2021-11-26, 15:57
Medlem
guderis avatar
Om en polis kommer och tilltalar dig med ditt smeknamn har du/ni garanterat span på er.
Citera
2021-11-26, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Om de misstänker brott, ja.

TS och hennes pojkvän kunde bara nekat visitering och bett snuten dra åt helvete om det inte fanns någon misstanke för brott.

Lär er detta, snuten är inte er vän, deras jobb är att sätta dit dig. Neka, neka och neka.

Låter snarare från TS som att hennes pojkvän profilerades (kanske lik någon arab, fel plats fel tid) så slog de på regnummret och visste vem TS var från tidigare (kompis kompis?).

Det hjälper inte - kan killen ha misstänkts vara illegalist

var det målad polisbil o uniformerade poliser
Citera
2021-11-26, 16:30
Medlem
Citat:
Om de misstänker brott, ja.

TS och hennes pojkvän kunde bara nekat visitering och bett snuten dra åt helvete om det inte fanns någon misstanke för brott.

.

Bullshit, Sitt inte här och ge råd som kan försätta folk i knipa din papphatt. Detta är inte USA
Du kan under inga omständigheter neka en visitering eller identifiering av polis i Sverige.

Det finns ett antal olika legala anledningar till visitation och INGA legala anledningar för dig att neka detta.
Samma sak gäller identifieringen, Framförallt om man framfört ett fordon
Senast redigerad av bubbacelo 2021-11-26 kl. 16:35.
Citera
2021-11-26, 16:35
Avslutad
En skyddsvisitation får göras i flera fall utan misstanke om brott.

Man kan inte neka en sådan utan den kommer då utföras med hjälp av försvarligt myndighetsvåld.

Gör man då motstånd kan du bli gripen för våld mot tjänsteman.

Man får "vägra" att uppge identitet, men polisen får då omhänderta en för identifiering. Detta är en grund för visitation.

Summa summarum, så länge det inte är helt oresonligt så gör som polisen säger och ignorera rättshaveristerna på Flashback och Facebook.
Senast redigerad av priz 2021-11-26 kl. 16:41.
Citera
2021-11-26, 16:44
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliedo
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?

Kul å hänga med badboys?

Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Troll? Hursomhelst, din pojkvän håller på med något så pass olagligt att polisen har kontrollerat alla hans kontakter, om de vet ditt smeknamn så har de avlyssnat hans telefon. Det här kanske var första gången du såg honom bli kontrollerad, men det har förmodligen hänt fler gånger.

Klant! Det är troligare att han själv upgivit det till polisen vid tillfälle då de har förhört honom eller han har haft kontakt med polisen. Han kanske är snitch.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Att dom har haft span/telefonavlyssning på din pojkvän är det absolut ingen tvekan om. När polisen kunde tom ditt smeknamn.

Varför tror du de skulle röja info från en avlyssning? Den kriminellt belastade pojkvännen har såklart självmant uppgivit det till polisen.
Senast redigerad av Cobra Mk III 2021-11-26 kl. 16:48.
Citera
2021-11-26, 16:46
Medlem
Att dom har haft span/telefonavlyssning på din pojkvän är det absolut ingen tvekan om. När polisen kunde tom ditt smeknamn.
Citera
2021-11-26, 16:57
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Bullshit, Sitt inte här och ge råd som kan försätta folk i knipa din papphatt. Detta är inte USA
Du kan under inga omständigheter neka en visitering eller identifiering av polis i Sverige.

Det finns ett antal olika legala anledningar till visitation och INGA legala anledningar för dig att neka detta.
Samma sak gäller identifieringen, Framförallt om man framfört ett fordon

https://lawline.se/answers/far-polisen-utfora-kontrller-utan-anledning

"Om polisen träffar på en okänd person och har särskild anledning att tro att hen är efterspanad eller efterlyst får polisen omhänderta personen för att säkerställa identiteten (14 § polislagen). I samband med ett gripande, omhändertagande eller avlägsnande får poliser även kroppsvisitera personer för att säkerställa deras identitet (19 § polislagen)."

"Sammanfattning

Det finns alltså ingen generell regel på att man alltid behöver identifiera sig inför polisen. Om poliserna som träffade din son däremot hade skäl att misstänka att din son var inblandad i något brottsligt har de haft rätt att kontrollera hans identitet. Angående drogtestet har poliser rätt att begära drogtest av en person om de misstänker brott, inte annars. Det du kan göra är att igen kontakta ditt lokala poliskontor. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att komma i kontakt med de aktuella poliserna så kan de få delge sin bild av situationen med din son. Polisen har i egenskap av myndighet en skyldighet att underlätta kontakten med enskilda och finnas tillgängliga, så förhoppningsvis återkommer de med svar så fort de får möjlighet (6-7 § förvaltningslagen)."

