2021-11-28, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag googlade SL-SHC014-MA15 och fann en avhandling från de Italienska forskarna på Chimera-avdelningen som hävdar bestämt att SARS-CoV-2 har naturligt ursprung!! De anger att de inte har några intressekonflikter!! Intressant är att Italien var en av de först drabbade regionerna och att Italien och Kina har många affärsförbindelser. Intressant.
https://europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/4558-4564.pdf
Ja, Omicron försvagar labbhypotesen rejält faktiskt.

Men vi tar det i en annan tråd, tack!
Citera
2021-11-28, 08:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är bara positivt att det är smittsamt eftersom det i princip är ofarligt. Eller har du rön på att mera smittsamt betyder farligare? Eller får du puls helt i onödan igen som du haft nu i ett par år?

Ofarligt? Finns inget som tyder på det. Varför tror du man stänger gränserna?

Faktum är väl att denna mutation är så pass ny att man inte vet särskilt mycket ännu. Om den är mer smittsam, mer dödlig eller om vaccinet hjälper. Vi får hoppas på det bästa.
Citera
2021-11-28, 09:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
FHM "tror" i alla fall att tidigare Covid-19 fall får bättre immunitet om de vaccinerar sig. Och de har liiiite bättre koll än vad du och jag har. Sedan tyder labbresultat, publicerade i den vetenskapliga tidskriften "Nature" på att hybridimmunitet är det enda som biter på omnicron. Så jag känner mig ganska nöjd, så här långt......Alltså medan du gissar vilt, samtidigt som du kräver av mig att jag skall ha extremt djupa och breda expertkunskaper. Tja, om några veckor så vet vi mera. Och om några månader så vet vi ännu mera, för att inte tala om några år.....

Vad Folkhälsomyndigheten tror är knappast värt något när man samtidigt säger att det är för tidigt att dra några slutsatser om den nya varianten då man inte vet särskilt mycket om den. Jag tror faktiskt inte att myndigheten har speciellt mycket bättre koll än vad allmogen kan googla fram.

Hur kan man ens ha en uppfattning om vilken slags immunitet som biter på Omikron, varianten har ju nyss upptäckts. Jag kan svårligen tänka mig att några pålitliga studier har genomförts på så kort tid.
Citera
2021-11-28, 09:35
Medlem
Overminds avatar
Nya varianter kommer uppstå så länge vi beblandar oss och umgås nära. Särskilt resor mellan olika länder emellan. Ingen kan vara förvånad det kommer nya varianter titt som tätt.

Hade det inte varit bättre och stoppa all flygtrafik i någon månad förutom livsviktig transport av varor och förnödenheter.

All semester utomlands skulle va bra och stoppa.
Citera
2021-11-28, 09:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ofarligt? Finns inget som tyder på det. Varför tror du man stänger gränserna?

Faktum är väl att denna mutation är så pass ny att man inte vet särskilt mycket ännu. Om den är mer smittsam, mer dödlig eller om vaccinet hjälper. Vi får hoppas på det bästa.

En anledning kan vara att visa handlingskraft inför sina undersåtar. Det är inte synonymt med att man agerar rationellt och faktiskt gör någon nytta.

Ponera att Omikron ger en mycket mildare sjukdom och i många fall inte ens symptom vs övriga varianter och att en spridning skapar en undanträngningseffekt, då är det ju direkt skadligt och kontraproduktivt att stoppa spridningen.
Citera
2021-11-28, 09:38
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftonbladets coronablogg:

Folkhälsomyndigheten kom i fredags med nya rekommendationer för personer som reser in i Sverige från vissa länder i södra Afrika.

Alla resenärer som har vistats i Sydafrika, Lesotho, Botswana, Zimbabwe, Moçambique, Namibia eller Eswatini (tidigare Swaziland) under de senaste sju dagarna rekommenderas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter inresa, helst samma dag.

De uppmanas även att stanna hemma i sju dagar efter ankomsten till Sverige, oavsett om man har symtom eller inte.

Råden gäller både vaccinerade och ovaccinerade

Hittills har inga fall av varianten upptäckts i Sverige.

Det är helt jävla sanslöst. Andra länder stänger gränserna, stoppar inresande från de aktuella länderna, sätter folk i tvångskarantän (om de inte redan haft den rutinen). Men här tror våra myndigheter fortfarande att det räcker med "rekommendationer". Har de inte fattat än efter två år, att folk skiter i rekommendationerna? Det är NU när vi inte har något fall i Sverige ännu, som vi skulle kunna mota Olle vid grinden.
Citera
2021-11-28, 09:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det har det inte alls det. Omöjligt då spike-proteinet som produceras av vaccinet är biologiskt inaktiv. Kan helt enkelt inte fästa på cellväggar:

The tiny tweak behind COVID-19 vaccines
Prepandemic coronavirus research by Jason McLellan and Barney Graham led to a trick for stabilizing the prefusion form of spike proteins

https://cen.acs.org/pharmaceuticals/vaccines/tiny-tweak-behind-COVID-19/98/i38

Du får vara lycklig med din tro, så länge som du tillåter mig att slippa tvångsvaccinering (inklusive för hårda vaccinpass där man inte får jobba eller handla mat). Jag tycker att de tidiga studierna är mycket oroande, och vill vänta ut långtidsresultaten.

