2021-11-27, 13:12
  #26809
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han behöver väl inte rapportera om han varit utomlands?

Förutom den påhittade Ålandsresan verkar ju SE spenderat sina semestrar i Sverige. Tänk Idre och Muskö så landar du ganska rätt.

Att SE varit i Indien vet vi dock, men handlade SE med illegala vapen redan då i den åldern? Att göra illegala vapenaffärer med Indien kan vara farligt sägs det.
Citera
2021-11-27, 13:29
  #26810
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker sig SE som gm, vad skulle det finnas för vinst för honom att ljuga om en sak som han inte ens skulle behövt att gå in på?

Det är ett flertal mordplatsvittnen som beskriver polisens ointresse att ta upp kontaktuppgifter på mordplatsen, så det styrker faktiskt bara att SE var på mordplatsen.
Citera
2021-11-27, 13:30
  #26811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Våldet "ute på stan" ökade kraftigt under första halvan att 1980-talet i Stockholm. Alltså ökade markant. Tvivlar man det, eller försöker förminska faktumet, kan man med fördel läsa tidningarna från den perioden (finns både digitalt och på KB). Och just området Träsket (i vilket Skandiahuset låg), var extra utsatt, delvis pga prostitutionsstråket på Malmskillnadsgatan och Klubb Oxen, så klart. Det gjordes teveprogram, om det lavinartat ökade våldet. Det debatterades även friskt om hur man skulle få bukt med problemet, på ledarsidorna i mitten av åttiotalet.

Träsket låg bakom Skandiahuset.
Malmskillnadsgatan upp mot Regeringsgatan.
Porrbios, spelklubbar, discon, sexbutiker, försäljning av knark, gatluder, bögklubbar mm.

Det var ett ruffigt område sedan lång tid tillbaka.

Tar du debatten på 80-talet på allvar? När Siewert Öholm "did go full Arnstad" ut i SVT om hårdrocken. När flipperspel fördömdes för att förleda ungdomen.

80-talet var ett jävla skämt.
Allt var farligt.
Reklam-TV var förbjudet 1986 och allt var farligt.
Citera
2021-11-27, 13:34
  #26812
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Enligt första förhöret med ME brukade SE åka tåget till jobbet. Man kan väl anta att hon menar Roslagsbanan då. Från SE:s arbetsplats är det 15-20 minuters promenad till Östra Station. Han kan ha tänkt att gå direkt dit eller upp till Odengatan för att ta en buss vidare till Östra Station. En enklare väg att ta sig hem än den SE presenterat där han skulle åka T-banan en station för att därefter vänta ca 15 minuter vid T-centralen på tunnelbanan mot Mörby.

Kanske hade SE tunna och livsfarligt hala "kontorsjobbssulor" på sina skor. SE var kanske lite frusen av sig och föredrog att sitta i tunnelbanan och vänta än att beblanda sig med det formidabla skräckkabinett av människor som befolkade "Träsket" nattetid på 80-talet enligt en del här i tråden.
Citera
2021-11-27, 13:38
  #26813
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Träsket låg bakom Skandiahuset.
Malmskillnadsgatan upp mot Regeringsgatan.
Porrbios, spelklubbar, discon, sexbutiker, försäljning av knark, gatluder, bögklubbar mm.

Det var ett ruffigt område sedan lång tid tillbaka.

Tar du debatten på 80-talet på allvar? När Siewert Öholm "did go full Arnstad" ut i SVT om hårdrocken. När flipperspel fördömdes för att förleda ungdomen.

80-talet var ett jävla skämt.
Allt var farligt.
Reklam-TV var förbjudet 1986 och allt var farligt.

Självaste "Stay Behinds högkvarter" Skandiahuset ligger väl i kvarteret "Träsket" om vi ska vara petiga. Annars stämmer ditt inlägg väl in på tidsandan. /WASP

https://www.skandiafastigheter.se/fastigheter/trasket-18/

Edit: Dansbaneeländet på 40-talet var ett fördärv också och raggarna och modsen på 60-talet....
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 13:42.
Citera
2021-11-27, 13:48
  #26814
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han kanske inte ville ha ett vapen för att han redan hade ett som han knappt använt ?

