2021-11-26, 14:53
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Din pojkvän har något förhållande med droger förmodligen, du sa att han är italienare? Det är en varningsklocka.
Citera
2021-11-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Han har inte gjort något brottsligt och inte suttit inne enligt det han har sagt till dig. Vad är det som garanterar att det han har sagt till dig är sanning?
Han finns ju inte på lexbase när jag sökt. Det borde man ju om man dömts för något? En klasskamrat hade snattat en tid tillbaka och låg fortfarande kvar på lexbase efter 4 år. Så om jag nu är ihop med en knarkkung borde jag väl ändå kunna se detta när jag kör hans namn och personnr på lexbase för att ladda ned ev domar?
Citera
2021-11-26, 14:55
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliedo
Om det skulle vara så att det stämmer, har inte polisen skyldighet att säga det då? Du är misstänkt för ... och därför har vi stoppat dig?

Om de misstänker brott, ja.

TS och hennes pojkvän kunde bara nekat visitering och bett snuten dra åt helvete om det inte fanns någon misstanke för brott.

Lär er detta, snuten är inte er vän, deras jobb är att sätta dit dig. Neka, neka och neka.

Låter snarare från TS som att hennes pojkvän profilerades (kanske lik någon arab, fel plats fel tid) så slog de på regnummret och visste vem TS var från tidigare (kompis kompis?).
Senast redigerad av nidhoogen 2021-11-26 kl. 14:57.
Citera
2021-11-26, 14:58
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Han finns ju inte på lexbase när jag sökt. Det borde man ju om man dömts för något? En klasskamrat hade snattat en tid tillbaka och låg fortfarande kvar på lexbase efter 4 år. Så om jag nu är ihop med en knarkkung borde jag väl ändå kunna se detta när jag kör hans namn och personnr på lexbase för att ladda ned ev domar?
Har tanken slagit dig att han kanske inte är dömd o därför inte dyker upp på lexbase men att han håller på med fuffens som fångat polisens intresse?
Citera
2021-11-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Har tanken slagit dig att han kanske inte är dömd o därför inte dyker upp på lexbase men att han håller på med fuffens som fångat polisens intresse?

Så kan det också vara har jag ju förstått nu.
Citera
2021-11-26, 15:01
Medlem
Dåså. Då har jag fått väldigt mycket svar på mina frågor, ska bli intressant att få höra vad killen säger ikväll. Tackar
Citera
2021-11-26, 15:05
Medlem
Citat:
Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter?
Ja

Citat:
Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning?
Absolut får polisen det, det finns uttryckligt stöd i lagen för det.
Men.
Här tror jag det första missförståndet sker, då du skriver att polisen gjorde detta "utan anledning". Din syn på vad en rimlig eller gällande "anledning" är, skiljer sig markant från poliser. I ditt tycke har ni inte gjort något olagligt och det stämmer säkert. Polisen arbetar med misstankar och genom dessa misstankar genomför man då olika åtgärder (t.ex kroppsvisitation). Vad dessa misstankar består i kan bara poliserna på plats redogöra för eftersom det skiljer beroende på olika omständigheter. Vad jag kan läsa mig till så blev du inte visiterad, därför blev du heller inte föremål för något tvångsmedel och därför har det inte heller skett något mot dig som polisen behöver informera dig om.

Citat:
Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?
Du har ingen rättighet att få reda på varför din pojkvän kroppsvisiteras. Han kanske rentav inte vill att du ska veta detta.
Citera
2021-11-26, 15:31
Medlem
Troll? Hursomhelst, din pojkvän håller på med något så pass olagligt att polisen har kontrollerat alla hans kontakter, om de vet ditt smeknamn så har de avlyssnat hans telefon. Det här kanske var första gången du såg honom bli kontrollerad, men det har förmodligen hänt fler gånger.
Citera
2021-11-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det är en strålande idé att begära ut en sådan rapport om ni vill ha en polisbil utanför huset dagligen i fortsättningen och få kroppsvisitering morgon och kväll fortsättningsvis.
Det är rättare sagt en mycket dålig idé alltså.

Trams, den kan begäras ut anonymt då den utgör en allmän handling.
Citera
2021-11-26, 15:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det är en strålande idé att begära ut en sådan rapport om ni vill ha en polisbil utanför huset dagligen i fortsättningen och få kroppsvisitering morgon och kväll fortsättningsvis.
Det är rättare sagt en mycket dålig idé alltså.

Varför skulle det bli så menar du?
Citera
2021-11-26, 15:49
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Troll? Hursomhelst, din pojkvän håller på med något så pass olagligt att polisen har kontrollerat alla hans kontakter, om de vet ditt smeknamn så har de avlyssnat hans telefon. Det här kanske var första gången du såg honom bli kontrollerad, men det har förmodligen hänt fler gånger.

Skulle ju kunna vara så att någon jävlas med pojkvännen och tipsade polisen att ”han åker med sin flickvän xxx”.
Citera
2021-11-26, 15:53
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?
Redan i första stycket försöker du få det om ras. Lågt!

Ja, polisen får "trakassera" folk.

Om de vet ditt smeknamn så har de detta inskrivet.
Två alternativ finns, de har hållit span på er (och röjde sig vid helt fel tidpunkt), eller så stannade de bara er hux flux, men har koll på din pojkvän.
Citat:
Det här med händelserapport. Kan det vara så att det inte finns någon, då allting skedde så fort? Ska prata med killen när han kommer hem från jobbet så vi kan begära detta. Är väldigt nyfiken
Har väl dykt upp svar, men jo. Allt som polisen gör loggas, såvida det inte är av brottslig natur (ex. att de slår på en gripen).
Senast redigerad av GoUoD 2021-11-26 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in