2021-11-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Jag är RIKTIGT orolig för den nya varianten
Det största hotet är din oro, den ger utrymme för politiker att ta ifrån dig allt.
Citera
2021-11-26, 19:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
WHO names coronavirus variant from South Africa 'omicron' and designates it a 'variant of concern'

TRANSFORMERS!

(Ok, det var Onicron)
Citera
2021-11-26, 19:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visa mig ett annat coronavirus som har en furinsekvens och som binder både till ACE-2 och Nrp-1.

Om vi nu går på din linje att viruset är framtaget i ett labb. Varför är du så orolig för vad det skulle innebära?
Det är en seriös fråga, alla beståndsdelar kommer fortfarande ifrån naturligt förekommande virus antar jag. Rhino och corona har jag för mig att du skrivit om eller?

Har du ingen tilltro till världens mest finurliga skyddssystem vårat immunförsvar?

Det har tränats i miljontals år ända sedan homo erectus knallade runt. Tror du verkligen att ett gäng forskare kan skapa något som inte redan vi utsatts för förut?

Jag bara undrar vad du tror att ett gäng forskare lyckats med som miljoner år av mutationer inte redan har skapat?
Citera
2021-11-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rippo84
Helt otroligt att se hur den hysteriska livräddheten börjar sätta in nu, jaja man skulle väl egentligen inte förvänta sig något annat i trygghetsnarkomanernas land.

Jag var förvånad och besviken över att man i landet där generalrepetitionen hölls, svininfluensan/pandemrix, inte hade lärt sig vad som pågår. Men nu inser jag att folket är extremt förutsägbara och de kommer till 80-90% reagera exakt som förväntat på given stimuli.

De övriga 10-20%-en har man kalkylerat med, de bedömer man kunna kontrollera med våld och förtryck.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Fast du vet ju inget om den.... inte ens forskarvärlden vet något än... man tror och gissar hejvilt!
Du må var bara störd eller idiot men detta är ett forum för diskussioner.

Jag vet massor om den
Det är ett virus
Den tillhör coronavirus
Ursprung Sydafrika
Nu namngiven Omicron av WHO
Enligt uppgift ca 5 gånger så smittsam som tidigare varianter
Forskarna vet troligen mer än vad de går ut med för att undvika panik
Du kommer troligen få njuta av den då du är antivaxxer. haha
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det gäller ju i princip alla smittor som finns i Afrika, så vad är så speciellt med Covid-19?

Afrikaner har under många år otestade kunnat resa med precis vilken smitta som helst till Sverige och sprida den här, även med dödliga smittor i sina kroppar.

Ditt argument suger ju.
-

Du förstår inte poängen eller då gör du dig bara dum

Covid är en global pandemi och det har uppstått en ny variant som sprider sig snabbt i Afrika. Varför inte försöka begränsa spridningen till övriga världen?

Oavsett vilken smittsam sjukdom det än är frågan om så är det ju bättre att försöka begränsa smittan så mycket som möjligt istället för att låta det bli kaos överallt.
Citera
2021-11-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Covid är en global pandemi och det har uppstått en ny variant som sprider sig snabbt i Afrika. Varför inte försöka begränsa spridningen till övriga världen?

Oavsett vilken smittsam sjukdom det än är frågan om så är det ju bättre att försöka begränsa smittan så mycket som möjligt istället för att låta det bli kaos överallt.

Det har aldrig fungerat att begränsa en pandemi med vaccin eller restriktioner. Alla pandemier har slutat genom att viruset sprids globalt i vågor för att till slut ebba ut när det mänskliga immunförsvaret har lärt sig att övervinna det. Det finns inga skäl att tro att din strategi ska göra skillnad.
Citera
2021-11-26, 19:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Om vi nu går på din linje att viruset är framtaget i ett labb. Varför är du så orolig för vad det skulle innebära?
Det är en seriös fråga, alla beståndsdelar kommer fortfarande ifrån naturligt förekommande virus antar jag. Rhino och corona har jag för mig att du skrivit om eller?

Orolig är fel ord, jag har pluggat virologi. Jag har respekt för okända bieffekter av virusinfektioner som kan uppstå många år efter att man har blivit infekterad. I fallet covid är det uppenbara okända bieffekter eftersom det påverkar i princip alla organ i kroppen. Det är inte raketvetenskap att försöka se den större bilden. Man behöver inte ens ett tresiffrigt IQ för at göra det.

Citat:
Har du ingen tilltro till världens mest finurliga skyddssystem vårat immunförsvar?

