Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
La oss si det slik: ekte kidnappere ville fjernet eller ødelagt AEs telefon, fordi den kunne
være et bevis mot dem, hun kunne f.eks. rukket å gjøre opptak eller filmet noe som kunne
avslørt dem.
Her er det motsatt - telefonen ble nennsomt plassert på et bord etter at den skal ha
vært utsatt for en "brå bevegelse". Det rimer ikke. Loggen etablerer en historie, et
narrativ som forteller en hel del om AEs angivelige bevegelser den morgenen.
Et narrativ som i stor grad underbygger THs versjon, og hans alibi.
Det lukter hest av hele opplegget.
Ja. Det er mye som er uklart rundt analysene av AEs telefon.
Det kan hende, som du sier, at mobilen måtte ligge igjen i S4 for å "bevise" at AE var i live på morgenen.
Men, har TH planlagt ut i fra at helseappen skal kunne bevise bevegelser, uten å ta høyde for mobilens sensor-registreringer. Slik jeg oppfatter det, er det rådata fra mobilens sensorer, som blir lagret i en enklere form i helseappen. TV2-dokumentaren nevnte at det er usikkert hvor mye rådata det er mulig å hente ut av mobilen hennes.
Jeg tror iPhonen må ha blitt sendt til produsenten, for å få ut mest mulig informasjon. Kan det være mulig å hente frem historisk info fra den tiden TH selv disponerte telefonen? Tja. Jeg vet ikke. Men det kunne jo hypotetisk sett bringe frem noen ganske overraskende fakta rundt hans bruk av den.
Jeg tror det kan være slik at TH har visst om helseappen, og aktivt brukt den for å skape inntrykk av at AE var i live gjennom natten. Men, at han ikke har visst om alle data som blir registrert i mobilloggen.
Da kan det være slik at TH har visst at iPhonen lå i ro etter at han dro på jobb. Og da politiet friga info fra iPhonen, med bevegelser og fall osv, så var det informasjonsstrategi og et signal fra politiet til TH om at han var avslørt. Feks, om det finnes et fall så kan det ha skjedd på et annet tidspunkt, tidlig på natten eller lignende.
Jeg tror at politiet har 100% indikasjon på at TH drepte henne. Problemet er at disse bevisene alene ikke nødvendigvis holder til dom i retten. Bevisene kan være i en helt ny form, feks ekspertdata fra hennes iPhone, en form for bevis som aldri har vært prøvet i retten tidligere. Og i tillegg er det et stort spørsmål hvor TH har gjort av henne.
Politiet jobber nok hardt med kryptosporene. Men de jobber med andre ting også. Ting de ikke ønsker fokus på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokadu
Vi får vel bare være uenige du og jeg. Jeg tror ikke der er tatt i bruk noe talestyring e.l i denne saken. Jeg mener de kan ha snakket med henne.
Og jeg tror allikevel TH kan ha drept sin kone. Men at det skjedde til en annen tid enn kanskje det du tror om jeg har forstått deg rett.
Det er iallfall tydelig at de første presseoppslagene etter pågripelsen, fokuserer på at TH hadde drept henne selv. Grunnlaget for pågripelsen er sporene som knytter TH til åstedet og drapshandlingen.
Så kommer spørsmålet om når drapet skjedde. Jeg tror det må ha skjedd i løpet av natten. Heller enn at det skal ha skjedd på morgenen eller formiddagen.
Så lenge vi ikke har fasiten er det helt greit å være uenige for min del.