2021-11-27, 20:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men bara för att tant Agda råkar tappa sin handväska, precis när du snubblar till, så orsakar inte hon att du snubblar. Förmodligen så råkade du bara snubbla på stenen framför din fot.

Lönlöst att ens försöka diskutera med en nolla som dig!
Poängen är väl att du själv angav en korrelation och tolkde in ett orsaksverkanssamband i detta. Jag påpekade en annan korrelation som du enligt din alldeles egen s k "logik" då lika gärna skulle kunna tolka som orsak och verkan. Varför tolkar du korrelationerna så olika? Det är frågan.
Citera
2021-11-27, 20:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har läst mer vetenskap på engelska än på svenska så det var begrepp confounding variables jag hade i åtanke. Som du vet är engelska något av nutidens latin inom naturvetenskaperna, och om du vill håna mig för du tycker jag använde fel ord på minoritetsspråket svenska (sett ur ett internationellt perspektiv) får du väl göra det, men jag kollade upp confounding variables på engelskspråkiga Wikipedia och sen motsvarande artikel på svenska och hittade då dessa termer. När det gäller vetenskap är inte semantiken det viktigaste (utöver att man behöver kunna förstå varann) utan att man förstår begreppet. Kollar du upp referenserna i den wikipediaartikel jag länkade till så verkar de minst sagt trovärdiga. Men nog om detta, det drar bara uppmärksamhet från sakfrågan.

Jag reagerar mot att du bygger en generell teori baserat på omikronmutationen. Lägg fram en hypotes om du vill, men bättre än så blir det inte. Inget fel i att spekulera som du gör så länge du förstår att det bara är en rena spekulationer från din sida, som det är lätt att ha invändningar mot.

Däremot tycker jag aw hade ett bra argument när hen påpekade att de nya mutationerna låg på just spikproteinets gener. Vad säger en vaccinkramare som du om det?

Omicron, (engelsk stavning), har 30 mutationer, varav 10 gäller spike-proteinet. Alfa och delta hade 3 respektive 2 som gällde spike-proteinet.

Det som gör mig på så gott humör, så att jag, ändå väljer att svara dig, är att, kanske, ligger det något i min hypotes om hybridimmunitet. I alla fall tyder labbdata på att omicron ev. kan kringgå såväl "naturlig" immunitet som vaccinerna, men inte hybridimmunitet.
Citera
2021-11-27, 20:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vem är det som sprider alla dessa trams-siffror om virusets dödlighet?

I Ungern har 0,35% av hela befolkningen stupat i Covid-19. Bulgarien har förlorat 0,4% av befolkningen till Kina-viruset.

Att viruset skulle ha en dödlighet på 0,15% är alltså en uppenbar bluff. Men ändå fortsätter dessa trams-siffror att spridas. Och det finns personer som okritiskt sväljer bluffen.
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om ett antal år har 100% dött.

Ja, men inte nödvändigtvis i Covid-19.

Citat:
För att ange en siffra måste tidsperiod anges.

Nej. Det som är intressant att jämföra mot, är inte en tidsperiod. Det intressanta att jämföra mot är antalet infektionsfall.

Här tänker jag göra ett litet antagande, nämligen att antalet infektionsfall inte överstiger befolkningsmängden. Därför tänker jag att virusets dödlighet inte kan vara lägre än dödligheten i hela befolkningen.

Vissa människor kan förvisso ha infekterats mer än 1 gång. Men jag tänker att efter första sjukfallet, så bör personerna ha erhållit en grad av immunitet. Personerna löper därför mycket mindre risk för allvarlig sjukdom och död vid följande sjukfall. Jag har gjort antagandet att dödsfallen huvudsakligen sker vid en persons första infektionsfall. Därför bör virusets dödlighet vid förstagångsinfektioner inte vara lägre än dödligheten i hela befolkningen, sett över en tidsperiod som inkluderar hela epidemins förlopp. Ingen individ kan ju har förstagångsinfektion vid mer än 1 tillfälle.
Citera
2021-11-27, 20:49
Medlem
Citat:
Tack! Jo, det lär nog dröja upp till ett halvår innan man, verkligen, börjar ge bosterdoser anpassade till omnicron. Så det kommer att bli en upprepning av våren 2020, men inte riktigt, i alla fall inte för Sveriges del:

