2021-11-27, 21:04
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
I oberoende Swebbtv intervjade Mikael Willgert chevamannen leif ljungqvist på plats på Sveavägen för ngt år sedan. Den sändningen borde alle man i SEkten närstudera, för att sedan överpröva sin kognitiva förmåga!
Sett den för länge sedan (trodde du den var ny för mig !?) ...

Just för att jag har kognitiv förmåga och har läst om LL och hans förändrade utsagor så vet jag hur värdelös den informationen är som du åter itererar ...

Det finns inget intressant där, jag ignorerar dig tills du kommer med nåt vettigt, orkar inte med spam ...
Citera
2021-11-27, 21:08
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Sett den för länge sedan (trodde du den var ny för mig !?) ...

Just för att jag har kognitiv förmåga och har läst om LL och hans förändrade utsagor så vet jag hur värdelös den informationen är som du åter itererar ...

Det finns inget intressant där, jag ignorerar dig tills du kommer med nåt vettigt, orkar inte med spam ...

Arrogant attityd. Alla som intresserar sig för det här bör se intervjun som är ca 9 minuter och finns här:

https://swebbtv.se/w/cTKsRH9MSwXvrTHFm9xemJ

Här framkommer ju en del nytt dessutom. Gatulampan var släckt vid mordet, sedan tänd.

SE kommer en stund efteråt. Finns möjligheten att han sprungit runt och kommit tillbaks från andra hållet pä ett par minuter?

En mkt hög knall, så förmodligen ett långpipigt vapen, typ Magnum S&W.
Senast redigerad av quggel 2021-11-27 kl. 21:13.
Citera
2021-11-27, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast han vet ju att ett samtal på minst 20-30 sekunder förekommit. För båda väktarna har förmodligen inte fel. Han pratar inte med väktarna, han går rakt ut säger han... Självklart ett tecken på att han inte försöker skaffa sig ett alibi.

Gick han ut bakvägen första gången pratade han antagligen inte med väktarna.

Återvände han sedan via bakvägen och därefter gick ut genom receptionen kan han ha pratat med väktarna.

Kan han ha rört till det bara?
Citera
2021-11-27, 23:20
Medlem
Citat:
Är det sant att SE mördar Palme i blå jacka i Netflix-serien? Det var ju lustigt med tanke på hur svårt de SE-misstänkande i denna tråd hade att spekulera om SE i blå jacka.

I serien har han nästan exakt det plagg jag ser som mest sannolikt om han är GM. En väldigt mörk blå lång jacka. Som man både kan uppfatta och beskriva som rock och/eller jacka.

Om SE hade detta plagg som ligger lite mitt mellan blir förväxlings/signalement-narrativet mer begripligt ur perspektivet att han försöker avlägsna sig själv från GM-signalementet. Han har uppgifter från media på blå täckjacka och mörk rock. Han säger då att han har mörk rock men att det rätta är blå täckjacka jacka. Egentligen är SE och GMs signalement ett och samma där imellan. Men med detta trick skjuter han sitt egna signalement från det rätta signalementet åt rock hållet och skjuter samtidigt GMs signalement från det rätta i motsatt riktning. Han har då etablerat största möjliga avstånd mellan sitt egna och GMs signalement inom det spektrum han har till förfogande.
Citera
2021-11-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför ljuger man om att SE skulle haft tid att se LOP utanför Grand innan bion då detta är en omöjlighet?

Man märker hur ideer och argument sakta förskjuts. Slutsatsen av de långa tidigare diskussionerna om detta är att SE får mycket bråttom tillbaka till Skandia om han är MPs grandman som börjar gå söderut först efter att LOP börjar gå. D.v.s. att det mest troligt inte är han, alternativt att MP misstar sig om när mannen börjar röra på sig.

Detta har nu tydligen förskjutits till att han omöjligen kan ha hunnit vara där öht.

SE har gott om tid att vara vid grand och hinna tillbaks till Skandia så länge han börjar gå innan LOP. Inte omöjligt på något sätt.
Citera
2021-11-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Okej. Den tillför kanske inte så mycket matnyttigt egentligen. Men den är bitvis imponerande snygg. Främst hur de återskapat Dekorima, men varför man imponeras av det egentligen, är ju lite vrickat. Dock är "Per Häggström" minst sagt minnesvärd och lite komisk, även Joel Spiras karaktär (minns inte vem han ska föreställa).

