2021-11-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du ju rätt i. Det finns vissa skillnader. Men jag tvivlar på att skillnaderna är väldigt stora. Jag har mycket svårt att tänka mig att skillnaderna är så stora, att ett IFR på 0,15% skulle kunna vara en tänkbar siffra, trots att vissa länder redan har förlorat 0,35% av hela sin befolkning till Kina-viruset.

Island är ju en land som fått med sig ganska många av de positiva i sin testning och ligger på 0,20%. Så det kan nog variera en del.
Citera
2021-11-27, 23:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Av dom dödsfall som skedde med Kina-viruset, så dog 90% av viruset. Jag har redovisat källor för detta.

Jag har märkt att vissa virus-anhängare driver en kampanj, där dom försöker ge sken av att en stor del av offren dog "med och inte av" viruset. Men jag tror inte på dessa påståenden.
Samtidigt var det nog få av de som dog av viruset som dog av enbart viruset. Man kanske kan säga att viruset i många av dödsfallen bidrog med ett visst antal procent till dödsorsaken.
Citera
2021-11-27, 23:34
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men coronasmittan är ojämnt fördelad. Allra värst är det i Bayern. Undrar om det är något med alpluften..? Bland annat av denna anledning, skulle jag vilja att våra svenska skidentusiaster (och after ski-entusiaster...) skulle stoppas från att resa dit i år... Men inget verkar hända..?

Folk är generellt idioter och deras personliga brist för förståelse blir deras fall.
Bästa tipset blir att använda andningsskydd i närhet av andra människor.

Bli inte smittad!
Citera
2021-11-27, 23:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men coronasmittan är ojämnt fördelad. Allra värst är det i Bayern. Undrar om det är något med alpluften..? Bland annat av denna anledning, skulle jag vilja att våra svenska skidentusiaster (och after ski-entusiaster...) skulle stoppas från att resa dit i år... Men inget verkar hända..?
Vill man inte använda tvång kanske man kunde erbjuda hemvändande svenska skidturister gratis snabbtester på Arlanda? Fast de kommer väl bara vifta med sina vaccinationspass.

Hoppas Tysklands allvarliga 4e våg beror på att de hade en lugn 1a våg. Då kanske vi slipper uppleva samma sak igen.
Citera
2021-11-28, 00:00
Medlem
Om antikroppar från genomliden omikronjnfektion även skyddar mot andra varianter så är det väl supergoda nyheter att den sprids och det snabbt. Chancen till effektiva antikroppar till priset av låg risk för allvarlig sjukdom = win.
Citera
2021-11-28, 00:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kanske lite mer trovärdigare rapportering:

Omicron: South Africa Blasts Travel Bans as Hospitals See Surge of Younger COVID Patients
/.../Even though total cases across South Africa are still relatively low, health authorities are seeing a definite pattern in the people who are arriving in the hospital with serious illness: They’re younger and largely not fully vaccinated. “We’re seeing a marked change in the demographic profile of patients with COVID-19,” Rudo Mathivha, head of the intensive care unit at Soweto’s Baragwanath Hospital, said at an online press briefing. “Young people, in their 20s to just over their late 30s, are coming in with moderate to severe disease, some needing intensive care. About 65 percent are not vaccinated and most of the rest are only half-vaccinated.” There is growing concern that the country’s health care facilities could quickly become overwhelmed as the large number oof mutations in omicron has led to fears that it could be much more easily transmissible. Although for now the variant has mostly been detected in South Africa’s Gauteng province, some officials suspect it’s likely much more widespread.
https://slate.com/news-and-politics/2021/11/omicron-covid-south-africa-travel-bans-hospitals-surge.html

Intressant. Rör det sig, dessutom om omnicron fall som kommer in så pekar det på att det är ännu viktigare att även fler i de yngre åldersgrupperna vaccinerar sig i Sverige. Då minskar dels trycket på vården och minskar mänskligt lidande, samt ökar andelen hybrdimmuna av befolkningen. Synd också om omnicron kan ge svår sjukdom, även hos yngre. Jag hade hoppats på det motsatta.
Citera
2021-11-28, 00:11
Medlem
Vasterass avatar
Något som ingen vill säga rakt ut är att vi kan få en version av smittan som vi inte varken kan skydda oss emot eller överleva.

Evolution sker i naturen och det går ofta ganska sakta, men det här viruset är som ett nyckellås.
När den har öppnat låset så har den utvecklats så starkt att vi inte kan överleva en infektion.

