Citat:
Ursprungligen postat av
Wretch32
Kan ju dock bli problem för dig om aktierna du köpt redan varit utlånade/blankade från första början och då aldrig existerat före du ens funderat på att köpa dom.
Med Vänliga Hälsningar
Bör nog inte vara några problem, PFOF är inte tillåtet i EU. Men jag chansar hellre på att ha dom hos Avanza än hos CS då det blir smidigare att sälja av vid en potentiell kursrusning än om dom är hos Computershare vilket kan ta bra mycket längre tid. Syntetiska aktier har som jag förstått gäller inte om man går long utan väl short?
Jag läste lite avanzaforumet och hittade nedan text från "SpaceApe"
Så som jag förstår så uppstår enbart dessa tillfälliga "syntetiska aktier" när man vill ta en blankningsposition, dvs man lånar en aktie för att sälja den och sedan vid ett senare tillfälle köpa och lämna tillbaka den. De institutioner som lånar ut aktier leverar inte alltid en faktisk aktie till de som vill låna för att blanka, utan de lånar ut en sk "IOU", "I Owe you (jag är skyldig dig)", en tillfällig aktie för att representera den du har lånat. De som lånar ut aktier för blankning lånar ut en och samma aktie till flera blankare. På så vis finns det så många aktier tillgängliga nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Omfattas alla konton av aktielån?
Nej, men alla som har kapitalförsäkring omfattas av aktielån. För att kunna ta del av avkastningen måste du ha innehav i dessa aktier under den tiden som Avanza Pension lånar ut dem. Om du har en kapitalförsäkring som är uppsagd eller om du aktivt har valt att koppla bort aktielån omfattas du inte.
Det går heller inte att låna ut aktier som du har på ett ISK-konto, aktielån gäller bara på kapitalförsäkringar.
https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html
Precis, glömde nämna det ang ISK. Jag har KF för utländska aktier så jag måste stänga av den iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
KirkOL
Men jag kör ju med ISK.
A men då är det ju lugnt