Var kom detta vapen ifrån som du påstår att SE hade och som du uppenbarligen har fantiserat ihop helt själv? Kan du utveckla denna "teori"?
Citera
2021-11-27, 13:50
  #26815
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
CA hade både vapnet och platsen. Han bodde på gångavstånd vilket innebär att han befann sig i området, precis som SE. Inte nog med att CA hade vapnet, han hade senare vapnet inte. SE umgicks med en vapensamlare och befann sig titt som tätt några meter från en vapensamling, men ändå finns det inga uppgifter om att SE var inne och tittade på vapnen, inte ens att han pratade med vapensamlaren om vapen. CA sköt sönder sin tv med ett vapen, CA sköt ihjäl sig själv med ett vapen. SE sköt sig själv i foten, utan vapen.

Det var väl KP som sköt sig själv i foten utan vapen? Du skrev lite fel där! Men jag fattade hur du menade ändå!
Citera
2021-11-27, 13:53
  #26816
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skulle gärna vilja se en logisk förklaring till att SE skulle kunna tänkas ha gått norrut efter att han kom ut på Sveavägen. Annars måste han i princip ha krockat med OP när han klev ut. SE som Grandman är en tragisk historia.

Jag vet att det är off topic, men mitt inlägg handlade om hur GM kunde känna igen OP. Jag kunde inte skriva SE i mitt inlägg då det strider mot sunt förnuft.

Förlåt för OffT.
Citera
2021-11-27, 14:00
  #26817
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om LJ varit ett par decimeter längre hade han utan konkurrens toppat listan. Uppenbarligen kan man befinna sig nära mordplatsen, bli utpekad som GM, springa uppför trapporna och säga att man sprang efter GM - utan att vara GM. En tankeställare för SEktmedlemmarna, kan man tycka.

Jag vill pudla mig lite här och inskärpa att LJ verkar vara en hyvens karl och att jag på inget sätt önskar livet ur honom. Jag hoppas han lever och får ha hälsan i många år framöver. Jag är så klart fullt övertygad om att LJ inte hade något alls med mordet att göra, men blev det vittne han blev. Det hedrar också LJ att hans historia inte ändras över tiden utan han är konsistent och säkert en riktig hedersknyffel!

Min poäng var just det som du Sobrilbil självklart snappade upp direkt!
Citera
2021-11-27, 14:08
  #26818
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad spelar det för roll att vapnet var lagligt?

CA använde vapen inte bara på skjutbanan, uppenbarligen. Och det finns inga tecken på att SE hade något vapen.

CA använde väl revolvern vid småviltsjakt i skogen om jag inte missminner mig. Steget från att leka Clintan i skogen till att leka Clintan i Träsket är inte så långt som pipan på CAs revolver antyder.

SE däremot får lite problem att förklara hur han hade ett mordvapen och vad som hände med mordvapnet efter mordet. "Avsnäst eller inte" så är det ganska mycket vapenlogistik SE borde ställas till svars för.

Dags för en ny Kadaversynod!
Citera
2021-11-27, 14:19
  #26819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske hade SE tunna och livsfarligt hala "kontorsjobbssulor" på sina skor. SE var kanske lite frusen av sig och föredrog att sitta i tunnelbanan och vänta än att beblanda sig med det formidabla skräckkabinett av människor som befolkade "Träsket" nattetid på 80-talet enligt en del här i tråden.
Njae, hurdå var SE skraj för buset? Enl. vissa mordspanare var han ju bestyckad med en lånad 357!
Citera
2021-11-27, 14:30
  #26820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vill pudla mig lite här och inskärpa att LJ verkar vara en hyvens karl och att jag på inget sätt önskar livet ur honom. Jag hoppas han lever och får ha hälsan i många år framöver. Jag är så klart fullt övertygad om att LJ inte hade något alls med mordet att göra, men blev det vittne han blev. Det hedrar också LJ att hans historia inte ändras över tiden utan han är konsistent och säkert en riktig hedersknyffel!

Min poäng var just det som du Sobrilbil självklart snappade upp direkt!

Sannolikt var och är LJ en hyvens person.
OM han både uppfattade skjutningen och att en karl sen kom springande mot byggputtarna och platsen han befann sig på, så var han minst sagt ett välplacerat vittne!

Frågan är nu, hur LJ hade det med tidkollen!?
I motsats till SEkten samt själva den havererade Förundersökningen tror jag helst på Chevamannens uppgift: skotten föll kl 23.17 piiip.
Dvs innnte ca kl 23.21....som det in absurdum babblas om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in