Jo, men det betyder inte att man inte får permanenta skador av viruset i processen. Skador som kan få stora konsekvenser senare i livet. Jag gissar att du är 20 år och tror att du är odödlig men om ett par år när en del av dina polare har dött i diverse sjukdomar så fattar du att du inte är odödlig och då kommer den här typen av logiskt tänkande att sitta lite mer naturligt i skallen.

Citat:
Jag bara undrar vad du tror att ett gäng forskare lyckats med som miljoner år av mutationer inte redan har skapat?

De har tagit tre olika virus och satt ihop det till ett som din kropp aldrig sett förrut
Citera
2021-11-26, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Jag förstår inte poängen med reserestriktioner och stoppade flyg, det är sant.

Smittan har upptäckts även i Belgien så varför inte stoppa alla resor mellan Sverige och Belgien, varför bara Afrika?

Den nya varianten kan teoretiskt finnas precis varsomhelst i världen, även i Sverige, så stoppade flyg lär knappast förhindra att viruset kommer till Svedala.

Jag tror helt enkelt inte på att flygstopp väger upp nackdelarna.
Citera
2021-11-26, 20:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något som hindrar regionerna att självständigt planera för, samt upprätthålla en beredskap och förmåga?

Inledningsvis var det ju den dåliga beredskapen som orsakade förvirring och en mindre bara hantering av smittskyddet i Sverige. Regionerna pekades ju ut som ansvariga, så varför väntar de på vad Folkhälsomyndigheten har att säga innan de bygger förmåga att ta sig an ett worst case scenario?

Har de fortfarande inte dragit lärdom av hur man inledningsvis hanterade smittspridningen?

Jag vet faktiskt inte hur mycket handlingsfrihet regionerna har att upprätthålla beredskap. Men jag vet att regionerna redan tidigare har efterfrågat besked från Folkhälsomyndigheten. Det var dåligt av Folkhälsomyndigheten att inte uppfylla regionernas önskemål.

Enligt regionerna är det stora problemet just nu att det saknas personal till att genomföra vaccineringen.

Citat från Sveriges Television:

Pressen kring tredje dosen – regioner saknar personal

Det är stort tryck på dos 3-vaccinationer i landet. Men SVT:s enkät visar att många regioner har svårt att möta behovet eftersom personalbrist och andra resurser bromsar vaccinationstakten.
– Jag tror att i princip alla regioner sitter i samma båt, säger Anna Tegel, vaccinsamordnare i region Blekinge.
...
Enligt SVT:s enkät saknas det framförallt vaccinationspersonal men också lokaler för tillräckligt storskalig vaccinering i 17 av 21 regioner. Bara fyra regioner uppger att det i dagsläget inte finns några flaskhalsar: Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Jönköping.

Svårt trots extrapersonal
Förra veckan gick region Blekinge ut med ett upprop där man vädjade till alla med sjukvårdsutbildning som kan hjälpa till att vaccinera.

– Det är många grupper som ska vaccineras samtidigt just nu och vi slåss om ungefär samma resurser. Även om vi har extrapersonal som hjälper till att vaccinera så har vi fortfarande för lite, säger Anna Tegel, vaccinsamordnare i region Blekinge.

Stora skillnader
...
– Vi har fram tills nu koncentrerat allt vårt arbete till att vaccinera de allra äldsta och barn med dos 1 och 2. Så det är först nu vi skalar upp ordentligt för att också ta oss an den gruppen som är 65 år och äldre, säger Uppsalas vaccinsamordnare Margareta Öhrvall.

Kan få vänta till januari
...
– Vi har ju haft en väldigt stor vaccinationsorganisation och den har vi under hösten monterat ner något. Och en hel del av personalen återgår till sina andra arbeten. Så att skala upp igen nu till samma takt som har varit tidigare är en utmaning just nu, säger Margareta Öhrvall.
En del av den personal som genomförde den stora vaccinationskampanjen, har alltså återvänt till sina ordinarie arbeten. Att upprätthålla vaccinationsorganisationen i beredskap, utan att den används fullt ut, skulle innebära att andra verksamheter blir utan en del av sin personal.

Den personal som finns tillgänglig för vaccinationer, är delvis upptagna med att ge dos 1 och 2. Därför skulle en prioritering behöva göras. Vem ska stå först i kön? Barn eller åldringar?

