2021-11-26, 14:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg glemte ikke, jeg fulgte regelverket som sier at du ikke skal kopiere hele tekster med opphavsrettslig materiale.
Derfor siterer jeg bare deler av det og legger ved link så leserne selv kan gå inn og lese resten.

Sant nok, takk for linken. Men uttalelsen om nyinnkomne tips er kanskje det eneste i teksten
som egentlig er nytt. Forhåpentligvis fins det folk "der ute" som har relevant informasjon.
Citera
2021-11-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sant nok, takk for linken. Men uttalelsen om nyinnkomne tips er kanskje det eneste i teksten
som egentlig er nytt. Forhåpentligvis fins det folk "der ute" som har relevant informasjon.

Ja, men mærkeligt hvis det ikke er tipset noget før så, men nogle har måske indset, at det er bedre at komme ud med det nu - end at politiet skal afsløre dem eller finde ud af det.

Og uanset om det er små eller store ting, man evt. har kendskab til eller bidraget med (vidende eller uvidende), så er det nu det skal siges højt, for politiet er ved at nå til bunds i denne efterforskning tror jeg.
Senast redigerad av rlk73 2021-11-26 kl. 14:40.
Citera
2021-11-26, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Hva slags materiale tenker du det var i sprox avtrykkene da? Var ikke slepesporene i gangen?
Jeg trekker meg ut av Sk@vland-debatten din. Hvorfor stiller du spørsmål om gammelt nytt? Informasjonen er tilgjengelig for alle som er interessert, ikke nødvendig å produsere flere sider her i tråden av den grunn. Det finnes dessuten en bok, som legger frem nye og gamle opplysninger på en ryddig og objektiv måte. Jeg skjønner ikke hvorfor de som har brukt over 3 år her i tråden, ikke ønsker å lese den, men jeg tenker selvsagt mitt..!
Citera
2021-11-26, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nå må du slutte med denne villedningen. Om man sier det ene, kan man vel også si det andre.
Hva slags mennesker er det du kjenner, som bare har en tanke i hodet.

Det er mange avgjørelser vi mennesker må ta, store og små, da må man "smatte litt på det", ville sikkert TH sagt. Det er jo derfor han har hatt disse notatbøkene. Han ønsket å ta gjennomtenkte avgjørelser. AEH og TH har blitt beskrevet som rutinemennesker. At man kanskje var litt mer impulsiv når man var yngre, kan så være, men man vingler ikke att og fram like mye når man blir mer voksen. Man blir ganske enkelt tryggere på seg selv.
Det er likevel slik at man ønsker å fortsette å gjøre det beste utifra en situasjon, og da må man vurdere mulighetene utifra kortene man er gitt. Disse kortene velger man ikke, og det er ikke fritt for protester underveis, om man sitter der med altfor dårlige kort på hånd. Det betyr ikke at man gir opp, og kaster kortene. Men fy flate så fornøyd man blir, om man klarer å lande katten på beina likevel. Det er nesten litt bedre, enn om livet var kjedelig og gikk på skinner. Da er det virkelig noe å være stolt av. Når man klarer å definere problemet, og finne en løsning.

Det å få ut sin aggresjon og tristhet på papir, er trygt og godt (så lenge man slipper å få sine innerste tanker på trykk i VG), poenget er jo å bli klarere i hodet, så man kan bli et bedre menneske på alle måter, og ta bedre avgjørelser.
Mange skriver ned tankene sine, for å få bedre oversikt på hva som er relevant, og det kan føre til forbedring. Spør oss selv hva vi ønsker, ikke minst. Det er ikke alltid så lett.

Noen tar vare på dagbøkene sine, på samme måte som andre tar vare på fotografier. Andre kvitter seg med det som blir nedskrevet etterhvert som det blir skrevet.

"Det en ikke ser foran seg, glemmer man fort."

I Ibsens Rosmersholm (1886) har Rebekka West en replikk der hun sier at «Nu er det ude af Øje. Og lad det så være ude af sind også.»

Det er etterpå, når man har skrevet alt, veiet for og imot, at man avgjør hvilket standpunkt man tar.

