2021-11-27, 08:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Läkrae? De flesta av dom vet eller kan ju nästan ingenting om virus! Du menar kanske forskare och vetenskapsmän? De som sprider panik för att få ökade forskningsanslag?

Läkare kan ingenting, men sedan hänvisar ni till en samordnare som hittar på saker om vaccinet?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Det handlar om gradskillnader som inte gör någon skillnad i långa loppet. Speciellt i fallet med dagens covid-vaccin där vaccinerade blir infekterade och smitttar. Möjligen blir tiden de är smittsamma något kortare och möjligen har de något lägre virusnivåer men om det tar tre månader istället för två för en ny livskraftig mutation att dyka upp gör ingen direkt skillnad.
Jo, det gör det. En mutation uppstår inte i luften förstår du. Ett villkor är att det pågår en replikation i en infekterad värd. Eftersom friska människor clearar viruset ganska fort och att det är relativt stabilt för att vara ett RNA-virus är risken liten att livskraftiga mutationer ska uppstå under normala omständigheter.

Men nu har det gjort det och det p.g.a. den enorma världsomfattande spridning viruset har fått och att det har fått fotfäste bland t.ex. HIV-sjuka.

Vaccinationer skyddar för det första som lägst 60% från infektion och för det andra så förkortas tiden som de som trots allt blir sjuka betydligt. Så vacciner är nog det bästa skyddet mot mutationer skulle jag tro. Samtliga nuvarande mutationer har också uppstått där vaccinationsgraden varit obefintlig eller mycket liten. Deltavarianten från Indien innan någon i landet var vaccinerad. Så även Omicron då Sydafrika har en mycket låg vaccinationstäckning. Runt 30% och lägre i de områden man misstänker varianten har sitt ursprung.

Hade vaccinationsgraden varit god och landets HIV-sjuka fått HAART-behandling som i väst skulle nog inte denna mutation kunnat uppstå. Det är jag säker på.

Så allt beror på västs arrogans och egoism blandat med anti-vaxxande lokalt. Skyll inte på något annat och definitivt inte på befolkningen i Sydafrika. Det här har vi dragit på oss själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Är inte det det här jag har sagt hela tiden? Starkare mutationer kommer som kommer att kräva starkare vaccin med kraftigare bi-effekter.

Jo men det är det ju, i flera månader har jag sagt det.

Vad har flocken sagt? "Skitsnack". Och nu hör man de grinandes.
Kl att du liksom de flesta alarmister går tokigång på rykten och myter som oftast inte stämmer.
Citera
2021-11-27, 08:36
Avstängd
Citat:
Kl att du liksom de flesta alarmister går tokigång på rykten och myter som oftast inte stämmer.

Här har du en graf, https://twitter.com/wmiddelkoop/status/1463970626004213766?s=20

Tyst nu.

Hello Africa tell me how you doing
Citera
2021-11-27, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det gör det. En mutation uppstår inte i luften förstår du. Ett villkor är att det pågår en replikation i en infekterad värd. Eftersom friska människor clearar viruset ganska fort och att det är relativt stabilt för att vara ett RNA-virus är risken liten att livskraftiga mutationer ska uppstå under normala omständigheter.

Men nu har det gjort det och det p.g.a. den enorma världsomfattande spridning viruset har fått och att det har fått fotfäste bland t.ex. HIV-sjuka.

Vaccinationer skyddar för det första som lägst 60% från infektion och för det andra så förkortas tiden som de som trots allt blir sjuka betydligt. Så vacciner är nog det bästa skyddet mot mutationer skulle jag tro. Samtliga nuvarande mutationer har också uppstått där vaccinationsgraden varit obefintlig eller mycket liten. Deltavarianten från Indien innan någon i landet var vaccinerad. Så även Omicron då Sydafrika har en mycket låg vaccinationstäckning. Runt 30% och lägre i de områden man misstänker varianten har sitt ursprung.

Hade vaccinationsgraden varit god och landets HIV-sjuka fått HAART-behandling som i väst skulle nog inte denna mutation kunnat uppstå. Det är jag säker på.

Så allt beror på västs arrogans och egoism blandat med anti-vaxxande lokalt. Skyll inte på något annat och definitivt inte på befolkningen i Sydafrika. Det här har vi dragit på oss själva.

