2021-11-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tycker också hans avsaknad av skyttevana med revolver är mycket svårt att komma runt. Han hade ju bara skjutit gevär under sin tid i skytteklubben, vilket är något helt annat.

En sak att addera till det du skrivit är att andra skottet på en revolver med double action blir betydligt svårare att trycka av. En ovan skytt är förutom att vara chockad av smällen inte beredd på den större kraften som krävs för att spänna upp hanen och avfyra jämfört med att avfyra första skottet då han kan spännt upp hanen med tummen. Det borde ta lite tid att hitta den kraft som krävs. Och att komma sig för att spänna upp hanen inför andra skottet låter heller inte realistiskt.

Skotten kom ju i snabb följd om jag förstått det rätt, så jag tycker hans ringa erfarenhet gör honom osannolik som en gärningsman (till skillnad från Christer A!)

Man bör ju försöka ta hänsyn till allt när man presenterar en hypotes.Händelseförloppet vid dådet kan naturligtvis inte ignoreras.
Avsaknad av koppling till vapen.
Avsaknad av koppling till den ammunition som användes.
Sättet som skytten arbetar på.
Allt detta pekar entydigt bort från SE.

Man kan inte bara ignorera saker som dessa.
Citera
2021-11-25, 08:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Spontant en rimlig tanke
Men Stig var inte så rimlig.
Med tanke på att han hade spritflaskor i skrivbordet kanske han kände sig rätt säker på att ingen skulle rota genom hans skrivbordslådor.

Har man
* eget kontor med låst dörr
* sprit i skrivbordslådan
* en onormal personlighet, förmåga att ljuga för polis och media osv

då kanske man inte ens kan föreställa sig att nån skulle rota genom ens skrivbord

Värt att notera är att enligt TV-serien Osannolika Mördaren så skulle han även ha behållt spritflaskorna i skrivbordet även EFTER han blev förknippad med mordet - och en annan Skandia-anställd som va tjenis med en polis i Palme-utredningen skulle ha gått igenom Stigs skrivbord på jakt efter bevis.
Så Stig va inte den mest försiktiga personen.

Han va ju även full på jobbet ibland sägs det.
Kanske till och med under mordnatten.
Samtidigt ljög han för polisen och sa att han varit på kontoret hela kvällen - argumentet att han då skulle ha varit så rädd för att få sparken pga att han druckit på jobbet - det faller ju lite på att det måste varit solklart för vakterna att han söp på kvällstid. Kanske lutar åt att Stig inte va den mest försiktiga människan.
Det är just det här som är problemet med att göra en sådan tv-serie. Helt plötsligt smyger sig den in som någon slags bevisföring bland allmänheten.
I princip allt i den är ren fiktion. Allt förutom namnen typ.
Citera
2021-11-25, 08:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har också filosoferat i dessa banor att OPs krutbetsänkta ytterrock kan ha "dämpat" första skottet något, men borde inte merparten av det i ytterrocken reflekterade ljudet obönhörligen slungats mot Skandias Entré där SE stod innanför dörrarna och pratade med HO i godan ro när skotten föll?

Bra att du kunde klargöra att ljudet inte märkbart påverkas av "rak" eller "böjd" arm vilket som!

Jag är ingen akustikexpert, men en kropp klädd i tyg absorberar ett visst ljudtryck. Men frågan är om det är märkbart för det mänskliga örat. En revolver läcker väldigt mycket ljud mellan trumma och pipa också.
Senast redigerad av Frontlinjen 2021-11-25 kl. 09:27.
Citera
2021-11-25, 08:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det faktum att det var folk på plats när han kom fram och att endast hörde EN "avgasknall" och inte uppger att han hört Lisbeth skrika ger ytterligare alternativ.
Återigen trollar du bort uppgifter! Lägg ned nu.

Att du hela tiden vill använda uppgifter som inte går ihop(och trolla bort de andra) för att bevisa dina teser är rätt uppenbart!

