Jag kan köpa SE som oskyldig till brottet, absolut. Att han kom ut på Sveavägen lite sent, kanske rent av minuter. Dock tycker jag (om jag ska vara helt ärlig) att det blir krångligt och inte helt trovärdigt, att han är den ende som LP lugnt och sakligt (behärskat) pratar med. Dessutom ska hon ha lämnat ett signalement, berättar att även hon blivit beskjuten (vilket hon ju först begrep upp på sjukhuset, om jag fattat rätt). Lägg till att SE hjälper till med framåtstupa sidoläge, gör mun-mot-mun, pekar in i gränden, springer efter poliserna, rent av springer efter GM, tom ner på DBG.
Jag tror inte heller på att han sprang in i gränden, av flera anledningar. Hade han vetat att det var OP som skjutits, så kanske han hade gjort det (av ren upphetsning), men knappast om det bara vara en kriminell uppgörelse, det tvivlar jag på, han verkar ju inledningsvis inte ens kunna bestämma sig, om han ska hjälpa till eller gå vidare, efter att ha snubblat på OP. Och, varför i jösse namn, om han ansåg det så viktigt med att poliserna fick signalementet "blå täckjacka", gav han upp direkt om han (helt osannolikt) missat alla "konstaplarna" (även de som sannolikt sprang in när han befann sig där inne), inte sett dem i trappan, uppe på krönet, osv. Och, hur var egentligen funtad, om han plötsligt släpper detta viktiga, och i stället går in på Bohemia, bara sätter sig. Var han slut i benen, behövde pusta ut, kunde han väl ha lutat sig mot en hus- eller barackvägg, satt sig bortåt trappfoten, osv. Att gå in som en kuf och bara sätta sig med sjumilablick på restaurangen i två minuter, känns helprilligt. Varför passade han inte på att beställa in ett järn, köpa en lugnande cigarett. Och varför gick han så snabbt tillbaka till platsen, dessutom på den skummare sidan av baracken. Och om han suttit på Bohemia, samlat krafter, sedan lunkat tillbaka till platsen, varför var han så okontaktbar och svårpratad på Skandia typ en tio minuter en kvart senare (han var ju inte så skärrad, när han försökte prata med en "ung polis" på platsen när han återvänt). Om han dessutom var så slut i kroppen efter språngmarschen att han behövde gå in på Bohemia, varför noterade ingen en slutkörd äldre herre komma in och sätta sig med en begynnande hjärtinfarkt. Och, hur kommer det sig, att han med sitt enorma civilkurage, inte informerade de inne på Bohemia om skjutningen. Många frågor blir det.
Nej, jag tror inte SE sprang in i gränden, än mindre på Bohemia. Och jag tror fortfarande, att SE som oskyldig stod långt norrut/söderut på Sveavägen när skotten gick av, vågade sig inte fram (eller varför inte som enough-is-enough säger), han befann sig på andra sidan vägen eller var på väg över (kanske omkring där IM stod parkerad). Det förklarar (tycker jag) på ett rimligt vis, varför ingen sett honom. Att han ljuger, precis som Alf Lundin, tycker jag är solklart. Han ville ha rampljus. Det slog slint. Han var en uttråkad och märkvärdig jävel, precis som Alf Lundin. Och de båda har bidragit till att försvåra och förvirra utredningen kolossalt och kostat enorma pengar. Det borde han och Lundin ha fått skaka galler för, eller piskats offentligt (varför inte på Riddarhustorget).
Sorry för långt och tjatigt inlägg.