2021-11-26, 15:01
  #26713
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nej det tycker jag inte ! Åtminstone när det gäller AB tycker jag det är helt fel och när det gäller LP är jag tveksam ...

AB

I samtliga förhör säger AB något i stil med mörkt rockliknande plagg ..

Det finns endast ett förhör med en kvinnlig polis vid namn Löhr flera veckor senare där HON nämner att AB sade blå täckjacka men hon påstår också att Palme skjutits framifrån, och säger till och med att hon rört ihop saker under förhöret.

LP

LP vet vi inte exakt vad hon sade vid mordplatsen men det jag läst verkade hon inte kontaktbar. Se första förhör med LL och GS.
Hans Holmer menade att hon till och med rörde in observationer från Gamla Stan då hon var vid Sabbatsberg och träffade Mårten och att det var grunden till rikslarmet om två personer Ustasja etc och där förekommer även blå täckjacka ...

Jag säger inte att det är fel med blå täckjacka när det gäller LP, men klockrent är det inte enligt mig ...

Jag tycker man ska vara ödmjuk gällande färgen. Blå kan vara ljusare blå (som den bulliga täckjacka AB bar), plagget kan även vara mörkt marinblå (som det noppiga plagg med för tiden omoderna slag) som SE bar i Rapportinslaget, sedan finns det blåfärgen som tensonjackan vanligen har, osv. Det finns rätt många nyanser av blått. Ett mörkblått plagg kan i skarpare ljus även upplevas som "gråaktig", rent av få en mattare grön nyans vid en snabb blick?

Ett mörkare blått plagg, upplevdes rimligen som svart i de mer skumma partierna omkring Dekorima, definitivt i motljus. Inne i de mer "upplysta" delarna av gränden, kanske färgen "kom fram" lite bättre? Men vad vet jag.
Citera
2021-11-26, 15:08
  #26714
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det stärker ju inte per automatik bara för att Engström varit på jobb den måndagen men iaåfall om man tänker vad anledningen isåfall skulle vara...

Vad tänker du ang när Engström börjar springa efter poliserna ...?

Om han springer efter poliserna mellan 5-10sek så varför ser han dom inte om dom har snabb kontakt med YN i slutet av trapporna...

Om han istället springer efter poliserna efter ca 20-30sek så möter han ju YN vid barackerna...

Man kan säga att YN faktiskt går baklänges vägen som GM sprang...

Mötte GM..
Mötte LJ
Mötte Poliserna..


Men vart är Engström?

https://drive.google.com/file/d/19u7uKURhFWapQalliA88ErVUlMadWWPo/view

På sidan tre och framåt kan man läsa att polisen mötte YN med sällskap i "korsningen Luntmakargatan * Tunnelgatan"

Jag förhåller mig skeptisk till hur signalementet fanns på plats så tidigt som dokumentet antyder, men att polisen mötte YN med sällskap i korsningen utanför Bohemia verkar vara fastslaget.
Citera
2021-11-26, 15:33
  #26715
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
11 tävlingar om jag minns rätt, så han måste ju ha tyckt att det var ok, men om han jobbade några år för armén är det ändå inte så mycket.

Han skall ha skjutit bäst på ett delmoment i en tävling, men vann inte för att han inte ställde upp på allt.

Så minns jag det som från den artikel jag läste.

Vad jag menar är att skyttet kanske mest var en ursäkt ändå för att få vara aktiv i en förening. Han slutade ju också skjuta när han bytte jobb.

Du lade säkert märke till att Problem2020 "hittade på att de flesta i tråden trodde att SE inte hade någon vapenvana" för att få skriva om SEs prisskjutningar. Nu förhåller det sig så att inte en enda person har skrivit i tråden att SE saknar vapenvana.

Problem kunde inte hålla sig trots att ingen hakade på hans inlägg utan "chattade med sig själv" och landade i att få skriva om SEs skyttetävlingar. Något som redan Expressen "avslöjat".

Att SE var med i några skyttetävlingar på 60-talet tyder nog inte på att de väckte SEs vapenintresse. Då skulle det finnas mer uppgifter senare om detta och därför kan vi sluta oss till att SE inte var speciellt vapenintresserad.