Derfor kan TH likevel si at ekteparet ikke hadde tatt et seriøst standpunkt, til skilsmisse. Om det er sannheten, når han likevel skrev som han gjorde i notatbøkene, at han var redd for eventuelle konsekvensene en skilsmisse ville gi, vet vi ikke.

Jeg synes jeg allerede hører deg si, "ordsalat".

Det er fordi du ikke forstår dette.

Kanskje du ikke er voksen nok? Kanskje har du selv aldri vært i et langvarig forhold? Ikke vet jeg?

Men fakta er at TH har aldri nektet for at det har vært konflikter i ekteskapet, og det må jo være det som er det aller viktigste. Han har kalt det et lidenskapelig ekteskap, og da må det jo ha vært konfliktfylt til tider. Det har blitt brukt ord som "et turbulent ekteskap".
Om AEH satt pris på ekteskapet, vet bare hun. Om hun truet med det ene og det andre, f.eks. skilsmisse, for å få igjennom sin vilje, det vet vi ikke. Men du må forstå at det likevel kan være at AEH ønsket seg skilsmisse, uten at TH visste om det, eller tok det på alvor. Han har sagt at det kan ha blitt nevnt, men ikke seriøst. Da er det vel sannsynlig at det kunne ha blitt sagt ifm krangel, men så roet de seg ned, og livet gikk videre. Hus, barn, jobb, hund, hage...og bil.

Når det gjelder sammenligningen din med Orderud-saken, finnes ingen likheter. I Orderud-saken ble menneskene VO skrev om drept, men i denne saken skrev TH om eks-svogeren, og sistnevnte lever fortsatt.

Jeg trenger ikke å gjøre annet enn å referere til boken. Mange har allerede lest den, og så engasjert du er i denne saken, så er det påfallende at du ikke ønsker å vite hva som står der.
Hva er det for en greie? Kan du forklare hvorfor?

Minner mest om filosofi dette innlegget ditt.

Det sto i notatbøkene om alvorlige ekteskapsproblemer. Helt fram til 2018. Dette gjenspeiles jo i det faktum at de sov på hvert sitt soverom, og hadde hvert sitt toalett.
TH sier i NRK-intervjuet at de hadde et godt ekteskap, men at det var "humper i veien"
Det var vel litt mer enn bare humper i veien.

Når TH skriver at han frykter de økonomiske og sosiale konsekvensene ved en skilsmisse, så tror jeg at det er slik, og ikke at det er noe eksempel, eller at han var så sint eller lei seg at han skreiv det, slik som du vinkler det.
I NRK-intervjuet ler han og sier at han ikke er redd for å dele, og at han heller ikke er opptatt av status, og at det ikke er noen sånne motiver bak.
En rekke sånne løgner.

At du sitter å nekter for dette, sier jo noe om deg.
Sitte å forsvare denne psykopaten som har gått med hevntanker om svogeren i mange mange år, når det egentlig er han selv som er skyld i all elendigheten. Han var utro, og han var en fraværende ektemann, og som sviktet som far. Han var mest opptatt av å bli rik, og skjøttet ikke sin rolle.
Jeg skrev; "Derfor kan TH likevel si at ekteparet ikke hadde tatt et seriøst standpunkt, til skilsmisse. Om det er sannheten, når han likevel skrev som han gjorde i notatbøkene, at han var redd for eventuelle konsekvensene en skilsmisse ville gi, vet vi ikke."

Alle som vil, kan lese at det du skriver ikke stemmer med innlegget du siterte. Du lurer bare deg selv med slike krumspring.
Jeg hverken nekter eller påstår. Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke jeg som er siktet. Jeg ønsker å se saken slik den er, ikke skape den. Jeg har ikke innsideinformasjon.
Leser du aldri hva du selv skriver? Det er du som innbiller deg at du kan avgjøre hva som er løgn og hva som er sannhet. Når jeg skriver at jeg ikke tror deg, så betyr det noe annet enn at jeg nekter. Det betyr bare at jeg ikke har tillit til deg, og det har du selv sørget for.
Citera
2021-11-26, 15:14
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg skrev; "Derfor kan TH likevel si at ekteparet ikke hadde tatt et seriøst standpunkt, til skilsmisse. Om det er sannheten, når han likevel skrev som han gjorde i notatbøkene, at han var redd for eventuelle konsekvensene en skilsmisse ville gi, vet vi ikke."