Så vad är låset? Jo det är virusets evolution och nyckeln är när viruset har öppen väg att effektivt agera.
Citera
2021-11-28, 00:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja extremt smittsamt. Första fallet upptäcktes för 2 veckor sen. De flesta får lite snuva som värst. Vore ju helt otroligt bra. Den närmsta veckan blir spännande. Anar det kan gå fort nu om 10% bär på en pågående infektion. När det var som värst i Belgien bar ändå inte mer än 1% på infektion.

Jo, fast det rapporteras, tyvärr, om ett ökat andel unga på IVA i RSA. Rör det sig om omnicron fall så blir vaccinering, även i de yngre åldersgrupperna 20-40 år, ännu viktigare i Sverige. Men det närmaste veckorna blir spännande om omnicron är lika smittsam som det verkar. Vi får hoppas på det bästa, men förbereda oss på det värsta.

Även i Sverige skiljer det sig, i genomsnitt, 20 år i medelålder mellan ovaccinerade respektive vaccinerade IVA patienter, (72 år respektive 53 år). Men här är det, ännu, relativt ovanligt med svårt sjuka 20-30 åringar.
Citera
2021-11-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Något som ingen vill säga rakt ut är att vi kan få en version av smittan som vi inte varken kan skydda oss emot eller överleva.

Evolution sker i naturen och det går ofta ganska sakta, men det här viruset är som ett nyckellås.
När den har öppnat låset så har den utvecklats så starkt att vi inte kan överleva en infektion.

Suck! Återigen det är inte virus som är det stora problemet för vår hälsa utan vår förmåga att försvaga våra kroppar med dålig diet ,dåliga mediciner ,droger/alkohol,bekvämlighet och för lite motion.
Citera
2021-11-28, 00:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, du har en hypotes baserad på tro och utan förståelse eller kunskap om hur det skulle kunna fungera. Åtminstone kan du inte förklara, du tycker mest?

Själv har jag ingen susning om varför hybridimmunitet skulle kunna ge bättre motstånd mot viruset än en naturlig immunitet.

En naturlig immunitet är ju resultatet av att kompletta vironer har tagit sig in i kroppen, det innefattar ju även den del(spikproteinet) som mRNA vaccin innehåller.

Så varför skulle naturlig immunitet samt mRNA vaccin i kombination vare snäppet bättre, i synnerhet om spikproteinet i vaccinet bygger på en icke aktuell och allmänt förekommande version av viruset?

FHM "tror" i alla fall att tidigare Covid-19 fall får bättre immunitet om de vaccinerar sig. Och de har liiiite bättre koll än vad du och jag har. Sedan tyder labbresultat, publicerade i den vetenskapliga tidskriften "Nature" på att hybridimmunitet är det enda som biter på omnicron. Så jag känner mig ganska nöjd, så här långt......Alltså medan du gissar vilt, samtidigt som du kräver av mig att jag skall ha extremt djupa och breda expertkunskaper. Tja, om några veckor så vet vi mera. Och om några månader så vet vi ännu mera, för att inte tala om några år.....
Citera
2021-11-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras

Så vad är låset? Jo det är virusets evolution och nyckeln är när viruset har öppen väg att effektivt agera.

Snarare är det så att viruset bör evolvera att infektera övre luftvägarna. Systemiska svaret med IgG i blodet ger att viruset hellre uppehåller sig i slemhinnor där det mera kortlivade IgA-svaret är fördelaktigt för viruset. Därav att vaccin mot typiska luftvägsvirus är mycket svåra att få till.
Citera
2021-11-28, 00:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Citat från Dagens Medicin:
I den aktuella studien undersöktes tio patienter mellan 19 och 69 år, var av åtta hade återkommande problem med andning och trötthet tre månader efter det att de insjuknat i covid-19. Ingen av patienterna hade vårdats på sjukhus i samband med infektionen. Inte heller hade konventionella undersökningsmetoder hittat några fel på lungorna.
Många röster försöker hävda att belastningen på sjukvården är det enda som räknas beträffande Covid-19. Den har artikeln visar att problemen med Covid-19 handlar om mer än bara belastningen på sjukhusen.

Citat från Karolinska institutet:
Forskarna planerar nu att följa patienterna en längre tid för att se hur skadorna nervsystemet förändras och om de kan förutsäga hur sjukdomen utvecklas.

– Vi vet ännu mycket lite om vilka långtidseffekter på hjärna och ryggmärg som kan ses vid covid-19 och därför är det viktigt med fortsatt multidisciplinär forskning, säger Tobias Granberg.
Vilka fler överraskningar kan Kina-viruset tänkas bjuda på?

Det är märkligt att många vaccinmotståndare är misstänksamma beträffande eventuella långsiktiga skadliga effekter hos vaccinerna, men samtidigt så bortser dessa vaccinmotståndare från virusets skadliga effekter på hälsan.

Ja det är mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in