Tillägg:
Du har ju precis trollat bort iakttagelsen av LJ (som knyter SE till mordplatsen både som vittne eller GM).
Vad har du då kvar som skulle knyta SE till mordplatsen? (Ditt fetstilta påstående)
Resten har han ju enligt dig hämtat från media?

Hårda fakta tyder på att inget vittne utav ca 20 stycken pekat ut SE som GM på mordplatsen. Inga uppgifter efter tre års lunkande av KP 31 år efter mordet mentalt fångad i TPs lydband har gett KP skuggan av bevis mot SE. De "ljus" som tidigare "lyste" i den virrpanniga "tunneln" hade effektivt släckts av KP inför pressträffen.

Att TP "går bananer" och editerar sin guldspadeförnedrade bok efter pressträffen med uppgifter från "veckopendlaren" om att SE eventuellt ringt ett samtal till okänd mottagare kl 7-8 på måndagen efter mordet, ett datum "veckopendlaren" är osäker på tyder väl på att TP inte är en intellektuell gigant precis?

Även om det är "oävet" får vi här i tråden konstatera att TP är "i fullblommad renons" när det gäller kunskaper om just MOP!
Citera
2021-11-25, 08:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Jag är ingen akustikexpert, men en kropp klädd i tyg absorberar visst ljudtryck. Men frågan är om det är märkbart för det mänskliga örat. En revolver läcker väldigt mycket ljud mellan trumma och pipa också.

När det gäller påsittande skott kan dessa dämpas med en kudde inbillar jag mig. Hur det förhåller sig med en yllerock borde vara någonstans på skalan.

Jag vet att skottet inte var påsittande på OP, men du fattar hur jag resonerar.

SE stod ju i receptionen på Skandia när skottet föll så den tekniska utredningen av skottavståndet missar med 60 meter och 10-15 cm om SE var GM!
Citera
2021-11-25, 08:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar artiklarna där SE var upprörd över att inte bli kallad till rekonstruktionen. Här är de:

https://drive.google.com/file/d/1anmBdNHIcWUBOzhn97M2kUzAj7dysI_q/view

Expressens artikel som den såg ut https://imgur.com/a/YHxG8q0

GT:s version samma dag https://imgur.com/a/8VdrgpE
Citera
2021-11-25, 08:55
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tack för en mycket bra och talande fundering Motorprinsen! Betänk också att taktiken var klar 23.35-23.40 redan på mordkvällen innan SE återvände till Skandia, så inses lätt hur sagolikt verklighetsfrånvänd teorin om SE som GM verkligen är.

Ja, eftersom TP hävdar att SE var på jobbet från 07.00 om dagarna så inser jag att den jovialiske grafikern jobbat 15-16 timmar fredagen den 28 februari 1986.

Det är ganska lång tid för vem som helst. Två arbetsdagar i en. Om SE inte var en prokrastinerare av rang så hade dagarna innan heller inte precis varit korta.

Att SE verkligen arbetat hårt på fredagen utgår jag från att RB, PH och TP kontrollerat minutiöst.

Starkt ändå av en 50-åring utan vapen eller motiv att i det läget kliva rakt ut på Sveavägen och läsa av situationen Robocop-style, mörda statsministern och skjuta på frun, och sen bara springa runt i en kvart, OCH SEN ISKALLT GÅ TILLBAKA OCH JÄVLIGT FRAMGÅNGSRIKT LÅTSAS VARA ETT LITE HALVRISIGT VITTNE.

Nån borde fan skriva en thriller med detta sjuka upplägg.
Citera
2021-11-25, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Bra tankar.
Kan vi vara helt säkra på att han inte var där under helgen?
Lördagen verkar iofs ha gått åt till att titta på tv. läsa tidningar, ta reda på utstämplingstid och ge intervjuer.
Hans passerkort lär inte ha använts under helgen iaf det har rimligtvis utretts.
Så det är timligt att tro att SE inte var in på jobbet under helgen.
I bästa fall hann han gömma vapnet på sitt kontor ja.

