2021-11-26, 16:39
  #26725
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det liknar väldigt mycket punkt 8 av DN-debattörernas 15 punkter:

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/
8. Engström intervjuades av Svenska Dagbladet dagen efter mordet. Han uppgav då att den man han såg i gränden sedan sprang i väg. Att denne man sprang efter gärningsmannen uppför trapporna har bekräftats av mannen själv.
Ja, man måste titta både på tipset som SE ringer in till polisen kl. 12:20 den 1/3, och på de uppgifter som han (redan innan?) har lämnat i intervjuerna, för att få hela bilden. Det här är alltså situationen som SE beskriver den bara 5-6 sekunder efter skotten.

Till Aftenposten säger han att gärningsmannen stannade upp och tittade bakåt, och i Svd-intervjun som DN-debattörerna hänvisar till där säger han att mannen stod stilla någon sekund innan han sprang vidare:
(FB) Skandiamannen
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-11-26 kl. 16:45.
Citera
2021-11-26, 16:43
  #26726
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inget vapen man bär för sin personliga säkerhet. Det är alldeles för stort och tungt. Har man det med sig så är det för att man tänker använda det..

Man vet väl ingenting om vilket vapen som användes? Det enda man vet är att det var 9 mm pansarbrytande ammunition. Den är vanlig med Magnum Smitt & Wesson, men det finns om jag förstått saken rätt även mindre revolvrar som kan använda den typen av ammunition.

Det sitter i folks medvetande att det var en Magnum-revolver pga Holmérs alldeles för tidiga och helt ovetenskapliga slutsatser.
Citera
2021-11-26, 16:46
  #26727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jo, jag vet. Det finns mycket som pekar både för och mot SE som GM. Jag försöker hålla en neutral attityd och gå på fakta så mkt som möjligt.

Gott så. För den som inte vill få ett livstids gratismedlemskap i SEkten är det ockå väsentligt att minnas cab driver Anders....ett av de närmaste o bästa mordplatsvittnena.
På plats i Rättan tid - i motsats till svammelberättande SE .
Citera
2021-11-26, 16:48
  #26728
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, man måste titta både på tipset som SE ringer in till polisen kl. 12:20 den 1/3, och på de uppgifter som han (redan innan?) har lämnat i intervjuerna, för att få hela bilden. Det här är alltså situationen som SE beskriver den bara 5-6 sekunder efter skotten.

Till Aftenposten säger han att gärningsmannen stannade upp och tittade bakåt, och i Svd-intervjun som DN-debattörerna hänvisar till där säger han att mannen stod stilla någon sekund innan han sprang vidare:
(FB) Skandiamannen
Det är nog SE som är det riktiga supervittnet, han har sett både LJ och GM.
Citera
2021-11-26, 16:48
  #26729
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Man vet väl ingenting om vilket vapen som användes? Det enda man vet är att det var 9 mm pansarbrytande ammunition. Den är vanlig med Magnum Smitt & Wesson, men det finns om jag förstått saken rätt även mindre revolvrar som kan använda den typen av ammunition.

Det sitter i folks medvetande att det var en Magnum-revolver pga Holmérs alldeles för tidiga och helt ovetenskapliga slutsatser.

Det vittne som befann sig jämsides, eller nästan jämsides, beskriver dock en revolver med lång pipa.
Citera
2021-11-26, 16:56
  #26730
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Gott så. För den som inte vill få ett livstids gratismedlemskap i SEkten är det ockå väsentligt att minnas cab driver Anders....ett av de närmaste o bästa mordplatsvittnena.
På plats i Rättan tid - i motsats till svammelberättande SE .

Plus Cheva-mannen, som säger sig utesluta SE eftersom han såg GM försvinna och SE dyka upp, helt på det klara med att det ej är samma person.

Det där att skjuta med vänster hand och hur skottet är satt, samt kylan tyder ju mer på ett proffsjobb. Militärer och lönnmördare tränar skjutning med bägge händer för att kunna skjuta i alla tänkbara situationer, exempelvis vid ett hörn.

Måste dock säga att SEs uttalanden i Skydd o Säkerhet är mystiska, när han kallar mordet "mänskligt eller omänskligt."
__________________
Senast redigerad av quggel 2021-11-26 kl. 17:03. Anledning: Mer
Citera
2021-11-26, 16:57
  #26731
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, man måste titta både på tipset som SE ringer in till polisen kl. 12:20 den 1/3, och på de uppgifter som han (redan innan?) har lämnat i intervjuerna, för att få hela bilden. Det här är alltså situationen som SE beskriver den bara 5-6 sekunder efter skotten.

Till Aftenposten säger han att gärningsmannen stannade upp och tittade bakåt, och i Svd-intervjun som DN-debattörerna hänvisar till där säger han att mannen stod stilla någon sekund innan han sprang vidare:
(FB) Skandiamannen

Nej, det är situationen minst 30 sekunder efter skotten. SE betraktade kroppen och de runtomkring först.

