Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-26, 10:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med.
Hedberg har även en hel del andra inspirationskällor som Liljeson. Samt klippt och klistrat från Anérs "bästa"...
Bo Hall var medförfattare. Samme Bo som 1992 stöter ihop med Anki (och Anneli) på en Finlandsfärja och får sig världens scoop och näst in till lösningen på mordet. Dekorimamannen!
Något som Bo Hall sedan berättade för Olle Alsén som gjorde vidare efterforskningar med diverse teorier om vem denne Dekorimaman kunde vara. I ett läge Bror P. i ett annat och de som kom att bestå, Anti A.. Där Anér tog vid och drev det spåret fram till 2017 då, efter att ha läst En oväntad vändning, tar tillbaka sitt utpekande av Anti A.
Vilken fantastiskt soppa!

Med denna fylliga signalementslista så skulle Dekorimamannen självklart kunnat hittas av vem som helst. Och märk hur svårt det är att få in Anti A. i detta...
(FB) Finskorna och dekorimamannen

Anérs brev till Krister Petersson angående sin egna "oväntade vändning" avseende A.A....
2017-02-17 Okänt diarienummer
https://drive.google.com/file/d/1BU3ylLCTVS7nNL49EydqApDIHdzTkMY5/view?usp=sharing

2017-02-27 Tillägg ÅM2017-1099
https://drive.google.com/file/d/1k6EPF7Tfaq5TrNdN82IXTpC-9ugXOtY7/view?usp=sharing

Jag har skrivit det förut , att söka desinformationens källor i MOP är i sig nästan lika spännande som att söka sanningen om MOP.

Olle Alsén och hans insatser i MOP är något som intresserat mig en längre tid. Det är OA som högst egenhändigt torgför Bo Halls historia och det är han som matar Lars Krantz och Sven Anér med densamma. Vore intressant att utröna vem det är som kommer med vinklingen mot Anti Avsan från första början . Sorgligt att det aldrig gick till en förtalsrättegång som kunde gått till botten med detta.
Citera
2021-11-26, 11:28
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av alla tokteorier är det här den i särklass mest hjärndöda. En sådan konspiration skulle kräva att familj, parti , polis, sjukhuspersonal , ambulansfolk och obducenter är inblandade , lågt räknat flera hundra personer. Därmed i praktiken totalt omöjligt att skapa och ännu mera hålla ihop en sådan komplott.

Claes Hedberg är en total svamlare av episka mått. Faktagranska några av hans uttalande ska du se. Idén fick han från Lars Krantz som påstod att GM var Joakim Palme med en startpistol och den verkliga mördaren var Lisbeth Palme med ett finkalibrigt vapen. Givetvis saknade all typ av bevisning, men det bekymrade inte LK och han fortsatte glatt i den andan.

Swebb-TV gör sig själva till åtlöje genom att släppa fram sån här Gallimattias.

Det finns massor av frågetecken från agerandet hos åtskilliga personer i MOP. Inte minst under det första morddygnet . Har mer än en gång fått för att en del av dessa teorier är ren desinformation med syftet att idiotförklara alla som söker sanningen om MOP.
Om man jämför "bevisen" Peterson la fram mot SE vid presskonferensen, tycker jag teorin att det var LP som sköt känns lika (o)sannolik.
Citera
2021-11-26, 13:19
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
/.../
Men personligen tror jag ändå att öst och KGB är de ansvariga.
Ivan von Birchan:
Skulle CIA via en Charles Morgan bett honom mörda Palme? Sällan säger jag. Han är ju med i Förbundet Sverige-Sovjetunionen ( Se Annonsen "Stoppa Kärnvapenproven Nu i DN 3/4 -86)
I Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 April 1986" framgår det ju att han verkar hata USA och NATO och gilla ryssarna T. ex "Jag har inget förtroende för Säpo och svenska polisen. Däremot lämnade B. alla informationer till ryssarna." mm
/.../

Har någon tillgång till Joel Joel Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 april 1986" ?
Citera
2021-11-26, 13:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här skriver Mårten Schulz i SvD om att förtal av avliden faller under allmänt åtal, om det är särskilt påkallat ur allmän synpunkt.

Han är förvisso bara professor i civilrätt, så det kanske inte duger?

Jag fortsätter därför hävda att JK troligen inte tar upp det pga Netflix sannolikt inte är grundlagsskyddad media. Däremot finns det inget som hindrar att en allmän åklagare tar upp detta (om hen bedömer att det är särskilt påkallat ur allmän synpunkt).