Alle som vil, kan lese at det du skriver ikke stemmer med innlegget du siterte. Du lurer bare deg selv med slike krumspring.
Jeg hverken nekter eller påstår. Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke jeg som er siktet. Jeg ønsker å se saken slik den er, ikke skape den. Jeg har ikke innsideinformasjon.
Leser du aldri hva du selv skriver? Det er du som innbiller deg at du kan avgjøre hva som er løgn og hva som er sannhet. Når jeg skriver at jeg ikke tror deg, så betyr det noe annet enn at jeg nekter. Det betyr bare at jeg ikke har tillit til deg, og det har du selv sørget for.

Det virker som at du er uenig, og jeg er ikke overrasket.
Jeg hadde blitt mer overrasket hvis du var enig med meg.
Min mening er nå uansett at TH prøver å tåkelegge og lyve om hvordan deres ekteskap egentlig var, og så får nå bare du si hva du vil om det.
Citera
2021-11-26, 15:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Ja, men mærkeligt hvis det ikke er tipset noget før så, men nogle har måske indset, at det er bedre at komme ud med det nu - end at politiet skal afsløre dem eller finde ud af det.

Og uanset om det er små eller store ting, man evt. har kendskab til eller bidraget med (vidende eller uvidende), så er det nu det skal siges højt, for politiet er ved at nå til bunds i denne efterforskning tror jeg.

Det jeg tenker er at det er nok mange som er tett på TH og familien som etterhvert
har begynt å stille spørsmål. Vi så hvordan Koss var ute og kommenterte. Folk er
kanskje lei av å gå "på tå hev" rundt en familie som etter sigende ikke ønsker
tydelige svar på hva som har skjedd.

Folk vil ha svar, og det er ikke lenger noe som tyder på folk tror at en reell kidnapping
har funnet sted. Den rådende oppfatning er at TH står bak, men at politiet ikke har klart
å bevise det. Denne oppfatningen har kanskje også begynt å gjøre seg gjeldende hos
nærstående av familien. Jeg tenker også at dette kan være en av grunnene til at
etterforskningen tar tid - politiet er nødt til å ta tiden til hjelp av rent taktiske årsaker.
Citera
2021-11-26, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det virker som at du er uenig, og jeg er ikke overrasket.
Jeg hadde blitt mer overrasket hvis du var enig med meg.
Min mening er nå uansett at TH prøver å tåkelegge og lyve om hvordan deres ekteskap egentlig var, og så får nå bare du si hva du vil om det.
Jeg vet ikke hva som er sant eller usant av det TH har sagt og skrevet.

Men jeg vet at du både tåkelegger og lyver. Bevisene ligger her på forumet, og det klarer du aldri å få gjort noe med.
Citera
2021-11-26, 15:29
Medlem
Citat:
Det jeg tenker er at det er nok mange som er tett på TH og familien som etterhvert
har begynt å stille spørsmål. Vi så hvordan Koss var ute og kommenterte. Folk er
kanskje lei av å gå "på tå hev" rundt en familie som etter sigende ikke ønsker
tydelige svar på hva som har skjedd.

Folk vil ha svar, og det er ikke lenger noe som tyder på folk tror at en reell kidnapping
har funnet sted. Den rådende oppfatning er at TH står bak, men at politiet ikke har klart
å bevise det. Denne oppfatningen har kanskje også begynt å gjøre seg gjeldende hos
nærstående av familien. Jeg tenker også at dette kan være en av grunnene til at
etterforskningen tar tid - politiet er nødt til å ta tiden til hjelp av rent taktiske årsaker.

Ja du har nok ret.
Alle ønsker sig et svar på, hvad der er sket med AE.

Og jeg tror heller ikke på, at der er ret mange der længere tror på, at det er en reel kidnapning der er sket.

Jeg læste også et sted for nyligt, at hans gode ven TN udtalte, at TH også var hans ven, selvom det viste sig at han var skyldig (men at han ikke troede det). Det er ikke noget, der er sagt højt før.
Senast redigerad av rlk73 2021-11-26 kl. 15:40.
Citera
2021-11-26, 16:39
Medlem
Citat:
La oss si det slik: ekte kidnappere ville fjernet eller ødelagt AEs telefon, fordi den kunne
være et bevis mot dem, hun kunne f.eks. rukket å gjøre opptak eller filmet noe som kunne
avslørt dem.

