2021-11-28, 11:32
Bannlyst
Läst Idioten som jag verkligen gillade.
Läst Brott och straff som jag verkligen också gillade.
Sen håller jag på och lyssnar på Onda andar på engelska. Den är helt ok. Såg en tv-serie om den förut så vet ungefär vad som händer.

Började läsa Bröderna Karamazov men kom inte igång, ska försöka läsa den igen.

Men den jag läser nu är Spelaren av ovan nämnda författare Dostoyevsky.

Den är bra och ganska kort.
Citera
2021-11-29, 12:33
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Sen håller jag på och lyssnar på Onda andar på engelska. Den är helt ok. Såg en tv-serie om den förut så vet ungefär vad som händer.

Rekommenderar Anteckningar från källarhålet, hans starkaste kvaliteter kondenserade i en kort text. Ren njutning från första till sista ord.
Citera
2021-12-05, 20:29
Medlem
cleovarnamnets avatar
Diverse olika återgivningar av Gilgamesh och Rama och Sita. Båda är riktigt bra! Jag har redan berättat Gilgamesh för mina elever, och alla, t.o.m. lilla busfröet, lyssnade intresserat. Ska i morgon berätta om Rama och Sita!
Dessa båda berättelser borde verkligen ges ut som bilderböcker med vackra illustrationer. Så spännande! Och allmängiltiga - kärlek, både till sin partner och till sin bäste vän, dödsångest, svartsjuka, existensiella grubblerier… Tänk att vi människor var likadana för 5000 år sedan som vi är nu!
Vinner jag på lotto ska jag starta ett bokförlag och ge ut böckerna!
(Vi läser om Asien på SO:n och då passar det ju även med lite sagor, myter och berättelser.)
Citera
2021-12-08, 10:46
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Kom av mig med Onda andar igen! Kanske en bra idé att lyssna i stället? Den är väl inte en av Dostojevskijs bäst genomförda men tematiken är hur intressant som helst. Vad var det för TV-serie du såg? Spelaren är bra. Gillar D:s noveller också. En löjlig människas dröm.
Citera
2021-12-08, 10:48
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Diverse olika återgivningar av Gilgamesh och Rama och Sita. Båda är riktigt bra! Jag har redan berättat Gilgamesh för mina elever, och alla, t.o.m. lilla busfröet, lyssnade intresserat. Ska i morgon berätta om Rama och Sita!
Dessa båda berättelser borde verkligen ges ut som bilderböcker med vackra illustrationer. Så spännande! Och allmängiltiga - kärlek, både till sin partner och till sin bäste vän, dödsångest, svartsjuka, existensiella grubblerier… Tänk att vi människor var likadana för 5000 år sedan som vi är nu!
Vinner jag på lotto ska jag starta ett bokförlag och ge ut böckerna!
(Vi läser om Asien på SO:n och då passar det ju även med lite sagor, myter och berättelser.)

Gilgamesh är bland det bästa jag läst!
Citera
2021-12-08, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Kom av mig med Onda andar igen! Kanske en bra idé att lyssna i stället? Den är väl inte en av Dostojevskijs bäst genomförda men tematiken är hur intressant som helst. Vad var det för TV-serie du såg? Spelaren är bra. Gillar D:s noveller också. En löjlig människas dröm.
Den gick på Axess. Den var faktiskt ganska bra.
Jag tycker den är enkel att lyssna på, finns på engelska och brukar ha typ 1.5x hastigthet.

Ja Dostoyyevsky gillar man. Det står på baksidan av Spelaren att den är skriven som i ett rus och det märks.
Citera
2021-12-08, 11:49
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Den gick på Axess. Den var faktiskt ganska bra.
Jag tycker den är enkel att lyssna på, finns på engelska och brukar ha typ 1.5x hastigthet.

Ja Dostoyyevsky gillar man. Det står på baksidan av Spelaren att den är skriven som i ett rus och det märks.

ok tack för tipset. Kanske engelska översättningen är bättre än den svenska? Den känns rätt stökig att läsa, Dostojevskij ska gärna vara rörig med massa inkonsekventa personer och intriger osv men att läsa Onda andar har visat sig impossible för mig.
Bröderna Karamazov är riktigt, riktigt bra. Ge den en chans, kan vara motig att komma in i men helvete vad bra den är.
Citera
2021-12-08, 14:39
Medlem
SigurdFrauds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
ok tack för tipset. Kanske engelska översättningen är bättre än den svenska? Den känns rätt stökig att läsa, Dostojevskij ska gärna vara rörig med massa inkonsekventa personer och intriger osv men att läsa Onda andar har visat sig impossible för mig.
Bröderna Karamazov är riktigt, riktigt bra. Ge den en chans, kan vara motig att komma in i men helvete vad bra den är.

Glöm inte alla tusen smeknamn på personerna.
Citera
2021-12-08, 15:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdFraud
Glöm inte alla tusen smeknamn på personerna.

Haha ja det också!
En del Dostojevskijutgåvor har en namnförteckning i början med alla smeknamnen uppradade, nästan en förutsättning för att hänga med
Citera
2021-12-11, 18:47
Medlem
Aprotoniums avatar
Mannen utan öde av Imre Kertesz: handlar om en judisk pojke som hamnar i Auschwitz.
Citera
2021-12-12, 12:39
Medlem
Jag läser The Darkest Evening av Ann Cleeves, den senaste Vera Stanhope-deckaren (på engelska). Den passar bra i tid och rum eftersom den utspelar sig strax före juletid, och den iscensätts i en snöstorm. Veras väg i verket återkopplar redan i början till en tidigare inte berättad familjehistoria. Givetvis borde man ha förstått att hennes anor går hand i hand med hennes förmågor, men att hennes apparition i övrigt blir ett slags avståndstagande från denna anrikedom. Det är nog den bästa Cleeves-deckaren jag har läst så långt, och då har jag bara kommit några kapitel. Kanske gillar jag det lite extra för man får en fläkt av Agatha Christie, då händelserna utspelar sig i herrgårdsmiljö. Numera läser jag bara deckare, då de är underhållande och solklart konstruktiva (mördaren ska åka fast). Jag har läst massor av klassiker på olika språk tidigare i livet men då jag är fritidskonsument numera läser jag sådant som är underhållande främst. Utöver ”fackverk” i skilda ämnen. Orkar inte med seriös litteratur, den är för krävande. Kafka fick mig att må dåligt, till och med.
Citera
2021-12-12, 16:23
Medlem
J.M.G. Le Clézios senaste "Barnet och kriget". En novell.

Han skriver om de första åren av sitt liv. Delvis utifrån vissa egna minnesfragment.

Han föds 1940 i Nice i brinnande krig. Bor med mamma och bror hos sin mormor och morfar i Nice. En stad först ockuperad av italienarna men sedan 1943 invaderad av tyskarna när Italien kapitulerar. När tyskarna kommer måste familjen, som är engelska medborgare, gömma sig i by i bergen.

Berättelser om bomben som exploderar precis bredvid huset i Nice när hans mormor tappar upp badvattnet åt honom. Berättelserna om livet bakom neddragna gardiner i utkanten av en bergsby. Den enda gången de fick lämna huset var när han följde med mormor till byn och handlade.

Jag älskar hans språk. Stämningen han kan skapa. Lättläst. Sidvändare.

I samma bok finns också novellen "Sång till Bretagne" som jag ännu inte läst.

Grate Förlag är för jäkla bra, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in