2021-11-24, 15:41
  #26437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men det finns vittnesmål från platsen som säger annorlunda, och som du påpekar, Nieminen såg ingen mördare i själva mördandet.

Hon såg någon som sprang på andra sidan gatan.
Ja vi Kan inte vara säker på att det var GM hon såg även om det är troligt. Vittnesmålen från mordplatsen är spretiga och svåra att dra några tydliga växlar av. Avsaknaden av säkra utpekanden och avgörande bevis är ju just det som gör att jag "bara" landar på 80% sannolikhet för SE som GM . Ett rimligt tvivel finns .
Citera
2021-11-24, 15:52
  #26438
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM SE är GM så var denna taktik inte klar redan då. Varför SE återvände har vi soekuleraf i och troligen stördes hans i all hast på tänkta flyktvägar av polispiketer han var osäker på om OP var död och började smått inse vad han just gjort. Han kände sig trygg i kvarteret runt jobbet och drevs ditåt, för att försöka utröna om OP var död. Eventuellt tänkte han erkänna. Väl där hörde han AD lämna hans signalement ,till stora delar iaf till polisen. SE blev rädd och ville också bli av.l med vapnet, så att återvända in på Skandia blev vad han gjorde.

Man får väl anta, att SE hade möjlighet att ta sig in på Skandia utanför kontorstid och på helger? Det jag inte får ihop, är varför han (om han gömde vapnet på fredagen) inte hämtar upp det på lördag, senast söndag? Det är ju rätt äventyrligt, att ha det utan uppsikt i två dygn? Och det hade ju faktiskt varit ganska rimligt, om PU riktat sina näsor mot just Skandiahuset redan timmen efter mordet, sökt efter spår och vapen, kollat vilka som varit i huset, etcetera. På den korta stund som SE var i huset efter mordet, och om han var GM, hade han ju knappast hunnit gömma vapnet på något extravagant ställe?
Citera
2021-11-24, 16:33
  #26439
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Man får väl anta, att SE hade möjlighet att ta sig in på Skandia utanför kontorstid och på helger? Det jag inte får ihop, är varför han (om han gömde vapnet på fredagen) inte hämtar upp det på lördag, senast söndag? Det är ju rätt äventyrligt, att ha det utan uppsikt i två dygn? Och det hade ju faktiskt varit ganska rimligt, om PU riktat sina näsor mot just Skandiahuset redan timmen efter mordet, sökt efter spår och vapen, kollat vilka som varit i huset, etcetera. På den korta stund som SE var i huset efter mordet, och om han var GM, hade han ju knappast hunnit gömma vapnet på något extravagant ställe?

Precis så, det finns ingen (synlig) anledning för SE att åka till Skandia på måndagen den 3/3.
Bara en rätt uppenbar risk att bli påkommen genom att skjuta på sin skidsemester p.g.a. "något" genom att visa sig på Skandia...och därmed göra sig mer misstänkt..

Måndagsbesöket på Skandia är ett påhitt som inte går ihop någonstans...
Citera
2021-11-24, 16:34
  #26440
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja vi Kan inte vara säker på att det var GM hon såg även om det är troligt. Vittnesmålen från mordplatsen är spretiga och svåra att dra några tydliga växlar av. Avsaknaden av säkra utpekanden och avgörande bevis är ju just det som gör att jag "bara" landar på 80% sannolikhet för SE som GM . Ett rimligt tvivel finns .

En tydlig växel är ju att ingen beskriver mördaren på något sätt som ens liknar SE.

En annan är att ögonvittnet LL, som såg mördaren, spontant hörde av sig till polisen och berättade att mördaren var lik Jan-Carl Raspe.

En tredje är att samma LL ser SE komma till platsen någon minut efter mordet.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/

80 procent…;0)
Citera
2021-11-24, 16:34
  #26441
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM SE är GM så var denna taktik inte klar redan då. Varför SE återvände har vi soekuleraf i och troligen stördes hans i all hast på tänkta flyktvägar av polispiketer han var osäker på om OP var död och började smått inse vad han just gjort. Han kände sig trygg i kvarteret runt jobbet och drevs ditåt, för att försöka utröna om OP var död. Eventuellt tänkte han erkänna. Väl där hörde han AD lämna hans signalement ,till stora delar iaf till polisen. SE blev rädd och ville också bli av.l med vapnet, så att återvända in på Skandia blev vad han gjorde.

