2021-11-27, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det verkar inte riktigt som om du förstår vad korrelation betyder.

Jo, men bara för att tant Agda råkar tappa sin handväska, precis när du snubblar till, så orsakar inte hon att du snubblar. Förmodligen så råkade du bara snubbla på stenen framför din fot.

Lönlöst att ens försöka diskutera med en nolla som dig!
Citera
2021-11-27, 19:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Men ta du en spruta varje gång det kommer en ny variant så kanske din regering låter dig gå ut. För IFR 0,15%..... Vakna!

Vem är det som sprider alla dessa trams-siffror om virusets dödlighet?

I Ungern har 0,35% av hela befolkningen stupat i Covid-19. Bulgarien har förlorat 0,4% av befolkningen till Kina-viruset.

Att viruset skulle ha en dödlighet på 0,15% är alltså en uppenbar bluff. Men ändå fortsätter dessa trams-siffror att spridas. Och det finns personer som okritiskt sväljer bluffen.
Citera
2021-11-27, 19:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har funderat lite över hennes uppgifter. Hon påstår att man vårdat patienter ett tag. Samtidigt drar Israel igång ett War Game med en tänkt vaccinresistent variant i början av månaden. Kan vara en tillfällighet men man börjar undra vilken information vi saknar.

Ja, hybridimmunitet verkar skydda. Här är en forskare som jobbar med ett labbframställt spike-protein med specifika mutationer och som används för att testa vaccin och monoklonala antikroppar mot nya mutationer. Hon säger att den nya varianten är misstänkt lik deras testvariant och t.o.m. har lite mer mutationer. Det ska då gå att dra slutsatser från de tester man gjort på labbets spike-protein. Man har sett att plasma från vaccinerade och från de med genomgången sjukdom inte fungerar mot detta. Däremot ser man att plasma från individer med genomgången infektion och vaccinering fortfarande fungerar tydligen:

Theodora
@theodora_nyc
I wish I was as optimistic @jbloom_lab

Our polymutant spike has 20 aa substitutions and is almost completely resistant to neutralization by almost all vaccinated and convalescent plasma we tested. This new one has more in overlapping regions.
Of course it is still sensitive to infected then vaccinated plasma.

[url]https://twitter.com/theodora_nyc/status/1464257411582148608?s=20[/url

Verkligen glädjande om vi, i alla fall, har en utväg ur detta SARS-COV2- helvete:

However, plasma from individuals who had been infected and subsequently received mRNA vaccination neutralized pseudotypes bearing this highly resistant SARS-CoV-2 polymutant spike, or diverse sarbecovirus spike proteins. Thus, optimally elicited human polyclonal antibodies against SARS-CoV-2 should be resilient to substantial future SARS-CoV-2 variation and may confer protection against potential future sarbecovirus pandemics[/quote]

(Min fetning)

Glädjande, också för mig personligen. Då jag har hybridimmunitet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-27 kl. 20:09.
Citera
2021-11-27, 20:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Verkligen glädjande om vi, i alla fall, har en utväg ur detta SARS-COV2- helvete:

However, plasma from individuals who had been infected and subsequently received mRNA vaccination neutralized pseudotypes bearing this highly resistant SARS-CoV-2 polymutant spike, or diverse sarbecovirus spike proteins. Thus, optimally elicited human polyclonal antibodies against SARS-CoV-2 should be resilient to substantial future SARS-CoV-2 variation and may confer protection against potential future sarbecovirus pandemics

(Min fetning)

Glädjande, också för mig personligen. Då jag har hybridimmunitet.
Här lite från andra tråden:

(FB) Otäck variant upptäckt i Afrika - MYCKET värre än delta.
Citera
2021-11-27, 20:06
Medlem
Citat:
Du förstår att vacciner är immunsvar minus infektion, va?
Ledsen att göra dig besviken men bara att spruta in något i kroppen oabsett vad är faktiskt också en infektion!
Citera
2021-11-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, känns som årets alla julbord kommer bli superspridarevent, covidpass till vilken nytta då ?

Se bara hur det gick på Cementas möte https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/covidutbrott-pa-gotland-65-smittade

bättre att ställa in julborden. Vaccinet hjälper ju inte mot smittspridning ändå.

Ladda upp med ivermektin innan julborden hade vart det bästa. Sen kan vi köra.
Citera
2021-11-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

I Ungern har 0,35% av hela befolkningen stupat i Covid-19. Bulgarien har förlorat 0,4% av befolkningen till Kina-viruset.

Att viruset skulle ha en dödlighet på 0,15% är alltså en uppenbar bluff. Men ändå fortsätter dessa trams-siffror att spridas. Och det finns personer som okritiskt sväljer bluffen.

