2021-11-26, 17:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja Sverige är ofta en hönsgård. Kolla bara på riksdagen. Om man stängde Öresundsbron skulle det vara intressant hur man hanterade alla pendlare i Öresundsregionen. Jag har ingen aning men har vi ens beredskap att kontrollera flygplatser och gränser?

Ta in dom värnpliktiga, då har vi beredskap. De kan göra klart övriga moment av sin utbildning senare. Det här är viktigare.
Citera
2021-11-26, 18:02
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Absolut vi ska leva på hoppet. Det är precis samma som folk som lever på hoppet att bli rika, det blir man inte rik av. Rik blir man av hårt arbete, vara proaktiv och framåt, inte sitta på röven och hoppas!

Precis så.

Tegnell tonar ner riskerna med nya varianten. Ifrågasätter nyttan med flygstopp. Nyss på TV4.

Det bekräftar att vi har med en elak variant att göra.

Mer material till tegnellcitat.se dock
Senast redigerad av Ravatos 2021-11-26 kl. 18:04.
Citera
2021-11-26, 18:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
Kan du läsa?

Frågan var:
HUR MÅNGA ICKE-VACCINERADE HAR FÅTT COVID MER ÄN EN GÅNG?!

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/your-health/reinfection.html De rapporterade fallen som nämns ovan utgörs oftast av personer som aldrig tillfrisknat.

Vad var det du skrev:

ps Sluta spamma icke-relevanta artiklar som du uppenbarligen aldrig har läst.
Men läs artiklarna jag länkar till så får du svar på dina frågor.

I Iran har våg på våg slagit till utan att man har sett röken av immunitet. I någon region har man haft en attack rate på 200% d.v.s. varje individ har varit smittade minst två gånger. COVID19 har återkommit till samma familjer och smittat ner medlemmarna. Det här har varit situationen i det då i det närmaste helt ovaccinerade Iran:
/.../These results also show that despite several waves of infection and high attack rates in many provinces with largely unmitigated epidemics, herd immunity through natural infection has not been achieved.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1

Iran har 80+ miljoner invånare och när jag säger att minst hundratusen har varit smittade minst två gånger så visualiserar jag bara. Troligtvis är det en grov underskattning av mig. Det är först efter att vaccinationerna kom igång under sommaren som man ser siffrorna gå ner.

Så glöm att några t-celler kommer att skydda dig i längden. Eller din naturliga immunitet efter ev. infektion. Det finns liksom inget som tyder på det vilket fler och fler studier börjar visa.

Den har varit besynnerligt denna diskussion kring immunitet och COVID19. Ingen av de andra coronavirus ger någon längre immunitet och definitivt inte livslång sådan. Du får upprepade infektioner av dem under ditt liv. Det finns helt enkelt inte någon permanent immunitet när det gäller coronavirus. Nu har det t.o.m. kommit fram att COVID19 är det sämsta på att ge immunitet bland coronavirus:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

Så svaret som iofs är en gissning från min sida är att hundratusentals ovaccinerade haft COVID19 mer än en gång kanske t.o.m. fler.

Och vi kommer att se fler fall även i Sverige framöver skulle jag tro.

Så vill du ha det bästa skyddet så är det vaccin som gäller även om du haft COVID19. Då får du dessutom ett mycket bra skydd:

COVID super-immunity: one of the pandemic’s great puzzles

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02795-x

Och ja, du kan som individ ha ett mycket bra skydd efter infektion också. Om du har tur. Det förändrar inget av det jag säger här ovan. Det är fortfarande oklart vad som gör att man ser en utveckling som i Iran. Min gissning är att immunitet efter infektion varierar i allra högsta grad där vissa inte ens utvecklar några långlivade antikroppar, medan vaccination är en mer kontrollerad immunisering och ger ett förutsägbart standardiserat skydd.
Senast redigerad av arbetet 2021-11-26 kl. 18:05.
Citera
2021-11-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En jäkla rysare.
Och är den värre (mer dödlig) och ger sig på yngre blir det riktigt allvarligt.
Funkar vaccin mot den så ska det bli intressant att se hur många antivaxxers det finns kvar.
Fast du vet ju inget om den.... inte ens forskarvärlden vet något än... man tror och gissar hejvilt!
Citera
2021-11-26, 18:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Finns ju inte så mycket att göra för oss redan med naturlig immunitet.