Her er det motsatt - telefonen ble nennsomt plassert på et bord etter at den skal ha
vært utsatt for en "brå bevegelse". Det rimer ikke. Loggen etablerer en historie, et
narrativ som forteller en hel del om AEs angivelige bevegelser den morgenen.
Et narrativ som i stor grad underbygger THs versjon, og hans alibi.

Det lukter hest av hele opplegget.

Ja. Det er mye som er uklart rundt analysene av AEs telefon.

Det kan hende, som du sier, at mobilen måtte ligge igjen i S4 for å "bevise" at AE var i live på morgenen.

Men, har TH planlagt ut i fra at helseappen skal kunne bevise bevegelser, uten å ta høyde for mobilens sensor-registreringer. Slik jeg oppfatter det, er det rådata fra mobilens sensorer, som blir lagret i en enklere form i helseappen. TV2-dokumentaren nevnte at det er usikkert hvor mye rådata det er mulig å hente ut av mobilen hennes.

Jeg tror iPhonen må ha blitt sendt til produsenten, for å få ut mest mulig informasjon. Kan det være mulig å hente frem historisk info fra den tiden TH selv disponerte telefonen? Tja. Jeg vet ikke. Men det kunne jo hypotetisk sett bringe frem noen ganske overraskende fakta rundt hans bruk av den.

Jeg tror det kan være slik at TH har visst om helseappen, og aktivt brukt den for å skape inntrykk av at AE var i live gjennom natten. Men, at han ikke har visst om alle data som blir registrert i mobilloggen.

Da kan det være slik at TH har visst at iPhonen lå i ro etter at han dro på jobb. Og da politiet friga info fra iPhonen, med bevegelser og fall osv, så var det informasjonsstrategi og et signal fra politiet til TH om at han var avslørt. Feks, om det finnes et fall så kan det ha skjedd på et annet tidspunkt, tidlig på natten eller lignende.

Jeg tror at politiet har 100% indikasjon på at TH drepte henne. Problemet er at disse bevisene alene ikke nødvendigvis holder til dom i retten. Bevisene kan være i en helt ny form, feks ekspertdata fra hennes iPhone, en form for bevis som aldri har vært prøvet i retten tidligere. Og i tillegg er det et stort spørsmål hvor TH har gjort av henne.

Politiet jobber nok hardt med kryptosporene. Men de jobber med andre ting også. Ting de ikke ønsker fokus på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Vi får vel bare være uenige du og jeg. Jeg tror ikke der er tatt i bruk noe talestyring e.l i denne saken. Jeg mener de kan ha snakket med henne.
Og jeg tror allikevel TH kan ha drept sin kone. Men at det skjedde til en annen tid enn kanskje det du tror om jeg har forstått deg rett.

Det er iallfall tydelig at de første presseoppslagene etter pågripelsen, fokuserer på at TH hadde drept henne selv. Grunnlaget for pågripelsen er sporene som knytter TH til åstedet og drapshandlingen.

Så kommer spørsmålet om når drapet skjedde. Jeg tror det må ha skjedd i løpet av natten. Heller enn at det skal ha skjedd på morgenen eller formiddagen.

Så lenge vi ikke har fasiten er det helt greit å være uenige for min del.
Citera
2021-11-26, 17:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det kan hende, som du sier, at mobilen måtte ligge igjen i S4 for å "bevise" at AE var i live på morgenen.

Jeg vet ikke. Men ingen ekte kidnapper hadde lagt telefonen på plass der den "hørte hjemme".
Det hadde bare vært en mulighet - å ødelegge den, og/eller kaste den et sted man kunne regne
med at den ikke ville bli funnet med det første.

Samtidig har vi denne "brå bevegelsen", som indikerer et fall, eller evt. at telefonen har blitt
kastet eller mistet i en loddrett, rask bevegelse. Vi vet hvor lite som skal til for at det blir
synlige skader på slike telefoner. Vi har ingen informasjon som tilsier at AEs telefon hadde
skader. Da tenker jeg at "fallet" kan ha vært simulert for å skape et inntrykk av at noe hendte
i tidsrommet etter 0914-samtalen, og før 1007-oppringningen.

