2021-11-27, 22:07
Medlem
omikron fall i Danmark nu.
Citera
2021-11-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Självklart så kan jag inte det, då jag vare sig är molekylärbiologi, viriolog eller immuniolog.
Jo tack! Det behöver du inte nämna för det märkte vi tidigt…
Citera
2021-11-27, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självklart så kan jag inte det, då jag vare sig är molekylärbiologi, viriolog eller immuniolog. Men skulle det ligga någonting i min lilla hypotes, (förutom ett labbresultat), så kommer sådana vetenskapsmän, som jag nämnt, just kunna förklara hur det hela fungerar.

Okej, du har en hypotes baserad på tro och utan förståelse eller kunskap om hur det skulle kunna fungera. Åtminstone kan du inte förklara, du tycker mest?

Själv har jag ingen susning om varför hybridimmunitet skulle kunna ge bättre motstånd mot viruset än en naturlig immunitet.

En naturlig immunitet är ju resultatet av att kompletta vironer har tagit sig in i kroppen, det innefattar ju även den del(spikproteinet) som mRNA vaccin innehåller.

Så varför skulle naturlig immunitet samt mRNA vaccin i kombination vare snäppet bättre, i synnerhet om spikproteinet i vaccinet bygger på en icke aktuell och allmänt förekommande version av viruset?
Citera
2021-11-27, 22:15
Avslutad
Citat:
Jag hade Covid-19 våren 2020 och klarade mig utmärk. Att du sedan, implicit önskar livet av mig, bara för att du är så värdelös på att debattera och har så usla argument, om en några, är enbart patetiskt!
Du ser, jag vet vad jag talar om. Panikslagna Ola kommer inte att dö. Nej, jag önskar naturligtvis inte livet ur dig. Att du tvingas fortsätta att leva med dig själv är tillräckligt gott för mig. Eftersom du uppenbarligen hade covid och ändå bölar efter sprutor måste det vara smått outhärdligt, det skulle inte göra någon skillnad oavsett vilka argument du blev presenterad.
Citera
2021-11-27, 22:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Man har väl totalt dryga 100 bekräftade fall av den nya varianten...och det bor väl fler än 1000 personer bara i Sydafrika.

Varav 60 kom med flyg till NL då?
80% av fallen I Sydafrika var förra veckan omikron. Knappast att flyget var fullt av delta va?
Citera
2021-11-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varav 60 kom med flyg till NL då?
80% av fallen I Sydafrika var förra veckan omikron. Knappast att flyget var fullt av delta va?
Jag menar bara att jag har aldrig fått ihop siffran sen jag hörde om den.
10% av befolkningen har väl knappast en pågående omikron infektion?
Citera
2021-11-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Poängen med placebogruppen var att förhållandet var omvänt. Trots detta har vissa i tråden dragit upp allvarliga anmälda biverkningar. Nu visade det sig att biverkningarna t.o.m. var högre i gruppen som inte ens fått vaccin.
Det gör att man betvivlar att det blir några biverkningar alls av vaccinet. Det verkar ju hjälpa MOT biverkningar.

Haha, studien är inte perfekt, du kan sansa dig lite. Du måste förstå att parametrarna alltid kommer vara till gagn för etablissemanget.
Citera
2021-11-27, 22:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Därför att det råder viss osäkerhet beträffande IFR. Men det cirkulerar också siffror som är helt uppebart falska.

Procentsiffran av befolkningen är den undre gränsen för vad som är möjligt för IFR. Det borde vara uppenbart att en sjukdom med IFR på 0,15% inte kan döda 0,35% av samtliga medlemmar i en population.

(IFR kan vara mycket lägre i länder med annan demografi än Europa. Exempelvis är Afrikas befolkning mycket yngre än Europas befolkning. Därför kan IFR antas vara mycket lägre i Afrika än i Europa. När jag betraktar IFR, så syftar jag på europeiska förhållanden, och jag fokuserar därför på europeiska länder.)
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men även inom Europa skiljer det sig. Både beroende på ålderstruktur, riskfaktorer och tillgång på vård. Vill man räka på Europa måste man både ålderstandarisera och vårdstandardisera.