Fast nu uppstod mutationen hos en VACCINERAD individ.
Citera
2021-11-27, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Läste att vaccinen inte biter på omrikon varianten. Därför gör Pfizer om vaccinen nu.

Var läste du det? Igår läste jag att Pfizer och Moderna ska undersöka det och att svaret förväntas om cirka 14 dagar. Om det är så att befintligt vaccin/sjukdom med tidigare variant visar sig vara verkningslöst vad gäller antikroppar osv, känns det ju nästan som vi är tillbaka på ruta ett. Då har vi samma situationen som var feb/mars år 2020. Fördelen är väl att det kommer gå betydligt snabbare att få fram uppgraderat vaccin. Bergström talade om cirka 3 månader.
Citera
2021-11-27, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo det är som en förkylning eller influensa eller inte ens det för många. Även de kan leda till långtidsbesvär. Du känner säkert många, jag känner nog minst lika många som dig och har inte alls samma erfarenhet. Inte många jag känner har haft svår sjukdom utan mest mild eller ingen alls. En person jag kände har dött med corona men han var 88 år och hade haft svår sjukdom i nästan tio år innan.

Jag tror möjligen att du är något yngre än mig. Hur många känner du till som fått svåra symtom av vaccinet då? Där känner jag ingen. De som fått svåra symtom som jag känner har alla varit i arbetsför medelålder.
Citera
2021-11-27, 08:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast nu uppstod mutationen hos en VACCINERAD individ.
Vad har du fått det ifrån?

Viruset exakta ursprung är inte känt men troligtvis kommer det från delar av Sydafrika där vaccinationsgraden varit obefintlig nästan och där det finns massor av HIV-smittade utan eller substandard behandling.
Citera
2021-11-27, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad har du fått det ifrån?

Viruset exakta ursprung är inte känt men troligtvis kommer det från delar av Sydafrika där vaccinationsgraden varit obefintlig nästan och där det finns massor av HIV-smittade utan eller substandard behandling.

Det är det visst.
Läs på.
Citera
2021-11-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Ja vilket är helt sjukt. Om det tar ca 3 mån för Pfizer att ge Sverige vaccin som täcker Omrikon så är det ju bara att stänga ner i 3 mån. Det klarar vi för att bespara onödiga dödsfall och sjukvården.

På universitetet och skolor nu går folk dit sjuka för att inte missa något?!

Vi gräver vår egen grav. Men så länge ingen dör inom närmsta familjen är det lugnt eller?!….

År 2020 var Sveriges dödsfall på 0.94%.

Av dom senaste 20 åren Så hamnar 2020 på plats nummer 12 i dödlighet.

Iva intagna år 2020 var på 0.42% den lägsta siffran på 10 år.

Lockdowns för att spara liv och inte belasta sjukvården? Efter att ca 80% av den vuxna befolkningen har vaccinerat sig? Måste vara världshistoriens sämsta vaccin, och att be om mer är inget annat än galenskap

Och att folk går sjuka till skolan för att inte missa något är bara något du hittar på i din självframkallade panik.

Skolan har under 2 år utvecklat ett väldigt smidigt online system. Så är man sjuk så gör man samma sak hemifrån, något som ingen hade tvekat på att göra.

Det finns inget att vara rädd för. Vi måste inse att den sanna fienden är dom som skapar paniken och gör vinst på den. Hade alla insett det så hade kampen varit vunnen för länge sen. Men så länge vi gör vad dom säger blir det bara värre och värre
Senast redigerad av gilipolla 2021-11-27 kl. 08:52.
Citera
2021-11-27, 08:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är det visst.
Läs på.
Du får gärna länka.

Jag är genuint intresserad av hur du kan ha information som nu forskare över hela världen jagar efter.
Citera
2021-11-27, 08:51
Medlem
Citat:
Här har du en graf, https://twitter.com/wmiddelkoop/status/1463970626004213766?s=20

Tyst nu
Det är inte jag som ska hålla tyst utan alla ni som sprider dåligt underbyggd datormodellerad skräckpropaganda! Såg du inte disclaimern på grafbilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in