Är det inte snarare som så att den som stod still och tittade ner mot Sveavägen var försvunnen när SE tittade upp på nytt. Därigenom drogs slutsatsen att han hade sprungit iväg?

LJ befann sig synlig på vänster sida av barackerna från Sveavägen sett medan GM sprang I andra halvan av trappen. När kan det ha varit? 40-50 sekunder efter skotten?
Citera
2021-11-26, 16:59
  #26732
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, man måste titta både på tipset som SE ringer in till polisen kl. 12:20 den 1/3, och på de uppgifter som han (redan innan?) har lämnat i intervjuerna, för att få hela bilden. Det här är alltså situationen som SE beskriver den bara 5-6 sekunder efter skotten.

Till Aftenposten säger han att gärningsmannen stannade upp och tittade bakåt, och i Svd-intervjun som DN-debattörerna hänvisar till där säger han att mannen stod stilla någon sekund innan han sprang vidare:
(FB) Skandiamannen
Det fetade följt av: "I samma ögonblick dök poliserna upp."

När SE säger "sprang vidare" menar han nog inte att han såg när mannen sprang vidare, utan det är ett antagande från SE:s sida.

SE kom nog inte heller fram till mordplatsen efter 5 - 6 sekunder, utan senare. Och tidningen har nog inte riktigt förstått saken rätt när de skriver att polisen dök upp i samma ögonblick.

Det är nyansskillnader och olika formuleringar som du vantolkar och därför undgår att förstå att det var LJ som SE såg.
Citera
2021-11-26, 17:09
  #26733
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Plus Cheva-mannen, som säger sig utesluta SE eftersom han såg GM försvinna och SE dyka upp, helt på det klara med att det ej är samma person.

Det där att skjuta med vänster hand och hur skottet är satt, samt kylan tyder ju mer på ett proffsjobb. Militärer och lönnmördare tränar skjutning med bägge händer för att kunna skjuta i alla tänkbara situationer, exempelvis vid ett hörn.

Måste dock säga att SEs uttalanden i Skydd o Säkerhet är mystiska, när han kallar mordet "mänskligt eller omänskligt."
Det är tyvärr mänskligt att mörda för småsaker. Eller kanske rättare sagt omänskligt. Men faktum är att det händer regelbundet. Det var så SE menade. Att någon skulle gå fram till OP för att prata vänligt och sedan skjuta honom några sekunder senare för att OP typ vände bort blicken är dock inte realistiskt.
Citera
2021-11-26, 18:03
  #26734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du lade säkert märke till att Problem2020 "hittade på att de flesta i tråden trodde att SE inte hade någon vapenvana" för att få skriva om SEs prisskjutningar. Nu förhåller det sig så att inte en enda person har skrivit i tråden att SE saknar vapenvana.

Problem kunde inte hålla sig trots att ingen hakade på hans inlägg utan "chattade med sig själv" och landade i att få skriva om SEs skyttetävlingar. Något som redan Expressen "avslöjat".

Att SE var med i några skyttetävlingar på 60-talet tyder nog inte på att de väckte SEs vapenintresse. Då skulle det finnas mer uppgifter senare om detta och därför kan vi sluta oss till att SE inte var speciellt vapenintresserad.

Att många inte tror att SE hade något vapenintresse är det många sansade läsare i tråden som tror däremot. Problem2020 har problem på att skilja mellan "vapenvana" och "vapenintresse" och kan inte skilja på dessa två begrepp tydligen.

Du är ute helt o snurrar faktiskt...

Är det viktigt att Engström hade ett vapenintresse för att vara GM o äga ett vapen?

Många kan väl äga ett vapen för skydd eller att man är just med en skytteklubb än att man specifik har ett intresse i själva vapen som sak ?
Citera
2021-11-26, 18:04
  #26735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är tyvärr mänskligt att mörda för småsaker. Eller kanske rättare sagt omänskligt. Men faktum är att det händer regelbundet. Det var så SE menade. Att någon skulle gå fram till OP för att prata vänligt och sedan skjuta honom några sekunder senare för att OP typ vände bort blicken är dock inte realistiskt.

Men du tar bort allt för många mord om du tar bort motivet för Engström..
Citera
2021-11-26, 18:17
  #26736
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du är ute helt o snurrar faktiskt...

Är det viktigt att Engström hade ett vapenintresse för att vara GM o äga ett vapen?

Många kan väl äga ett vapen för skydd eller att man är just med en skytteklubb än att man specifik har ett intresse i själva vapen som sak ?

Men psykologiskt fungerar det inte alltid så.

Man kan exempelvis göra saker för att någon annan tycker om att göra dem. I ett av Falklinds fiskeprogram fanns en kvinna som var en känd sportfiskare, och berättade att hon började fiska för att hon var tänd på en som fiskade.

Uppenbarligen tyckte hon om det, men orsaken till att hon började fiska var alltså att hon ville umgås med en man som hon tyckte om, och inte att hon ville fiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in