Bygger alla dessa spekulationer på premissen att SE är GM? Finns det ens något som tyder på att SE är GM om man inte lurar sig själv att tro på just detta? Är man bra på att lura sig själv kan nog SE som GM kännas ganska ok.

För oss andra: Finns det ens något som tyder på att SE är GM än bara önsketänkande? Finns ens något konkret?
Citera
2021-11-24, 17:05
  #26442
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis så, det finns ingen (synlig) anledning för SE att åka till Skandia på måndagen den 3/3.
Bara en rätt uppenbar risk att bli påkommen genom att skjuta på sin skidsemester p.g.a. "något" genom att visa sig på Skandia...och därmed göra sig mer misstänkt..

Måndagsbesöket på Skandia är ett påhitt som inte går ihop någonstans...

Tänker exakt lika. Att han även skulle sätta sig på kontoret 3/3, ringa ett privat samtal och prata om en besvärande "förväxling" kring MOP (dessutom med öppen dörr) känns minns sagt riskabelt och korkat av flera anledningar. Det samtalet borde han ringt från sitt arbetsrum i villan, eller än smartare från en telefonkiosk. Och, att SE skulle ha varit uppmärksamhetskåt, att han ställde in ännu en semesterdag, bara för att få vara jordens mittpunkt ett par timmar på jobbet, tror jag inte heller på.

Och som du nämnt, den tysta minuten ägde rum veckan efter, vecka 11.
Citera
2021-11-24, 18:08
  #26443
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bygger alla dessa spekulationer på premissen att SE är GM? Finns det ens något som tyder på att SE är GM om man inte lurar sig själv att tro på just detta? Är man bra på att lura sig själv kan nog SE som GM kännas ganska ok.

För oss andra: Finns det ens något som tyder på att SE är GM än bara önsketänkande? Finns ens något konkret?

Nej det finns inte något konkret och han är inte heller rätt typ.

GM står kvar en stund efter skottet. Skulle SE verkligen ha gjort det, med tanke på vilket skick väktarna beskriver honom när han kommer tillbaks till Skandia?

Precis som exfrun sa skulle han aldrig ha kunnat göra det, han var en alldeles för känslig typ för att mörda någon på nära håll.

Vittnen säger att det var en långpipig revolver, eller som GW uttrycker det, stor som en spädgris. Den går inte ner i en bögslunga. Dessutom har vittnen sett GM hölstra (typ).
Citera
2021-11-24, 18:14
  #26444
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Tänker exakt lika. Att han även skulle sätta sig på kontoret 3/3, ringa ett privat samtal och prata om en besvärande "förväxling" kring MOP (dessutom med öppen dörr) känns minns sagt riskabelt och korkat av flera anledningar. Det samtalet borde han ringt från sitt arbetsrum i villan, eller än smartare från en telefonkiosk. Och, att SE skulle ha varit uppmärksamhetskåt, att han ställde in ännu en semesterdag, bara för att få vara jordens mittpunkt ett par timmar på jobbet, tror jag inte heller på.

Och som du nämnt, den tysta minuten ägde rum veckan efter, vecka 11.
Så du tror att TP och veckopendlaren hittar på eller ljuger om i princip allt? Det vil säga att dörren bör ha varit stängd när han pratade med "någon" (polis eller bekant) om mordet och därför inte kan ha hört något telefonsamtal som har med mordet att göra? Oavsett om samtalet ägde rum 3/3 eller 10/3 och oavsett klockslag.

