Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-02, 09:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Uppgifterna om mordet spreds innan nyhetssändningen. På olika nattklubbar bl.a. Monte Carlo etc.

Men det är omöjligt att veta hur många och vart det spreds självfallet. Vi vet dock ATT informationen spreds.

Genom krimjourens Harry Hedlund larmades SL och Taxi strax efter midnatt, klart före radioutsändningen 0110 . När Claes Palme tar taxi till Sabbatsberg strax före halvett vet taxichauffören vad som skett via taxiradion. Om detta berättar han i ”Diskutabelt” 1989.
Citera
2021-02-02, 10:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Besöker Bohemia och gör iakttagelser Johannes kyrkogård. EAD-19127.

https://drive.google.com/file/d/1jKz-mEkzkV_QrYHFjc9WXvRGpwq4gVQN/view?usp=sharing

Besöker Bohemia och parkerar bilen på Sveavägen. EAF-6995.

https://drive.google.com/file/d/1Lb_ncyo_FgCNIgJzedQNyc0tkwlI3p8a/view?usp=sharing

De som besöker Bohemia och går vidare till Johannes kyrka är vittnet Friberg och dennes sällskap. Finns med i GMPs rek.
Citera
2021-02-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Om jag blir uttagen att ta en stadsminister av daga så skulle jag begära att ha en "back up"i närheten utifall jag skulle misslyckas.
Mannen i beige har figurerat länge. Han försvann mot Kungsgatan snabbt och verkar vara en hal figur.
Han kan möjligtvis ha varit en reserv GM.
Kunde försvinna snabbt i det kaos som uppstod efter smällarna och blandade sig med alla som rusade till mordplatsen.

Hade jag varit professionell hitman hade jag inte begått mordet på det sättet på den platsen vid den tidpunkten. Jag hade valt en tid och en plats som jag hade full koll över. Och antagligen ett mer ändamålsenligt vapen, t ex prickskyttegevär eller injektionsspruta.

Just dessa omständigheter gör att jag är övertygad om att mordet antingen utfördes av en ensam gärningsman eller av en mindre grupp personer med kunskap om - och tillgång till - vapen, men utan vana av eller utbildning i mord.
Citera
2021-02-02, 10:35
Medlem
Theutenberg attackerar Sverker Åström, Pierre Schori och Carl Lidbom.

https://www.inblick.se/nyheter/2020/11/05/ud-kidnappade-palme-utredningen
Citera
2021-02-02, 10:38
Medlem
mvagrippas avatar
https://img.ihned.cz/attachment.php/430/23848430/xIUuajAdVKGbhsmF2nHOMt8JBkr0oqWN/P1010284.JPG

Bild på den märklige och tjeckiskfödde Milan Heidenreich . En gång i tiden högklassig motocrossförare sedemera ännu högklassigare konsthandlare. Avhoppad från Tjeckoslovakiens med registrerad som medarbetare i dess säktjänst, StB, med täcknamnet ”Paganini”.
Av Cenneth Neilberg och indirekt av Alf Enerström utpekad som anstiftare av MOP.

I augusti 1985 i Schweiz med Tommy Lindström och Skandias Per Häggström för att återköpa stulen konst. Veckan efter MOP får han i Skandiahuset ett sexsiffrig dusör av Skandia för att de stulna tavlorna kommit tillbaka. Dör i en singelolycka på E6 utanför Ängelholm första maj 1986 i torrt väglag. Ska tilläggas att CN börjar rikta anklagelserna mot MH efter dennes död .
Senast redigerad av mvagrippa 2021-02-02 kl. 11:07.
Citera
2021-02-02, 11:18
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Om jag blir uttagen att ta en stadsminister av daga så skulle jag begära att ha en "back up"i närheten utifall jag skulle misslyckas.
Mannen i beige har figurerat länge. Han försvann mot Kungsgatan snabbt och verkar vara en hal figur.
Han kan möjligtvis ha varit en reserv GM.
Kunde försvinna snabbt i det kaos som uppstod efter smällarna och blandade sig med alla som rusade till mordplatsen.

Han försvann väl snabbt i en annan riktning än GM d.v.s. en förföljare
som möjligen sett de två samverka hade då två riktningar att
välja på.
Citera
2021-02-02, 11:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Genom krimjourens Harry Hedlund larmades SL och Taxi strax efter midnatt, klart före radioutsändningen 0110 . När Claes Palme tar taxi till Sabbatsberg strax före halvett vet taxichauffören vad som skett via taxiradion. Om detta berättar han i ”Diskutabelt” 1989.

