2021-11-25, 10:02
  #26545
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vi kan vara överens om att veckopendlaren hört SE prata en tidig morgon med "någon" i telefon och vid det samtalet velat förmedla ett förväxlingsscenario, på samma sätt som han gjorde för polisen.

Det är inget bevis på "skuld", inte ens om det var måndagen den 3 mars.

Då är vi tydligen överens om att SE har både sprungit och förväxlats med GM på Thulegatan! Det är bara datum som Veckopendlaren är osäker på efter 31 år. Inte tiden på dagen!

Hur ser du på fenomenet att vittnen kan förvanska eller rent av komma ihåg fel efter 31 år?

Skönt att vi båda tillsammans nu kunnat gett SE alibi i alla fall. SE sprang enligt "telefonavlyssnaren/veckopendlaren"" på Thulegatan och OP blev ju skjuten på Tunnelgatan!

Jämför man att "veckopendlaren" kan ta fel på gata och ändå "vara 100", så hur säkert ska vi värdera tiden 7-8 på morgonen? Att veckopendlaren är osäker på datum, säger han ju själv i tipset.

Att SE sprang efter poliserna och blev förväxlad på Thulegatan talar inte så jättemycket för att SE är GM faktiskt, även om "veckopendlaren är 100" på att det var Thulegatan!

Att SE i andra sammanhang hållit fast vid att han förväxlades med mördaren är väl inget som "veckopendlaren" avslöjade först 2017?
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-25 kl. 10:07.
Citera
2021-11-25, 10:06
  #26546
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte man behöver krångla till det här. Förstahandsuppgiften kommer alltså från Bergström på Skandia som kollade upp saken, och han menar att efter korrigering mot Fröken Ur var den korrekta tiden för SE:s utpassage 23:19. Det var också den tid han sedan förmedlade till SE, och senare också till Per Häggström. Sedan kan man ju krångla till det här hur mycket man vill om man är ute efter att hitta alibi åt SE. Intressant i sammanhanget är att Leif GW Persson och hans medarbetare också har tittat på det här, och inte heller LGWP m.fl. har kunnat se något annat än att SE stämplade ut just kl. 23:19 (dvs. 23:19:00 - 23:19:59).

Utstämpling 23.19.00-23.19.59.

Jobbat 14-16 timmar.

Pustar ut hos väktarna. Snackar om tung arbetsdags, fjällsemester och ditt och datt.

Ut på Sveavägen.

Hör en förgasarknall (andra skottet).

Avvaktar situationen. Vågar sig till slut fram till folksamlingen. Ses av LL och JA.

Case closed.
Citera
2021-11-25, 10:09
  #26547
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då är vi tydligen överens om att SE har både sprungit och förväxlats med GM på Thulegatan! Det är bara datum som Veckopendlaren är osäker på efter 31 år. Inte tiden på dagen!

Hur ser du på fenomenet att vittnen kan förvanska eller rent av komma ihåg fel efter 31 år?

Skönt att vi båda tillsammans nu kunnat gett SE alibi i alla fall. SE sprang enligt "telefonavlyssnaren/veckopendlaren"" på Thulegatan och OP blev ju skjuten på Tunnelgatan!

Jämför man att "veckopendlaren" kan ta fel på gata och ändå "vara 100", så hur säkert ska vi värdera tiden 7-8 på morgonen? Att veckopendlaren är osäker på datum, säger han ju själv i tipset.

Att SE sprang efter poliserna och blev förväxlad på Thulegatan talar inte så jättemycket för att SE är GM faktiskt, även om "veckopendlaren är 100" på att det var Thulegatan!

Att SE i andra sammanhang hållit fast vid att han förväxlades med mördaren är väl inget som "veckopendlaren" avslöjade först 2017?
Nej vi är inte överens om att SE verkligen sprungit på Thulegatan. Det närmaste vi kan komma är att han sagt att han gjort det i telefon till "någon".
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-25 kl. 10:12.
Citera
2021-11-25, 10:09
  #26548
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Spontant en rimlig tanke
Men Stig var inte så rimlig.
Med tanke på att han hade spritflaskor i skrivbordet kanske han kände sig rätt säker på att ingen skulle rota genom hans skrivbordslådor.