I’ll rest my case. JK gjorde samma bedömning som jag skrev om:

”Justitiekanslern har hos Myndigheten för press, radio och tv kontrollerat att det inte finns något utgivningsbevis för Netflix. Den kan inte heller antas vara omfattad av skydd enligt YGL på någon annan grund. Justitiekanslern är alltså inte behörig åklagare i detta fall. Justitiekanslern överlämnar anmälan i denna del till Åklagarmyndigheten”

Nu blir det alltså allmän åklagare som prövar frågan om grovt förtal av avliden (Stig Engström).
Citera
2021-11-26, 14:03
Medlem
Citat:
I’ll rest my case. JK gjorde samma bedömning som jag skrev om:

”Justitiekanslern har hos Myndigheten för press, radio och tv kontrollerat att det inte finns något utgivningsbevis för Netflix. Den kan inte heller antas vara omfattad av skydd enligt YGL på någon annan grund. Justitiekanslern är alltså inte behörig åklagare i detta fall. Justitiekanslern överlämnar anmälan i denna del till Åklagarmyndigheten”

Nu blir det alltså allmän åklagare som prövar frågan om grovt förtal av avliden (Stig Engström).

Det var väl ganska väntat. Nu återstår följande.
Finns två anmälningar
Utöver förtal av Stig Engström har ytterligare två anmälningar gjorts mot Netflix och tv-serien.

En av dem kommer från Ulrika Glaser Rydberg, dotter till mannen som beskrivs som ”vapensamlaren”. Hon har anmält serien för förtal av avliden å hennes fars vägnar.

– Jag var inte beredd på nidporträttet av min far där han hängs ut som ett ärkesvin som har mobbat sin vän Stig till den grad att Stig till slut känner sig nödgad att ha ihjäl en annan människa, säger Ulrika Glaser Rydberg, dotter till vapensamlaren.

JK har ännu inte tagit ställning till de två senare anmälningarna.
Källa: https://www.svt.se/kultur/jk-stig-engstrom-anmalan-fortal-av-avliden-netflix

Och sen till Europadomstolen.
Citera
2021-11-26, 14:14
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var väl ganska väntat. Nu återstår följande.
Finns två anmälningar
Utöver förtal av Stig Engström har ytterligare två anmälningar gjorts mot Netflix och tv-serien.

En av dem kommer från Ulrika Glaser Rydberg, dotter till mannen som beskrivs som ”vapensamlaren”. Hon har anmält serien för förtal av avliden å hennes fars vägnar.

– Jag var inte beredd på nidporträttet av min far där han hängs ut som ett ärkesvin som har mobbat sin vän Stig till den grad att Stig till slut känner sig nödgad att ha ihjäl en annan människa, säger Ulrika Glaser Rydberg, dotter till vapensamlaren.

JK har ännu inte tagit ställning till de två senare anmälningarna.
Källa: https://www.svt.se/kultur/jk-stig-engstrom-anmalan-fortal-av-avliden-netflix

Och sen till Europadomstolen.

Ja, JK kommer först konstatera igen att institutionen inte är behörig och sen lämna över dessa till allmän åklagare också.
Citera
2021-11-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ja, JK kommer först konstatera igen att institutionen inte är behörig och sen lämna över dessa till allmän åklagare också.

Nja, JK är behörig i den delen av anmälan som riktar sig mot grundlagsskyddad webbplats, men behöver inte själv driva målet utan kan överlämna det till allmän åklagare.

I vilket fall som helst så är förutsättningarna uppfyllda för att lämna in en anmälan till Europadomstolen.

Citat:
Fortsätt ni att diskutera Netflix vs privatperson.

Anmälan avser förtal av avliden på grundlagsskyddad webbplats där JK ex oficio har rätt och skyldighet att ingripa.

Oavsett om JK tar upp anmälan och startar förundersökning eller inte så har anmälaren därmed uttömt nationella rättsmedel och kan gå vidare till Europadomstolen där rättstillämpningen av konventionen är oklar.

Både Netflix, Thomas Pettersson och Krister Peterssons ansvar kan åberopas på olika grunder beroende på vilka bevis som anmälaren kan förelägga rätten.

En annan sak.

Kan denne Robert Andersson, polis/associate professor

https://lnu.se/en/staff/robert.l.andersson/

vara Ove Perssons spanarkompis på Brännkyrkagatan?

https://wpu.nu/wiki/Robert_Andersson
Citera
2021-11-26, 16:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:

En annan sak.

Kan denne Robert Andersson, polis/associate professor

https://lnu.se/en/staff/robert.l.andersson/

vara Ove Perssons spanarkompis på Brännkyrkagatan?

https://wpu.nu/wiki/Robert_Andersson

Nej, Robert Andersson har annan initial och är minst 10 år äldre
Citera
2021-11-26, 17:51
Medlem
Citat:

JK lägger ner alla anmälningar mot Den osannolika mördaren

JK tar inte upp fallen
Justitiekanslern motiverar sitt beslut med att Netflix inte har något registrerat utgivningsbevis, och därför inte lyder under Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Något som krävs för att JK ska kunna inleda förundersökning eller väcka åtal om misstänkt förtal.