Dels har en stor grupp i samhället redan hybridimmunitet. Det enda som kanske hjälper mot omnicron.
Det enda som kanske hjälper? Nej det finns annat som hjälper också som ett sunt leverne, vårt fantastiska immunsystem som ofta klarar väldigt många potentiellt farliga inkräktare helt utan vaccin eller ens tidigare infektion. Men även tidigare coronainfektioner hjälper såklart också. Behöver inte ens vara från nygamla coroan utan från äldre coronainfektioner som ofta ger ett brett skydd!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-27 kl. 20:52.
Citera
2021-11-27, 20:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Omicron, (engelsk stavning), har 30 mutationer, varav 10 gäller spike-proteinet. Alfa och delta hade 3 respektive 2 som gällde spike-proteinet.

Det som gör mig på så gott humör, så att jag, ändå väljer att svara dig, är att, kanske, ligger det något i min hypotes om hybridimmunitet. I alla fall tyder labbdata på att omicron ev. kan kringgå såväl "naturlig" immunitet som vaccinerna, men hybridimmunitet.

Kan du förklara i detalj hur hybridimmunitet fungerar och vad som gör att det hypotetiskt kan utgöra ett bättre skydd än naturlig immunitet eller vaccinframkallad immunitet?

Hur fungerar det på cell och molekylnivå?
Citera
2021-11-27, 20:54
Avslutad
Citat:
Tack! Jo, det lär nog dröja upp till ett halvår innan man, verkligen, börjar ge bosterdoser anpassade till omnicron. Så det kommer att bli en upprepning av våren 2020, men inte riktigt, i alla fall inte för Sveriges del:

Dels har en stor grupp i samhället redan hybridimmunitet. Det enda som kanske hjälper mot omnicron. Jag beräknar att ca 40 procent, förutom de yngsta och älsta i befolkningen har hybridimmunitet. Detta därför att 15-18 åringarna låg på en sådan immunitetsnivå precis när man började vaccinera dem. Detta är kanske, en, orsak till att delta bröt igenom så sent i Sverige. Den andra orsaken är jämn geografisk och etnisk vaccintäckning, som försvårar att smittkluster bildas. I alla fall så vet jag att regionerna arbetat hårt med detta under hösten.

Nu önskar jag bara att regionerna börjar arbeta lika hårt med bosterdoser, samt att uppmuntra till vaccinering i alla åldersgrupper som har fått den möjligheten.. Då kan, kanske, hybridimmuniteten hos befolkningen öka ytterligare över tid. Låt oss, dessutom, hoppas på att omnicron har ett mildare sjukdomsförlopp än de andra varianterna.
Bara klena människor tror att sprutan kommer till räddning mot coronaviruset. Du kommer att bära på viruset oavsett hur mycket du skriker efter hjälp, vi kommer dock att behöva stå ut med ditt glappande på Flashback även 2022, 2023, 2024... Wuhansnuvan har inte vad som krävs för att göra märkbar skillnad i befolkningsstatistiken.

Tyvärr.
Citera
2021-11-27, 21:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är väl att du själv angav en korrelation och tolkde in ett orsaksverkanssamband i detta. Jag påpekade en annan korrelation som du enligt din alldeles egen s k "logik" då lika gärna skulle kunna tolka som orsak och verkan. Varför tolkar du korrelationerna så olika? Det är frågan.

Enkelt. Därför att man knappt hunnit börja vaccinera i RSA när början på mutationerna som lett till omnicron måste ha börjat. Och även om, det osannolika, inträffade, att det plötsligt blev 30 lyckade mutationer,samtidigt, (Man brukar säga att 99 procent av mutationerna i en organism är skadliga), så ligger ändå vaccinationstäckningen ännu så lågt i RSA, att det inte skulle innebära något selektionstryck.

Lägg där till att ni, antivaxxare, ständigt hävdar att vaccinerna är helt värdelösa emot smittspridning. Så då kan det väl heller inte utgöra något selektionstryck, eller hur? Om nu detta stämde till 100 procent, vilket de iof inte gör.

Men jag har upprepade gånger, idag, länkat till ett av mina gamla inlägg där jag, tvärt om, argumenterar för att vaccinerna, minskar, risken för smittsammare mutationer.

Och nu tillbaka till RSA: Jo, vaccintäckningen där är låg, och var ännu lägre gör ett halvår sedan. Samtidigt var smittspridningen då hög. Enligt mig, och de allra flesta av forskarna, en idealisk grogrund för uppkomsten av smittsammare mutationer av SARS-COV2.