Förutom gå tillbaka till ruta 1 om det nu behövs. Vilket framtiden får utvisas. Dock tycker jag det kan bli lite läskigt i framtiden om det fortsätter att muteras.

Nä biter varken vaccin eller naturlig immunitet så blir det lite jobbigt, för alla.

Jag är lite orolig att vi får en repris av spanska sjukan och den nya ger sig på barn medan FHM passivt ser på. Fast även det skulle bli ett självspelande piano när barnfamiljer låser in sig, vare sig FHM vill eller inte.
Citera
2021-11-26, 18:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Precis så.

Tegnell tonar ner riskerna med nya varianten. Ifrågasätter nyttan med flygstopp. Nyss på TV4.

Det är bättre att EU tar tag i skiten och sätter ner foten direkt med flygstopp från Afrika, då kan Tegnell böla bäst han vill.
Citera
2021-11-26, 18:06
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Nä biter varken vaccin eller naturlig immunitet så blir det lite jobbigt, för alla.

Jag är lite orolig att vi får en repris av spanska sjukan och den nya ger sig på barn medan FHM passivt ser på. Fast även det skulle bli ett självspelande piano när barnfamiljer låser in sig, vare sig FHM vill eller inte.

Ja, tänker samma. Frågan är vad det ens går att göra?
Jag hoppas på de nya medicinerna (som Sverige naturligtvis inte valt att upphandla än).
Citera
2021-11-26, 18:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ta in dom värnpliktiga, då har vi beredskap. De kan göra klart övriga moment av sin utbildning senare. Det här är viktigare.

Det blir en fantastiskt bra övning för dem, finns inget bättre än hands-on irl träning.
Citera
2021-11-26, 18:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, tänker samma. Frågan är vad det ens går att göra?
Jag hoppas på de nya medicinerna (som Sverige naturligtvis inte valt att upphandla än).

Vad är poängen med att vänta med detta om de nu fungerar? Skulle det gå åt skogen med naturlig immunitet och vaccin så har vi ju i alla fall något istället för inget. Och blev det en tumme så kan vi väl dra på oss godhetskoftan och skänka dem till bättre behövande, putsa Sverigebilden.
Citera
2021-11-26, 18:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Spanskan gav sig väl inte på barn mer än vad vanliga influensor gör? Under andra vågen dock anmärkningsvärt många unga vuxna. Mycket små barn och mycket gamla människor har svagt eller outvecklat immunsystem. Därför är de känsliga. Det är därför intressant att se hur pass skonsam nuvarande pandemi varit mot riktigt unga. Vad kan det vara som gjort att de klarat sig så bra?
Citera
2021-11-26, 18:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, innan man har de två uppgifterna, så kan man inte räkna ut hur mycket vaccinets skyddseffekt har minskat... Vi får väl låta FHM göra det, det är ju det de har betalt för! :-D

Citat:
Absolut vi ska leva på hoppet. Det är precis samma som folk som lever på hoppet att bli rika, det blir man inte rik av. Rik blir man av hårt arbete, vara proaktiv och framåt, inte sitta på röven och hoppas!

Citat:
Precis så.

Det är märkligt att man inte i tid kan ta resoluta beslut. Ett flygstopp kan ju hävas utan problem. Svårare att få stopp på ett virus. Okej, vi vet inte hur detta utvecklar men många väldigt kunniga och insatta personer är oroade. Det kanske inte blir något men vad har vi då förlorat om vi för en gångs skull tagit i lite.

