Citat:
Ursprungligen postat av
bubbacelo
Bullshit, Sitt inte här och ge råd som kan försätta folk i knipa din papphatt. Detta är inte USA
Du kan under inga omständigheter neka en visitering eller identifiering av polis i Sverige.
Det finns ett antal olika legala anledningar till visitation och INGA legala anledningar för dig att neka detta.
Samma sak gäller identifieringen, Framförallt om man framfört ett fordon
https://lawline.se/answers/far-polisen-utfora-kontrller-utan-anledning
"Om polisen träffar på en okänd person och
har särskild anledning att tro att hen är efterspanad eller efterlyst får polisen omhänderta personen för att säkerställa identiteten (14 § polislagen). I samband med ett gripande, omhändertagande eller avlägsnande får poliser även kroppsvisitera personer för att säkerställa deras identitet (19 § polislagen)."
"Sammanfattning
Det finns alltså ingen generell regel på att man alltid behöver identifiera sig inför polisen. Om poliserna som träffade din son däremot hade skäl att misstänka att din son var inblandad i något brottsligt har de haft rätt att kontrollera hans identitet. Angående drogtestet har poliser rätt att begära drogtest av en person om de misstänker brott, inte annars. Det du kan göra är att igen kontakta ditt lokala poliskontor. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att komma i kontakt med de aktuella poliserna så kan de få delge sin bild av situationen med din son. Polisen har i egenskap av myndighet en skyldighet att underlätta kontakten med enskilda och finnas tillgängliga, så förhoppningsvis återkommer de med svar så fort de får möjlighet (6-7 § förvaltningslagen)."
Av personlig erfarenhet vet jag att det fungerar. Har sluppit 2 fortkörningar av civilare där jag nekade till brott och sa "Vi tar alla frågor i en eventuell rättegång."
Inget av fallen gick till rättegång eller gav mig en bot.
Har dessutom en kusin som är polis och en nära vän, båda har bekräftat att 99/100 som de stannar ger dem det de frågar efter utan eftertanke på att de inte behöver, sålänge man inte har tagits med skägget i brevlådan finns det noll anledning att visa ID, ännu mindre låta dem visitera dig.