2021-11-27, 14:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Njae, hurdå var SE skraj för buset? Enl. vissa mordspanare var han ju bestyckad med en lånad 357!

SE var enligt filterlösa källor lite av en ambulerande enmansarmé när han "gick på stadens gator som en vanlig grafiker."

Men även om SE hade en "spädgris" med sig i "Mary-Poppins-handledsväskan" som var större på insidan än på utsidan kan vi väl ändå tro att hans papperstunna och friktionslösa "kontorssulor" var kalla nog att det kändes "mysigare" att vänta i tunnelbanan än att halka omkring runt fulla kroggäster en lönehelg när det var -7 grader ute?

KP förklara det där med de halkiga "kontorssulorna" ganska bra i "Den osannolika Power Pointen" 2020-06-10!

Att SE var beväpnad det vet vi ju eftersom KP påstår just detta i "Den osannoilika Power Pointen"!

Jag tycker du slarvar med fakta Niklas-P! Om SE lånade ett mordvapen eller ägde det själv går faktiskt aldrig KP in på i "Den osannolika Power Pointen"!
Citera
2021-11-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opl87
Att plantera falska minnen av hela händelser är betydligt svårare än många verkar tro. Det brukar krävas rätt rejäl manipulation och att man grundlurar personen att det är en händelse vederbörande varit med om. Därefter kan det falska minnet skapas hos vissa försökspersoner.

Däremot, bara att se en person springa i ett tv-inslag brukar knappast vara grund nog för att etablera falska minnesbilder av att man själv upplevt detta skeende. Det är ett missförstånd att falska minnen skapas så lätt.

LLs vittnesmål kan inte avvisas så lätt.

Säkert riktigt. Men det är iögonfallande att:
1: LL hänvisar till facit. Detta facit kan bara vara rapport-inslaget. Dvs han tar det för absolut sanning.
2: LLs version av hur SE kommer till platsen och kilar in I gränden stämmer väldigt väl med de rörliga bilderna i rapportinslaget och mindre bra med SEs version om hur han kommer till och rör sig på platsen.
3: LL kan beskriva inte bara vad han ser av SE utan också vad SE tänker. Var får han tankarna ifrån om inte från inslaget. Han säger ju inte att han pratar med SE.
Citera
2021-11-27, 14:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Sannolikt var och är LJ en hyvens person.
OM han både uppfattade skjutningen och att en karl sen kom springande mot byggputtarna och platsen han befann sig på, så var han minst sagt ett välplacerat vittne!

Frågan är nu, hur LJ hade det med tidkollen!?
I motsats till SEkten samt själva den havererade Förundersökningen tror jag helst på Chevamannens uppgift: skotten föll kl 23.17 piiip.
Dvs inte ca kl 23.21....som det in absurdum babblas om!

Mycket tyder på att mordet skedde tidigare än 23.21.20. Bröderna Putianen kan väl vara en bra ingång i ett sådant resonemang.

Det är som bröderna P beskriver i sin bok "inuti labyrinten" något som inte stämmer med larmtider och områdesanrop.

Alla dessa tvivel jobbar med SE för att helt fria honom för MOP.
Citera
2021-11-27, 14:44
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nytt försök:

Fanns det några synpunkter i tråden på punkten:
1. När Stig Engström återvände till sin arbetsplats på försäkringsbolaget Skandia 20 minuter efter mordet berättade han för väktare att några personer hade satt i gång med ”konstgjord andning” på Olof Palme. Det har en av väktarna sagt i ett polisförhör (juni 1986).
Då är vi tydligen helt överens i tråden att denna punkt stämmer!

Jag tolkar bristen på svar i tråden att vi alla kan hålla med om att punkten är korrekt!

Folk orkar nog bara inte svara på all din spam.

Du skrev tidigare att du känner dig som en smart katt som leker med möss.

Om det ger dig illusionen av att vara "smart" så förstår jag varför du håller på som du gör ... för det kan inte vara ofta du får den känslan ...

