Citat:
Ursprungligen postat av
Elliedo
Hej Flashback! För någon vecka sedan befann jag mig i en bil med min pojkvän med italiensk bakgrund men född i Sverige. Han ser inte "svensk" ut utan har sydeuropeiska drag. Det var tidigt på morgonen och vi var på väg till stationen för att hämta upp min syster. När vi stannar och jag går ur bilen möttes jag plötsligt av en polis och blev lite chockad. Polisen tittar på mig och frågar "du är x, visst?". Värt att nämna är att han frågade om mitt smeknamn och inte fullständiga namn, vilket var lite konstigt. Jag svarade såklart ja, och undrade både hur han visste det och om något hänt. Då skakar han bara på huvudet och säger att han vill prata med killen i bilen och inte mig. Sedan ber han mig gå iväg, så jag gör det. Två poliser ber sedan min pojkvän om ID men förklarar för honom att han inte gjort något fel. Därefter blir han även kroppsvisiterad. Blev lite småirriterad och undrar om polisen har dessa befogenheter? Får man verkligen stoppa en individ och identifiera samt kroppsvisitera utan någon som helst anledning? Jag frågade polisen som talade med mig flera gånger om anledningen till stoppet, men han vägrade svara på mina frågor utan sa bara att "vi vill prata". Det känns både fel och oprofessionellt. Om min pojkvän inte är misstänkt, varför behövde inte jag identifiera mig och gå med på en kroppsvisitering?
Redan i första stycket försöker du få det om ras. Lågt!
Ja, polisen får "trakassera" folk.
Om de vet ditt smeknamn så har de detta inskrivet.
Två alternativ finns, de har hållit span på er (och röjde sig vid helt fel tidpunkt), eller så stannade de bara er hux flux, men har koll på din pojkvän.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elliedo
Det här med händelserapport. Kan det vara så att det inte finns någon, då allting skedde så fort? Ska prata med killen när han kommer hem från jobbet så vi kan begära detta. Är väldigt nyfiken
Har väl dykt upp svar, men jo. Allt som polisen gör loggas, såvida det inte är av brottslig natur (ex. att de slår på en gripen).