipp där han verkade lite väl ansträngt "seriös".

Fast han gjorde väl mycket bra?
Citera
2021-11-23, 18:37
Medlem
baggebo1s avatar
Saker som talar för Ture Nerman:

Han dog 1969 (ett par år innan Stolpes bok), och begravdes i Stockholm. Stolpe bodde 1969 i Mjölby och åkte alltså "upp" till begravningen (vad fan han nu gjorde där?)

Han verkar vara en person, både karaktärs- och åsiktsmässigt, av typen Stolpe beskriver.

Hans "ohyggliga kranium", kan man inte se det lite här?
https://jkn.kulturhotell.se/files/fullsize/73095998530c15e20afc504f82928dbc.jpg

Han var mot kristendomen, och kan givetvis beskrivas som nihilist (han verkade åsiktsmässigt följa "dit juden gick" under hela sitt liv).
Senast redigerad av baggebo1 2021-11-23 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in