Problemet är väl att den får många att köpa utpekandet av SE, som trots allt bara är en misstanke, om man ska vara ärlig. Mycket olyckligt för exhustrun. Märkligt att serien ens fick göras.

Det största problemet jag har med serien är att den har gett upphov till en drös skribenter här i tråden som kommer in och ska förklara hur allt ligger till. Utan att de har läst något av vad som sagts i tråden tidigare eller ens läst tillgängliga vittnesförhör mm. Nu för tiden blir man ju glad av att då och då se namnet på en av de gamla skribenterna oavsett sida i debatten. Tråden drunknar ju i rent nonsens från opålästa individer just nu. Förhoppningsvis går det över.
Citera
2021-11-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag kan köpa SE som oskyldig till brottet, absolut. Att han kom ut på Sveavägen lite sent, kanske rent av minuter. Dock tycker jag (om jag ska vara helt ärlig) att det blir krångligt och inte helt trovärdigt, att han är den ende som LP lugnt och sakligt (behärskat) pratar med. Dessutom ska hon ha lämnat ett signalement, berättar att även hon blivit beskjuten (vilket hon ju först begrep upp på sjukhuset, om jag fattat rätt). Lägg till att SE hjälper till med framåtstupa sidoläge, gör mun-mot-mun, pekar in i gränden, springer efter poliserna, rent av springer efter GM, tom ner på DBG.

Jag tror inte heller på att han sprang in i gränden, av flera anledningar. Hade han vetat att det var OP som skjutits, så kanske han hade gjort det (av ren upphetsning), men knappast om det bara vara en kriminell uppgörelse, det tvivlar jag på, han verkar ju inledningsvis inte ens kunna bestämma sig, om han ska hjälpa till eller gå vidare, efter att ha snubblat på OP. Och, varför i jösse namn, om han ansåg det så viktigt med att poliserna fick signalementet "blå täckjacka", gav han upp direkt om han (helt osannolikt) missat alla "konstaplarna" (även de som sannolikt sprang in när han befann sig där inne), inte sett dem i trappan, uppe på krönet, osv. Och, hur var egentligen funtad, om han plötsligt släpper detta viktiga, och i stället går in på Bohemia, bara sätter sig. Var han slut i benen, behövde pusta ut, kunde han väl ha lutat sig mot en hus- eller barackvägg, satt sig bortåt trappfoten, osv. Att gå in som en kuf och bara sätta sig med sjumilablick på restaurangen i två minuter, känns helprilligt. Varför passade han inte på att beställa in ett järn, köpa en lugnande cigarett. Och varför gick han så snabbt tillbaka till platsen, dessutom på den skummare sidan av baracken. Och om han suttit på Bohemia, samlat krafter, sedan lunkat tillbaka till platsen, varför var han så okontaktbar och svårpratad på Skandia typ en tio minuter en kvart senare (han var ju inte så skärrad, när han försökte prata med en "ung polis" på platsen när han återvänt). Om han dessutom var så slut i kroppen efter språngmarschen att han behövde gå in på Bohemia, varför noterade ingen en slutkörd äldre herre komma in och sätta sig med en begynnande hjärtinfarkt. Och, hur kommer det sig, att han med sitt enorma civilkurage, inte informerade de inne på Bohemia om skjutningen. Många frågor blir det.

Nej, jag tror inte SE sprang in i gränden, än mindre på Bohemia. Och jag tror fortfarande, att SE som oskyldig stod långt norrut/söderut på Sveavägen när skotten gick av, vågade sig inte fram (eller varför inte som enough-is-enough säger), han befann sig på andra sidan vägen eller var på väg över (kanske omkring där IM stod parkerad). Det förklarar (tycker jag) på ett rimligt vis, varför ingen sett honom. Att han ljuger, precis som Alf Lundin, tycker jag är solklart. Han ville ha rampljus. Det slog slint. Han var en uttråkad och märkvärdig jävel, precis som Alf Lundin. Och de båda har bidragit till att försvåra och förvirra utredningen kolossalt och kostat enorma pengar. Det borde han och Lundin ha fått skaka galler för, eller piskats offentligt (varför inte på Riddarhustorget).

Sorry för långt och tjatigt inlägg.

Bra sammanfattning. Jag är helt med dig här. För mig finns det inte på kartan att han har pratat med LP, sprungit i gränden o.s.v. Det är lite som du säger. Hans påstådda aktioner stämmer in om han från början vet att det är LOP och vill bli hjälte för en dag. Med hans ombevittnade feghet tvivlar jag starkt på att han gjort ett dyft om det rört sig om en helt okänd person. Han hade gärna stått vid sidan av och sett på som frugan uttryckte i en sådan kontext.