På tal om Tegnell:

No Country for Old Men

https://pbs.twimg.com/media/FFGIrOOWYAESQPh?format=jpg&name=medium

Citera
2021-11-26, 18:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Tegnell förnekar sig inte.

"Tegnell om mutationen: Inte mycket att göra"

https://www.sydsvenskan.se/2021-11-26/tegnell-om-mutationen-inte-mycket-att-gora

Ibland låser tidningarna sina artiklar efter att dom har varit öppna en stund. Därför citerar jag delar av artikeln. (Jag får inte citera hela, på grund av Flashbacks regelverk.)

Citat från Sydsvenskan:
Tegnell om mutationen: Inte mycket att göra

En ny virusvariant med ovanliga mutationer har upptäckts i Sydafrika. Internationellt växer nu oron för att den ska vara smittsammare än delta. På fredagseftermiddagen bekräftades det första europeiska fallet i Belgien. Enligt Folkhälsomyndigheten har inga fall hittills rapporterats i Sverige.

...
Vid en presskonferens i Johannesburg på torsdagen framkom att varianten bär på en mycket ovanlig konstellation av mutationer som skulle kunna runda kroppens immunförsvar, och därmed göra viruset mer smittsamt.
...
– Det kommer att ta några veckor för oss att förstå vilken påverkan den här varianten har, sade Maria Van Kerkhove, epidemiolog på Världshälsoorganisationen WHO, i en video som laddades upp på organisationens Twitterkonto på torsdagen.

Stor oro

Forskare och politiker i flera länder uttrycker stor oro över varianten, men statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser.

– Det har varit ganska många varianter som har varit uppe på tapeten under den här ganska långa perioden vi har haft delta, och ingen av dem har lyckats slå igenom. Med den lilla information vi har nu kan vi inte göra så mycket, säger han.

TT: Hur ser du på det stora antalet mutationer jämfört med delta?

– Det har många av de tidigare varianterna också haft, så där tycker jag inte att den här sticker ut så mycket. Det som möjligen gör att den sticker ut lite mer är att den verkar öka ganska snabbt i Sydafrika, men där finns det väldigt många andra faktorer som kan påverka.
...
TT: Finns det en risk för att befintliga vaccin kan skydda sämre mot den här varianten?

– Vi får se när vi får bättre data på det. Men vi vet att med den vaccinproduktionsmodell vi har i dag är det fullt möjligt och till och med relativt enkelt att ändra vaccinet om det skulle behövas.
...
Storbritannien stoppar flyg
...
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen twittrade på fredagsmorgonen att även EU vill stoppa alla flyg mellan södra Afrika och unionen. ...

Anders Tegnell tror inte att ett resestopp skulle ha någon större effekt, annat än för länder med direktflyg till de berörda områdena.

– Då hamnar man i ett lite annat läge, ungefär som vi med Iran förra året. Då kan jag se att man gör den här bedömningen, men annars är det i princip omöjligt att ha koll på alla reseströmmar.

Regeringen förlängde så sent som på torsdagen det tillfälliga inreseförbudet som innebär att inresande till Sverige från utomnordiska länder måste uppvisa vaccinationsintyg. För att införa ett totalt flygförbud krävs ett nytt regeringsbeslut.

"Regeringskansliet arbetar med frågan och står i direktkontakt med expertmyndigheterna Transportstyrelsen och Folkhälsomyndigheten", skriver Jennie Zetterström, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett mejl till TT.
...
Anders Tegnells instinktiva reaktion är ge upp alla försök att stoppa viruset, och uppmana till reträtt.

Regeringen avvaktar med att agera, när det är som viktigast att agera snabbt.

Det regeringen har gjort, är att förlänga kravet på vaccinationsintyg för anländande resenärer. Det kravet är helt meningslöst, när det handlar om en variant som tar sig förbi vaccinernas skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in