Skulle det likevel vise seg at hun ble angrepet i det angitte tidsrommet, og at bevegelsen
på telefonen var ekte, har vi fremdeles en GM som var "hensynsfull" nok til å legge den
på bordet der den skulle ligge. Hvorfor?

Citat:
Men, har TH planlagt ut i fra at helseappen skal kunne bevise bevegelser, uten å ta høyde for mobilens sensor-registreringer. Slik jeg oppfatter det, er det rådata fra mobilens sensorer, som blir lagret i en enklere form i helseappen. TV2-dokumentaren nevnte at det er usikkert hvor mye rådata det er mulig å hente ut av mobilen hennes.

Her må jeg innrømme at jeg kommer til kort når det evt. skal skilles mellom det du kaller
rådata fra sensor-registrering, og det som er registrert av helse-appen. Hva mener du man
evt. kan lese av slike rådata som ikke blir registrert av helse-appen?
Citera
2021-11-26, 18:19
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke. Men ingen ekte kidnapper hadde lagt telefonen på plass der den "hørte hjemme".
Det hadde bare vært en mulighet - å ødelegge den, og/eller kaste den et sted man kunne regne
med at den ikke ville bli funnet med det første.

Samtidig har vi denne "brå bevegelsen", som indikerer et fall, eller evt. at telefonen har blitt
kastet eller mistet i en loddrett, rask bevegelse. Vi vet hvor lite som skal til for at det blir
synlige skader på slike telefoner. Vi har ingen informasjon som tilsier at AEs telefon hadde
skader. Da tenker jeg at "fallet" kan ha vært simulert for å skape et inntrykk av at noe hendte
i tidsrommet etter 0914-samtalen, og før 1007-oppringningen.

Skulle det likevel vise seg at hun ble angrepet i det angitte tidsrommet, og at bevegelsen
på telefonen var ekte, har vi fremdeles en GM som var "hensynsfull" nok til å legge den
på bordet der den skulle ligge. Hvorfor?

Her må jeg innrømme at jeg kommer til kort når det evt. skal skilles mellom det du kaller
rådata fra sensor-registrering, og det som er registrert av helse-appen. Hva mener du man
evt. kan lese av slike rådata som ikke blir registrert av helse-appen?

De snakket om dette i TV2-dokumentaren. Jeg bare oppfattet det slik at rådataene er mye mer nøyaktige enn data som lagres i helseappen.

Mye mer nøyaktige data tar mye større lagringsplass. Eksperten som ble intervjuet mente det var usannsynlig at politiet hadde greid å hente frem rådata. Som han kalte det. Mer enn det vet ikke jeg.

Vi kan anta at politiet har forsøkt å rekonstruere bevegelsene på AEs iPhone, og kan ha samlet rådata fra rekonstruksjonene, og sammenlignet med bevegelsene registrert på helseappen. Og dermed kan ha gjenskapt et slags avgrenset mulig bevegelsesområde, for å få tilsvarende resultater som helseappen viser. Dette er noe jeg bare gjetter meg frem til.

Så, eventuelt simulert fall. TH foreslo opprinnelig at AE måtte ha blitt overfalt og ført bort ca 09:30. Jeg har dårlig tro på at han har hatt noen medhjelper i S4 som kunne ha simulert et slikt fall. Det ville ha komplisert villedningen unødvendig, pluss at det ville involvere en medhjelper. TH ville ha unngått det. Tror jeg.

Så. Er det simulert fall ca 09:14, må det ha vært medhjelpere i S4. Mulige leiemordere.
Citera
2021-11-26, 18:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så. Er det simulert fall ca 09:14, må det ha vært medhjelpere i S4. Mulige leiemordere.

Nå vet ikke jeg tidspunkt for det angitte fallet. Men tenk på at du selv har foreslått at
TH kan ha satt i stand en innretning som foretok disse oppringningene.
Er det da mer usannsynlig at han kan ha ordnet en innretning som på et gitt tidspunkt
sendte telefonen avgårde i høy hastighet? En mekanisk, tidsinnstilt innretning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in