Nej, det kan vi inte vara säkra på, förstås. Någonting säger mig, att han efter alla år på Skandia hade nycklar som han kunde ta sig in via garage, cykelförråd och dörrarna på baksidan. Vill minnas av säkerhetsansvarige PH pratar om dessa nycklar, och dess funktionalitet? SE kunde sannolikt ta sig in/ut i huset utan att lämna spår efter efter sig på det viset.

Vi vet ju inte exakt hur länge SE var "obevakad" efter han återvänt till Skandia ca 23:40? Dock lär han ju ha hunnit med en hel del, fram till ha lämnade huset för att gå till nattbussen; varit skärrad och osammanhängande i ett samtal med väktarna, ringt samtal till exfrun, hämtat kaffe, och som du antyder även gömt vapnet på sitt kontor. Även om rummet bara låg en trappa upp, skulle han hinna med det, och skulle någon av väktarna även ha missat det?

Det jag vänder mig mot, är att han skulle in måndag 3/3 för att hämta vapnet, dessutom ringa privata samtal med öppen dörr, dessutom (som vissa antyder) av känslig karaktär. OM han gömde vapnet på rummet, hämtade det på lördagen, varför återvänder han på måndagen? För att ringa ett privat samtal och haffa de få (som inte var lediga) på jobbet för att berätta om fredagen?
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-11-25 kl. 09:02.
Citera
2021-11-25, 09:00
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM SE är GM så var denna taktik inte klar redan då. Varför SE återvände har vi soekuleraf i och troligen stördes hans i all hast på tänkta flyktvägar av polispiketer han var osäker på om OP var död och började smått inse vad han just gjort. Han kände sig trygg i kvarteret runt jobbet och drevs ditåt, för att försöka utröna om OP var död. Eventuellt tänkte han erkänna. Väl där hörde han AD lämna hans signalement ,till stora delar iaf till polisen. SE blev rädd och ville också bli av.l med vapnet, så att återvända in på Skandia blev vad han gjorde.

Har du hittat på det fetade själv eller ingår det i det TP-fantasin?

Mördaren vänder och travar sen runt på mordplatsen?

Låter som 80 % Twiligh Zone.
Citera
2021-11-25, 09:06
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så du tror att TP och veckopendlaren hittar på eller ljuger om i princip allt? Det vil säga att dörren bör ha varit stängd när han pratade med "någon" (polis eller bekant) om mordet och därför inte kan ha hört något telefonsamtal som har med mordet att göra? Oavsett om samtalet ägde rum 3/3 eller 10/3 och oavsett klockslag.

SE säger i telefonsamtalet enligt pendlarens mejl till polisen och GW 2017 (ingen TP-inblandning här alltså), det fetade är SE:s ord "Det var klart att han ville att den han pratade med skulle förstå att det var hans signalement som angivits av någon på mordplatsen, "jag sprang in Thulegatan"". Han menar antagligen Tunnelgatan.

Säg att det är sant, att SE var där. Får det honom att ha en puffra, motiv och se ut som Jan-Carl Raspe.

Googla tysken. Inte olik CP och CA, men det kommer man lätt runt om man är livstrött.
Citera
2021-11-25, 09:09
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och synen av SE beskriver LL som beigefärgad, det stämmer ju inte med hur SE påstår att han var klädd, förklaras?

LL uppger att SE anlände till platsen cirka 3 minuter efter mordet.

Hänger inte riktigt med.

Är en färgnyans viktigare än att LL hör av sig spontant till polisen och säger att mördaren såg ut som Jan-Carl Raspe?

Googla gärna.
Citera
2021-11-25, 09:12
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var tidigt på morgonen (mellan 7-8), det var tomt i korridoren enligt pendlaren, därför ansåg SE att det var "ofarligt" att lämna dörren öppen. Den öppna dörren i kombination med att han uppenbarligen snackade om mordet, oavsett veckodag och med vem, talar med betydande styrka för att åtminstone klockslaget stämmer (dvs mellan 7-8) och alltså inte var det förhör som hölls vid tiotiden den 10 mars.

Är det allt du har kvar att bita dig fast vid?

”Han snackade om mordet.”

Bortsett från att SE var i fjällen så är det inte precis bindande bevis du för fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in