2021-11-24, 07:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En chansning på Henning Berger.
Inte han. Författarens värv var inte i första hand skönlitteraturen.
Citera
2021-11-24, 14:43
Medlem
Massajens avatar
Men nu tillbaka till Novgorod och en ny vågad historia! Morfar Ivan kom på besök just den dagen jag skulle resa hem. Han avprovade en ny protes. Den gamla hade gått sönder. Vi hade gjort ett gott arbete, Vjera Ivanovna och jag, med fjädrar, som underlättade tandgårdarnas rörelse, när käkarna skildes. Jag föreslog, att vi skulle sätta in en guldplomb som dekoration – världen vill bedragas – men det blev inte av. Protesen satt ganska bra; den tryckte något på ett par ställen; men det skulle nog rätta till sig.

Morfar inmonterade sin nya armering, och så började tedrickningen, den sista jag skulle deltaga i. I allmänhet användes strösocker, men djedjusjka drack av princip på bit, antagligen av fåfänga, d. v. s. han ville inbilla den oinvigde, att han trots åldern hade goda tänder. Och han fick bitsocker; men det tog slut. Nå, barnen hade köpt kandisocker, och han fortsatte med kandisocker. Och så började han:
- Det var en gång..

Pang! – Där satt han med munnen sned och halvöppen. Det blev en förfärlig villervalla. Hade han fått slag?
Citera
2021-11-25, 17:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Men nu tillbaka till Novgorod och en ny vågad historia! Morfar Ivan kom på besök just den dagen jag skulle resa hem. Han avprovade en ny protes. Den gamla hade gått sönder. Vi hade gjort ett gott arbete, Vjera Ivanovna och jag, med fjädrar, som underlättade tandgårdarnas rörelse, när käkarna skildes. Jag föreslog, att vi skulle sätta in en guldplomb som dekoration – världen vill bedragas – men det blev inte av. Protesen satt ganska bra; den tryckte något på ett par ställen; men det skulle nog rätta till sig.

Morfar inmonterade sin nya armering, och så började tedrickningen, den sista jag skulle deltaga i. I allmänhet användes strösocker, men djedjusjka drack av princip på bit, antagligen av fåfänga, d. v. s. han ville inbilla den oinvigde, att han trots åldern hade goda tänder. Och han fick bitsocker; men det tog slut. Nå, barnen hade köpt kandisocker, och han fortsatte med kandisocker. Och så började han:
- Det var en gång..

Pang! – Där satt han med munnen sned och halvöppen. Det blev en förfärlig villervalla. Hade han fått slag?

Knepigt det här. Chansar vidare, nu på Lubbe Nordström. Vilket som var hans första värv vet jag inte, men han skrev i alla fall mycket annat förutom skönlitteratur.
Citera
2021-11-25, 19:33
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Knepigt det här. Chansar vidare, nu på Lubbe Nordström. Vilket som var hans första värv vet jag inte, men han skrev i alla fall mycket annat förutom skönlitteratur.
Inte Nordström. Namnet förmodligen mindre känt idag
Han inspirerade en senare mycket populär författare som skrev i samma genre.
Citera
2021-11-25, 19:46
Medlem
atts avatar
Citat:

Nu gav jag upp och googlade och detta visade sig vara skrivet av en person jag aldrig hört talas om.
Citera
2021-11-25, 21:51
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Nu gav jag upp och googlade och detta visade sig vara skrivet av en person jag aldrig hört talas om.

Han är nog inte så välkänd idag, har inte hört om honom heller.
Citera
2021-11-27, 14:23
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Kan det vara Adolf Hallman? Han lär ju ha inspirerat Jolo. Men hans namn känner förstås de ovanstående
googlarna till. Men det fanns en annan globetrotter som skrev böcker (någon med "tåg" i titeln tror jag), som Jolo gillade.
Men hans namn kommer jag inte ihåg.
Citera
2021-11-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kan det vara Adolf Hallman? Han lär ju ha inspirerat Jolo. Men hans namn känner förstås de ovanstående
googlarna till. Men det fanns en annan globetrotter som skrev böcker (någon med "tåg" i titeln tror jag), som Jolo gillade.
Men hans namn kommer jag inte ihåg.

Nu kommer jag in från sidan här och hugger med Richard Ekblom, som jag tror är den du syftar på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Ekblom
Citera
2021-11-27, 15:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nu kommer jag in från sidan här och hugger med Richard Ekblom, som jag tror är den du syftar på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Ekblom
Ekblom är rätt!
Berättelserna hämtade ur Tåget går professorn
Mycket underhållande! Det märks att Jolo tog intryck av honom. Ekblom var annars professor i slaviska språk och tungt meriterad akademiker.
I en av berättelserna delar han kupé med en korsordslösande herre där han själv förekommer i korsordet. Dråplig story.

Banankontrakt tar över styret
Citera
2021-11-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ekblom är rätt!
Berättelserna hämtade ur Tåget går professorn
Mycket underhållande! Det märks att Jolo tog intryck av honom. Ekblom var annars professor i slaviska språk och tungt meriterad akademiker.
I en av berättelserna delar han kupé med en korsordslösande herre där han själv förekommer i korsordet. Dråplig story.

Banankontrakt tar över styret

Nu tycker jag nästan att jag borde ha tagit det tidigare med tanke på de välvalda citaten som innehåller en hel del fina ledtrådar. En eloge till dig för en välgjord gåta om en författare som förtjänar att uppmärksammas även idag. Det kom några nyutgåvor på nittiotalet, som inte ens Wikipedia har uppmärksammat, men annars verkar han bortglömd.

Återkommer med ny gåta senare idag.
Citera
2021-11-27, 16:05
Medlem
Vem har skrivit följande inledning i sin första skönlitterära bok?

Citat:
Den jämngrå droppande dimman hade försenat färden. Klockan var nära fem när Volvon svängde in mellan grindstolparna mot en bred men illa hållen uppfartsväg. På sidorna om vägen syntes gulgrå gräsplaner, från vilka vinterns snö försvunnit men där våren ännu inte hunnit ge sig till känna. I innerkurvan stod ett stort lövträd, ovisst av vad slag, i en krets av multnande blad och nedfallna svarta kvistar.

Själva huset var stort, gammaldags och till nödtorft underhållet. Den svaga och disiga kvällsdagern dolde barmhärtigt det mesta av skavankerna. Ytterväggarna var såriga av frost och fukt; deras ursprungliga färg var grå som dimman omkring. Mitt på fasaden ledde några höga franska fönster ut mot en terrass med vissnande perenna växter. Åsynen av fönstren anknöt omedelbart till tanken på golvdrag i rummet innanför dem.
Citera
2021-11-28, 13:17
Medlem
På följande sida har huvudpersonen kommit in i huset:

Citat:
Det första han lade märke till var ett älghuvud på den ena väggen. På den motsatta gapade en stor öppen spis, inklädd i mörkgrön kakel. Eldstaden föreföll att aldrig användas. Det stod en stenkruka med torrt och dammigt tallris på den plats där en välkomnande brasa kunde ha brunnit.

En sidodörr öppnades och det lätta drag som uppkom förde med sig en lukt av stekt fisk. Paul slöt sig till att dörren måste stå i förbindelse med köket och att damen som närmade sig måste vara mamma till flickan som alla kallade Anne. Damen var verkligen alltigenom en dam, och fiskoset tycktes förstå att det inte passade i hennes sällskap, ty det försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in