Har man
* eget kontor med låst dörr
* sprit i skrivbordslådan
* en onormal personlighet, förmåga att ljuga för polis och media osv

då kanske man inte ens kan föreställa sig att nån skulle rota genom ens skrivbord

Värt att notera är att enligt TV-serien Osannolika Mördaren så skulle han även ha behållt spritflaskorna i skrivbordet även EFTER han blev förknippad med mordet - och en annan Skandia-anställd som va tjenis med en polis i Palme-utredningen skulle ha gått igenom Stigs skrivbord på jakt efter bevis.
Så Stig va inte den mest försiktiga personen.

Han va ju även full på jobbet ibland sägs det.
Kanske till och med under mordnatten.
Samtidigt ljög han för polisen och sa att han varit på kontoret hela kvällen - argumentet att han då skulle ha varit så rädd för att få sparken pga att han druckit på jobbet - det faller ju lite på att det måste varit solklart för vakterna att han söp på kvällstid. Kanske lutar åt att Stig inte va den mest försiktiga människan.

Det var väl långt senare i livet som SE tog till flaskan?

Att han jobbade stenhårt, med mätbart resultat, under drygt 14 timmar på fredagen är säkerligen kollat och dubbelkollat av privatspanarna inom Skandia.
Citera
2021-11-25, 10:11
  #26549
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej

"Nej?"


Vad har jag ens fattat fel av dina inlägg? Orkar du ens utveckla det?

Du ändrar plötsligt till:

"Nej, vi är inte överens om att SE verkligen sprungit på Thulegatan. Det närmaste vi kan komma är att han sagt att han gjort det i telefon till "någon"."


Men menar du att det inte behöver vara SE som säger att han sprungit på Thulegatan när veckopendlaren tjuvlyssnade? Vem sprang i så fall på Thulegatan?

Vem satt då i SEs rum när veckopendlaren tjuvlyssnade?

Är detta ens topic i tråden?
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-25 kl. 10:16.
Citera
2021-11-25, 10:15
  #26550
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Bra tankar.
Kan vi vara helt säkra på att han inte var där under helgen?
Lördagen verkar iofs ha gått åt till att titta på tv. läsa tidningar, ta reda på utstämplingstid och ge intervjuer.
Hans passerkort lär inte ha använts under helgen iaf det har rimligtvis utretts.
Så det är timligt att tro att SE inte var in på jobbet under helgen.
I bästa fall hann han gömma vapnet på sitt kontor ja.

Hur ser du på chansen/risken är att privatspanarna inom och utanför Skandia (Anér var en intensiv man) och författarna LL och TP skulle ha missar att passerkortet använts den 3 mars, då åtminstone TP påstår att SE var på jobbet?
Citera
2021-11-25, 10:15
  #26551
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Nej?"

Vad har jag ens fattat fel av dina inlägg? Orkar du ens utveckla det?

Det for iväg lite för snabbt av misstag, nedan finns det kompletta.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej vi är inte överens om att SE verkligen sprungit på Thulegatan. Det närmaste vi kan komma är att han sagt att han gjort det i telefon till "någon".
Citera
2021-11-25, 10:15
  #26552
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Diskussion om Stig Engströms utstämplingstid på Gunnar Walls blogg.

Tre olika uppgifter, en från Stig Engström, en från Roland B och en tredje uppgift från Per H

"Uppgiften att klockan gick en minut fel dyker först upp i Stig Engströms samtal med polisen 10 mars 1986.
Den kommer igen i förhöret med Roland B tre månader senare, den 9 juni 1986, där det framgår att det ar Roland B som kollat utstämplingstiden på Stig Engströms uppmaning och sedan jämfört med Fröken Ur.
Han nämner i likhet med Stig Engström att stämpeluret visat en minut fel tid. Men Stig Engström och Roland B anger alltså motsatta uppgifter om hur stämpelurets tid var missvisande. Enligt Engström visade stämpeluret 23.19 medan rätt tid skulle vara 23.20. Enligt Roland B visade stämpeluret 23.20 medan rätt tid skulle vara 23.19.

