Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-25, 21:47
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var inte henne jag avsåg...
Vidare var det ingen på mordplatsen som kände igen OP heller, så att just detta skulle vara så mystiskt är just.... tomtigt.
Kommentaren avsåg alla andra desinformationsförsök...

Som att det långa ihopsydda "ärret" på Palmes bröst inte är förklarat...
Som att obduktionsrapporten inte fanns...
Som att det inte skulle finnas några bilder på OP från obduktionen...

Vem fan tror att man kommer att visa dessa foton för Hedberg?!

Kanske av den enkla anledningen att det inte var Palme som låg på trottoaren?
"Teatermordet" är ju inget nytt påhitt...
Citera
2021-11-25, 22:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus

Av alla tokteorier är det här den i särklass mest hjärndöda. En sådan konspiration skulle kräva att familj, parti , polis, sjukhuspersonal , ambulansfolk och obducenter är inblandade , lågt räknat flera hundra personer. Därmed i praktiken totalt omöjligt att skapa och ännu mera hålla ihop en sådan komplott.

Claes Hedberg är en total svamlare av episka mått. Faktagranska några av hans uttalande ska du se. Idén fick han från Lars Krantz som påstod att GM var Joakim Palme med en startpistol och den verkliga mördaren var Lisbeth Palme med ett finkalibrigt vapen. Givetvis saknade all typ av bevisning, men det bekymrade inte LK och han fortsatte glatt i den andan.

Swebb-TV gör sig själva till åtlöje genom att släppa fram sån här Gallimattias.

Det finns massor av frågetecken från agerandet hos åtskilliga personer i MOP. Inte minst under det första morddygnet . Har mer än en gång fått för att en del av dessa teorier är ren desinformation med syftet att idiotförklara alla som söker sanningen om MOP.
Citera
2021-11-25, 22:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Nej Jag tror man måste välja lite. Antingen tror man han är i princip ansvarig för mordet som hos Stocklassa- och då är nog allt han skriver desinformation. Eller tror man att "den andra sidan" är ansvariga för mordet och då är det de som står för desinformationen.
Enda undantaget här tror jag är KGB och övriga östblocket. Dvs Stasi och Polens samt Tjeckoslovakiens u-organistationer. Deras MO verkar vara att ställa till djävulskap i alla lägen.

Men personligen tror jag ändå att öst och KGB är de ansvariga.
Ivan von Birchan:
Skulle CIA via en Charles Morgan bett honom mörda Palme? Sällan säger jag. Han är ju med i Förbundet Sverige-Sovjetunionen ( Se Annonsen "Stoppa Kärnvapenproven Nu i DN 3/4 -86)
I Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 April 1986" framgår det ju att han verkar hata USA och NATO och gilla ryssarna T. ex " Jag har inget förtroende för Säpo och svenska polisen. Däremot lämnade B. alla informationer till ryssarna." mm

VG:
nämner ju KGB flera gånger i förhören bland annat i samband med en av bulgarerna. Och så att han blev förhörd av dem och fråntagen sitt pass runt 1978. Jag tror han värvades här. Han nämnde för Jüri Lina att det han höll på med var Bibelsmuggling. Alla resorna- t.ex 8 månader i Indien Just Indien tyder mycket mer på KGB än CIA Att han sovit över hos Åke Wedin -polisen som verkar ha saboterat det han kom åt. Att två kriminalinspektörer åker till Jämjö 27/10 -87 för att fråga VG om han vet var Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt har jag inte tagit på allvar innan, men kanske... mm mm

Anders Larsson:
Ja där har vi den "nära" relationen med Joel Haukka. Han skickar brev till JH. t.ex när han sitter vid brasan på Sheraton med en "Jean Duvalier". Han skriver om att han har varit hemma hos JH och Katarina F på middag. Sedan har vi Bertil Wedins kunskaper om AL : att han förmodligen aldrig har varit högerextremist och att han är KGB-agent - Ja och all desinformation om CIA, polisspårets figurer, Säpo och någon oskyldig anonym antisemit med mera.

Att dessa tre personer, som mer än alla andra har - på olika sätt - uttryckt förhandsinformation om mordet, samtliga verkar vara knutna till Sovjet ger i alla fall mig en puff om i vilken riktning det lutar.

Det understrukna är intressant information och ger svar på mer än en fråga. Med Jovan von Birchan som medlem i vänskapsförbundet Sverige-sovjet blir Lev Morozovs intresse för honom förståeligt. Likaså blir det angeläget att veta mer om Peter Imre Virag och varför han togs av daga i september 1986. Ett dåd där LM pekade IvB.
Citera
2021-11-25, 23:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av alla tokteorier är det här den i särklass mest hjärndöda. En sådan konspiration skulle kräva att familj, parti , polis, sjukhuspersonal , ambulansfolk och obducenter är inblandade , lågt räknat flera hundra personer. Därmed i praktiken totalt omöjligt att skapa och ännu mera hålla ihop en sådan komplott.