Jag föreslår att man genast skrotar planerna på vaccinationspass. Kraven på vaccinationspass bidrar till ökad efterfrågan på dos 1 och 2. Dessa konkurrerar om samma resurser som riskgruppernas påfyllnadsdoser. Därför förlorar riskgrupperna på vaccinpassen. Vi behöver dra i nödbromsen för att stoppa vaccinpassen.
Citera
2021-11-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du må var bara störd eller idiot men detta är ett forum för diskussioner.

Jag vet massor om den
Det är ett virus
Den tillhör coronavirus
Ursprung Sydafrika
Nu namngiven Omicron av WHO
Enligt uppgift ca 5 gånger så smittsam som tidigare varianter
Varenda nygamla virusjävel som de försöker skrämma upp oss med är alltid 5 gånger så smittsam, vilket sen inte visar sig stämma..Men kul att du fortfarande går på svamlandet. Sen tycker jag att du överdrev det var inte mycket du visste.
Citera
2021-11-26, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet faktiskt inte hur mycket handlingsfrihet regionerna har att upprätthålla beredskap. Men jag vet att regionerna redan tidigare har efterfrågat besked från Folkhälsomyndigheten. Det var dåligt av Folkhälsomyndigheten att inte uppfylla regionernas önskemål.

Enligt regionerna är det stora problemet just nu att det saknas personal till att genomföra vaccineringen.

Citat från Sveriges Television:

Pressen kring tredje dosen – regioner saknar personal

Det är stort tryck på dos 3-vaccinationer i landet. Men SVT:s enkät visar att många regioner har svårt att möta behovet eftersom personalbrist och andra resurser bromsar vaccinationstakten.
– Jag tror att i princip alla regioner sitter i samma båt, säger Anna Tegel, vaccinsamordnare i region Blekinge.
...
Enligt SVT:s enkät saknas det framförallt vaccinationspersonal men också lokaler för tillräckligt storskalig vaccinering i 17 av 21 regioner. Bara fyra regioner uppger att det i dagsläget inte finns några flaskhalsar: Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Jönköping.

Svårt trots extrapersonal
Förra veckan gick region Blekinge ut med ett upprop där man vädjade till alla med sjukvårdsutbildning som kan hjälpa till att vaccinera.

– Det är många grupper som ska vaccineras samtidigt just nu och vi slåss om ungefär samma resurser. Även om vi har extrapersonal som hjälper till att vaccinera så har vi fortfarande för lite, säger Anna Tegel, vaccinsamordnare i region Blekinge.

Stora skillnader
...
– Vi har fram tills nu koncentrerat allt vårt arbete till att vaccinera de allra äldsta och barn med dos 1 och 2. Så det är först nu vi skalar upp ordentligt för att också ta oss an den gruppen som är 65 år och äldre, säger Uppsalas vaccinsamordnare Margareta Öhrvall.

...
– Vi har ju haft en väldigt stor vaccinationsorganisation och den har vi under hösten monterat ner något. Och en hel del av personalen återgår till sina andra arbeten. Så att skala upp igen nu till samma takt som har varit tidigare är en utmaning just nu, säger Margareta Öhrvall.
En del av den personal som genomförde den stora vaccinationskampanjen, har alltså återvänt till sina ordinarie arbeten. Att upprätthålla vaccinationsorganisationen i beredskap, utan att den används fullt ut, skulle innebära att andra verksamheter blir utan en del av sin personal.

Den personal som finns tillgänglig för vaccinationer, är delvis upptagna med att ge dos 1 och 2. Därför skulle en prioritering behöva göras. Vem ska stå först i kön? Barn eller åldringar?

Jag föreslår att man genast skrotar planerna på vaccinationspass. Kraven på vaccinationspass bidrar till ökad efterfrågan på dos 1 och 2. Dessa konkurrerar om samma resurser som riskgruppernas påfyllnadsdoser. Därför förlorar riskgrupperna på vaccinpassen. Vi behöver dra i nödbromsen för att stoppa vaccinpassen.

Angående passen tycker jag att ditt resonemang låter rimligt.

I övrigt kan vi konstatera att fokus har legat på att vaccinera de allra äldsta samt barn med dos 1 och 2 samtidigt som myndighetspersoner, politiker, läkare och jäviga "vaccinexperter" har tjatat till leda om att alla bör vaccinera sig asap.

Citat:
Stora skillnader
...

...

Man har monterat ner vaccinationsorganisationen samtidigt som man har propagerat för att alla bör vaccinera sig, nu är det svårt att hinna med alla.

Jag betraktar situationen ur ett helikopterperspektiv och måste säga att jag tycker att det mesta tycks vara osammanhängande och ologiskt vad gäller svensk pandemihantering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in