Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Våldet "ute på stan" ökade kraftigt under första halvan att 1980-talet i Stockholm. Alltså ökade markant. Tvivlar man det, eller försöker förminska faktumet, kan man med fördel läsa tidningarna från den perioden (finns både digitalt och på KB). Och just området Träsket (i vilket Skandiahuset låg), var extra utsatt, delvis pga prostitutionsstråket på Malmskillnadsgatan och Klubb Oxen, så klart. Det gjordes teveprogram, om det lavinartat ökade våldet. Det debatterades även friskt om hur man skulle få bukt med problemet, på ledarsidorna i mitten av åttiotalet.
Träsket låg bakom Skandiahuset.
Malmskillnadsgatan upp mot Regeringsgatan.
Porrbios, spelklubbar, discon, sexbutiker, försäljning av knark, gatluder, bögklubbar mm.
Det var ett ruffigt område sedan lång tid tillbaka.
Tar du debatten på 80-talet på allvar? När Siewert Öholm "did go full Arnstad" ut i SVT om hårdrocken. När flipperspel fördömdes för att förleda ungdomen.
80-talet var ett jävla skämt.
Allt var farligt.
Reklam-TV var förbjudet 1986 och allt var farligt.