Att många inte tror att SE hade något vapenintresse är det många sansade läsare i tråden som tror däremot. Problem2020 har problem på att skilja mellan "vapenvana" och "vapenintresse" och kan inte skilja på dessa två begrepp tydligen.
Citera
2021-11-26, 15:39
  #26716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns flertalet besvärande omständigheter för SE. De har inte förrän nu framstått som tungt vägande, men följande är ju besvärande för SE:

Läs Anders B vittnesförhör. Det råder ingen tvekan om att GM lägger höger hand på OP och skjuter med vänster. Bild-googla skandiamannen. På de bilder där han bär på något (tidning, bögslunga, ...) gör han det med vänster hand.

Det blir ju då lite för många omständigheter som skulle vara en slump, sammantaget.
Det som talar emot att SE är GM är bl.a. utsagan av vapensamlarens doter, Ug , om att han sannolikt aldrig skulle lånat ut ngt vapen till SE.
Samt. Chevamannens utsaga, om hur GM var klädd i rätt korta byxor, samt att han inte hade den löpstil som SE senare har demonstrerat.
Ingenting säger, att SE visste om att LOP kom promenerande mot sydost, på Sveavägen!
Citera
2021-11-26, 15:51
  #26717
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det som talar emot att SE är GM är bl.a. utsagan av vapensamlarens doter, Ug , om att han sannolikt aldrig skulle lånat ut ngt vapen till SE.
Samt. Chevamannens utsaga, om hur GM var klädd i rätt korta byxor, samt att han inte hade den löpstil som SE senare har demonstrerat.
Ingenting säger, att SE visste om att LOP kom promenerande mot sydost, på Sveavägen!

Jo, jag vet. Det finns mycket som pekar både för och mot SE som GM. Jag försöker hålla en neutral attityd och gå på fakta så mkt som möjligt.
Citera
2021-11-26, 15:53
  #26718
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det är väl inte ett "faktum" att det redan var folk på platsen när SE kom fram. Och det är inte ett "faktum" att han bara hörde ett av skotten. Det kanske är ett faktum att SE säger så där, men det är ju en helt annan sak.


Ja vi har väl helt enkelt olika uppfattningar om vad som binder SE till platsen. Jag menar att den s.k. "SE:s iakttagelse av Lars J", den som han berättar om när han ringer till polisen kl. 12:20, det kan ju lika gärna vara någonting han har snappat upp från Rapportsändningen kl. 04:00. Och då är det ju inte mycket värt om vi skall försöka bevisa att SE var på platsen.

Däremot det här som han tydligen skall ha berättat om i tidningsintervjuer (SvD och Aftenposten) samma dag, om hur gärningsmannen agerade sekunderna efter skotten, det tycker jag är svårare att förklara med att han skulle ha kunna fått det från t.ex. TV-nyheterna under natten. Det här är exakt samma beskrivning som Lisbeth och Hans J lämnar i polisförhören, men det verkar alltså inte ha gått ut i media.
Det liknar väldigt mycket punkt 8 av DN-debattörernas 15 punkter:

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/
8. Engström intervjuades av Svenska Dagbladet dagen efter mordet. Han uppgav då att den man han såg i gränden sedan sprang i väg. Att denne man sprang efter gärningsmannen uppför trapporna har bekräftats av mannen själv.
Citera
2021-11-26, 16:03
  #26719
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
SE sköt väl med Mausergevär på 50-talet?

Var SE van att hantera Magnumrevolver eller liknande 1986? Där är nog svaret nej. Hade SE något vapenintresse 1986? Där är nog också svaret nej.

Magnumrevolvrar är inte komplicerade. Det klarar man även om man bara fått den vapenutbildning man får i lumpen. Man behöver inte vara med i någon skytteförening för att klara av att hantera en revolver. Att skjuta någon på 2 meters avstånd kräver ingen träning i skytte (att skjuta på avstånd med magnumrevolvrar är inte helt lätt eftersom de är relativt tunga och har en ganska kraftig rekyl).
Citera
2021-11-26, 16:09
  #26720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tycker man ska vara ödmjuk gällande färgen. Blå kan vara ljusare blå (som den bulliga täckjacka AB bar), plagget kan även vara mörkt marinblå (som det noppiga plagg med för tiden omoderna slag) som SE bar i Rapportinslaget, sedan finns det blåfärgen som tensonjackan vanligen har, osv. Det finns rätt många nyanser av blått. Ett mörkblått plagg kan i skarpare ljus även upplevas som "gråaktig", rent av få en mattare grön nyans vid en snabb blick?

Ett mörkare blått plagg, upplevdes rimligen som svart i de mer skumma partierna omkring Dekorima, definitivt i motljus. Inne i de mer "upplysta" delarna av gränden, kanske färgen "kom fram" lite bättre? Men vad vet jag.