Ett exempel på din "smartness" var när du läste om samma stycke om och om igen men ändå fattade det helt helt fel och som grädde på moset blev triumfatorisk över hur korkade PU var.

Du och Sankmark hade hittat SE som den eventuella mannen i ett eventuellt par som eventuellt kom i armkrok nånting.

Det var nog bland det dummaste som någonsin skrivits i denna tråd.

https://www.flashback.org/sp75305666

Till och med så dumt att andra skämdes för er räkning (hur ofta händer det?) när ni inte själva ens fattade hur dumt det var:

https://www.flashback.org/sp74136387

Står du fortfarande fast vid att det är SE som kommer i det eventuella paret i en eventuell armkrok ?

Sen kan du inte bara räkna upp saker som stämmer utan att ta upp allt som inte stämmer som jag tidigare förklarat ...

https://www.flashback.org/sp77005033

Så där , nu kan du fortsätta spamma ...
Citera
2021-11-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Säkert riktigt. Men det är iögonfallande att:
1: LL hänvisar till facit. Detta facit kan bara vara rapport-inslaget. Dvs han tar det för absolut sanning.
2: LLs version av hur SE kommer till platsen och kilar in I gränden stämmer väldigt väl med de rörliga bilderna i rapportinslaget och mindre bra med SEs version om hur han kommer till och rör sig på platsen.
3: LL kan beskriva inte bara vad han ser av SE utan också vad SE tänker. Var får han tankarna ifrån om inte från inslaget. Han säger ju inte att han pratar med SE.
Att snacka bort Chevamannen LLs vittnesmål, bl.a. om tidsstämplingen, blir inte så lätt. Dessutom fanns ett till vittne, i hans bil.
Citera
2021-11-27, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Träsket låg bakom Skandiahuset.
Malmskillnadsgatan upp mot Regeringsgatan.
Porrbios, spelklubbar, discon, sexbutiker, försäljning av knark, gatluder, bögklubbar mm.

Det var ett ruffigt område sedan lång tid tillbaka.

Tar du debatten på 80-talet på allvar? När Siewert Öholm "did go full Arnstad" ut i SVT om hårdrocken. När flipperspel fördömdes för att förleda ungdomen.

80-talet var ett jävla skämt.
Allt var farligt.
Reklam-TV var förbjudet 1986 och allt var farligt.

Tack. Jag vet vart Skandiahuset ligger. Även Träsket.

Det är väldigt ointressant, vad du anser om 80-talet som "fenomen" och tidsanda. Det är ren fakta att våldet/kriminaliteten ökade kraftigt under tidigt 80-tal i huvudstaden. Vill du ta del av rapporter gällande detta, även läsa ledare och artiklar i ämnet från tidpunkten, finner du med lätthet dessa i (exempelvis) DNs och SvD digitala arkiv. Det du förnekar (och förminskar) finns ett par knappsökningar bort.
Citera
2021-11-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Kravaller? En kväll i februari 1986?

Det var lite oroligt i Kungsträdgården sista två veckorna innan skolorna började för att ungdomarna från orten samlades där.

Sedan var det lite tjafs i Kungsträdgården 30:e november i ett par år.

De kriminella som fanns då som tex CP skötte sitt.

Du bara fantiserar om vad SE tyckte och att han hade vapen.

Du har inget som bevisar det.
Det är motbjudande med dessa fria fantasier. Det finns ingenting som tyder på att SE hade ett vapen.

Först undrar ni varför Engström hade ett vapen ...

När ni får en teori om varför Engström kanske ägde ett vapen så kallar ni det fria fantasier...

Förklara detta beteende på allvar tack !

För exakt vad är det ni begär när ni frågar?
Citera
2021-11-27, 15:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Först undrar ni varför Engström hade ett vapen ...

När ni får en teori om varför Engström kanske ägde ett vapen så kallar ni det fria fantasier...

Förklara detta beteende på allvar tack !

För exakt vad är det ni begär när ni frågar?

