2021-11-27, 21:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Enkelt. Därför att man knappt hunnit börja vaccinera i RSA när början på mutationerna som lett till omnicron måste ha börjat. Och även om, det osannolika, inträffade, att det plötsligt blev 30 lyckade mutationer,samtidigt, (Man brukar säga att 99 procent av mutationerna i en organism är skadliga), så ligger ändå vaccinationstäckningen ännu så lågt i RSA, att det inte skulle innebära något selektionstryck.

Lägg där till att ni, antivaxxare, ständigt hävdar att vaccinerna är helt värdelösa emot smittspridning. Så då kan det väl heller inte utgöra något selektionstryck, eller hur? Om nu detta stämde till 100 procent, vilket de iof inte gör.

Men jag har upprepade gånger, idag, länkat till ett av mina gamla inlägg där jag, tvärt om, argumenterar för att vaccinerna, minskar, risken för smittsammare mutationer.

Och nu tillbaka till RSA: Jo, vaccintäckningen där är låg, och var ännu lägre gör ett halvår sedan. Samtidigt var smittspridningen då hög. Enligt mig, och de allra flesta av forskarna, en idealisk grogrund för uppkomsten av smittsammare mutationer av SARS-COV2.

Schack matt! Och sluta bluffa om att du har vetenskaplig skolning, tack!
Det man kan invända mot ditt argument är kanske att vaccinationstäckningen i landet i stort spelar mindre roll, eftersom en ny variant inte nödvändigtvis uppstår jämnt över hela landet utan mer troligt på en begränsad plats, och det är förhållandena där som avgör, inte genomsnittet för de ca 60 miljonerna invånarna. Dessutom stort till ytan (4x så stort som Italien med liknande antal invånare) vilket gör att man kan tänka sig att vissa delar inte nödvändigtvis har så mycket utbyte med varann, särskilt under en pandemi.

Jag vet inte i vilken utsträckning man lyckats spåra ursprunget och känner till de exakta förhållandet där det utvecklades. Jag antar att mycket är spekulation. Det behöver inte ens ha sitt ursprung i Sydafrika eller ens i Afrika bara för att det identifierats där. Det finns ju även personer från Indien, Kina, Europa och lite varstans som bor där, precis som i övriga Afrika.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-27 kl. 21:53.
Citera
2021-11-27, 21:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mot förmodan? Jag har utan tvekan rätt! Dina s.k. Experter skulle inte säga emot mig om de vet vad pratar om till skillnad mot dig.

Ursäkta men jag har aldrig rekommenderat Vitamin D eller tagit sånt själv snarare avrått från galenskapen så du är helt fel ute och vilse även om det. Jag äter en normalt hälsosam kost och rör på mig en hel del. Är sällan sjuk.

Samma med mig. Jag var senast sjuk våren 2020, då jag låg i Covid-19. Hälsosam kost är just sardiner och kycklinglever. Det går inte att äta hälsosammare, när det kommer till näringsvärde.
Citera
2021-11-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Procentsiffran av befolkningen är den undre gränsen för vad som är möjligt för IFR. Det borde vara uppenbart att en sjukdom med IFR på 0,15% inte kan döda 0,35% av samtliga medlemmar i en population.
Återigen varför tror du 0,35 procent av befolkningen dog i c19? När sanningen är att det möjligtvis dog så många med c19! Förstår du inte skillnaden?
Citera
2021-11-27, 21:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det man kan invända mot ditt argument är kanske att vaccinationstäckningen i landet i stort spelar mindre roll, eftersom en ny mutation inte uppstår jämnt över hela landet utan mer troligt på en begränsad plats, och det är förhållandena där som avgör, inte genomsnittet för de ca 60 miljonerna invånarna. Dessutom stort till ytan (4x så stort som Italien med liknande antal invånare) vilket gör att man kan tänka sig att vissa delar inte nödvändigtvis har så mycket utbyte med varann, särskilt under en pandemi.

Jag vet inte i vilken utsträckning man lyckats spåra ursprunget och känner till de exakta förhållandet där det utvecklades. Jag antar att mycket är spekulation. Det behöver inte ens ha sitt ursprung i Sydafrika eller ens i Afrika bara för att det identifieras där. Det finns ju även personer från Indien, Kina, Europa och lite varstans som bor där, precis som i övriga Afrika.

Korrekta invändningar. Vi vet ännu mycket lite. Men jag hoppas verkligen att omnicron bara orsakar mild sjukdom, men det återstår att se!
Citera
2021-11-27, 21:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det kan ju om passagerarna planet är ett utsnitt av befolkningen uttydas som att 10% av befolkningen i Sydafrika har en pågående coronainfektion varav merparten är omikron.
Det kan ju också betyda att 10% av befolkningen har Hiv och aldrig blir kvitt sina infektioner.