Schack matt! Och sluta bluffa om att du har vetenskaplig skolning, tack!
Citera
2021-11-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men inte nödvändigtvis i Covid-19.

Nej. Det som är intressant att jämföra mot, är inte en tidsperiod. Det intressanta att jämföra mot är antalet infektionsfall.

Här tänker jag göra ett litet antagande, nämligen att antalet infektionsfall inte överstiger befolkningsmängden. Därför tänker jag att virusets dödlighet inte kan vara lägre än dödligheten i hela befolkningen.

Vissa människor kan förvisso ha infekterats mer än 1 gång. Men jag tänker att efter första sjukfallet, så bör personerna ha erhållit en grad av immunitet. Personerna löper därför mycket mindre risk för allvarlig sjukdom och död vid följande sjukfall. Jag har gjort antagandet att dödsfallen huvudsakligen sker vid en persons första infektionsfall. Därför bör virusets dödlighet vid förstagångsinfektioner inte vara lägre än dödligheten i hela befolkningen, sett över en tidsperiod som inkluderar hela epidemins förlopp. Ingen individ kan ju har förstagångsinfektion vid mer än 1 tillfälle.

Så varför angav du en procentsiffra av hela befolkningen när du vill veta IFR?
Citera
2021-11-27, 21:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det enda som kanske hjälper? Nej det finns annat som hjälper också som ett sunt leverne, vårt fantastiska immunsystem som ofta klarar väldigt många potentiellt farliga inkräktare helt utan vaccin eller ens tidigare infektion. Men även tidigare coronainfektioner hjälper såklart också. Behöver inte ens vara från nygamla coroan utan från äldre coronainfektioner som ofta ger ett brett skydd!

Vad bra och kul för dig själv, om du mot förmodan skulle ha rätt! Själv väljer jag att lita på experter. Men sant är att, är man bara någorlunda ung och inte har dolda riskfaktorer, så får man, i allmänhet, ett milt eller relativt milt sjukdomsförlopp.

Ett litet tips bara: Istället för att överdosera t.ex vitamin D på artificiellt sätt, testa en burk sardiner i solrosolja, det näringsriktigaste du kan äta jämte kycklinglever,(som kan vara svårt att få tag i). Själv äter jag omelett med just sandiner några gånger i veckan! Kolla näringsvärde för sardiner på livsmedelsverket och grabba några burkar i affären. Det är inte ens dyrt. Och skulle du hitta kycklinglever, så kan du göra världens godaste pastarätt: Pasta-Carroso!
Citera
2021-11-27, 21:21
Avslutad
Vad är er analys 2022 januari-februari?

Blir det en 2020 eller 2021 alternativ en variant där det är som vanligt men att munskydd rekommenderas och x-antal får vistas inne i en lokal?

Kan vi handla en rakapparat som Stefan Löfven gjorde förra året?
Citera
2021-11-27, 21:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara i detalj hur hybridimmunitet fungerar och vad som gör att det hypotetiskt kan utgöra ett bättre skydd än naturlig immunitet eller vaccinframkallad immunitet?

Hur fungerar det på cell och molekylnivå?

Självklart så kan jag inte det, då jag vare sig är molekylärbiologi, viriolog eller immuniolog. Men skulle det ligga någonting i min lilla hypotes, (förutom ett labbresultat), så kommer sådana vetenskapsmän, som jag nämnt, just kunna förklara hur det hela fungerar.
Citera
2021-11-27, 21:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Så varför angav du en procentsiffra av hela befolkningen när du vill veta IFR?

Därför att det råder viss osäkerhet beträffande IFR. Men det cirkulerar också siffror som är helt uppebart falska.

Procentsiffran av befolkningen är den undre gränsen för vad som är möjligt för IFR. Det borde vara uppenbart att en sjukdom med IFR på 0,15% inte kan döda 0,35% av samtliga medlemmar i en population.

(IFR kan vara mycket lägre i länder med annan demografi än Europa. Exempelvis är Afrikas befolkning mycket yngre än Europas befolkning. Därför kan IFR antas vara mycket lägre i Afrika än i Europa. När jag betraktar IFR, så syftar jag på europeiska förhållanden, och jag fokuserar därför på europeiska länder.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in