Jag håller med.
Det är alltför spretigt gällande vittnesmål plus att de yttre betingelse icke äro gynnsamma för att dra några slutliga slutsatser.
Vill dessutom passa på att berömma Papperslapp.
Oavsett vilken hypotes man tror på så är det nyttigt med ett kritiskt anslag även gällande detta.
Jag finner Papperslapp vara en kvalitativt mycket bättre poster nu än innan.
Det är utveckling,det.
Citera
2021-11-26, 16:14
  #26721
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Magnumrevolvrar är inte komplicerade. Det klarar man även om man bara fått den vapenutbildning man får i lumpen. Man behöver inte vara med i någon skytteförening för att klara av att hantera en revolver. Att skjuta någon på 2 meters avstånd kräver ingen träning i skytte (att skjuta på avstånd med magnumrevolvrar är inte helt lätt eftersom de är relativt tunga och har en ganska kraftig rekyl).
Ja, självklart är det så, men frågan är ju varför en person som inte är van att hantera ett sådant vapen, och inte har något vidare intresse av vapen, går runt med ett sådant vapen. Inte att han inte hade klarat av att avlosa två skott.
Citera
2021-11-26, 16:19
  #26722
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, självklart är det så, men frågan är ju varför en person som inte är van att hantera ett sådant vapen, och inte har något vidare intresse av vapen, går runt med ett sådant vapen. Inte att han inte hade klarat av att avlosa två skott.

Det är inget vapen man bär för sin personliga säkerhet. Det är alldeles för stort och tungt. Har man det med sig så är det för att man tänker använda det..

Dock tror jag inte det är SE som sköt, utan vapenägarens dotter. Hon hade tillgång till vapnen och kunde även hantera dem eftersom hon var aktiv i skytte (pga pappans intresse).
Citera
2021-11-26, 16:21
  #26723
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns flertalet besvärande omständigheter för SE. De har inte förrän nu framstått som tungt vägande, men följande är ju besvärande för SE:

Läs Anders B vittnesförhör. Det råder ingen tvekan om att GM lägger höger hand på OP och skjuter med vänster. Bild-googla skandiamannen. På de bilder där han bär på något (tidning, bögslunga, ...) gör han det med vänster hand.

Det blir ju då lite för många omständigheter som skulle vara en slump, sammantaget.

Jag tycker hans handstil ser högerhänt ut. Den är förövrigt jäkligt snygg.

Men vad vet man. Han var ju grafiker och handstilen var förstås inget omedvetet val.

Hur som helst, om man tittar på de brev som finns så verkar det som att han inte skriver med pappret rätvinkligt mot sig, utan att det är vinklat så att den vänstra sidan är något högre än den högra. Högst upp har man alltså det övre vänstra hörnet, och längst ned, den nedre högra.

Tecken på att det är så är att hans rader verkar vara något stigande, så att raden börjar längre ned på sidan, till vänster, än var den slutar till höger. När man sedan rätar på pappret borde det bli en effekt sådan att stilen verkar vara mer rak än den egentligen är. Och kanske ville han uppnå en sådan effekt.

Om man istället tänker sig ett rakt papper, är det svårare för en vänsterhänt att skriva uppåt, man får en avsevärt mer obekväm position än om man istället skriver raderna nedåt; alltså att raderna börjar högre upp på sidan och slutar längre ned. Samtidigt är det förstås så att det är lättare för en vänsterhänt att åstadkomma de stigande raderna genom att vinkla pappret på det föreslagna sättet. Det övre högra hörnet hamnar på så sätt inte lika långt bort från kroppen.

En expert kan säkert göra en bättre bedömning.

En sak till att tänka på är väl att Engström tillhörde en generation som skrev med höger, även om de var vänsterhänta.

Att han håller saker i vänster hand skulle man kunna tolka tvärtom. Ofta håller man väl något i "fel" hand, för att kunna manipulera objektet med "rätt" hand. När väskan är i vänsterhanden är det ju svårt att göra något med den om man är vänsterhänt.
Citera
2021-11-26, 16:22
  #26724
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inget vapen man bär för sin personliga säkerhet. Det är alldeles för stort och tungt. Har man det med sig så är det för att man tänker använda det..

Dock tror jag inte det är SE som sköt, utan vapenägarens dotter. Hon hade tillgång till vapnen och kunde även hantera dem eftersom hon var aktiv i skytte (pga pappans intresse).
Din teori är att vapensamlarens dotter sköt Olof Palme. Oj, har du lust att förklara den teorin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in