Det hela kompliceras i någon mån ytterligare av att Per H, en Skandiaanställd före detta polis som misstänkte att Stig Engström kunde vara inblandad i mordet, i polisförhör som även det hölls den 9 juni kategoriskt slog fast att Skandias stämpelur gick rätt.

Allt det här gör att vi sitter i en lite vansklig situation när vi ska bedöma den verkliga tiden för Engströms utstämpling. All information om den här saken som fortfarande finns tillgänglig är de uppgifter som finns i förhör med i första hand Stig Engström och Roland B."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/05/den-osannolika-mordaren-som-tv-fiction-nara-eller-langt-fran-verkligheten/#comment-30382

Kan det inte vara så att när veckorna gått och PH kollar om utpasseringssystemet går rätt så går det faktiskt rätt. Men dagen efter mordet går den en minut fel.

Men det allra viktigaste tycker jag är att PH i stort sett slår fast att den registrerade tiden var 23:19.Då har RB fel. Och enklaste sättet minnas fel är att vända på siffrorna. Och plötsligt matchar det SE...
Citera
2021-11-25, 10:25
  #26553
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej vi är inte överens om att SE verkligen sprungit på Thulegatan. Det närmaste vi kan komma är att han sagt att han gjort det i telefon till "någon".

Men "veckopendlaren" är ju 100 på att han hört "Thulegatan". Veckopendlaren kan ju inte hört fel heller tydligen då han "är 100".

Kan det inte ge SE ett alibi om han sprang på Thulegatan? Då borde väl inga vittnen på Tunnelgatan sett SE?

Det känns skönt att allt som "veckopendlaren" uppger förutom att det var just på ett speciellt datum inte går att ifrågasätta efter 31 år. Jag tänker främst på klockslag då så klart! Thulegatan går så klart inte att ifrågasätta om vi värderar alla spaningsuppslag på detta sätt!

Finns "veckopendlaren" med i nyutgåvan av TPs guldspadeförnedrade bok är det väl bara allt för talande hur TP värderar spaningsuppslag som kommer in 31 år efter mordet "SE blev förväxlad på Thulegatan", "Jag är osäker på datumet, det kan ha varit en annan dag". TP verkar desperat!

Edit: TP ljuger som en häst travar i sin prisförnedrade bok.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-25 kl. 10:31.
Citera
2021-11-25, 10:27
  #26554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Felet KP och HM gör är att de blir tunnelseende just på brottsplatsen.
Det finns ingenting i materialet som pekar emot att de avgörande pusselbitarna återfinns där..möjligen med kulorna som undantag.
KP börjar på brottsplatsen,men sedan så utvecklar han det inte vidare..trots att det finns rejält material att bita tänderna i utanför.
Hans ologiska begränsning till brottsplatsen gör att han hoppar i galen tunna..alternativt så har det bara letats efter en anledning att kunna lägga ned PU,vilket jag tror är huvudskälet till debaclet.

Har sett seriens första avsnitt nu..


Man kan i alla fall konstatera att skandiamannen förmodligen har en sådan där handledsväska runt handen vid tiden för mordet.

Ett vittne observerar en jäktad man som springer längs med David bagares gata. Den mannen har en handledsväska. Skandiamannen är klädd ”ungefär” som mördaren. Signalementet avviker inte mycket alls i det stora hela. Dessutom befinner han ju sig tidsmässigt i den absoluta närheten av mordplatsen.

Utifrån utstämplingstiden så borde han väl rimligen befinna sig inom en radie av 200-300 meter från själva mordplatsen när skottet går av. Absolut inte längre än så. Förmodligen närmare! Var exakt har han befunnit sig? Han ljuger ju också uppenbarligen om var han egentligen befann sig när paret sköts.