Av personlig erfarenhet vet jag att det fungerar. Har sluppit 2 fortkörningar av civilare där jag nekade till brott och sa "Vi tar alla frågor i en eventuell rättegång."

Inget av fallen gick till rättegång eller gav mig en bot.

Har dessutom en kusin som är polis och en nära vän, båda har bekräftat att 99/100 som de stannar ger dem det de frågar efter utan eftertanke på att de inte behöver, sålänge man inte har tagits med skägget i brevlådan finns det noll anledning att visa ID, ännu mindre låta dem visitera dig.
Senast redigerad av nidhoogen 2021-11-26 kl. 17:01.
Citera
2021-11-26, 17:15
Avslutad
Citat:

"Om polisen träffar på en okänd person och har särskild anledning att tro att hen är efterspanad eller efterlyst får polisen omhänderta personen för att säkerställa identiteten (14 § polislagen). I samband med ett gripande, omhändertagande eller avlägsnande får poliser även kroppsvisitera personer för att säkerställa deras identitet (19 § polislagen)."

"Sammanfattning

Det finns alltså ingen generell regel på att man alltid behöver identifiera sig inför polisen. Om poliserna som träffade din son däremot hade skäl att misstänka att din son var inblandad i något brottsligt har de haft rätt att kontrollera hans identitet. Angående drogtestet har poliser rätt att begära drogtest av en person om de misstänker brott, inte annars. Det du kan göra är att igen kontakta ditt lokala poliskontor. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att komma i kontakt med de aktuella poliserna så kan de få delge sin bild av situationen med din son. Polisen har i egenskap av myndighet en skyldighet att underlätta kontakten med enskilda och finnas tillgängliga, så förhoppningsvis återkommer de med svar så fort de får möjlighet (6-7 § förvaltningslagen)."

Av personlig erfarenhet vet jag att det fungerar. Har sluppit 2 fortkörningar av civilare där jag nekade till brott och sa "Vi tar alla frågor i en eventuell rättegång."

Har dessutom en kusin som är polis och en nära vän, båda har bekräftat att 99/100 som de stannar ger dem det de frågar efter utan eftertanke på att de inte behöver, sålänge man inte har tagits med skägget i brevlådan finns det noll anledning att visa ID, ännu mindre låta dem visitera dig.

Tänkte säga att du har en bra post tills det sista.

Om polisen behöver skyddsvisitera dig för deras säkerhet så behöver dom ingen tillåtelse från dig.
Pl19 utförs inte bara för att säkerställa identitet.
Citera
2021-11-26, 17:16
Medlem
Citat:

Bla bla bla, ditt exempel är så retarderar att det är uppenbart ljug. Du är skyldigt att identifiera dig OM du framför ett fordon som kräver förarbevis/körkort.

Om du vägrar misstänks du för olovlig körning, vilket är ett brott vilket har fängelse i straffskalan. De kan således häkta dig tills dess att din identitet fastställts. Säger inte att det blir så men du kan rent lagligt komma undan en identifiering
Citera
2021-11-26, 17:50
Medlem
Citat:
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?

Med tanke på att det räcker att en polis tycker att dina ögon är glansiga eller röda för att de ska kunna avkräva dig iallafall ditt blod för prov för droger, så tror jag inte att de gjort något fel.

Är din pojkvän kriminell på nåt sätt?
Citera
2021-11-26, 17:53
Medlem
Homo-fils avatar
On topic, "Har polisen rätt att stoppa oss?".

Svar ja.

Det är inte svårare än så.
Citera
2021-11-26, 17:58
Avstängd
Citat:

1. Befinner du dig i ett fordon får polis stoppa och kontrollera fordonet, föraren och alla i fordonet. I det här fallet tar de ID och kontroll på föraren och då behöver du inte visa ID.

2. Om polisen säger att din pojkvän, som förare, inte har gjort något fel eller är misstänkt för brott, får en kroppsvisitation givetvis ej göras. Däremot kan en skyddsvisitation göras.

3. Det är bara fråga om ni är frihetsberövade och om polisen gör en fordonskontroll. OM de säger att ni inte är frihetsberövade och att de bara "vill prata" så är det bara att åka vidare. Det finns ett finns advokatklipp på en sådan händelse där polisen bara "vill prata", rätt komisk situation.

Men tänk på att polisen kan göra mycket när ni vistas i eller invid ett fordon. Så föraren är så illa tvungen att prata med polisen, men han behöver inte säga något. Är han inte frihetsberövad och det inte sker en fordonskontroll så är det bara för er att knalla från polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in