Om nu 10% av befolkningen är sjuka i Sydafrika just nu utan att vården är mosad så betyder det ju att omikron är en västanfläkt..

Tiden lär utvisa
Citera
2021-11-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Om nu 10% av befolkningen är sjuka i Sydafrika just nu utan att vården är mosad så betyder det ju att omikron är en västanfläkt..

Tiden lär utvisa
Fast antalet fall började öka för typ bara 10 dar sen där.
Citera
2021-11-27, 21:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tack! Jo, det lär nog dröja upp till ett halvår innan man, verkligen, börjar ge bosterdoser anpassade till omnicron. Så det kommer att bli en upprepning av våren 2020, men inte riktigt, i alla fall inte för Sveriges del:

Dels har en stor grupp i samhället redan hybridimmunitet. Det enda som kanske hjälper mot omnicron. Jag beräknar att ca 40 procent, förutom de yngsta och älsta i befolkningen har hybridimmunitet. Detta därför att 15-18 åringarna låg på en sådan immunitetsnivå precis när man började vaccinera dem. Detta är kanske, en, orsak till att delta bröt igenom så sent i Sverige. Den andra orsaken är jämn geografisk och etnisk vaccintäckning, som försvårar att smittkluster bildas. I alla fall så vet jag att regionerna arbetat hårt med detta under hösten.

Nu önskar jag bara att regionerna börjar arbeta lika hårt med bosterdoser, samt att uppmuntra till vaccinering i alla åldersgrupper som har fått den möjligheten.. Då kan, kanske, hybridimmuniteten hos befolkningen öka ytterligare över tid. Låt oss, dessutom, hoppas på att omnicron har ett mildare sjukdomsförlopp än de andra varianterna.
Kanske lite mer trovärdigare rapportering:

Omicron: South Africa Blasts Travel Bans as Hospitals See Surge of Younger COVID Patients
/.../Even though total cases across South Africa are still relatively low, health authorities are seeing a definite pattern in the people who are arriving in the hospital with serious illness: They’re younger and largely not fully vaccinated. “We’re seeing a marked change in the demographic profile of patients with COVID-19,” Rudo Mathivha, head of the intensive care unit at Soweto’s Baragwanath Hospital, said at an online press briefing. “Young people, in their 20s to just over their late 30s, are coming in with moderate to severe disease, some needing intensive care. About 65 percent are not vaccinated and most of the rest are only half-vaccinated.” There is growing concern that the country’s health care facilities could quickly become overwhelmed as the large number oof mutations in omicron has led to fears that it could be much more easily transmissible. Although for now the variant has mostly been detected in South Africa’s Gauteng province, some officials suspect it’s likely much more widespread.
https://slate.com/news-and-politics/2021/11/omicron-covid-south-africa-travel-bans-hospitals-surge.html
Citera
2021-11-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Fast antalet fall började öka för typ bara 10 dar sen där.
Ökningen kanske började märkas först då?
Citera
2021-11-27, 22:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Japp då har 10 procent av RSA:s befolkning redan blivit smittade av omnicron på några veckor. Det kommer bara att swischa till då. Men då är den goda nyheten att omnicron inte orsakar allvarlig sjukdom.Ellwr har jag missat att IVA och sjukhusen är helt överbelagda i RSA? Om inte så är ju omnicrom den bästa julklapp vi kunnat få!

Ja extremt smittsamt. Första fallet upptäcktes för 2 veckor sen. De flesta får lite snuva som värst. Vore ju helt otroligt bra. Den närmsta veckan blir spännande. Anar det kan gå fort nu om 10% bär på en pågående infektion. När det var som värst i Belgien bar ändå inte mer än 1% på infektion.
Senast redigerad av raskens 2021-11-27 kl. 22:03.
Citera
2021-11-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja extremt smittsamt. Första fallet upptäcktes för 2 veckor sen. De flesta får lite snuva som värst.
Som tidigare corona virus då.
Citera
2021-11-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja extremt smittsamt. Första fallet upptäcktes för 2 veckor sen. De flesta får lite snuva som värst. Vore ju helt otroligt bra. Den närmsta veckan blir spännande. Anar det kan gå fort nu om 10% bär på en pågående infektion. När det var som värst i Belgien bar ändå inte mer än 1% på infektion.
Man har väl totalt dryga 100 bekräftade fall av den nya varianten...och det bor väl fler än 1000 personer bara i Sydafrika.
Citera
2021-11-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Idioter och syltryggar har drivit fram nya och farligare versioner av detta virus.
?.?.?.? Farligare versioner? Har du fortfarande inte förstått att det är inte virusen som är det farliga egentligen utan vår moderna livstil med för mycket socker fett och stillasittande framför datorer mobiler och tv apparater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in