Intressant - och oroväckande - just nu är ett flertal rapporter om att vaccinerade unga dör i dubbelt så hög utsträckning som ovaccinerade i högvaccinerade länder. Och då menar jag inte av covid, utan ö h t. Det indikerar en bredd av biverkningar, som man idag inte letar efter/erkänner. Vi har också rapporter om kraftigt ökade hjärtproblem hos unga och fördubblad spädbarnsdöd.
Citera
2021-11-28, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Du får vara lycklig med din tro, så länge som du tillåter mig att slippa tvångsvaccinering (inklusive för hårda vaccinpass där man inte får jobba eller handla mat). Jag tycker att de tidiga studierna är mycket oroande, och vill vänta ut långtidsresultaten.

Intressant - och oroväckande - just nu är ett flertal rapporter om att vaccinerade unga dör i dubbelt så hög utsträckning som ovaccinerade i högvaccinerade länder. Och då menar jag inte av covid, utan ö h t. Det indikerar en bredd av biverkningar, som man idag inte letar efter/erkänner. Vi har också rapporter om kraftigt ökade hjärtproblem hos unga och fördubblad spädbarnsdöd.
Det är inte min tro utan ett vetenskapligt faktum.

Men helt klart riskerar man allvarliga kognitiva störningar om man låter sig exponeras för COVID19.
Citera
2021-11-28, 10:06
Medlem
Ok, the prize for the craziest and most dangerous gain-of-function research goes out to Italian virologists who took SARS2 and passaged it in vitro in the presence of neutralizing antibodies. It quickly obliged and mutated to escape them. Yay for a novel, more dangerous SARS3! Man facepalming
https://twitter.com/ydeigin/status/1352674201526788097?s=20
De fann att en viss mutation E484K var särskilt effektiv på att minska immunrespons (4 gånger). Intressant är att Omicron-varianten har en annan mutation på samma position E484A.
Citera
2021-11-28, 10:07
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte min tro utan ett vetenskapligt faktum.

Men helt klart riskerar man allvarliga kognitiva störningar om man låter sig exponeras för COVID19.

Det är din tro att det redan finns vetenskapliga faktum om detta nya coronavirus, trots att det man "vet" ändras hela tiden (hittills). Och som sagt var - så länge som du inte vill tvinga mig till något - så är du för min del välkommen att tro vad du vill.
Citera
2021-11-28, 10:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Aftonbladets coronablogg:

Folkhälsomyndigheten kom i fredags med nya rekommendationer för personer som reser in i Sverige från vissa länder i södra Afrika.

Alla resenärer som har vistats i Sydafrika, Lesotho, Botswana, Zimbabwe, Moçambique, Namibia eller Eswatini (tidigare Swaziland) under de senaste sju dagarna rekommenderas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter inresa, helst samma dag.

De uppmanas även att stanna hemma i sju dagar efter ankomsten till Sverige, oavsett om man har symtom eller inte.

Råden gäller både vaccinerade och ovaccinerade

Hittills har inga fall av varianten upptäckts i Sverige.

Det är helt jävla sanslöst. Andra länder stänger gränserna, stoppar inresande från de aktuella länderna, sätter folk i tvångskarantän (om de inte redan haft den rutinen). Men här tror våra myndigheter fortfarande att det räcker med "rekommendationer". Har de inte fattat än efter två år, att folk skiter i rekommendationerna? Det är NU när vi inte har något fall i Sverige ännu, som vi skulle kunna mota Olle vid grinden.

Nu har ju Sverige ingen flyghub utan mer en regional flygplats. Resenärer från de aktuella länderna stoppas ju i Europas större flygplatser. EUs landgränser skyddas som tur är inte av Sverige heller. Sverige borde omyndigförklaras då våra politiker är naiva o saknar handlingskraft.
Citera
2021-11-28, 10:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har ju Sverige ingen flyghub utan mer en regional flygplats. Resenärer från de aktuella länderna stoppas ju i Europas större flygplatser. EUs landgränser skyddas som tur är inte av Sverige heller. Sverige borde omyndigförklaras då våra politiker är naiva o saknar handlingskraft.

Det var någon som skrev förut, att det inte finns några direktlinjer mellan södra Afrika och Sverige. Jag hoppas verkligen att det är sant, för i så fall är vi indirekt skyddade. NÅGON nytta ska vi väl ha av vårt dyra EU-medlemskap!

Tegnell och Regeringen skulle mycket väl kunna säga - om det fanns direkta flyglinjer - att de inte får stoppas för att "flyktingar" alltid måste kunna ta sig hit och söka asyl, och för att man inte får hindra hjälptransporter till de fattiga länderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in