2021-11-28, 07:41
Medlem
Nu har Australien fått sina första bekräftade också.
Två återvända resenärer från södra Afrika testade positivt på omicron Covid-varianten i NSW

https://www.news.com.au/national/two-returned-travellers-from-southern-africa-test-positive-to-covid-in-nsw-sparking-fears-it-is-the- new-variant/news-story/ef65f91d41854ba29f830fa3589a2363
Citera
2021-11-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler än jag som har börjat drömma mardrömmar om att vaccinet inte hjälper mot den nya muterade afrika-varianten?
Nu läser jag i blaskan att den nya varianten dyker upp i land efter land i Europa. Är väl bara en tidsfråga innan något konstaterat fall dyker upp även i Sverige och då är det väl kört.

Har vidare funderat på om detta kan vara en orsak till att flera europeiska länder har sådan omfattande smittspridning trots vaccineringarna. Kan det vara så? Kanske inte väl, för det borde man väl haft koll på? Å andra sidan undersöker man väl inte med varje gång någon testar positivt, VILKEN variant det är fråga om?
Nej, om omicron redan var dominerande skulle man haft stenkoll på det. Det är den vanliga deltavarianten som sprids. Omicron är bonus. Det var nåt liknande förra året, när alfavarianten dök upp och gav en extravåg efter nyår.

När man gör vanliga PCR-test kan man nämligen se om det är omicron. Jag tror det var WHO som skrev att omicron ger nåt sorts felutslag under mätningen, som inte deltavarianten ger.

Med det sagt lär ju omicron redan vara utspridd över hela världen. Så var det ju med delta.
Citera
2021-11-28, 07:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Gautengprovinsen där Omnikron verkar vara vanligast, har hög befolkningstäthet (680/km2) och en medianålder på bara 27 år. Inte helt jämförbara förhållanden med Sverige, alltså. Över 80 % av befolkningen är under 45.

What looked like a cluster infection among some university students in Pretoria ballooned into hundreds of new cases and then thousands, first in the capital city and then to nearby Johannesburg, South Africa’s largest city.

“This variant is mostly in Gauteng province, the Johannesburg area of South Africa...

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/covid-variant-threat-worldwide-scramble-81417682

Ja, och i RSA så är bara 6 procent av befolkningen över 65 år. Så vi får vänta och se hur det slår emot dem. Oroande är också ett 6 årigt barn med hög feber och hög puls, som dock inte behövde läggas in, då symptomen försvann efter bara 2 dagar. Annars verkar huvudsymptomen vara den jag fick när jag hade Covid-19 våren 2020: en extrem trötthet. Dock verkar omnicron inte ge upphov till lukt och smak bortfall eller dålig mage, vilket jag hade.
Citera
2021-11-28, 07:49
Medlem
Fin liten ökning av fallen i Sydafrika igår - 6048 konstaterade fall! Dagen innan rapporterade dock inga fall så det gör att det ser värre ut - men även om man kollar 7 dagars medelvärde så syns en kraftig ökning!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-05..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=New+per+d ay&Relative+to+Population=false&Align+outbreaks=fa lse&country=~ZAF

Går man in på Sydafrikas egna sida så ser det lite annorlunda ut:
2021-11-21 312 fall
2021-11-22 18 600 fall !!
2021-11-23 1300 fall
2021-11-24 2500 fall
2021-11-25 2800 fall
2021-11-26 3200 fall

Man skulle kunna tro att det är ett superspridarevent?
https://sacoronavirus.co.za/live-counter/
Citera
2021-11-28, 07:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Oavsett hur mycket du kör marknadsföring ala. Goebbels . Så blir det aldrig sant.

Förvånad att du ej stängts av för brott mot försäljnings-reglerna på FB.
Du bedriver ju ren lobby verksamhet i tråden.

Hur vore det med källor för dina påståenden?

När jag kan redovisa källor, så gör jag det, typ artikeln i "Nature". Men så här, alldeles i början av omicron så är jag, sannerligen inte, ensam om att spekulera, ha hopp och samtidigt fasar för det värsta. Sedan att jag irriterar mina motdebattörer, ser jag som ett gott betyg.
Citera
2021-11-28, 08:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte riktigt klarlagt men det är heller inte klarlagt vad som händer med äldre. Många frågor fortfarande.

Onekligen, och spännande. Men skulle det visa sig att ingen omnicron patient behövts läggas in på sjukhus och ännu mindre blivit IVA fall, så skulle jag bli väldigt glad! Demografin i RSA och inte minst demografin i den aktuella provinsen gör att det, just nu, bara rör sig om unga patienter.

Men att 10 procent av passagerarna på flyget till Nederländerna testades positivt för Covid-19 är uppseendeväckande. Om det rör sig om omnicron, så kan 10 procent av befolkningen i RSA blivit smittad på bara några veckor av varianten. Skulle det vara så, då, är det heller inte så konstigt om IVA fallen ökat, även ibland de yngre. Dessa utgör då bara en liten del av de som fått Covid-19, och vården där verkar inte överbelastad, ännu.

Jag slits mellan hopp och förtvivlan.
Citera
2021-11-28, 08:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, om omicron redan var dominerande skulle man haft stenkoll på det. Det är den vanliga deltavarianten som sprids. Omicron är bonus. Det var nåt liknande förra året, när alfavarianten dök upp och gav en extravåg efter nyår.

När man gör vanliga PCR-test kan man nämligen se om det är omicron. Jag tror det var WHO som skrev att omicron ger nåt sorts felutslag under mätningen, som inte deltavarianten ger.