Claes Hedberg är en total svamlare av episka mått. Faktagranska några av hans uttalande ska du se. Idén fick han från Lars Krantz som påstod att GM var Joakim Palme med en startpistol och den verkliga mördaren var Lisbeth Palme med ett finkalibrigt vapen. Givetvis saknade all typ av bevisning, men det bekymrade inte LK och han fortsatte glatt i den andan.

Det finns massor av frågetecken från agerandet hos åtskilliga personer i MOP. Inte minst under det första morddygnet . Har mer än en gång fått för att en del av dessa teorier är ren desinformation med syftet att idiotförklara alla som söker sanningen om MOP.
SVT-Lars Krantz.
Vad jag förstår så finns det anledning till att förvirra och att förvanska fakta.
Där lyckas den skicklige LK.
Gamla IB som anlitar LK?
Citera
2021-11-25, 23:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det understrukna är intressant information och ger svar på mer än en fråga. Med Jovan von Birchan som medlem i vänskapsförbundet Sverige-sovjet blir Lev Morozovs intresse för honom förståeligt. Likaså blir det angeläget att veta mer om Peter Imre Virag och varför han togs av daga i september 1986. Ett dåd där LM pekade IvB.

Citat:
*Ursprungligen postat av*tsach

Nej Jag tror man måste välja lite. Antingen tror man han är i princip ansvarig för mordet som hos Stocklassa- och då är nog allt han skriver desinformation. Eller tror man att "den andra sidan" är ansvariga för mordet och då är det de som står för desinformationen.
Enda undantaget här tror jag är KGB och övriga östblocket. Dvs Stasi och Polens samt Tjeckoslovakiens u-organistationer. Deras MO verkar vara att ställa till djävulskap i alla lägen.

Men personligen tror jag ändå att öst och KGB är de ansvariga.
Ivan von Birchan:
Skulle CIA via en Charles Morgan bett honom mörda Palme? Sällan säger jag. Han är ju med i Förbundet Sverige-Sovjetunionen ( Se Annonsen "Stoppa Kärnvapenproven Nu i DN 3/4 -86)
I Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 April 1986" framgår det ju att han verkar hata USA och NATO och gilla ryssarna T. ex " Jag har inget förtroende för Säpo och svenska polisen. Däremot lämnade B. alla informationer till ryssarna." mm

VG:
nämner ju KGB flera gånger i förhören bland annat i samband med en av bulgarerna. Och så att han blev förhörd av dem och fråntagen sitt pass runt 1978. Jag tror han värvades här. Han nämnde för Jüri Lina att det han höll på med var Bibelsmuggling. Alla resorna- t.ex 8 månader i Indien Just Indien tyder mycket mer på KGB än CIA Att han sovit över hos Åke Wedin -polisen som verkar ha saboterat det han kom åt. Att två kriminalinspektörer åker till Jämjö 27/10 -87 för att fråga VG om han vet var Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt har jag inte tagit på allvar innan, men kanske... mm mm

Anders Larsson:
Ja där har vi den "nära" relationen med Joel Haukka. Han skickar brev till JH. t.ex när han sitter vid brasan på Sheraton med en "Jean Duvalier". Han skriver om att han har varit hemma hos JH och Katarina F på middag. Sedan har vi Bertil Wedins kunskaper om AL : att han förmodligen aldrig har varit högerextremist och att han är KGB-agent - Ja och all desinformation om CIA, polisspårets figurer, Säpo och någon oskyldig anonym antisemit med mera.

Att dessa tre personer, som mer än alla andra har - på olika sätt - uttryckt förhandsinformation om mordet, samtliga verkar vara knutna till Sovjet ger i alla fall mig en puff om i vilken riktning det lutar..

Vilka utgav sig för att vara CIA?
CGÖ åkte nog på en nit och blev en av "syndabockarna".
Foton fanns ju när han "Heilade" på Judiska kyrkogården.
Vilka hade tillgång till dessa foton?
Senast redigerad av Gothus 2021-11-25 kl. 23:26.
Citera
2021-11-25, 23:37
Medlem
ben-varfors avatar
Låst artikel om Stig Engstöm.

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/
Citera
2021-11-26, 06:47
Medlem
p.norths avatar
En del vittnen sägs ha sett palme falla ihop vid andra skottet eftersom han måste då ha fallit omgående. Vittnena säger att då efter första skottet går av då ser man 3 st står. Och när 2a skottet smäller av så faller mannen ner rätt omgående. Ljudvallen och den höga smällen kan ger en viss sken, studsar och man upplever en slags fördröjning, visst. Men man kan nästan tro att det brann av 3st. Första sen då andra skottet kommer efter 2,5 sek och 3e efter tätt följd.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Med stöd av
Bengt Palm som är den som först korsar Tunnelgatan och ser hur det ryker till i snön efter andra skottet (via backspegeln).

Antingen så har dessa båda herrar fel.... eller så har Borgnäs fel i sin omvända skottordning.
(Även Lisbeth måste ha fel.... och kanske fler.... för att Borgnäs ska få rätt)
Citera
2021-11-26, 07:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Enkla anledningen?
Påhitt är rätt ord och återkom gärna med en förklaring hur denna teori blir enkel.