Just ja, bra.
00:27 skickas taximeddelandet ut... det lär då garanterat ha spridit sig rätt snabbt från folk som tog taxi till/mellan olika klubbar ...
Citera
2021-02-02, 12:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Just ja, bra.
00:27 skickas taximeddelandet ut... det lär då garanterat ha spridit sig rätt snabbt från folk som tog taxi till/mellan olika klubbar ...

Det har påpekats förut men tål att göras det igen. Taxi och SL i stockholm har vetskap om MOP halvannan timme innan granndistrikten Solna , Nacka , Täby och Huddinge får detsamma. Detta är oerhört uppseendeväckande och inget misstag. Hans Koci och Gösta Welander tyckte att GMs signalement var för dåligt. Att ordet larm just hänsyftar mot att funktionen är just att larma verkar gått förbi dessa herrar.

Underlåtenheten att larma pågår tills Åke Rimborn skickar ut rikslarmet kl 0205 . Allt detta är känt sedan länge men behöver påpekas mellan varven. Med tanke på detta är det inte konstigt att teorier om fördröjning i ledningscentralen figurerat. Duon HC&GW ställdes aldrig riktigt mot väggen för detta. Men det är iofs i enlighet med en tradition i sverige att aldrig ställa klantskallar i ämbetsmannakåren till svars hur hårresande korkade deras insatser än må vara.
Citera
2021-02-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
https://img.ihned.cz/attachment.php/430/23848430/xIUuajAdVKGbhsmF2nHOMt8JBkr0oqWN/P1010284.JPG

Bild på den märklige och tjeckiskfödde Milan Heidenreich . En gång i tiden högklassig motocrossförare sedemera ännu högklassigare konsthandlare. Avhoppad från Tjeckoslovakiens med registrerad som medarbetare i dess säktjänst, StB, med täcknamnet ”Paganini”.
Av Cenneth Neilberg och indirekt av Alf Enerström utpekad som anstiftare av MOP.

I augusti 1985 i Schweiz med Tommy Lindström och Skandias Per Häggström för att återköpa stulen konst. Veckan efter MOP får han i Skandiahuset ett sexsiffrig dusör av Skandia för att de stulna tavlorna kommit tillbaka. Dör i en singelolycka på E6 utanför Ängelholm första maj 1986 i torrt väglag. Ska tilläggas att CN börjar rikta anklagelserna mot MH efter dennes död .
När man läser CN förhör och ser intervjun som Lars Borgnäs gör blir det klart att attentatet mot OP var planerat. Om nu uppgifterna stämmer.
Ingen spontan GM ,inga bondlurkar som springer runt i centrum , ingen Skandia arbetare och ingen på tänd Rotebroare är involverad i detta.
Intressant att CN börjar prata om detta efter MH plötsliga död. Jag tror nämligen att det var bättre att vara vän med MH i dessa kretsar.
MH död kan vi spekulera om men i dessa kretsar tar man bort de som vet för mycket och skickar naturligtvis signaler till deras omgivning!
Dessa signaler nådde även CN men han började prata ändå....han lever fortfarande.
Det finns så mycket märkligheter i detta mord som flyter upp....när man vänt på en sten dyker en ny upp.
Citera
2021-02-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Theutenberg attackerar Sverker Åström, Pierre Schori och Carl Lidbom.

https://www.inblick.se/nyheter/2020/11/05/ud-kidnappade-palme-utredningen
OPs kompisar och betrodda är Teutenbergs dödsfiender
Senast redigerad av boboslacke 2021-02-02 kl. 15:26.
Citera
2021-02-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, det var nog Mårten. Stefan var ju inte där så tidigt.
Det finns mycket oklarheter i Mårtens berättelser om vad han såg och vad han gjorde på mordnatten. Av någon anledning valde man att tysta ner att han var där.
Det tror jag inte, men det är ju inte osannolikt att det fanns någon eller ett par andra där.
Personer som inte har någon koppling till mordet, utan försökt att hjälpa till.
Citera
2021-02-02, 16:02
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Frånskild 1972-01-07
Adresser:
Stendösvägen 1 Lgh 1220, 18639 Vallentuna
Järnvägsgatan 30 A Lgh 1302, 14931 Nynäshamn

Folkbokförd i Vallentuna, Vallentuna kn (Stockholms län, Uppland).

Har du möjligtvis uppgift om när han flyttade till Nynäshamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in