Är teorin att SE stal en S&W på 60-talet av ATFV utan att de märkte något och sedan köpte illegal ammunition ett decennium senare efter 1979 då mordkulorna hade stöpts?

Är detta "teorin"?

Kommentarer onödiga.
Citera
2021-11-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tycker faktiskt inte alls att detta är svårt att förstå eftersom han fått signalement från Lisbeth.
Hon om någon borde ju veta, snarare än "en person som inte varit på platsen inledningsvis"?
För det är så SE säger om denna episod och vad blir konstigt om detta stämmer?

För att lyfta dessa detaljer något så är frågan hur allt detta går i hop med SE i rollen som GM?
Förväxlingsteorin VS. att "Lisbeth sa att GM hade mörkblå täckjacka"

SE som GM har en mörk rock. Lanserar förväxlingsteorin, men chansar ändå på att Lisbeth uppfattat felaktigt signalement?

Eller ska det vara så att han ljuger om allt här? SE som GM har en mörkblå täckjacka och då blir chansning av vad Lisbeth sagt inte lika osannolik (men dock ändå rejäl flax) men chansningen vad gäller mordplatsen blir desto mer riskabel för att inte säga idiotisk... Men med den turen han har så uppfattar i princip samtliga vittnen från mordplatsen en rock... och inte det SE som GM hade på sig.

Nej, jag får inte ihop detta.

Ja det finns många olika kombinationer av roll, klädsel, gissningar, signalement o.s.v.

Och nästan alla fungerar både med SE som vittne och GM.

Min gissning är att SE har en mörkblå rock/längre jacka om han är GM. Då blir dock som du säger förväxlingsbluffen väldigt avancerad. Då syftar den till att byta signalement på sig själv snarare än påstådd GM.

Lampers ger en liten förklaring till gissningen på LP och mörkblå täckjacka i senaste avsnittet av podden palmemordet.
Citera
2021-11-27, 15:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja det finns många olika kombinationer av roll, klädsel, gissningar, signalement o.s.v.

Och nästan alla fungerar både med SE som vittne och GM.

Min gissning är att SE har en mörkblå rock/längre jacka om han är GM. Då blir dock som du säger förväxlingsbluffen väldigt avancerad. Då syftar den till att byta signalement på sig själv snarare än påstådd GM.

Lampers ger en liten förklaring till gissningen på LP och mörkblå täckjacka i senaste avsnittet av podden palmemordet.

Me säger väl mörkt blå rock när SE kom hem till Täby på mordnatten?

Hur menar du att SE "utnyttjar detta"? Jag vill att någon förklarar "förväxlingsteorin" för mig. Jag tycker den är minst sagt förvirrande.

Som jag fattar "förväxlingsteorin"; Om du påstås ha vilka kläder som helst så kan du anklagas för vilka brott som helst! På så sätt blir ju "Den osannolika Powerpointen" mer eller mindre självuppfyllande 2020-06-10!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 15:25.
Citera
2021-11-27, 15:20
Medlem
Verkligen. Efter att ha läst förhören som blirv tillgängliga efter 10/6 så lutar jag mot att gärningsmannen hade blå täckjacka i längre format. Det är vad de 4 bäst placerade vittnena anger i sin första kontakt med polisen, och det är vad rikslarmet baseras på.

I det ljuset tycker jag det är anmärkningsvärt att en av väktarna beskriver SEs klädsel som blå täckjacka.

Så om SE skulle vara GM bar han troligtvis blå täckjacka enl min uppfattning.
Citera
2021-11-27, 15:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det finns så klart en hel radda av tänkbara teorier om hur SE kan ha ägt, eller fått tag i ett vapen (även på kort tid). Men trollen i tråden trollar som sagt för trollandets egen skull. Viktigt att komma i håg. Det bästa är att inte mata dem alls.

Orkar du "slapp2021" ens "radda upp de tänkbara teorierna om hur SE kan ha ägt, eller fått tag i ett vapen"?

Detta lär bli världshistoriens kortaste punktlista....

(Troll-Troll!)

Edit: Mjau!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in