SE säger i telefonsamtalet enligt pendlarens mejl till polisen och GW 2017 (ingen TP-inblandning här alltså), det fetade är SE:s ord "Det var klart att han ville att den han pratade med skulle förstå att det var hans signalement som angivits av någon på mordplatsen, "jag sprang in Thulegatan"". Han menar antagligen Tunnelgatan.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-24 kl. 18:39.
Citera
2021-11-24, 18:38
  #26445
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
En tydlig växel är ju att ingen beskriver mördaren på något sätt som ens liknar SE.

En annan är att ögonvittnet LL, som såg mördaren, spontant hörde av sig till polisen och berättade att mördaren var lik Jan-Carl Raspe.

En tredje är att samma LL ser SE komma till platsen någon minut efter mordet.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/

80 procent…;0)

Och synen av SE beskriver LL som beigefärgad, det stämmer ju inte med hur SE påstår att han var klädd, förklaras?

LL uppger att SE anlände till platsen cirka 3 minuter efter mordet.
Citera
2021-11-24, 18:40
  #26446
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så du tror att TP och veckopendlaren hittar på eller ljuger om i princip allt? Det vil säga att dörren bör ha varit stängd när han pratade med "någon" (polis eller bekant) om mordet och därför inte kan ha hört något telefonsamtal som har med mordet att göra? Oavsett om samtalet ägde rum 3/3 eller 10/3 och oavsett klockslag.

SE säger i telefonsamtalet enligt pendlaren och enligt mejlet (ej TP alltså), "[Id]et var ju jag som sprang in Thulegatan[/i]". Han menar antagligen Tunnelgatan eller så ä

Nej, jag tror inte att de medvetet ljuger (allra minst veckopendlaren). Jag tror att han minns fel, rör ihop saker (det är mänskligt), tänker rätt men säger fel, vill väl. Med "veckan efter mordet", tror jag han menar "(den) veckan jag var tillbaka efter mordet", det skulle kunna innebära 10/3.

Och nej, även om det är möjligt att SE var GM, tvivlar jag på att han skulle åka in på sin lediga måndag, sitta med dörren öppen i ett privatsamtal där han ojar sig över att han sprang in på Tunnelgatan. Privata samtal kunde han väl ringa hemifrån, det fanns väl även telefon i stugan uppe i Idre han kunde använda denna måndag?
Citera
2021-11-24, 18:43
  #26447
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nej, jag tror inte att de medvetet ljuger (allra minst veckopendlaren). Jag tror att han minns fel, rör ihop saker (det är mänskligt), tänker rätt men säger fel, vill väl. Med "veckan efter mordet", tror jag han menar "(den) veckan jag var tillbaka efter mordet", det skulle kunna innebära 10/3.

Och nej, även om det är möjligt att SE var GM, tvivlar jag på att han skulle åka in på sin lediga måndag, sitta med dörren öppen i ett privatsamtal där han ojar sig över att han sprang in på Tunnelgatan. Privata samtal kunde han väl ringa hemifrån, det fanns väl även telefon i stugan uppe i Idre han kunde använda denna måndag?
Det var tidigt på morgonen (mellan 7-8), det var tomt i korridoren enligt pendlaren, därför ansåg SE att det var "ofarligt" att lämna dörren öppen. Den öppna dörren i kombination med att han uppenbarligen snackade om mordet, oavsett veckodag och med vem, talar med betydande styrka för att åtminstone klockslaget stämmer (dvs mellan 7-8) och alltså inte var det förhör som hölls vid tiotiden den 10 mars.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-24 kl. 18:52.
Citera
2021-11-24, 18:53
  #26448
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var tidigt på morgonen, det var tomt i korridoren enligt pendlaren, därför ansåg SE det var "ofarligt" att lämna dörren öppen.

Hmm... men varför skulle han in till jobbet och ringa privatsamtal, på måndagen 3/3? Han kunde väl ha ringt från Idre? Sker samtalet med polisen 10/3, ser jag inga konstigheter med att han lämnade dörren öppen, snarare tvärtom?

Vad jag vet, så arbetade man i ett kontorslandskap på Skandia vid tidpunkten. Var det tomt i korridoren utanför innebär det kanske att folk satt på sina stolar och jobbade, kanske var det möte, fika, osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in