Det är inget annat än sjukt trams som sprider sig via lättpåverkade människor som går igång på smaskiga sagor.
Citera
2021-11-26, 07:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En del vittnen sägs ha sett palme falla ihop vid andra skottet eftersom han måste då ha fallit omgående. Vittnena säger att då efter första skottet går av då ser man 3 st står. Och när 2a skottet smäller av så faller mannen ner rätt omgående. Ljudvallen och den höga smällen kan ger en viss sken, studsar och man upplever en slags fördröjning, visst. Men man kan nästan tro att det brann av 3st. Första sen då andra skottet kommer efter 2,5 sek och 3e efter tätt följd.

Ja, det stämmer att Kari Ormstad (rättsläkaren) beskrev vad som händer med kroppen då ryggraden skjuts av och att man då faller ihop direkt. Det är ju också detta som bl.a. Borgnäs anför och att vittnena i princip omöjligen kan ha sett honom falla. (de som inte såg paret innan första skottet)

Istället för att lita fullt ut på dessa personer som efteråt ska försöka förklara utifrån teorier och vetenskap, så lutar (och litar) jag mer åt förstahands-källorna på platsen och vad de faktiskt beskriver.
Nu är ju dock det sistnämnda inte något som är helt enkelt heller då vittnesmål brukar vara diffusa och skilja sig åt.
Ta ex. detta med Bengt och Jan-Åke som skulle ha sett rikoschetten i backen. Är det ens möjligt?

Men i detta har vi i vilket fall Lisbeth som har beskrivit skottordningen. Hennes uppgifter måste förkastas på ett eller annat sätt för att få den omvända ordningen på skotten.
Jag ifrågasätter inte hennes uppgifter om den här saken.
Citera
2021-11-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ingen aning, men jag ser det som anmärkningsvärt att en sjuksköterska i tjänst på Sabbatsberg hör av sig till SwebbTV och påstår att den döde inte liknade Palme..
SwebbTv ......de bjöd in clownen som påstår att det var ett teatermord.
Normalt funtade människor inser att det här är ett sätt att lura folk och känna pengar på andras olycka.

Han står tydligen på mordplatsen och säljer sin bok som han själv betalat för att ge ut.

"Dåren gör som idioten säger" avgör själv vilken kategori du tillhör....så trött på alla sjuka teorier om detta mord den ena är värre än den andra men just teatermordet lämnar äcklig smak i munnen.
Tänk till med de få grå du har i skallen så inser ev du också att detta är snickesnack.

"Någon" läser förmodligen tråden och då vill försvara detta verk och vill lura folk på pengar.
Har för övrigt varit i diskussion med han som författat boken och han tyckte synd om mig som inte godtog hans teori, men jag skulle också bli upplyst om sanningen!
Eller hur?
Hans sanning!
Är inte svenska folket smartare än att man går på det här?
Citera
2021-11-26, 08:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Håller med.
Hedberg har även en hel del andra inspirationskällor som Liljeson. Samt klippt och klistrat från Anérs "bästa"...
Bo Hall var medförfattare. Samme Bo som 1992 stöter ihop med Anki (och Anneli) på en Finlandsfärja och får sig världens scoop och näst in till lösningen på mordet. Dekorimamannen!
Något som Bo Hall sedan berättade för Olle Alsén som gjorde vidare efterforskningar med diverse teorier om vem denne Dekorimaman kunde vara. I ett läge Bror P. i ett annat och de som kom att bestå, Anti A.. Där Anér tog vid och drev det spåret fram till 2017 då, efter att ha läst En oväntad vändning, tar tillbaka sitt utpekande av Anti A.
Vilken fantastiskt soppa!

Med denna fylliga signalementslista så skulle Dekorimamannen självklart kunnat hittas av vem som helst. Och märk hur svårt det är att få in Anti A. i detta...
(FB) Finskorna och dekorimamannen

Anérs brev till Krister Petersson angående sin egna "oväntade vändning" avseende A.A....
2017-02-17 Okänt diarienummer
https://drive.google.com/file/d/1BU3ylLCTVS7nNL49EydqApDIHdzTkMY5/view?usp=sharing

2017-02-27 Tillägg ÅM2017-1099
https://drive.google.com/file/d/1k6EPF7Tfaq5TrNdN82IXTpC-9ugXOtY7/view?usp=sharing
Citera
2021-11-26, 09:53
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Låst artikel om Stig Engstöm.

https://www.dn.se/debatt/15-uppgifter-talar-mot-att-skandiamannen-skot-palme/

Det framhålls att nytt material blivit tillgängligt när utredningen lagts ned.
Det framhålls också att Engström lämnat uppgifter som han inte
kunnat känna till utan att ha varit på platsen.

Theutenberg vidhåller sin beskrivning i volym 5 av dagböckerna.

https://twitter.com/theutenberg?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp %7Ctwgr%5Eauthor
Senast redigerad av ben-varfor 2021-11-26 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in