Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Bra tankar.
Kan vi vara helt säkra på att han inte var där under helgen?
Lördagen verkar iofs ha gått åt till att titta på tv. läsa tidningar, ta reda på utstämplingstid och ge intervjuer.
Hans passerkort lär inte ha använts under helgen iaf det har rimligtvis utretts.
Så det är timligt att tro att SE inte var in på jobbet under helgen.
I bästa fall hann han gömma vapnet på sitt kontor ja.
Nej, det kan vi inte vara säkra på, förstås. Någonting säger mig, att han efter alla år på Skandia hade nycklar som han kunde ta sig in via garage, cykelförråd och dörrarna på baksidan. Vill minnas av säkerhetsansvarige PH pratar om dessa nycklar, och dess funktionalitet? SE kunde sannolikt ta sig in/ut i huset utan att lämna spår efter efter sig på det viset.
Vi vet ju inte exakt hur länge SE var "obevakad" efter han återvänt till Skandia ca 23:40? Dock lär han ju ha hunnit med en hel del, fram till ha lämnade huset för att gå till nattbussen; varit skärrad och osammanhängande i ett samtal med väktarna, ringt samtal till exfrun, hämtat kaffe, och som du antyder även gömt vapnet på sitt kontor. Även om rummet bara låg en trappa upp, skulle han hinna med det, och skulle någon av väktarna även ha missat det?
Det jag vänder mig mot, är att han skulle in måndag 3/3 för att hämta vapnet, dessutom ringa privata samtal med öppen dörr, dessutom (som vissa antyder) av känslig karaktär. OM han gömde vapnet på rummet, hämtade det på lördagen, varför återvänder han på måndagen? För att ringa ett privat samtal och haffa de få (som inte var lediga) på jobbet för att berätta om fredagen?