Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ibland låser tidningarna sina artiklar efter att dom har varit öppna en stund. Därför citerar jag delar av artikeln. (Jag får inte citera hela, på grund av Flashbacks regelverk.)
Citat från Sydsvenskan:
Tegnell om mutationen: Inte mycket att göra
En ny virusvariant med ovanliga mutationer har upptäckts i Sydafrika. Internationellt växer nu oron för att den ska vara smittsammare än delta. På fredagseftermiddagen bekräftades det första europeiska fallet i Belgien. Enligt Folkhälsomyndigheten har inga fall hittills rapporterats i Sverige.
...
Vid en presskonferens i Johannesburg på torsdagen framkom att varianten bär på en mycket ovanlig konstellation av mutationer som skulle kunna runda kroppens immunförsvar, och därmed göra viruset mer smittsamt.
...
– Det kommer att ta några veckor för oss att förstå vilken påverkan den här varianten har, sade Maria Van Kerkhove, epidemiolog på Världshälsoorganisationen WHO, i en video som laddades upp på organisationens Twitterkonto på torsdagen.
Stor oro
Forskare och politiker i flera länder uttrycker stor oro över varianten, men statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser.
– Det har varit ganska många varianter som har varit uppe på tapeten under den här ganska långa perioden vi har haft delta, och ingen av dem har lyckats slå igenom. Med den lilla information vi har nu kan vi inte göra så mycket, säger han.
TT: Hur ser du på det stora antalet mutationer jämfört med delta?
– Det har många av de tidigare varianterna också haft, så där tycker jag inte att den här sticker ut så mycket. Det som möjligen gör att den sticker ut lite mer är att den verkar öka ganska snabbt i Sydafrika, men där finns det väldigt många andra faktorer som kan påverka.
...
TT: Finns det en risk för att befintliga vaccin kan skydda sämre mot den här varianten?
– Vi får se när vi får bättre data på det. Men vi vet att med den vaccinproduktionsmodell vi har i dag är det fullt möjligt och till och med relativt enkelt att ändra vaccinet om det skulle behövas.
...
Storbritannien stoppar flyg
...
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen twittrade på fredagsmorgonen att även EU vill stoppa alla flyg mellan södra Afrika och unionen. ...
Anders Tegnell tror inte att ett resestopp skulle ha någon större effekt, annat än för länder med direktflyg till de berörda områdena.
– Då hamnar man i ett lite annat läge, ungefär som vi med Iran förra året. Då kan jag se att man gör den här bedömningen, men annars är det i princip omöjligt att ha koll på alla reseströmmar.
Regeringen förlängde så sent som på torsdagen det tillfälliga inreseförbudet som innebär att inresande till Sverige från utomnordiska länder måste uppvisa vaccinationsintyg. För att införa ett totalt flygförbud krävs ett nytt regeringsbeslut.
"Regeringskansliet arbetar med frågan och står i direktkontakt med expertmyndigheterna Transportstyrelsen och Folkhälsomyndigheten", skriver Jennie Zetterström, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett mejl till TT.
...
Anders Tegnells instinktiva reaktion är ge upp alla försök att stoppa viruset, och uppmana till reträtt.
Regeringen avvaktar med att agera, när det är som viktigast att agera snabbt.
Det regeringen har gjort, är att förlänga kravet på vaccinationsintyg för anländande resenärer. Det kravet är helt meningslöst, när det handlar om en variant som tar sig förbi vaccinernas skydd.
Han kan ju iofs ha rätt. Men på den positionen ska man väl inte lägga sig på rygg direkt, kan man tycka.
Ungefär som om ÖB Micael Bydén skulle säga "Jo, Ryssen kommer ta över landet, men det är nog inte så mycket att göra åt".
Det jag inte begriper är att även om Tegnell är en struts, så har han ju ändå en hel myndighetsstab bakom sig. Det är en senfärdighet som genomsyrar hela landets ledning för fasen. Helt obegripligt.