Om ett antal år har 100% dött. För att ange en siffra måste tidsperiod anges.
Citera
2021-11-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Som vad?
Det mesta och de drabbades inte av panik som Olsen och många av de andra alarmisterna…
Citera
2021-11-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du verkar själv svälja bluffar hela tiden 0.35 av Ungerns befolkning har inte dött i c19 så många har möjligtvis avlidit med c19 vilket är en viss skillnad.
Citera
2021-11-27, 20:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Spelar ingen stor roll vad du tycker om mig, då jag, av fullt förklarliga skäl, har, noll, förtroende för din sk. "logik". "Confounders" är något du letat upp på internet för att du skall framstå som mera kunnig än du är. Inom, svensk, metodlära används "bakomliggande variabler" respektive "mellanliggande variabler", beroende hur det ser ut. Sedan finns det "multivariatanalys" för att identifiera "skensamband". Ja, jag har läst metodlära på grundläggande nivå. Du borde faktiskt börja ta och fundera i dessa banor. För just nu fungerar inte din logik särskilt bra...
Jag har läst mer vetenskap på engelska än på svenska så det var begrepp confounding variables jag hade i åtanke. Som du vet är engelska något av nutidens latin inom naturvetenskaperna, och om du vill håna mig för du tycker jag använde fel ord på minoritetsspråket svenska (sett ur ett internationellt perspektiv) får du väl göra det, men jag kollade upp confounding variables på engelskspråkiga Wikipedia och sen motsvarande artikel på svenska och hittade då dessa termer. När det gäller vetenskap är inte semantiken det viktigaste (utöver att man behöver kunna förstå varann) utan att man förstår begreppet. Kollar du upp referenserna i den wikipediaartikel jag länkade till så verkar de minst sagt trovärdiga. Men nog om detta, det drar bara uppmärksamhet från sakfrågan.

Jag reagerar mot att du bygger en generell teori baserat på omikronmutationen. Lägg fram en hypotes om du vill, men bättre än så blir det inte. Inget fel i att spekulera som du gör så länge du förstår att det bara är en rena spekulationer från din sida, som det är lätt att ha invändningar mot.

Däremot tycker jag aw hade ett bra argument när hen påpekade att de nya mutationerna låg på just spikproteinets gener. Vad säger en vaccinkramare som du om det?
Citera
2021-11-27, 20:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Här lite från andra tråden:

(FB) Otäck variant upptäckt i Afrika - MYCKET värre än delta.

Tack! Jo, det lär nog dröja upp till ett halvår innan man, verkligen, börjar ge bosterdoser anpassade till omnicron. Så det kommer att bli en upprepning av våren 2020, men inte riktigt, i alla fall inte för Sveriges del:

Dels har en stor grupp i samhället redan hybridimmunitet. Det enda som kanske hjälper mot omnicron. Jag beräknar att ca 40 procent, förutom de yngsta och älsta i befolkningen har hybridimmunitet. Detta därför att 15-18 åringarna låg på en sådan immunitetsnivå precis när man började vaccinera dem. Detta är kanske, en, orsak till att delta bröt igenom så sent i Sverige. Den andra orsaken är jämn geografisk och etnisk vaccintäckning, som försvårar att smittkluster bildas. I alla fall så vet jag att regionerna arbetat hårt med detta under hösten.

Nu önskar jag bara att regionerna börjar arbeta lika hårt med bosterdoser, samt att uppmuntra till vaccinering i alla åldersgrupper som har fått den möjligheten.. Då kan, kanske, hybridimmuniteten hos befolkningen öka ytterligare över tid. Låt oss, dessutom, hoppas på att omnicron har ett mildare sjukdomsförlopp än de andra varianterna.
Citera
2021-11-27, 20:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Tycker dock att det är lite spännande att folk hoppar så fort på att denna nya variant uppkom just i Sydafrika när vi inte har några som helst underlag till att det just gjorde det.

Samma virus har även hittats nu i andra länder som:

Citat:
The new variant has also been identified in South Africa, Botswana, Belgium, Hong Kong, Germany, Italy and Israel.
(https://www.rnz.co.nz/news/world/456723/omicron-variant-international-travel-rules-tighten-in-many-countries) (ja, googla vilka länder, med är ett flertal beroende på källa).

Att det "hittades först" i Sydafrika menas inte att det uppkom där.

Det kan såklart ha gjort det, men det behövs inte menas att det har det. Det enda man skiter ur sig just nu är sina egna bias att det skulle vara det på grund av att man lever i någon vanföreställning att det är omöjligt att nya mutationer kan uppkomma i länder med högvaccintäckning.

Detta upptäcktes i fyra resenärer nyligen, och helt plötsligt så exploderade det i andra länder samtidigt.

Kan lika gärna vara att skiten har kommit från vilket ovanstående land till Sydafrika.

Sitt ner i båten, gubbjävlar och låt oss se vad som kommer fram nu i den nära samtiden.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-11-27 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in