Det har du ju rätt i. Det finns vissa skillnader. Men jag tvivlar på att skillnaderna är väldigt stora. Jag har mycket svårt att tänka mig att skillnaderna är så stora, att ett IFR på 0,15% skulle kunna vara en tänkbar siffra, trots att vissa länder redan har förlorat 0,35% av hela sin befolkning till Kina-viruset.
Citera
2021-11-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, du har en hypotes baserad på tro och utan förståelse eller kunskap om hur det skulle kunna fungera. Åtminstone kan du inte förklara, du tycker mest?

Själv har jag ingen susning om varför hybridimmunitet skulle kunna ge bättre motstånd mot viruset än en naturlig immunitet.

En naturlig immunitet är ju resultatet av att kompletta vironer har tagit sig in i kroppen, det innefattar ju även den del(spikproteinet) som mRNA vaccin innehåller.

Så varför skulle naturlig immunitet samt mRNA vaccin i kombination vare snäppet bättre, i synnerhet om spikproteinet i vaccinet bygger på en icke aktuell och allmänt förekommande version av viruset?
Ola Schubert tillhör de som skaffat sig hybridimmunitet så han vill gärna att det ska vara lite bättre än enbart naturlig immunitet. Annars har han ju valt fel.

Jag kan tänka mig att om man har haft covid-19 och sedan tar vaccinet så får immunförsvaret en boost med antikroppar. Men problemet är att det klingar av ganska snabbt. Sammantaget har jag svårt att tro att "hybridimmunitet" ger något hållbart förbättrat skydd i jämförelse med enbart naturlig immunitet.

Däremot förstår jag att myndigheterna gärna lanserar begreppet hybridimmunitet eftersom de vill att alla som haft covid-19 också ska ta vaccinet: "Ja, det är bra med naturlig immunitet, men det är ännu bättre med hybridimmunitet, och visst vill du ha ett ännu bättre skydd eller hur?"
Citera
2021-11-27, 22:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Procentsiffran av befolkningen är den undre gränsen för vad som är möjligt för IFR. Det borde vara uppenbart att en sjukdom med IFR på 0,15% inte kan döda 0,35% av samtliga medlemmar i en population.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen varför tror du 0,35 procent av befolkningen dog i c19? När sanningen är att det möjligtvis dog så många med c19! Förstår du inte skillnaden?

Av dom dödsfall som skedde med Kina-viruset, så dog 90% av viruset. Jag har redovisat källor för detta.

Jag har märkt att vissa virus-anhängare driver en kampanj, där dom försöker ge sken av att en stor del av offren dog "med och inte av" viruset. Men jag tror inte på dessa påståenden.
Citera
2021-11-27, 23:08
Medlem
Citat:
Av dom dödsfall som skedde med Kina-viruset, så dog 90% av viruset. Jag har redovisat källor för detta.

Jag har märkt att vissa virus-anhängare driver en kampanj, där dom försöker ge sken av att en stor del av offren dog "med och inte av" viruset. Men jag tror inte på dessa påståenden.

Klart en stor del av de som avlidit i påstådd c19 istället dog med c19. De källor du redovisat har inte visat att 90 procent dött i c19. Snarare har de visat på att det mest gissats sig till egentlig dödsorsak och faktum är att väldigt många som dött med c19 redan låg för döden.
Sen verkar du ha missat att till och med myndigheter och media ofta säger att folk dött med c19!
Citera
2021-11-27, 23:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vill inte förringa situationen, men som jag förstår har de fortfarande något färre på IVA per 100 000 invånare än vi hade när det var som värst här, och då ska man tänka på att Tyskland i normala fall (om jag minns rätt) har betydligt fler IVA-platser per 100 000 invånare än många andra länder. Dessutom vet man bättre nu hur man ska ta hand om patienterna.

Jo, men coronasmittan är ojämnt fördelad. Allra värst är det i Bayern. Undrar om det är något med alpluften..? Bland annat av denna anledning, skulle jag vilja att våra svenska skidentusiaster (och after ski-entusiaster...) skulle stoppas från att resa dit i år... Men inget verkar hända..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in