2021-11-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men psykologiskt fungerar det inte alltid så.

Man kan exempelvis göra saker för att någon annan tycker om att göra dem. I ett av Falklinds fiskeprogram fanns en kvinna som var en känd sportfiskare, och berättade att hon började fiska för att hon var tänd på en som fiskade.

Uppenbarligen tyckte hon om det, men orsaken till att hon började fiska var alltså att hon ville umgås med en man som hon tyckte om, och inte att hon ville fiska.

Jag håller helt med...

Men hon fick fiskevana på köpet
Citera
2021-11-26, 18:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du tar bort allt för många mord om du tar bort motivet för Engström..
GM gick fram med en laddad revolver och sköt. Det är självklart att han tänkt skjuta. Han ville inte prata vänligt. Det handlar om en sekundsnabb tvärvändning annars och det var inte knytnävarna han tog till utan en revolver som var laddad och klar.

Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå.
Citera
2021-11-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
GM gick fram med en laddad revolver och sköt. Det är självklart att han tänkt skjuta. Han ville inte prata vänligt. Det handlar om en sekundsnabb tvärvändning annars och det var inte knytnävarna han tog till utan en revolver som var laddad och klar.

Du får gärna rätta mig om jag har fel..

Men MM var väl aldrig psykisk störd ?

Han var deprimerad o skylle väl lite på samhället?

Det räckte när han såg Anna Lindh..
Citera
2021-11-26, 18:29
Medlem
Citat:

Jag tror ju på liknande infall när det gäller CA...

Han ser Olof o tänker att den jäveln borde man fan knäppa...

Är väl ganska snarlikt ?
Citera
2021-11-26, 19:14
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det liknar väldigt mycket punkt 8 av DN-debattörernas 15 punkter:

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/

Betalvägg. Kan du klistra in texten i artikeln här?
Senast redigerad av quggel 2021-11-26 kl. 19:15. Anledning: Fel syntax
Citera
2021-11-26, 19:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du får gärna rätta mig om jag har fel..

Men MM var väl aldrig psykisk störd ?

Han var deprimerad o skylle väl lite på samhället?

Det räckte när han såg Anna Lindh..

Citat:
Jag tror ju på liknande infall när det gäller CA...

Han ser Olof o tänker att den jäveln borde man fan knäppa...

Är väl ganska snarlikt ?
Ja, jag skrev ju det: GM gick fram till OP med avsikt att skjuta.

MM gick fram till AL med avsikt att hugga henne med kniv.

Spontandåd, det kan det ha varit, dvs snabbt planerat. Men att den egentliga planen skulle ha varit att vänligt prata med OP är i stort sett uteslutet.
Citera
2021-11-26, 19:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Betalvägg. Kan du klistra in texten i artikeln här?
De 15 punkterna finns sparade i det här inlägget.

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-11-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ja, jag skrev ju det: GM gick fram till OP med avsikt att skjuta.

MM gick fram till AL med avsikt att hugga henne med kniv.

Spontandåd, det kan det ha varit, dvs snabbt planerat. Men att den egentliga planen skulle ha varit att vänligt prata med OP är i stort sett uteslutet.

Jag tycker eg inte det är viktigt om Engström blev kränkt eller var redan kränkt av Olofs politik...

Han själv spekulerade lite om att GM blev kränkt men jag tror inte han menade att den personen var neutral till Olof från början utan att det kan varit droppen...

Men många menar att Engström inte kan vara GM fast då tror jag man är fel ute...

Är så många gånger bevisat att människor kan begå saker i affekt eller impuls...

Om jag ställer fråga till mig själv om Engström är GM o hans mående...

Då svarar jag nog att jag tror Engström inte mådde speciellt bra psykiskt ...

Han ska eg kunna ha drag åt det narcissistiska hållet faktiskt...
Citera
2021-11-26, 20:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst är det så. Och det är ju SE:s strategi från dag 1, fritt översatt: "Jag hade en lång mörk rock, och den flyende mördaren hade blå täckjacka. De vittnen som säger att mördaren hade lång mörk rock kan ha förväxlat mig med mördaren, eftersom jag också sprang in i gränden".

Enoughs teori om att SE i själva verket skulle ha haft en blå täckjacka blir ganska obegriplig.

Ibland kan man ju tänka åt två håll. Det står skrivet i dina egna ord att han beskriver en misstänkt person i blå jacka och sig själv i mörk rock. Det kan tolkas som att SE försöker stärka att mördaren ska haft blå jacka. Men det kan lika gärna tolkas som att han försöker förstärka att han själv hade mörk rock. Vi har ju ingen fri vittnesuppgift som säger att SE hade mörk rock på mordkvällen.

Är det lättare övertyga att en mördare i mörk rock sedd av flera personer egentligen hade blå jacka eller att man själv i blå jacka egentligen hade mörk rock? Uppenbarligen det senare, SE har ju verkligen övertygat dig att han hade mörk rock...
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-11-26 kl. 20:58.
Citera
2021-11-26, 20:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej det tycker jag inte ! Åtminstone när det gäller AB tycker jag det är helt fel och när det gäller LP är jag tveksam ...

AB

I samtliga förhör säger AB något i stil med mörkt rockliknande plagg ..

Det finns endast ett förhör med en kvinnlig polis vid namn Löhr flera veckor senare där HON nämner att AB sade blå täckjacka men hon påstår också att Palme skjutits framifrån, och säger till och med att hon rört ihop saker under förhöret.

LP

LP vet vi inte exakt vad hon sade vid mordplatsen men det jag läst verkade hon inte kontaktbar. Se första förhör med LL samt GS förhör i rätten .
Hans Holmer menade att hon till och med rörde in observationer från Gamla Stan då hon var vid Sabbatsberg och träffade Mårten och att det var grunden till rikslarmet om två personer Ustasja etc och där förekommer även blå täckjacka ...

Jag säger inte att det är fel med blå täckjacka när det gäller LP, men klockrent är det inte enligt mig ...

Enligt polis Löhr påstod att AB sagt blå jacka på mordplatsen.

Sen tror ju jag att AB var ganska full faktiskt så jag sätter inte så stor tilltro till hans vittnesmål egentligen.
Citera
2021-11-26, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Enligt polis Löhr påstod att AB sagt blå jacka på mordplatsen.

Sen tror ju jag att AB var ganska full faktiskt så jag sätter inte så stor tilltro till hans vittnesmål egentligen.

Säger inte Björkman till poliskvinna Löhr omkring 23:40 att GM kan ha haft keps också, eller var det något som hon rörde till själv kanske...
Citera
2021-11-26, 21:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Man vet väl ingenting om vilket vapen som användes? Det enda man vet är att det var 9 mm pansarbrytande ammunition. Den är vanlig med Magnum Smitt & Wesson, men det finns om jag förstått saken rätt även mindre revolvrar som kan använda den typen av ammunition.

Det sitter i folks medvetande att det var en Magnum-revolver pga Holmérs alldeles för tidiga och helt ovetenskapliga slutsatser.

Fast enligt tekniska analysen är det en lång pipa. Så nej det blir inget litet vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in