Därför landar jag i att han troligtvis befinner sig på 30 m avstånd från platsen och iakttar den i 10-15 minuter innan han återvänder till Skandia. Möjligtvis stöter han ihop med någon som lämnar platsen i slutet som säger att det är OP därav chocken. Det näst mest troliga i min bok är att han är GM.
Citera
2021-11-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Att någon ljuger säger ingenting sålänge man inte vet vad personen ljuger om. Du får ta upp specifika lögner och förklara varför de gör honom misstänkt. "Han ljuger" säger ingenting angående misstänkt/inte misstänkt.

Han påstår att ett vittne på mordplatsen lämnar ett signalement på GM som överensstämmer med Hans egna signalement.

Enligt mig en sannolik lögn som väcker misstankar

Han påstår sig ha jagat efter poliser längs GMs exakta flyktväg.

Enligt mig också en sannolik lögn som väcker misstankar.
Citera
2021-11-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ja men det är väl inte att spekulera? Om du nu följer det du påstår att du vill, alltså spekulera utifrån en utgångspunkt att SE är GM, ska du då inte spekulera i hur den blå jackan påverkar hur man ska tolka SE?

Du vill spekulera påstår du, men du gör ju inte det.

Vi har sagt det förut. Man är inte så lockad av att spekulera i en delteori på uppmaning av "förnekare" vars favoritsysselsättning är att skjuta ner spekulationer med fraser som"det där är fria fantasier" och "det där är spekulationer utan stöd I matetialet". Om du tycker att det är superintressant att teoretisera om SE som GM I blå täckjacka får du gärna göra det. Om du själv inte tycker att det är så intressant kanske du förstår varför andra inte tycker det heller.
Citera
2021-11-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det största problemet jag har med serien är att den har gett upphov till en drös skribenter här i tråden som kommer in och ska förklara hur allt ligger till. Utan att de har läst något av vad som sagts i tråden tidigare eller ens läst tillgängliga vittnesförhör mm. Nu för tiden blir man ju glad av att då och då se namnet på en av de gamla skribenterna oavsett sida i debatten. Tråden drunknar ju i rent nonsens från opålästa individer just nu. Förhoppningsvis går det över.
Pålästa skribenter vet väl att skottföljden kan beskrivas som "tät" . Dvs det är ingenting som sparrisen SE kan förväntas ha klarat av, nästan att han även släckte LP!!?
Senast redigerad av Niklas-P 2021-11-28 kl. 01:10.
Citera
2021-11-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Bra sammanfattning. Jag är helt med dig här. För mig finns det inte på kartan att han har pratat med LP, sprungit i gränden o.s.v. Det är lite som du säger. Hans påstådda aktioner stämmer in om han från början vet att det är LOP och vill bli hjälte för en dag. Med hans ombevittnade feghet tvivlar jag starkt på att han gjort ett dyft om det rört sig om en helt okänd person. Han hade gärna stått vid sidan av och sett på som frugan uttryckte i en sådan kontext.

Därför landar jag i att han troligtvis befinner sig på 30 m avstånd från platsen och iakttar den i 10-15 minuter innan han återvänder till Skandia. Möjligtvis stöter han ihop med någon som lämnar platsen i slutet som säger att det är OP därav chocken. Det näst mest troliga i min bok är att han är GM.

Hur ser han Jeppsson runt hörnet?
Citera
2021-11-28, 09:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Hur ser han Jeppsson runt hörnet?

Det har redan stipulerats vid flertalet tillfällen i denna tråd att Jeppsson kan man se var man än står
Spelar ingen roll om man står i trappan, på mordplatsen eller runt hörnet.

Jag har redan lagt fram min åsikt att till och med i dagsljus är det rätt knepigt att från mordplatsen få en bra blick av en person som står där Jeppsson ska ha stått. Det är som sagt ett ganska bra avstånd och flertalet av bilder från mordplatsen visar inte på ett bra sätt det faktiska avståndet. Jag personligen kunde tex inte urskilja färg på kläder från det avståndet. Och då var det i dagsljus (tidig skyming).

Men SE ska ha lyckats pricka in ungefärlig ålder, färg på jacka samt en beskrivning av frisyren från mordplatsen.

Uppenbarligen går åsikterna isär gällande denna fråga (och det är helt OK) och jag är öppen för att vi har ett gäng här i tråden med höksyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in