Med det sagt lär ju omicron redan vara utspridd över hela världen. Så var det ju med delta.
Hittade detta om hur omicron upptäcks:
Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.
https://www.who.int/news/item/26-11-2021-classification-of-omicron-(b.1.1.529)-sars-cov-2-variant-of-concern
Citera
2021-11-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Fin liten ökning av fallen i Sydafrika igår - 6048 konstaterade fall! Dagen innan rapporterade dock inga fall så det gör att det ser värre ut - men även om man kollar 7 dagars medelvärde så syns en kraftig ökning!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-05..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=New+per+d ay&Relative+to+Population=false&Align+outbreaks=fa lse&country=~ZAF

Går man in på Sydafrikas egna sida så ser det lite annorlunda ut:
2021-11-21 312 fall
2021-11-22 18 600 fall !!
2021-11-23 1300 fall
2021-11-24 2500 fall
2021-11-25 2800 fall
2021-11-26 3200 fall

Man skulle kunna tro att det är ett superspridarevent?
https://sacoronavirus.co.za/live-counter/

Superspridarevent ja, och i vårt land kör vi huvudet i sanden och dansar "tegnell-style" och kör våra egna event, t.ex. cementas möte rätt nyligen och framförallt så har vi alla våra julbord som alla ska med på, vaccinpass löser smittspridningen, helt galet om du frågar mig.
Citera
2021-11-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant. Rör det sig, dessutom om omnicron fall som kommer in så pekar det på att det är ännu viktigare att även fler i de yngre åldersgrupperna vaccinerar sig i Sverige. Då minskar dels trycket på vården och minskar mänskligt lidande, samt ökar andelen hybrdimmuna av befolkningen. Synd också om omnicron kan ge svår sjukdom, även hos yngre. Jag hade hoppats på det motsatta.
Tvärtom visar omicron på vikten att gamla/svaga får ha sitt vaccin ifred.

Överanvändning av vaccin => vaccinresistens.

Om man bara hade rekommenderat vaccin för 65+ och sjuka/svaga, och låtit viruset spridas och skapa bred immunitet hos alla oss som ställer upp på den risken frivilligt (istället för att förfölja oss och stänga oss ute från samhället) så hade pandemin varit över nu.

Vaccinerade pensionärer som är oroliga för omicron skulle helt enkelt kunna självisolera sig tills vaccinet uppdaterats, i den utsträckning de själva vill och orkar.

För de som haft covid är omicron en vanlig förkylning som bara breddar deras immunförsvar ytterligare. Varje gång man exponeras för en ny variant får man allt starkare immunförsvar mot covid, som hjälper till att skydda de gamla.

Jag kan fortfarande inte fatta vilken ärthjärna som kläckte idén att man skulle utrota [motsvarande influensan], med [motsvarande influensavaccin].
Citera
2021-11-28, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Onekligen, och spännande. Men skulle det visa sig att ingen omnicron patient behövts läggas in på sjukhus och ännu mindre blivit IVA fall, så skulle jag bli väldigt glad! Demografin i RSA och inte minst demografin i den aktuella provinsen gör att det, just nu, bara rör sig om unga patienter.

Men att 10 procent av passagerarna på flyget till Nederländerna testades positivt för Covid-19 är uppseendeväckande. Om det rör sig om omnicron, så kan 10 procent av befolkningen i RSA blivit smittad på bara några veckor av varianten. Skulle det vara så, då, är det heller inte så konstigt om IVA fallen ökat, även ibland de yngre. Dessa utgör då bara en liten del av de som fått Covid-19, och vården där verkar inte överbelastad, ännu.

Jag slits mellan hopp och förtvivlan.
Det här är dock oroande:

Därför oroar fallet i Belgien omvärlden
Bara timmar efter att världen fick upp ögonen för den nya omikron-varianten var det flera bekräftade fall i Europa.

Trots snabbt införda restriktioner runtom så sprider sig nu viruset till allt fler länder.

Hittills har de fall som bekräftats alla haft en koppling till Sydafrika

Men nu har minst ett fall bekräftats som inte har någon koppling till Sydafrika alls.

Det kan tyda på att varianten redan har fått ”samhällsspridning”.
https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-sa-sprider-sig-viruset-i-europa-/

Det är lite oklarheter kring de israeliska fallen också verkar det som.
Citera
2021-11-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mycket intressant kurva över utvecklingen i Sverige. Är det teststoppet man ser och återupptagandet? Ganska distinkt dipp i kurvan och sedan uppgång. Stämmer det så kan man ana hur det skulle ha sett ut utan stopp.

Oroande att det nu pekar rakt upp på högre nivåer än innan:

Antal fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-06..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Hälften försvann alltså när några regioner följde rådet att sluta testa vaccinerade.
Här handlar det ju alltså om folk med symptom.

Vore intressant att se utfallet av ett slumpmässigt test bland folk utan symptom.
Citera
2021-11-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hittade detta om hur omicron upptäcks:
Several labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.
https://www.who.int/news/item/26-11-2021-classification-of-omicron-(b.1.1.529)-sars-cov-2-variant-of-concern
Där var det. Testet detekterar alltså inte Spike-proteinet korrekt, men de andra proteinerna.

Våra antikroppar lär ju ha samma problem. Alltså att de känner igen allt utom Spike-proteinet. Vilket bara ytterligare förstärker farhågan att den här varianten utvecklats specifikt för vaccinresistens. Inte för resistens mot tidigare infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in