2021-11-27, 10:15
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jag har tyvärr slutat köpa GME. Inte värt att köpa på vanliga börsplatformar utifrån researchen med DRS.

Det är för rörigt att flytta över till CS. Så jävla brottsligt att man blir fan irriterad. Varför ska det vara så krånligt för Europoors?

Får ta en funderare om det är värt besväret efter jul.

Kan du förklara det här? Varför? Genuin fråga.
Citera
2021-11-27, 10:37
Medlem
George1s avatar
Fanns en kvinna som hade gått in i denna aktie när den låg på all time high med barnens alla spar pengar 700 000kr!!!

Någon som vet eller hört nåt om henne? Svensk på FB, minns att dom var nere då hon köpt när kursen var ca 300 men låg senare på 50
Citera
2021-11-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Kan du förklara det här? Varför? Genuin fråga.

Iden är god med DRS men personligen nöjer jag mig med att köra en icke PFOF broker. På avanza kan man stänga av funktionen att låna ut sina aktier för blankning. Så jag förstår inte riktigt iden med att inte köpa via vanliga börsplattformar som Vistula säger? Så länge man håller sig borta från PFOF brokers minst.
Citera
2021-11-27, 12:00
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George1
Fanns en kvinna som hade gått in i denna aktie när den låg på all time high med barnens alla spar pengar 700 000kr!!!

Någon som vet eller hört nåt om henne? Svensk på FB, minns att dom var nere då hon köpt när kursen var ca 300 men låg senare på 50

Hon var väl sosse om jag minns rätt.
Som sosse föresspråkar hon säkert omfördelning av tillgång eller gäller det bara andras pengar?
Citera
2021-11-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullionzon
Iden är god med DRS men personligen nöjer jag mig med att köra en icke PFOF broker. På avanza kan man stänga av funktionen att låna ut sina aktier för blankning. Så jag förstår inte riktigt iden med att inte köpa via vanliga börsplattformar som Vistula säger? Så länge man håller sig borta från PFOF brokers minst.

Hur gynnar det mig (noob) om jag stänger av funktionen?
Citera
2021-11-27, 14:15
Medlem
Köpte 79 shares igår innan stängning 😎 fyller ni på? 🚀

Inte så långt kvar på Q4 nu.
Citera
2021-11-27, 14:44
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malagi
Köpte 79 shares igår innan stängning 😎 fyller ni på? 🚀

Inte så långt kvar på Q4 nu.

Ja, dock inte i de volymer du kör på..
Citera
2021-11-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Hur gynnar det mig (noob) om jag stänger av funktionen?

Blockerar du funktionen så kan inte mäklaren (Avanza) låna ut dina aktier till olika externa aktörer för att blanka GME. Det minskar säljtrycket av kursen med andra ord.

Du kan läsa på Avanzas hemsida om hur du stänger av funktionen.

https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html
Senast redigerad av Bullionzon 2021-11-28 kl. 00:20.
Citera
2021-11-28, 00:27
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:

Kan ju dock bli problem för dig om aktierna du köpt redan varit utlånade/blankade från första början och då aldrig existerat före du ens funderat på att köpa dom.

Med Vänliga Hälsningar
Citera
2021-11-28, 00:41
Citat:
Blockerar du funktionen så kan inte mäklaren (Avanza) låna ut dina aktier till olika externa aktörer för att blanka GME. Det minskar säljtrycket av kursen med andra ord.

Omfattas alla konton av aktielån?
Nej, men alla som har kapitalförsäkring omfattas av aktielån. För att kunna ta del av avkastningen måste du ha innehav i dessa aktier under den tiden som Avanza Pension lånar ut dem. Om du har en kapitalförsäkring som är uppsagd eller om du aktivt har valt att koppla bort aktielån omfattas du inte. Det går heller inte att låna ut aktier som du har på ett ISK-konto, aktielån gäller bara på kapitalförsäkringar.

Citera
2021-11-28, 01:12
Medlem
Citat:

Men jag kör ju med ISK.
Senast redigerad av KirkOL 2021-11-28 kl. 01:15.
Citera
2021-11-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Kan ju dock bli problem för dig om aktierna du köpt redan varit utlånade/blankade från första början och då aldrig existerat före du ens funderat på att köpa dom.

Med Vänliga Hälsningar

Bör nog inte vara några problem, PFOF är inte tillåtet i EU. Men jag chansar hellre på att ha dom hos Avanza än hos CS då det blir smidigare att sälja av vid en potentiell kursrusning än om dom är hos Computershare vilket kan ta bra mycket längre tid. Syntetiska aktier har som jag förstått gäller inte om man går long utan väl short?

Jag läste lite avanzaforumet och hittade nedan text från "SpaceApe"
Så som jag förstår så uppstår enbart dessa tillfälliga "syntetiska aktier" när man vill ta en blankningsposition, dvs man lånar en aktie för att sälja den och sedan vid ett senare tillfälle köpa och lämna tillbaka den. De institutioner som lånar ut aktier leverar inte alltid en faktisk aktie till de som vill låna för att blanka, utan de lånar ut en sk "IOU", "I Owe you (jag är skyldig dig)", en tillfällig aktie för att representera den du har lånat. De som lånar ut aktier för blankning lånar ut en och samma aktie till flera blankare. På så vis finns det så många aktier tillgängliga nu.

Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Omfattas alla konton av aktielån?
Nej, men alla som har kapitalförsäkring omfattas av aktielån. För att kunna ta del av avkastningen måste du ha innehav i dessa aktier under den tiden som Avanza Pension lånar ut dem. Om du har en kapitalförsäkring som är uppsagd eller om du aktivt har valt att koppla bort aktielån omfattas du inte. Det går heller inte att låna ut aktier som du har på ett ISK-konto, aktielån gäller bara på kapitalförsäkringar.

Precis, glömde nämna det ang ISK. Jag har KF för utländska aktier så jag måste stänga av den iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Men jag kör ju med ISK.

A men då är det ju lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här