Entréväktarna på Skandia påstår att han varit ute under kvällen, och ärligt talat, han stämmer faktiskt också hyfsat bra in på en politikermördare. En psykiskt lite sämre mående individ som agerar själv.
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2021-11-25 kl. 10:38.
Citera
2021-11-25, 10:39
  #26555
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nej, det kan vi inte vara säkra på, förstås. Någonting säger mig, att han efter alla år på Skandia hade nycklar som han kunde ta sig in via garage, cykelförråd och dörrarna på baksidan. Vill minnas av säkerhetsansvarige PH pratar om dessa nycklar, och dess funktionalitet? SE kunde sannolikt ta sig in/ut i huset utan att lämna spår efter efter sig på det viset.

Vi vet ju inte exakt hur länge SE var "obevakad" efter han återvänt till Skandia ca 23:40? Dock lär han ju ha hunnit med en hel del, fram till ha lämnade huset för att gå till nattbussen; varit skärrad och osammanhängande i ett samtal med väktarna, ringt samtal till exfrun, hämtat kaffe, och som du antyder även gömt vapnet på sitt kontor. Även om rummet bara låg en trappa upp, skulle han hinna med det, och skulle någon av väktarna även ha missat det?

Det jag vänder mig mot, är att han skulle in måndag 3/3 för att hämta vapnet, dessutom ringa privata samtal med öppen dörr, dessutom (som vissa antyder) av känslig karaktär. OM han gömde vapnet på rummet, hämtade det på lördagen, varför återvänder han på måndagen? För att ringa ett privat samtal och haffa de få (som inte var lediga) på jobbet för att berätta om fredagen?

Någonting säger mig, att han efter alla år på Skandia hade nycklar som han kunde ta sig in via garage, cykelförråd och dörrarna på baksidan. Vill minnas av säkerhetsansvarige PH pratar om dessa nycklar, och dess funktionalitet?

Någonting säger mig att Robocop-Stig i så fall hade använt dessa nycklar flitigt under morgondagen och -kvällen för att åtminstone slippa knytas till sitt iskalla statsministermord rent tidsmässigt.

I alla fall när han smet upp på rummet och gömde den rykande revolvern.
Citera
2021-11-25, 10:42
  #26556
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Man kan i alla fall konstatera att skandiamannen förmodligen har en handledsväska i handen vid tiden för mordet.

Ett vittne observerar en jäktad man som springer längs med David bagares gata. Den mannen har en handledsväska.

Han är klädd ”ungefär” som mördaren. Signalementet avviker inte mycket alls i det stora hela.

Han befinner sig tidsmässigt i den absoluta närheten av mordplatsen.

Utifrån utstämplingstiden så borde han väl rimligen befinna sig inom en radie av 200-300 meter från själva mordplatsen när skottet går av. Absolut inte längre än så. Förmodligen närmare! Var exakt har han befunnit sig?

Han ljuger uppenbarligen om var han befann sig.

Entréväktarna på Skandia påstår att han varit ute under kvällen.

Han stämmer hyfsat bra in på en politikermördare.

Blandar du inte ihop det hela lite för mycket i onödan nu?

Väktarna på Skandia hävdade att SE hade en mjuk handledsväska. YN påstod att mannen hon mötte på DBG hade en liten väska utan synlig rem som hade en "hård" optik.

Att: "Han (SE ) ljuger uppenbarligen om var han befann sig." Kan du få utveckla. Jag tror att SE gick in några minuter på Bohemia vilket två olika oberoende vittnen från två olika sällskap och som noteras i polisens ledningscentral 02.05 på mordnatten påstår.

Att SE inte berättar att han var inne på Bohemia strider mot vittneseden, "ingenting förtiga", men motsvarar inte vad gemene man menar med att "ljuga".

Hur karaktäriserar du SEs lögn som du refererar till i ditt inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in