Anmälningarna lämnas därför över till Åklagarmyndigheten där en allmän åklagare kan välja att ta upp fallet.

– De hanterar anmälningar som faller utanför området för tryck- och yttrandefrihet, säger Alexandra Pettersson Åberg, utredare på JK.

Och så valde JK att säga, det här är inte mitt bord. Nästa Europadomstolen.
Citera
2021-11-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Har någon tillgång till Joel Joel Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 april 1986" ?
https://www.dropbox.com/s/o718ztjo74dbhw0/Joel%20Haukkas%20rapport%20om%20Ivan%20von%20Birch an%2C%20Anders%20Larsson%20och%20Bo%20Ragnar%20St% C3%A5hl%20%285%29.pdf?dl=0
Citera
2021-11-26, 19:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
JK lägger ner alla anmälningar mot Den osannolika mördaren

JK tar inte upp fallen
Justitiekanslern motiverar sitt beslut med att Netflix inte har något registrerat utgivningsbevis, och därför inte lyder under Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Något som krävs för att JK ska kunna inleda förundersökning eller väcka åtal om misstänkt förtal.

Anmälningarna lämnas därför över till Åklagarmyndigheten där en allmän åklagare kan välja att ta upp fallet.

– De hanterar anmälningar som faller utanför området för tryck- och yttrandefrihet, säger Alexandra Pettersson Åberg, utredare på JK.

Och så valde JK att säga, det här är inte mitt bord. Nästa Europadomstolen.

Först ÅM. Vi får hoppas att dessa inte lottas på Krister Peterson...

Det kommer de så klart inte göras. Jag tror det blir svårt för Åklagarmyndigheten att inte inleda en förundersökning när det gäller förtalet av WG och kanske SE.

Andras missaktning - ja
Skyldig uttala sig/försvarligt - nej
Uppgiften sann/skälig grund - nej/ja?
Omfattande spridning - ja
Sårande för efterlevande - ja

= Grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år

Knäckfrågan är om åklagaren anser att det är ”särskilt påkallat ur allmän synpunkt” att väcka åtal i fallen.

Svagheten när det gäller SE är att en försvarare kan argumentera att ÅM/PM pekade ut honom som misstänkt gärningsman = skälig grund

När det gäller WG är det svårare att hålla sig undan åtal, särskilt eftersom spridningen är mycket omfattande.

Rättsväsendet måste alltså lösa den gordiska knuten med att förklara att inte väcka åtal för grovt förtal av den avlidne WG pga det inte är ”särskilt påkallat” (till och med trots en miljonpublik) samtidigt som rättsväsendet maskerar exempelvis en scarf som ett okänt vittne sett för 35 år sen en halvtimme före mordet tre kvarter bort på en okänd person på grund av dennes personliga förhållande.
Senast redigerad av 14thInt 2021-11-26 kl. 19:43.
Citera
2021-11-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vilka utgav sig för att vara CIA?
Jag antar att Du menar med hänseende på VG och/eller IvB.
Framför allt är det förhöret med Maria L där hon "avslöjar" VG som CIA-agent. Hon berättar om hans många pass och resor. Resorna kan i många fall bekräftas med andra anteckningar och andra källor.
https://play.acast.com/s/palmemordet/110.vittnetmarial
Sedan är det en sak jag inte har hittat och det är att det skulle finnas en anteckning: "Charles ITT" hos VG.
Jag misstänker dock att detta är en fint av Börje Wingren och att han lägger ihop de olika Charlie i VG:s telefonbok med intrången/infiltrationen hos ITT Flygt i Emmaboda. De var ju två till antalet. Ett där han var inne på kontoret och ett där han agerade bakom ett bord på en mässa (om jag kommer ihåg rätt)
Det har ju föreslagits att detta skall ha varit något slags prov för CIA. Jag tror att det mycket väl kan handla om att det är en annan underrättelsetjänst han arbetar för här, och i så fall t.ex Sovjets.
Han åkte ju fast för Bibelsmuggling i Sovjet och blev förhörd av KGB ungefär 1978, så då ligger det närmre tillhands med att han kan ha blivit värvad av ryssarna där.

Och att Börje även sätter detta i samband med IvB:s Charles från ITT.
Eftersom IvB känner VG kan jag mycket väl tänka mig att ITT-delen av den fiktive "Charles från ITT" är hämtad just ifrån VG:s bravader på ITT Flygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in